מיטב: סיכוי לא רע להמשך המגמה החיובית בשוק האג"ח

כמה אפשר לקנות שוב ושוב אג"ח של קבוצת דנקנר, תשובה, פישמן, חברת חשמל. במיטב צופים, כי השוואת המס עשויה, וצפוי שתביא להסטת כספים מצד גופים מוסדיים לשוק האג"ח הבינלאומי על חשבון שוק האג"ח המקומי
שי פאוזנר |

האם התשואות לפדיון בשוק איגרות החוב ימשיכו לרדת? (עליות בשוק האג"ח)? שואלים (א') בחברת מיטב - ועונים: כי התשובה לשאלה נגזרת ממרכיב אחד מרכזי והוא: היכולת של הממשלה לשמר את המשמעת התקציבית שלה באופן שמסגרת הגרעון לא תיפרץ על רקע צירופים קואליציוניים כאלה או אחרים, הקדמת בחירות אפשרית, ההתנתקות והשלכותיה.

על פניו - אומרים במיטב - נראה, שאכן יכולת זו קיימת. בשנת 2005 ייצאו לפדיון איגרות חוב ממשלתיות בסכום של כ-56 מיליארד שקל. מסגרת התקציב היא כזו, שהממשלה מתכוונת למחזר רק חלק מכך. תוכניות הגיוס מסתכמת בכ- 43 מיליארד שקל, כך שיש עודף פדיונות = כספים שנכנסים למערכת בסך של כ- 13 מיליארד שקל. כמעט כל עודף הפדיון עתיד להתרכז בחצי הראשון של 2005. עובדה זו, יחד עם כניסה מאסיבית של קרנות הפנסיה לשוק זה "מבטיחה" לכאורה המשך מגמת העליות בשוק איגרות החוב . אבל, רק לכאורה , שכן ניתן להצביע על שנים אחרות שגם בהן החישוב המתמטי הביא למסקנה זו, ובכל זאת, המגמה בשוק איגרות החוב לא הייתה חיובית.

אז מהם הסיכונים? הם שואלים: על סיכון פוטנציאלי אחד כבר עמדו אנשי החברה - התערערות המשמעת הפיסקאלית. סיכון אחר הוא לדעתם, צמיחה "מהירה מדי". הסקטור העסקי הצומח זקוק למקורות כספיים ולנוכח מצוקת האשראי בבנקים הוא פונה וייפנה לשוק ההון, הם מסבירים. במלים אחרות, הוא ייכנס לאותו חלק מהמגרש שמתפנה על ידי הממשלה. גיוסים גדולים תוך פרק זמן קצר עלולים, לפחות לפרק זמן מסוים, להשפיע לרעה על שוק האג"ח. ובהקשר זה, לאחרונה נמסר, כי שני גופים גדולים, חברת החשמל ורכבת ישראל, מתכננים גיוסי הון בסכומי עתק בשוק, ואין ספק, שנתבשר על עוד כמה הנפקות בסדרי גודל שונים.

וסיכון נוסף: השוואת המס עשויה, וצפוי שתביא להסטת כספים מצד גופים מוסדיים לשוק האג"ח הבינלאומי על חשבון שוק האג"ח המקומי, שכן קופות גמל, למשל, שהיו חייבות עד עתה ב- 35% מס, פטורות מכל מס מעתה והלאה. רצונן לפזר את הסיכון ולגוון את השקעותיהן (כמו גם המשקיע הפרטי) יכול בהחלט לבוא על חשבון השוק המקומי. מגוון איגרות החוב הקונצרניות בישראל מוגבל מאוד. כמה אפשר לקנות שוב ושוב אג"ח של קבוצת דנקנר, תשובה, פישמן, חברת חשמל ועוד טייקונים. חלק מהכסף יופנה לחו"ל כחלק ממדיניות של פיזור סיכונים.

ומה הסיכויים? על סיכוי אחד כבר עמדנו: שמירת המשמעת הפיסקאלית ומיחזור חלקי בלבד של החוב הפנימי. אבל, מעבר לאלמנט זה יש להדגיש, כי תנאי הפתיחה ככלל הם טובים מאוד: העלאת דירוג ישראל משלילי ליציב. מינויו של סטנלי פישר לנגיד בנק ישראל וההקשר הבינלאומי של מינוי זה. יכולת לגייס בחו"ל (ערבויות ועוד) ולא להטיל את כל לחץ הגיוס על שוק האג"ח המקומי.

