צ'ונג צ'ינג  ויי  מנכל TSM    (אתר החברה)
צילום: צ'ונג צ'ינג ויי מנכל TSM (אתר החברה)

טייוואן סמיקונדקטורס בתוצאות טובות - הסיבה ובכמה היא עולה?

איך התמחור הנוכחי של טייוואן סמיקונדקטורס לעומת חברות השבבים האחרונות ומה צפוי בהמשך השנה? 

עמית בר |

TSMC מסכמת שנה חזקה עם עלייה חדה בהכנסות וציפיות להמשך צמיחה בתחום הבינה המלאכותית. החברה שהיא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, מפרסמת תוצאות טובות לרבעון האחרון - עלייה של 39% ביחס להכנסות ברבעון המקביל.

הכנסות הרבעון הרביעי  הסתכמו ב-26.3 מיליארד דולר. ההכנסות השנתיות של החברה עלו ב-33.9% והגיעו לשיא של 87.8 מיליארד דולר, בעיקר בזכות הביקוש הגובר לשבבים בתחום הבינה המלאכותית (AI).


תרומת הבינה המלאכותית לצמיחה

המומנטום החזק בשוק ה-AI הוא הגורם המרכזי בצמיחה המרשימה של החברה. שבבי הבינה המלאכותית הפכו לעמוד תווך בפעילותה של TSMC, עם ביקושים גבוהים מצד ענקיות טכנולוגיה כמו אפל ואנבידיה. מאז 2020, מכירות החברה יותר מהכפילו את עצמן, והיא ממשיכה להוות ספקית קריטית בתעשיית השבבים העולמית.

המניה מזנקת בהתאם לביצועים - המניה של TSMC טיפסה ב-81% בשנה החולפת, רחוק מעבר לביצועי השוק הכללי, שעלה ב-28.5%.

עדכון תחזיות - בקרוב החברה צפויה לפרסם את הדו"חות המלאים שלה לרבעון הרביעי ואת התחזיות המעודכנות לשנה הקרובה. עדכון זה עשוי לספק תמונה ברורה יותר על המשך אסטרטגיית הצמיחה שלה, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית. האנליסטים אופטימים. רובם מעריכים כי TSMC עשויה לספק תחזית לצמיחה של 20%-25% בהכנסות ב-2025 במונחי דולר, הודות להשקעות עולמיות בתשתיות AI.


המניה עולה כעת ב-1.5% במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט (המניה נסחרת גם בבורסות נוספות), למחיר של כ-210 דולר, המבטא שווי של 1.08 טריליון דולר. על פי קונסנזוס האנליסטים הרווח בשנה הבאה יהיה מעל 9, כלומר החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי לשנה הבאה של כ-22.


נדגיש כי יש הבדל בתמחור בין יצרניות שבבים שמקבלות תמחור נמוך יותר ממפתחות שבבים שמקבלות תמחור גבוה יותר כי אחרי הכל - הייצור הוא סוג של קומודיטיז מתקדם והפיתוח הוא גולת הכותרת - ראו למשל את אנבידיה. בייצור מרוויחים רווחיות טובה אבל מוגבלת, בפיתוח הרווחיות הרבה יותר גדולה. 

קיראו עוד ב"גלובל"




שאלות ותשובות בנושא TSMC ושוק השבבים


מה הופך את TSMC לשחקן מרכזי בשוק השבבים?


TSMC היא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, המספקת שבבים מתקדמים לחברות טכנולוגיה מובילות כמו אפל ואנבידיה. מומחיותה בטכנולוגיות ייצור מתקדמות, במיוחד בשבבים לתחום הבינה המלאכותית, הפכה אותה לשחקן בלתי ניתן להחלפה.

כיצד תרמה הבינה המלאכותית לצמיחת החברה?

השבבים של TSMC משמשים לתחומים כמו מרכזי נתונים, מחשוב ענן ויישומים מתקדמים של AI. הביקוש לשבבים אלו צמח בצורה חדה, עם פרויקטים מורכבים ודורשים שהפכו את החברה לספקית מובילה.

מה הצפי לתחום השבבים בשנים הקרובות?

הביקוש לשבבים צפוי להמשיך לגדול, במיוחד בתחומים כמו AI, רכב אוטונומי ומחשוב מתקדם. TSMC נמצאת בעמדה טובה להמשיך ולצמוח בזכות השקעותיה בטכנולוגיות ייצור חדשניות.


מה גורם לעליית המניה של TSMC?


הגידול החד במכירות, בשילוב הביקוש לשבבים מתקדמים ותשומת הלב הרבה של משקיעים, תורמים לעליית המניה. ביצועי החברה מציגים עליונות על פני מתחרותיה ומעוררים אמון בשוק.


כיצד השפיעה התחרות על ביצועי TSMC?

