צ'ונג צ'ינג  ויי  מנכל TSM    (אתר החברה)
צילום: צ'ונג צ'ינג ויי מנכל TSM (אתר החברה)

טייוואן סמיקונדקטורס בתוצאות טובות - הסיבה ובכמה היא עולה?

איך התמחור הנוכחי של טייוואן סמיקונדקטורס לעומת חברות השבבים האחרונות ומה צפוי בהמשך השנה? 

עמית בר |

TSMC מסכמת שנה חזקה עם עלייה חדה בהכנסות וציפיות להמשך צמיחה בתחום הבינה המלאכותית. החברה שהיא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, מפרסמת תוצאות טובות לרבעון האחרון - עלייה של 39% ביחס להכנסות ברבעון המקביל.

הכנסות הרבעון הרביעי  הסתכמו ב-26.3 מיליארד דולר. ההכנסות השנתיות של החברה עלו ב-33.9% והגיעו לשיא של 87.8 מיליארד דולר, בעיקר בזכות הביקוש הגובר לשבבים בתחום הבינה המלאכותית (AI).


תרומת הבינה המלאכותית לצמיחה

המומנטום החזק בשוק ה-AI הוא הגורם המרכזי בצמיחה המרשימה של החברה. שבבי הבינה המלאכותית הפכו לעמוד תווך בפעילותה של TSMC, עם ביקושים גבוהים מצד ענקיות טכנולוגיה כמו אפל ואנבידיה. מאז 2020, מכירות החברה יותר מהכפילו את עצמן, והיא ממשיכה להוות ספקית קריטית בתעשיית השבבים העולמית.

המניה מזנקת בהתאם לביצועים - המניה של TSMC טיפסה ב-81% בשנה החולפת, רחוק מעבר לביצועי השוק הכללי, שעלה ב-28.5%.

עדכון תחזיות - בקרוב החברה צפויה לפרסם את הדו"חות המלאים שלה לרבעון הרביעי ואת התחזיות המעודכנות לשנה הקרובה. עדכון זה עשוי לספק תמונה ברורה יותר על המשך אסטרטגיית הצמיחה שלה, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית. האנליסטים אופטימים. רובם מעריכים כי TSMC עשויה לספק תחזית לצמיחה של 20%-25% בהכנסות ב-2025 במונחי דולר, הודות להשקעות עולמיות בתשתיות AI.


המניה עולה כעת ב-1.5% במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט (המניה נסחרת גם בבורסות נוספות), למחיר של כ-210 דולר, המבטא שווי של 1.08 טריליון דולר. על פי קונסנזוס האנליסטים הרווח בשנה הבאה יהיה מעל 9, כלומר החברה נסחרת במכפיל רווח עתידי לשנה הבאה של כ-22.


נדגיש כי יש הבדל בתמחור בין יצרניות שבבים שמקבלות תמחור נמוך יותר ממפתחות שבבים שמקבלות תמחור גבוה יותר כי אחרי הכל - הייצור הוא סוג של קומודיטיז מתקדם והפיתוח הוא גולת הכותרת - ראו למשל את אנבידיה. בייצור מרוויחים רווחיות טובה אבל מוגבלת, בפיתוח הרווחיות הרבה יותר גדולה. 

קיראו עוד ב"גלובל"




שאלות ותשובות בנושא TSMC ושוק השבבים


מה הופך את TSMC לשחקן מרכזי בשוק השבבים?


TSMC היא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, המספקת שבבים מתקדמים לחברות טכנולוגיה מובילות כמו אפל ואנבידיה. מומחיותה בטכנולוגיות ייצור מתקדמות, במיוחד בשבבים לתחום הבינה המלאכותית, הפכה אותה לשחקן בלתי ניתן להחלפה.

כיצד תרמה הבינה המלאכותית לצמיחת החברה?

השבבים של TSMC משמשים לתחומים כמו מרכזי נתונים, מחשוב ענן ויישומים מתקדמים של AI. הביקוש לשבבים אלו צמח בצורה חדה, עם פרויקטים מורכבים ודורשים שהפכו את החברה לספקית מובילה.

מה הצפי לתחום השבבים בשנים הקרובות?

הביקוש לשבבים צפוי להמשיך לגדול, במיוחד בתחומים כמו AI, רכב אוטונומי ומחשוב מתקדם. TSMC נמצאת בעמדה טובה להמשיך ולצמוח בזכות השקעותיה בטכנולוגיות ייצור חדשניות.


מה גורם לעליית המניה של TSMC?


הגידול החד במכירות, בשילוב הביקוש לשבבים מתקדמים ותשומת הלב הרבה של משקיעים, תורמים לעליית המניה. ביצועי החברה מציגים עליונות על פני מתחרותיה ומעוררים אמון בשוק.


כיצד השפיעה התחרות על ביצועי TSMC?

למרות תחרות מצד חברות כמו סמסונג ואינטל, TSMC ממשיכה להוביל בזכות טכנולוגיות ייחודיות והיכולת לספק שבבים מתקדמים למספר רב של לקוחות בו זמנית.

האם יש סיכונים לתחזיות הצמיחה של החברה?

הגבלות סחר עם סין, תחרות גוברת ומחזוריות בענף השבבים עלולים להוות אתגרים. עם זאת, TSMC נוקטת באסטרטגיות מגוונות לשמירה על מעמדה.

מתי יתפרסמו נתוני הרבעון הרביעי המלאים של TSMC?

החברה צפויה לפרסם את נתוניה המלאים ב-16 בינואר, ולספק תחזיות מעודכנות לשנה הקרובה.

כיצד השוק מגיב לנתונים הראשוניים של TSMC?

הנתונים הראשוניים נתפסים כחיוביים מאוד, המניה עולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.