לצדב אלה תבוא השוואה בין אג"ח ממשלתיות שקליות לאלה הצמודות למדד. יש להתייחס קודם כל למח"מ. קיים היום בשוק מצב משונה. באג"ח עם מח"מ של שנה, פער התשואות (שיעור האינפלציה החזוי ע"י השוק) הינו 1.4%. באג"ח עם מח"מ של שנתיים, פער התשואות (שיעור האינפלציה החזוי ע"י השוק) הינו 1.8% באג"ח עם מח"מ של שלוש וחצי שנים, פער התשואות הינו 2.5%. באג"ח עם מח"מ של חמש שנים, פער התשואות הינו 3.0%. באג"ח עם מח"מ של שבע שנים, פער התשואות הינו 3.0% . כלומר, לכאורה השוק מעריך אינפלציה גבוהה יותר ככל שהמח"מ ארוך יותר. האם זה סביר? לדעתנו לא, כפי שזו הייתה גם לפני כחצי שנה (בכתבה המצורפת).

לכן, תשובת מיטב מתפצלת: באג"ח עם מח"מ של עד שנתיים יש עדיפות דווקא לאג"ח צמודות מדד. באג"ח עם מח"מ של 5 שנים והלאה יש עדיפות דווקא לאג"ח שקליות. עם זאת, מטעמים טקטיים ? אחרי עליות חזקות מאוד בימים האחרונים באג"ח השקליות הארוכות, יש הגיון במימוש חלקי של אחזקות בשחרים ארוכים, מטעמים של הפחתת סיכון.

בהשוואה בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח של לממשלת ארה"ב יש לדעת כלכלני מיטב להביא בחשבון את העובדות הבאות: כיום , הפער באג"ח עם מח"מ של כ-5 שנים עומד על 2.6%. הפער בריביות לטווח קצר (בנק ישראל מול ה"פד") עומד על 1.45%, הנמוך ביותר אי פעם. פער זה צפוי עוד להצטמצם: העלאת ריבית בארה"ב מול הפחתה/יציבות בישראל.

לשאלה מהו הפער הסביר שצריך להתקיים (להבדיל מזה הקיים ונקבע, כמובן, יום יום ע"י השוק) התשובה נעוצה בהנחת הפיחות של השקל בממוצע שנתי בשנים הקרובות. אנחנו בדעה, שלא צפוי פיחות של ממש להוציא מצב של התחזקות דרמטית של הדולר בעולם, או של התממשות התסריט של בחירות מוקדמות/איום איראני. לפיכך, הפער בתשואה לפדיון של כ- 1.5% עד 2.0% בשנה הוא סביר. אשר לטענה שיש להכניס לתוך המשוואה הזו גם את סיכון אג"ח ישראל נציין, כי זה עומד לאחרונה על כ- 1% (אג"ח ממשלת ישראל בדולרים לעומת אג"ח ממשלת ארה"ב), פער נמוך, שאין להכניס אותו למשוואה בשל ההתייחסות של משקיעים מקומיים, שהם הקובעים את המגמה בשוק השחרים, לאג"ח ממשלת ישראל כאל "טריפל A".

לכן, פער תשואה לפדיון ברמה של 2.6% הוא גבוה מדי לטעמנו, למרות שהוא הצטמצם בחודשים האחרונים מרמה של 3.5% לרמה הנוכחית. הסכנה היא, כמובן, שהתשואות בשוק האג"ח האמריקאיות יעלו והפער יצטמצם מכיוון זה ויקשה על המשך המגמה החיובית באג"ח ממשלת ישראל.

למרות כל האמור לעיל, יש לזכור, כי שוק איגרות החוב הוא שוק "מתמטי". אין יש מאין. אין שיפור תוצאות עסקיות שמביא למחירי מניות גבוהים יותר. מה ששוק איגרות החוב נתן ב- 2003 וב- 2004 (והוא נתן הרבה) בא על חשבון מה שהוא ייתן ב-2005 והלאה. לפיכך, המאבק על כל "גרגר של תשואה" ב-2005 יהיה קשה מאוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: