דר אביחי שניר
צילום: משה בנימין
מאקרו כלכלה

כולם יודעים שבנקאים הם גובלינים: התפקיד האמיתי של הבנקים

איזה סקטור הכי ממונף במשק? בנקים; מה מבטא המינוף? סיכון; ואם כך - האם הבנקים הם העסקים הכי מסוכנים במשק? לא. הפיקוח על הבנקים מונע תחרות; מתי זה ישתנה? אולי לאפל וגוגל התשובות
ד"ר אביחי שניר | (3)

כשהייתי סטודנט, קראתי את ספרי הארי פוטר (אז הם היו חדשים). יום אחד ניגשתי לאחד הפרופסורים שלי, ואמרתי לו שיש כל מיני דברים מעניינים בכלכלה של הקוסמים. הוא ביקש ממני לתת דוגמה. עניתי שהבנקאים בספרים הם גובלינים. הוא שאל אותי מה מעניין בזה. חשבתי לרגע ועניתי שזה מהדהד תפיסות היסטוריות ולא חיוביות של בנקאים, בזמן שכלכלנים דווקא חושבים על בנקים כמוסד בעל תפקיד חשוב בהתנהלות התקינה של הכלכלה. הפרופסור הסתכל עלי ואמר שאני מבלבל את המוח. כולם יודעים שבנקאים הם גובלינים.

כדי להבין את הפער שבין התפקיד של בנקים בכלכלה לבין הדימוי שלהם בעיני אותו פרופסור, צריך לזכור שבנקים הם קודם כל מתווכים. התפקיד של בנק הוא לקבל כסף של חוסכים, ולהעביר אותו ללווים. על ההלוואות שהם נותנים הם מקבלים ריבית, שאותה הם אמורים לחלוק עם החוסכים. החלק שהם שומרים לעצמם, זאת העמלה שהם גובים עבור שירותי התיווך שלהם וזה מתגלגל לשורת הרווח שלהם.

אבל בנקים הם לא מתווכים רגילים. מתווכים שעוסקים בנכסים פיזיים (למשל דירות), אינם מייצרים את הסחורה שהם מתווכים בה. הם בסך הכל מפגישים בין קונים ומוכרים של נכס קיים. אבל לבנקים יש את היכולת לייצר את הנכס שהם סוחרים בו: בנקים הם לא רק מתווכים של כסף, הם גם יצרנים של כסף.

היכולת של בנקים לייצר כסף נובעת מכך שאנשים בדרך כלל לא מושכים כספים ממערכת הבנקאות. רוב העסקאות מבוצעות על ידי העברת כספים מחשבון אחד לאחר, כך שבנסיבות רגילות, בנק יכול להמשיך לתפקד גם אם יש לו סכומים קטנים יחסית בקופה. מתוך התובנה הזאת, ומתוך התובנה שתמיד יש אנשים שרוצים כסף, ושבדרך כלל גם כדאי לתת להם את הסכומים שהם רוצים (תמורת ריבית המתאימה), בנקים נותנים הלוואות בסכומים הרבה יותר גבוהים מהסכומים המופקדים אצלם והרבה יותר מההון שלהם.

למעשה, בנקים הם הגופים עם המנוף הפיננסי הגדול ביותר במשק, ובפער עצום. מצד אחד, זה מאפשר להם להיות מאוד רווחיים, כמו כל פירמה עם מנוף ענק. מצד שני, זה גם הופך אותם לפירמות שנמצאות כל הזמן במרחק של פסיעה אחת מפשיטת רגל. הפחד הכי גדול של מנהל בנק הוא ממצב של "ריצה אל הבנק" (bank run). אם מספר גדול מספיק של לקוחות יגיע לבנק בתוך זמן קצר וידרשו את הכסף שלהם, כל בנק, ולא חשוב עד כמה הוא מנוהל באופן סולידי, יפשוט את הרגל. כך שהמרחק בין בנק יציב לבין בנק שפשט את הרגל הוא לעתים מרחק של שמועה – ברגע שמספיק לקוחות מאמינים שהבנק שלהם בסיכון, הבנק יפשוט את הרגל. זה מה שקרה, למשל, לבנק סיליקון ואלי (SVB) שפשט את הרגל בתוך ימים ספורים. אחת מקרנות ההון סיכון הגדולות נתנה הוראה לחברות שהיא מממנת למשוך את הכספים שלהם מהבנק, ומרגע שהשמועה על זה פשטה כנפיים, גורלו של הבנק נחרץ. ברגע ש- SVB, לקוחות של בנקים אחרים החלו לחשוש, וכך קרה שגם בנק סיגנצ'ר פשט את הרגל, וקצת אחר כך, בצד השני של האוקיינוס האטלנטי, גם קרדיט סוויס.

