צ'ונג צ'ינג  ויי  מנכל TSM    (אתר החברה)
צילום: צ'ונג צ'ינג ויי מנכל TSM (אתר החברה)

טייוואן סמיקונדקטורס בתוצאות טובות - הסיבה ובכמה היא עולה?

איך התמחור הנוכחי של טייוואן סמיקונדקטורס לעומת חברות השבבים האחרונות ומה צפוי בהמשך השנה? 

עמית בר |

TSMC מסכמת שנה חזקה עם עלייה חדה בהכנסות וציפיות להמשך צמיחה בתחום הבינה המלאכותית. החברה שהיא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, מפרסמת תוצאות טובות לרבעון האחרון - עלייה של 39% ביחס להכנסות ברבעון המקביל.

הכנסות הרבעון הרביעי  הסתכמו ב-26.3 מיליארד דולר. ההכנסות השנתיות של החברה עלו ב-33.9% והגיעו לשיא של 87.8 מיליארד דולר, בעיקר בזכות הביקוש הגובר לשבבים בתחום הבינה המלאכותית (AI).


תרומת הבינה המלאכותית לצמיחה

המומנטום החזק בשוק ה-AI הוא הגורם המרכזי בצמיחה המרשימה של החברה. שבבי הבינה המלאכותית הפכו לעמוד תווך בפעילותה של TSMC, עם ביקושים גבוהים מצד ענקיות טכנולוגיה כמו אפל ואנבידיה. מאז 2020, מכירות החברה יותר מהכפילו את עצמן, והיא ממשיכה להוות ספקית קריטית בתעשיית השבבים העולמית.

המניה מזנקת בהתאם לביצועים - המניה של TSMC טיפסה ב-81% בשנה החולפת, רחוק מעבר לביצועי השוק הכללי, שעלה ב-28.5%.

עדכון תחזיות - בקרוב החברה צפויה לפרסם את הדו"חות המלאים שלה לרבעון הרביעי ואת התחזיות המעודכנות לשנה הקרובה. עדכון זה עשוי לספק תמונה ברורה יותר על המשך אסטרטגיית הצמיחה שלה, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית. האנליסטים אופטימים. רובם מעריכים כי TSMC עשויה לספק תחזית לצמיחה של 20%-25% בהכנסות ב-2025 במונחי דולר, הודות להשקעות עולמיות בתשתיות AI.


המניה עולה כעת ב-1.5% במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט (המניה נסחרת גם בבורסות נוספות), למחיר של כ-210 דולר, המבטא שווי של 1.08 טריליון דולר. על פי קונסנזוס האנליסטים הרווח בשנה הבאה יהיה מעל 9, כלומר החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי לשנה הבאה של כ-22.


נדגיש כי יש הבדל בתמחור בין יצרניות שבבים שמקבלות תמחור נמוך יותר ממפתחות שבבים שמקבלות תמחור גבוה יותר כי אחרי הכל - הייצור הוא סוג של קומודיטיז מתקדם והפיתוח הוא גולת הכותרת - ראו למשל את אנבידיה. בייצור מרוויחים רווחיות טובה אבל מוגבלת, בפיתוח הרווחיות הרבה יותר גדולה. 

קיראו עוד ב"גלובל"




שאלות ותשובות בנושא TSMC ושוק השבבים


מה הופך את TSMC לשחקן מרכזי בשוק השבבים?


TSMC היא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, המספקת שבבים מתקדמים לחברות טכנולוגיה מובילות כמו אפל ואנבידיה. מומחיותה בטכנולוגיות ייצור מתקדמות, במיוחד בשבבים לתחום הבינה המלאכותית, הפכה אותה לשחקן בלתי ניתן להחלפה.

כיצד תרמה הבינה המלאכותית לצמיחת החברה?

השבבים של TSMC משמשים לתחומים כמו מרכזי נתונים, מחשוב ענן ויישומים מתקדמים של AI. הביקוש לשבבים אלו צמח בצורה חדה, עם פרויקטים מורכבים ודורשים שהפכו את החברה לספקית מובילה.

מה הצפי לתחום השבבים בשנים הקרובות?

הביקוש לשבבים צפוי להמשיך לגדול, במיוחד בתחומים כמו AI, רכב אוטונומי ומחשוב מתקדם. TSMC נמצאת בעמדה טובה להמשיך ולצמוח בזכות השקעותיה בטכנולוגיות ייצור חדשניות.


מה גורם לעליית המניה של TSMC?


הגידול החד במכירות, בשילוב הביקוש לשבבים מתקדמים ותשומת הלב הרבה של משקיעים, תורמים לעליית המניה. ביצועי החברה מציגים עליונות על פני מתחרותיה ומעוררים אמון בשוק.


כיצד השפיעה התחרות על ביצועי TSMC?

למרות תחרות מצד חברות כמו סמסונג ואינטל, TSMC ממשיכה להוביל בזכות טכנולוגיות ייחודיות והיכולת לספק שבבים מתקדמים למספר רב של לקוחות בו זמנית.

האם יש סיכונים לתחזיות הצמיחה של החברה?

הגבלות סחר עם סין, תחרות גוברת ומחזוריות בענף השבבים עלולים להוות אתגרים. עם זאת, TSMC נוקטת באסטרטגיות מגוונות לשמירה על מעמדה.

מתי יתפרסמו נתוני הרבעון הרביעי המלאים של TSMC?

החברה צפויה לפרסם את נתוניה המלאים ב-16 בינואר, ולספק תחזיות מעודכנות לשנה הקרובה.

כיצד השוק מגיב לנתונים הראשוניים של TSMC?

הנתונים הראשוניים נתפסים כחיוביים מאוד, המניה עולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.