למרות תחרות מצד חברות כמו סמסונג ואינטל, TSMC ממשיכה להוביל בזכות טכנולוגיות ייחודיות והיכולת לספק שבבים מתקדמים למספר רב של לקוחות בו זמנית.

האם יש סיכונים לתחזיות הצמיחה של החברה?

הגבלות סחר עם סין, תחרות גוברת ומחזוריות בענף השבבים עלולים להוות אתגרים. עם זאת, TSMC נוקטת באסטרטגיות מגוונות לשמירה על מעמדה.

מתי יתפרסמו נתוני הרבעון הרביעי המלאים של TSMC?

החברה צפויה לפרסם את נתוניה המלאים ב-16 בינואר, ולספק תחזיות מעודכנות לשנה הקרובה.

כיצד השוק מגיב לנתונים הראשוניים של TSMC?

הנתונים הראשוניים נתפסים כחיוביים מאוד, המניה עולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

נייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיותנייק בוק 1. קרדיט: רשתות חברתיות

נייקי דורכת במקום: המכסים מכבידים וסין ממשיכה להיחלש

הדוחות עקפו את הציפיות, אבל המשקיעים התמקדו בשחיקת המרווחים, בירידה החדה במכירות בסין ובמסר זהיר מההנהלה; התוצאה היא צלילה דו-ספרתית במניה ומסקנה שכנראה שהריסטארט של נייקי עדיין רחוק מסיום

רן קידר |
נושאים בכתבה נייקי

מה שהיה אמור להיות עוד תחנה בדרך לתפנית בנייקי Nike Inc -10.54%   הפך בתוך שעות לאיתות מטריד לגבי עומק האתגרים שעוד ניצבים בפני ענקית הספורט. למרות תוצאות טובות מהצפי ברבעון, מניית החברה נופלות בחדות ומוסיפות ירידה של כ-11% לירידה של כ-22% מתחילת השנה. תגובת השוק הדגישה מסר ברור: הפעם המשקיעים פחות התרשמו מ-"הכאה" נקודתית של שורת הרווח, אלא בחנו את התמונה הרחבה של מרווחים נשחקים, חולשה מתמשכת בסין והיעדר תחושה של נרטיב מהפך משכנע.

הדוחות שפורסמו לאחר נעילת המסחר ביום חמישי הציגו אומנם תוצאות מעל הציפיות, אך המספרים המרכזיים העבירו מסר מורכב. הרווח נשחק בכ-32% בעוד המכירות כמעט שלא צמחו, עם עלייה זניחה בלבד של כ-0.4%. במקביל, סין הפכה שוב לגורם המשקולת המרכזי, עם ירידה של כ-17% במכירות, והאזור הוא המשקולת הכבדה ביותר על ביצועי החברה ברבעון.

לא סיפור התפנית שהשוק חיפש

לפי פרשנויות בשוק, משקיעים רוצים לראות שיפור עקבי במרווחים ולא רק תוצאה חשבונאית טובה מהצפי. הרקע לכך הוא הפגיעה הכפולה שממנה נייקי עדיין מתקשה להשתחרר: עלויות מכסים שהפכו למשמעותיות יותר, ומבצעי הנחות שמטרתם לפנות מלאי מיושן, אך במקביל פוגעים ברווחיות ומחלישים את תפיסת הפרימיום של המותג.

המרווח הגולמי של החברה נשחק בכ-7% והגיע ל-40.6%, רמה שנחשבת קריטית עבור נייקי, שכן היא נצמדת בקושי לסף ה-40% הנתפס כ-"רצפה" תדמיתית ופיננסית. המכסים וההנחות המרובות פגעו במיוחד בפעילות בצפון אמריקה, שהיא העסק הגדול ביותר של החברה. ההנהלה, מצדה, לא ניסתה לייפות את המציאות. המנכ”ל אליוט היל הודה בשיחה עם אנליסטים כי המכסים “הוסיפו רוח נגדית משמעותית” שיש להתגבר עליה, אמירה יוצאת דופן בכנותה עבור חברה שנוטה להדגיש חזון ושיווק על חשבון קשיים תפעוליים.

המכסים הופכים לבעיה מבנית, לא אירוע חולף

האתגר של נייקי אינו רק עצם קיומם של מכסים, אלא מבנה שרשרת האספקה שלה. החברה מייבאת חלק משמעותי מהמוצרים מווייטנאם, אינדונזיה וסין, כאשר שיעורי המכס שצוינו עומדים על כ-20%, 19% ולפחות 25% בהתאמה. המשמעות היא שכל תזוזה פוליטית או רגולטורית יכולה להכות ישירות במרווחים, במיוחד בתקופה שבה החברה כבר נלחמת על תמחור ועל דימוי מותג לאחר תקופה ארוכה של הנחות.