617 מיליון שקל הכנסות לתאגידי המים בישראל ב-2004
ההכנסות המצרפיות מפעילותם של 7 תאגידי המים בישראל הסתכמו בשנת 2004 בכ-617 מיליון שקל, כך עולה מדרוג דנס 100 של תאגידי המים בישראל שערכה חברת דן אנד ברדסטריט.
את הדרוג מוביל "הגיחון" תאגיד המים של עיריית ירושלים שהכנסותיו הגיעו בשנת 2004 לכ-318 מיליון שקל. סך כמות המים שסופקה על ידי התאגיד לכ-167 אלף בתי אב הגיעה ל-50.3 מיליון מ"ק.
במקום השני, מדורג תאגיד המים מניב ראשון של ראשון לציון עם הכנסות בסך 110.4 מיליון שקלים לשנת 2004. התאגיד סיפק 20.4 מיליון מ"ק ל-71.8 אלף בתי אב.
במקום השלישי מדורג תאגיד מי נתניה של עיריית נתניה עם הכנסות בסך 88.7 מיליון שקל. התאגיד סיפק 14.7 מיליון מ"ק מים ל-65 אלף בתי אב. גם התאגיד מיתב של עיריית פתח תקווה, המדורג במקום הרביעי, סיפק מים ל-65 אלף בתי אב בכמות של 17 מיליון מ"ק אך הכנסותיו השנתיות הסתכמו ב-77.1 מיליון שקל.
במקום החמישי מדורג תאגיד המים מי- נע של נצרת עילית עם הכנסות של 9.1 מיליון שקל לתשעת החודשים הראשונים של 2004. סך כמות המים שסיפק מי נע לתושבי נצרת עילית הגיע לכ-4 מיליון מ"ק ל-16.9 אלף בתי אב. גם תאגיד המים התנור של עיריית מטולה סיפק 4 מיליון מ"ק ל-430 בתי אב אך הכנסותיו הגיעו ל-7.5 מיליון שקלים.
במקום האחרון מדורג תאגיד המים של אריאל - מי אריאל שהכנסותיו השנתיות ב-2004 הגיעו ל-6.5 מיליון שקלים והוא סיפק 1.4 מיליון מ"ק ל-4500 בתי אב.
כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי חוק תאגידי המים והביוב חוקק ב-2001, מתוך מטרה להקים בכל רחבי הארץ כ-30 תאגידי מים שיטפלו בכלל התושבים במקום מאות רשויות מקומיות העוסקות בזה היום. תאגיד המים יתפקד כחברה כלכלית עצמאית מחוץ למסגרת הרשות המקומית, כאשר ההכנסות מתשלומי המים של התושבים יושקעו אך ורק במשק המים.
למרות שעל פי החוק עד ל-2008 מחויבות הרשויות המקומיות לעבור לפעול באמצעות תאגידי מים. עד עתה הוקמו 7 תאגידי מים בלבד, כאשר על פי התכנון במהלך השנה הנוכחית יוקמו לפחות עוד 5 תאגידים נוספים.
כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי היתרון הכלכלי בהקמת תאגידי המים הוא האפשרות להפריט את התאגידים ולהנפיק אג"ח המבוסס על תקבולי המים ובכך להפוך את תאגיד המים לנכס מניב. ואכן, בשנה האחרונה ארבע רשויות כבר ביצעו או החלו בביצוע ההליך של גיוס הון חיצוני.
.jpg)
ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון
אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?
לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.
בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.
אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?
על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.
גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.
- הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה
- עו"ד חלה לאחר ששמע על פיטוריו - ודרש הכרה מביטוח לאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

הרפורמה בביטוח הבריאות מציגה: עלייה בפרמיות וחוסר בהירות לציבור
דוח הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון חושף כי הציבור משלם יותר ובמהלך 2024 דמי הביטוח ברוטו עלו מהשנה הקודמת בכ-9% ל-17.9 מיליארד שקל וכי ההוצאות עולות בעקביות בעשור האחרון, כשב-2014 הסכום היה פחות מחצי, ועמד על כ-8.2 מיליארד שקלים בלבד; עמלות סוכני הביטוח עלו ב-8%
אחת הרפורמות המרכזיות שנכנסו במהלך 2024, במסגרת חוק התוכנית הכלכלית 2023-2024 נגעה לשינוי מבני בביטוחי הבריאות. הכוונה המקורית הייתה להפחית את עלויות הביטוח לציבור לצמצם כפילויות כיסוי בין הביטוחים הפרטיים לתוכניות השב"ן של קופות החולים. בפועל, התוצאה
הייתה הפוכה: במקום ירידה ניכרת בהוצאות משקי הבית, חלק מהציבור נתקל בעלייה בעלויות ובחוסר בהירות לגבי היקף הכיסוי. לצד זאת, ההכנסות בענף המשיכו לגדול ופרמיות הבריאות מהוות כיום 1% מהתמ"ג והפך לגורם מרכזי במערכת הכלכלית והחברתית בישראל.
מבחינת הנתונים עצמם, ב-2024 הסתכמו דמי הביטוח הברוטו ב-17.9 מיליארד שקל, עלייה של כ-9% לעומת השנה הקודמת. עיקר הפעילות מתרכז בביטוחי פרט (57%) לעומת ביטוחים קבוצתיים (43%). בתוך כך, תחום הוצאות רפואיות הגיע להיקף של 6.5 מיליארד שקל, עלייה של 131% לעומת 2014, והביטוח הסיעודי נותר תחום מרכזי עם היקף של 6.6 מיליארד שקל, רובו (69%) בפוליסות קבוצתיות.
הציבור משלם יותר
אז שוב, למרות שציפיית הרגולוטור היא למהלך שייצר שקיפות והוגנות עבור המבוטחים מחד, וירידה בהוצאות משקי הבית מאידך, הנתונים מראים בבירור, שלפחות ברמת ההקלה על משקי הבית, ההיפך הוא שקרה והציבור משלם יותר.
מבוטחים רבים דיווחו על עלייה בפרמיות, על בלבול בנוגע להיקף הכיסוי ועל פערים בין מה שחשבו שמכוסה לבין המציאות. חלק מהפוליסות הוזלו במישור אחד אך התייקרו באחר, וכך נוצר מצב שבו במקום חסכון נטו, ההוצאה הכוללת של משקי הבית לא ירדה ואף עלתה. במשך שנים רבים שילמנו על פוליסות "שקל ראשון", שבפועל העניקו שירותים שכבר היו כלולים בתוכניות השב"ן של קופות החולים. הכוונה הייתה להעביר את הציבור לפוליסות מסוג "משלים שב"ן", שייכנסו לפעולה רק כאשר שירות אינו מכוסה על ידי הקופה. כפי שנכתב בהודעת משרד האוצר בעת החלת השינוי: "המהלך נועד ליצור שקיפות, להוזיל את העלויות ולמנוע מצב שבו הצרכן משלם פעמיים על אותו שירות רפואי".
- יונייטד הלת' חותכת תחזית - המניה מתרסקת ב-19%
- רצח מנכ"ל UnitedHealthcare מציב את תעשיית הביטוח תחת ביקורת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועם זאת, נתוני הפיקוח על הביטוח מראים כי אף על פי שהענף רשם גידול חד בהכנסות, החברות הציגו הפסד חיתומי של כ-132 מיליון שקל ב-2024, שאמנם נבלם מעט יחסית לשנים קודמות, אך עדיין היה שלילי. הרווחיות של חברות הביטוח נבעה מתשואות ההשקעה בשוק ההון והסתכמה בכ-1.26 מיליארד שקל. זאת אומרת, הכסף שהשארתם בידי חברות הביטוח עשה רווחים בשוק ההון, אבל לא ניתן לומר שהיעילות השתפרה או ירד המחיר לצרכן. הציבור שילם יותר, החברות לא הצליחו לייצר רווחיות מפעילות הליבה, והיעדים המקוריים של הרפורמה לא התממשו.