מכיוון שהבנקים הם ספקי הכסף העיקריים בכלכלה, והם גם מקור המימון העיקרי של פירמות קטנות ובינוניות, ושל אנשים פרטיים, הנזק שיכול להיגרם מפשיטת רגל של בנקים הוא עצום. אפילו כשמדובר בבנקים קטנים יחסית, כמו SVB וסיגנצ'ר, הנזק שנגרם הצליח לטלטל את המערכת הפיננסית האמריקאית כולה. אם הממשל השוויצרי היה מאפשר לקרדיט סוויס לפשוט את הרגל, כנראה שכל הבנקים השוויצריים היו מוצאים את עצמם בסיכון גבוה לפשיטת רגל, וזה כבר יכול היה לייצר משבר עולמי בסגנון 2008.

מהסיבה הזאת, בכל העולם קיימים מפקחים שתפקידם לוודא שבנקים לא לוקחים סיכונים מיותרים. הסטנדרט העולמי נתון כיום על ידי הסכם באזל 3, שהופק בעקבות הלקחים מהמשבר של 2008, ושקובע את הנזילות המינימלית הנדרש מבנקים. בישראל, הפיקוח על הבנקים מבוצע על ידי יחידה בתוך בנק ישראל.

הבעיה עם הפיקוח היא שכדי למנוע סיכונים למערכת, הפיקוח על הבנקים הקטין לאורך השנים את מספר הבנקים שפועלים בארץ. כשהמדינה קמה, היו בארץ עשרות בנקים שונים. היום נשארו 5 גדולים, ועוד מספר קטן מאוד של בנקים נוספים. בנוסף, התנאים של הפיקוח מקשים על בנקים זרים לפתוח סניפים בארץ, והתוצאה היא מלכוד 22: מצד אחד, הפיקוח על הבנקים רוצה לעודד תחרות בין הבנקים. אבל ברגע שהוא מעודד תחרות, בנקים נאלצים לקחת סיכונים, מכיוון שכחלק מהתחרות הם צריכים לתת תנאים יותר טובים ללקוחות. אבל כשהבנקים לוקחים סיכונים, קיים חשש שבנק אחד (או יותר) ייקלעו לקשיים, ובמערכת שבה יש כל כך מעט בנקים, מספיק שבנק אחד יהיה בקשיים בשביל שכל המערכת תהיה בסיכון. אז הפיקוח חייב להקטין את הסיכון, כלומר לשכנע את הבנקים לא להיות כל-כך תחרותיים. אנחנו נמצאים כבר שנים באותו מעגל סגור, שבו יש לנו מערכת בנקאות מאוד רווחית ולא מאוד תחרותית. השאלה היא איך לשנות את זה בלי לפגוע במה שיש. אולי זה יקרה כשגוגל ואפל יפתחו בנקים. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דניאל רטצר 02/08/2023 19:23
    הגב לתגובה זו
    הפיקוח על הבנקים דואג ליציבות/רווחיות הבנקים על חשבון. וזהו "כשל שוק" מקומם במקום שהמפקח על הבנקים ידרוש מהבנקים לתת ריבית הוגנת להכניס תחרות אמיתית. הוא מקפיד לשמור על בעלי ההון. כואב הלב
  • 2.
    המגיב 02/08/2023 09:49
    הגב לתגובה זו
    או קרטל ??? אולי יש אפשרות שלישית - למשל - במקום להרוויח 20 מיליארד שקל ברבעון, ירוויחו רק עשירית מזה ? אולי במקום שהמפקח על הבנקים יתכנן את התפקיד הבא שלו, בתור מנכל באחד הגופים שהוא אמור לפקח עליו (מי אמר קריסת מניות הבנקים 1984, ואיזו אחת, שאיך שהוא התברגה למנכל איזה בנק אחרכך), יפעל באמת לפקח על המפוקחים, ולא לעשות איתם קנוניה ?
  • 1.
    איציק 02/08/2023 07:55
    הגב לתגובה זו
    מה עדיף מערכת בנקאות ריכוזית שמנה עם רווחים מופקעים על חשבון הלקוחות, או מערכת בנקאות תחרותית רזה אולם הסכנה מוגברת לפשיטת רגל
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מיכל כהן
צילום: אביגיל פיפרנו באר

מיכל כהן ומלחמתה בקרטל הבנקים

רשות התחרות עשויה להשיג לכם מה שאף אחד לא עשה למענכם בעבר - להתמודד עם הבנקים החזקים ולהכריח אותם לתת לכם ריבית בעו"ש, לספק עמלות סבירות, ופשוט - לעודד את התחרות על אמת, ולא כמו שבנק ישראל מתנהל - כמפקח שדואג דווקא להגדלת רווחי הבנקים

מנדי הניג |

מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות יכולה "לקנות את עולמה". היא נתפסת כיבשה, חלשה, אבל המהלך שהיא מניעה עכשיו יכול למחוק לה שנים של בינוניות ולהציב אותה בצמרת הרגולטורים שהשפיעו על הצרכן הישראלי. כולם יודעים שהבנקים  עושקים אותנו. כמעט כולם יודעם שזה בחסות בנק ישראל שמדבר על יציבות הבנקים, אך בעצם דואג לרווחים שלהם. הרווחים האלו לא נורמליים וכשבנקים מרוויחים ככה זה על חשבונכם - אתם לא מקבלים ריבית בעו"ש, אתם מקבלים ריבית נמוכה על פיקדונות, אתם משלמים ריבית גבוהה על הלוואות ואתם משלמים עמלות מאוד גבוהות. 

בנק ישראל עוצם עיניים, אבל משקיע המון ביח"צ שמנסה לדברר כמה הוא עוזר לנו - הציבור, מול הבנקים וכמה הוא מצליח לכופף את הבנקים לתת לנו הטבות ומענקים.  זה לא נכון, כל תרגילי היח"צ וההשקעה העצומה בהם רק מוכיחה את זה. אם מראש הבנקים היו דואגים פחות לרווחים שלהם ויותר לרווחה של הציבור, הם הרי לא היו צריכים יח"צ. יח"צ צריך בעיקר כדי להשפיע ולסובב את דעת הקהל. בפועל, הבנקים אכן מעבירים לכם עכשיו תשלומים, החזרי עמלות וכו', אבל זה כסף קטן. אם הם היו מספקים לכם  את מה שמגיע לכם בעולם הגון והוגן - ריבית על העו"ש, זה היה מיליארדים רבים שנכנסים לחשבון שלכם; אם הם היו לוקחים עמלות סבירות בפעילות בניירות ערך, זה היה מוסיף לכם פי כמה וכמה מכל ההטבות לכאורה שהם נותנים. 

זו נתינה לשם יחסי ציבור, בפועל מדובר בזאב שמנסה להתחפש לכבש. כולם יודעים זאת, גם מיכל כהן, אלא שהיא מנסה ללכת עד הסוף. רשות התחרות לקראת הכרעה דרמטית ראשונה מסוגה במגזר הפיננסי, שתעניק לה סמכויות התערבות בפעילות חמשת הבנקים הגדולים - לצד בנק ישראל. זה לא עניין של מה בכך.

השאלה הגדולה היא האם חמשת הבנקים הגדולים יוגדרו כקבוצת ריכוז? רשות התחרות הזמינה אותם לשימוע נוסף, ומתגבש תרחיש שבו הרגולטור עשוי לקבל סמכויות חדשות להתערב בפעילותם. ההכרזה, אם תתבצע, תייצג צעד חסר תקדים במגזר הפיננסי, ותעניק לממונה על התחרות את היכולת להנחות בפועל את הבנקים,  במקביל לפיקוח הקיים של בנק ישראל.

המהלך מתרחש על רקע מבנה שוק מרוכז במיוחד - חמשת הבנקים מחזיקים כמעט את כל נכסי המערכת הבנקאית הקמעונאית ומשקי הבית מתמודדים עם חסמי מעבר וכניסה. רשות התחרות טוענת כי התחרות בענף נמוכה והחסמים קיימים, וההכרזה עשויה להיות צעד מפתח בהגדלת כושר המיקוח של הצרכנים וחיזוק התחרות הפיננסית. זה יהיה מאבק. לא ברור ולא ידוע עד כמה מיכל כהן נחושה וחזקה. הבנקים יגיעו, יאיימו, יזיזו את בנק ישראל לטובתם, יהיו לוביסטים, פוליטקאיים שיתנגדו. תזכרו שלא משנה מה אומרים ומי אומר, השורה התחתונה שידועה - אין תחרות אמיתית בין הבנקים.  ואם כך - אז בטח שרשות התחרות צריכה להתערב.