מיטב: סיכוי לא רע להמשך המגמה החיובית בשוק האג"ח

כמה אפשר לקנות שוב ושוב אג"ח של קבוצת דנקנר, תשובה, פישמן, חברת חשמל. במיטב צופים, כי השוואת המס עשויה, וצפוי שתביא להסטת כספים מצד גופים מוסדיים לשוק האג"ח הבינלאומי על חשבון שוק האג"ח המקומי
שי פאוזנר |

האם התשואות לפדיון בשוק איגרות החוב ימשיכו לרדת? (עליות בשוק האג"ח)? שואלים (א') בחברת מיטב - ועונים: כי התשובה לשאלה נגזרת ממרכיב אחד מרכזי והוא: היכולת של הממשלה לשמר את המשמעת התקציבית שלה באופן שמסגרת הגרעון לא תיפרץ על רקע צירופים קואליציוניים כאלה או אחרים, הקדמת בחירות אפשרית, ההתנתקות והשלכותיה.

על פניו - אומרים במיטב - נראה, שאכן יכולת זו קיימת. בשנת 2005 ייצאו לפדיון איגרות חוב ממשלתיות בסכום של כ-56 מיליארד שקל. מסגרת התקציב היא כזו, שהממשלה מתכוונת למחזר רק חלק מכך. תוכניות הגיוס מסתכמת בכ- 43 מיליארד שקל, כך שיש עודף פדיונות = כספים שנכנסים למערכת בסך של כ- 13 מיליארד שקל. כמעט כל עודף הפדיון עתיד להתרכז בחצי הראשון של 2005. עובדה זו, יחד עם כניסה מאסיבית של קרנות הפנסיה לשוק זה "מבטיחה" לכאורה המשך מגמת העליות בשוק איגרות החוב . אבל, רק לכאורה , שכן ניתן להצביע על שנים אחרות שגם בהן החישוב המתמטי הביא למסקנה זו, ובכל זאת, המגמה בשוק איגרות החוב לא הייתה חיובית.

אז מהם הסיכונים? הם שואלים: על סיכון פוטנציאלי אחד כבר עמדו אנשי החברה - התערערות המשמעת הפיסקאלית. סיכון אחר הוא לדעתם, צמיחה "מהירה מדי". הסקטור העסקי הצומח זקוק למקורות כספיים ולנוכח מצוקת האשראי בבנקים הוא פונה וייפנה לשוק ההון, הם מסבירים. במלים אחרות, הוא ייכנס לאותו חלק מהמגרש שמתפנה על ידי הממשלה. גיוסים גדולים תוך פרק זמן קצר עלולים, לפחות לפרק זמן מסוים, להשפיע לרעה על שוק האג"ח. ובהקשר זה, לאחרונה נמסר, כי שני גופים גדולים, חברת החשמל ורכבת ישראל, מתכננים גיוסי הון בסכומי עתק בשוק, ואין ספק, שנתבשר על עוד כמה הנפקות בסדרי גודל שונים.

וסיכון נוסף: השוואת המס עשויה, וצפוי שתביא להסטת כספים מצד גופים מוסדיים לשוק האג"ח הבינלאומי על חשבון שוק האג"ח המקומי, שכן קופות גמל, למשל, שהיו חייבות עד עתה ב- 35% מס, פטורות מכל מס מעתה והלאה. רצונן לפזר את הסיכון ולגוון את השקעותיהן (כמו גם המשקיע הפרטי) יכול בהחלט לבוא על חשבון השוק המקומי. מגוון איגרות החוב הקונצרניות בישראל מוגבל מאוד. כמה אפשר לקנות שוב ושוב אג"ח של קבוצת דנקנר, תשובה, פישמן, חברת חשמל ועוד טייקונים. חלק מהכסף יופנה לחו"ל כחלק ממדיניות של פיזור סיכונים.

ומה הסיכויים? על סיכוי אחד כבר עמדנו: שמירת המשמעת הפיסקאלית ומיחזור חלקי בלבד של החוב הפנימי. אבל, מעבר לאלמנט זה יש להדגיש, כי תנאי הפתיחה ככלל הם טובים מאוד: העלאת דירוג ישראל משלילי ליציב. מינויו של סטנלי פישר לנגיד בנק ישראל וההקשר הבינלאומי של מינוי זה. יכולת לגייס בחו"ל (ערבויות ועוד) ולא להטיל את כל לחץ הגיוס על שוק האג"ח המקומי.

לצדב אלה תבוא השוואה בין אג"ח ממשלתיות שקליות לאלה הצמודות למדד. יש להתייחס קודם כל למח"מ. קיים היום בשוק מצב משונה. באג"ח עם מח"מ של שנה, פער התשואות (שיעור האינפלציה החזוי ע"י השוק) הינו 1.4%. באג"ח עם מח"מ של שנתיים, פער התשואות (שיעור האינפלציה החזוי ע"י השוק) הינו 1.8% באג"ח עם מח"מ של שלוש וחצי שנים, פער התשואות הינו 2.5%. באג"ח עם מח"מ של חמש שנים, פער התשואות הינו 3.0%. באג"ח עם מח"מ של שבע שנים, פער התשואות הינו 3.0% . כלומר, לכאורה השוק מעריך אינפלציה גבוהה יותר ככל שהמח"מ ארוך יותר. האם זה סביר? לדעתנו לא, כפי שזו הייתה גם לפני כחצי שנה (בכתבה המצורפת).

לכן, תשובת מיטב מתפצלת: באג"ח עם מח"מ של עד שנתיים יש עדיפות דווקא לאג"ח צמודות מדד. באג"ח עם מח"מ של 5 שנים והלאה יש עדיפות דווקא לאג"ח שקליות. עם זאת, מטעמים טקטיים ? אחרי עליות חזקות מאוד בימים האחרונים באג"ח השקליות הארוכות, יש הגיון במימוש חלקי של אחזקות בשחרים ארוכים, מטעמים של הפחתת סיכון.

בהשוואה בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח של לממשלת ארה"ב יש לדעת כלכלני מיטב להביא בחשבון את העובדות הבאות: כיום , הפער באג"ח עם מח"מ של כ-5 שנים עומד על 2.6%. הפער בריביות לטווח קצר (בנק ישראל מול ה"פד") עומד על 1.45%, הנמוך ביותר אי פעם. פער זה צפוי עוד להצטמצם: העלאת ריבית בארה"ב מול הפחתה/יציבות בישראל.

לשאלה מהו הפער הסביר שצריך להתקיים (להבדיל מזה הקיים ונקבע, כמובן, יום יום ע"י השוק) התשובה נעוצה בהנחת הפיחות של השקל בממוצע שנתי בשנים הקרובות. אנחנו בדעה, שלא צפוי פיחות של ממש להוציא מצב של התחזקות דרמטית של הדולר בעולם, או של התממשות התסריט של בחירות מוקדמות/איום איראני. לפיכך, הפער בתשואה לפדיון של כ- 1.5% עד 2.0% בשנה הוא סביר. אשר לטענה שיש להכניס לתוך המשוואה הזו גם את סיכון אג"ח ישראל נציין, כי זה עומד לאחרונה על כ- 1% (אג"ח ממשלת ישראל בדולרים לעומת אג"ח ממשלת ארה"ב), פער נמוך, שאין להכניס אותו למשוואה בשל ההתייחסות של משקיעים מקומיים, שהם הקובעים את המגמה בשוק השחרים, לאג"ח ממשלת ישראל כאל "טריפל A".

לכן, פער תשואה לפדיון ברמה של 2.6% הוא גבוה מדי לטעמנו, למרות שהוא הצטמצם בחודשים האחרונים מרמה של 3.5% לרמה הנוכחית. הסכנה היא, כמובן, שהתשואות בשוק האג"ח האמריקאיות יעלו והפער יצטמצם מכיוון זה ויקשה על המשך המגמה החיובית באג"ח ממשלת ישראל.

למרות כל האמור לעיל, יש לזכור, כי שוק איגרות החוב הוא שוק "מתמטי". אין יש מאין. אין שיפור תוצאות עסקיות שמביא למחירי מניות גבוהים יותר. מה ששוק איגרות החוב נתן ב- 2003 וב- 2004 (והוא נתן הרבה) בא על חשבון מה שהוא ייתן ב-2005 והלאה. לפיכך, המאבק על כל "גרגר של תשואה" ב-2005 יהיה קשה מאוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות
דעה

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם

ההצעה של רשות המסים להגדיל את תקרת ה"עסק הזעיר" ל-300 אלף שקל מצטיירת אולי כהקלה לעצמאים, אבל בפועל תעלה למדינה מאות מליונים ותפגע באותם נהנים בקבלת משכנתה והחזרי מס
אריאל פטל |
נושאים בכתבה רשות המסים

לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.

בואו ונעשה קצת סדר. 

החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה. 

מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי. 

מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:

1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות. 

2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו. 

כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר. 

כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות  שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:

ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?

תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר: