פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

כי תבוא: איך למנוע מהצלחות מרשימות לסחרר את ראשנו?

הצלחה מסחררת עלולה לגרום לאדם לגאווה ולאיבד פורפורציות שעלולים להביא לשגיאות קשות, מצוות ביכורים מלמדת אותנו פרק בהלכות צניעות 
גיא טל | (2)

ארץ נהדרת היא תוכנית בידור שפועלת על הרעיון של הדגשת דימויים וסטריאוטיפים, בין אם שקריים ובין אם יסודם בגרעין של אמת, והגחכתם. הצגת תכונה מסוימת באופן מוגזם ומודגש היא מנגנון אוטמטי שמעורר באופן כמעט רפלקסיבי צחוק, ואת זה ארץ נהדרת עושה בצורה סבירה. בעונה האחרונה נפלו לידי יוצרי התוכנית עובדי ההייטק שזכו לסדרת סרטונים מגחיכים משלהם, והצרפו לקבוצות אחרות שיוצרי הסדרה נהנים לטפח באדיקות את הסטריאוטיפים המיוחסים להם. במקרה זה, התנאים המופלגים של החברות הללו עוררו את סרטיאוטיפ הגיק מלא ההיבריס והמפונק שנהנה מתנאים מופלגים וחלומיים המנותקים מהמציאות ומהערך האמיתי שהוא יוצר. 

ארץ נהדרת אומנם היא תוכנית סאטירה אבל ייתכן שגם הדימוי הזה שהיא טרחה להדגיש יסודו בגרעין של אמת. מפרסומים שונים עלתה תמונה של חברות שקצת איבדו את הצפון בתחום ההוצאות המיותרות עם חופשות המוניות לעובדים ביעדים אקזוטיים, הופעות פרטיות של יוצרים מהשורה הראשונה, משרדים יוקרתיים עם תנאים מפנקים, כל זה מלבד תנאי שכר חלומיים. כמובן שלא מדובר בכל החברות, ולא בכל עובדי ההייטק, שלא מעט מהם עובדים בחריצות ובצניעות, ורבים מהם עברו גם חודשים ושנים של עבודה קשה וסזיפית בטרם הגיעו לאקזיט המיוחל אם בכלל. 

יחד עם זאת, יש לשאול מה באמת גורם לתופעה של איבוד הפורפורציות בסוג של ראוותנות והיבריס, שכן התגלו במספר חברות, ועליהם רכבו הקומיקאים של ארץ נהדרת? איך ייתכן שמנהלים לא מבינים שגם אם יש עשרות או מאות מיליונים בקופה אין שום צורך לבזבז אותם על הוצאות ראוותניות שלא תורמות דבר למשקיעים שהם בעצם בעלי החברה (ולא פעם מדובר אף בחברות מפסידות בשורה התחתונה)?

ההסבר ההגיוני הוא שתקופה של שיא ההייפ של ענף ההיטק עם חדי קרן שצצים כפטריות אחר הגשם, גיוסים של מאות מיליונים וכסף שזורם כמיים נוצר ניתוק מסויים מהמציאות והגבולות מאבדים ממשמעותם. בעוד מספר פרשות נקרא את הפסוק "וישמן ישורון ויבעט, שמנת, עבית כסית, ויטוש אלו-ה עושהו וינבל צור ישעתו" - ההשמנה היתירה גורמת לגאווה מיתרת ולתוצאות שליליות. מה יכול להיות הפתרון לבעיה, שכל כך טבעי ליפול בה, בעקבות הצלחה מסחררת? 

בפרשת כי תבוא אותה נקרא השבת מסתיים נאום המצוות הארוך של משה, ובהמשך הפרשה מוצג הנאום השלישי שנקרא נאום הברית בו נכרתת מחדש הברית בין עם ישראל לה'. אחת המצוות האחרונות המוצגות בנאום המצוות היא מצוות הבאת ביכורים:

"והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה וירשתה וישבת בה. ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך אשר ה' אלוקיך נותן לך ושמת בטנא, והלכת אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם... ולקח הכהן הטנא מידך והניחו לפני מזבח ה' אלוקיך".

הביכורים היו מתנה צנועה יחסית, לא משהו שהכהנים יכלו להתפרנס ממנו כמו מתנות כהונה אחרות. המשנה מתארת את הבאת הביכורים בצורה הבאה: 

"כיצד מפרישים ביכורים? אדם יורד בתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, אשכול (ענבים) שביכר, רימון שביכר, קושרו בגמי ואומר: הרי אלו ביכורים".  לאחר מכן מתואר איך מובאים הביכורים בתהלוכה גדולה לירושלים בה מתאספים כל תושבי האזור ומקשטים את סלי הביכורים וצועדים לירושלים בשירה. הרבה מאד רעש בשביל אשכול ענבים אחד או תאנה או רימון. 

קיראו עוד ב"בארץ"

מרימון אחד או תאנה אחת, כמובן, אי אפשר להתפרנס, ונראה קצת מיותר לעלות בשבילם עד ירושלים. מהי אם כן מטרת הבאת הביכורים אם לא לתמוך בכהנים? רבי משה אלשיך (1506 - 1600) מנסח את השאלה בצורה פיוטית: "... שיחרד איש מביתו ומעירו וילך רגלי באשכול ענבים אחד ומן התאנים ומן הרמונים מעט מזער לא כביר... וישם בטנא ועל כתף ישאנו אם דל ואם עשיר... ומה קול החרדה הזאת על פחות משווה חצי דינר?" כלומר, כל הבלגאן הזה של הביכורים והתהלוכה בשביל חתיכת פרי? 

בנוסף, התורה לא מסתפקת בהבאת הביכורים אלא מתארת טקס שלם אותו נדרש מביא הביכורים לבצע הם הגעתו למקדש, ועיקרו הצהרה ארוכה הנאמרת לפני הכהן וסוקרת את ההיסטוריה של עם ישראל:

 

"וענית וואמרת לפני ה' אלוקיך: ארמי אובד אבי וירד מצרימה ויגר שם במתי מעט ויהי שם לגוי גדול עצום ורב, וירעו אתנו המצרים ויעננו ויתנו עלינו עבודה קשה, ונצעק אל ה' אלוקינו וישמע ה' את קולנו וירא את עניינו ואת עמלנו ואת לחצנו. ויוצאינו ה' ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטוייה ובמורא גדול ובאותות ובמופתים. ויביאנו אל המקום  הזה, ויתן לנו את הארץ  הזאת ארץ זבת חלב ודבש. ועתה הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתתה לי ה'"
(אם הפסוקים האלה מוכרים לקורא, זה משום שאנו פוגשים אותם מדי שנה במהלך קריאת ההגדה של פסח). 

מהי אם כן כל "החרדה" והרעש שמתחולל סביב הביכורים עם צעדה לירושלים והקראה חגיגית של ההיסטוריה של עם ישראל, וכל זה על מנת לתת לכהן פרי אחד או שניים? חלק מהמפרשים מסבירים שהביכורים הם התרופה למחלת ההיבריס והיציאה מפורפוציות שעלולה ללוות הצלחה גדולה. ושוב בשפתו המיוחדת של האלשיך: "והן זאת כוונתו יתברך במצווה הזאת, כי הלא כי יראה האדם עצמו בארץ זבת חלב ודבש שמן ודשן תחת גפנו ותחת תאנתו ואין מחריד... הלא ידיחנו יצרו בשרירות לבו לאמר כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". כלומר ההצלחה הפנומנלית והעושר שיגיעו בארץ ישראל עלולים לגרום לאדם לאבד פורפורציות, להתגאות ולהאמין שהוא כל יכול. ומכאן פתח לשגיאות קשות. באופן דומה כותב דון יצחק אברבנאל (1437 - 1508) "וטעם המצווה הזאת ועניינה... שלא יחשוב אדם שהארץ היא שלו ושכחו ועוצם ידו עשה לו את כל חילו, כי זו פריקת עול ומורא שמים מעליו" 

המפרשים מטבע הדברים מסבירים שהביכורים מדגישים בעצם שהצלחת האדם מקורה באל והבאתה ביכורים מסייעת לו לזכור זאת, בכך שהפרי הראשון מוקדש לכהן. אולם אין צורך להיות אדם מאמין דווקא כדי לקבל את העיקרון שלא תמיד ההצלחה קשורה ישירות למאמצים של בעל ההצלחה או לכשרונותיו, ושגורמים נוספים כמו תזמון מסויים, או צרופי מקרים שהביאו להצלחה מעורבים לא פחות בהישגים. כמה אנשים מוכשרים ויזמים מקוריים לא הצליחו במעשיהם, וכמה אנשים בינוניים ומוצרים בנאלים זכו להצלחה עצומה? זכירת האלמנט החיצוני למאמצי האדם בהשגת ההצלחה היא חיונית בשמירה את האדם עם הרגליים על הקרקע והרחקתו מהגאווה שעלולה להשחית את מעשיו. 

כגורם נוסף למלחמה בתחושת ה"כוחי ועוצם ידי עשה לי החיל הזה" מגיע גם הקראת ההצהרה שנקראת "מקרא ביכורים" ונותנת מימד נוסף של הבנה לגבי מקורות ההצלחה. סקירה של ההיסטוריה שהביאה אותנו אל הרגע הזה, העבר הארוך והמפותל הרצוף בקשיים, וכל הכשלונות האפשריים מהם ניצלנו בדרך, מזכירים לנו גם שלולא העזרה שהינו מקבלים מגורם כזה או אחר לעולם לא היינו יכולים להגיע לרגע המשמח של ההצלחה. 

אפקט נוסף יש לאמירת הדברים בקול רם. לא רק מחשבה שחולפת במוח אלא ביטוי הדברים בשפתיים באופן שישמע לי ולאחרים נותן להם תוקף חזק יותר "ויודה בהם בקול רם בפיו ובשפתיו כדי שישים את לבו בהם באמונה קיימת" כדברי האברבנאל. 

זכרון העבר, ההכרה במגבלות הכשרון והמאמץ, הבנת התלות באינספור גורמים חיצוניים והצהרה ברורה לי ולאחרים שכך אכן היא המציאות יסייע לנו תמיד להישאר עם הרגליים על הקרקע, מחוברים למציאות מבלי לאבד פורפוציות, גם במהלך ההצלחות הגדולות ביותר. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יפה מאוד! מסר מעולה! (ל"ת)
    יורי 16/09/2022 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה 16/09/2022 09:22
    הגב לתגובה זו
    יישר כח ,חזק וברוך .
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.