מריחואנה קנאביס
צילום: Istock

לאן הולך שוק הקנאביס האמריקאי?

עלייה עקבית בשיעור התמיכה בלגליזציה של קנאביס בעשורים האחרונים. מבין התומכים בלגליזציה 86% אינם מעוניינים בה לצורך "התמסטלות" אלא רואים בסגולות הקנאביס סיבה רפואית "חשובה מאוד"
ירדן סמדר | (2)

על פי סקר שנערך על ידי Gallup בחודש שעבר בארה"ב ובו השתתפו יותר מ-1,000 אנשים בוגרים, נמצא כי 65% מהאמריקאים מאמינים כי עישון מריחואנה הינו נורמלי ומקובל, באופן אשר מצביע על עלייה עקבית בשיעור התמיכה בלגליזציה של קנאביס בעשורים האחרונים, כאשר סקר שנערך בשנת 2018 מצא כי 62% מהאמריקאים תומכים בלגליזציה, לעומת כ-31% בשנת 2000 ולעומת 16% בלבד בשנת 1990.

על פי ממצאי הסקר האחרון של Gallup מבין התומכים בלגליזציה 86% אינם מעוניינים בה לצורך התמסטלות אלא מבחינה רפואית ורואים בסגולות של הקנאביס סיבה רפואית "חשובה מאוד" ללגליזציה. בעניין זה, נציין כי מחקר שנערך על ידי האקדמיה הלאומית למדעים, הנדסה ורפואה בארה"ב מצא עדויות לכך שקנאביס וקנבינואידים יכולים לעזור במצבים כמו כאב, עוויתות שרירים הקשורות לטרשת נפוצה ובחילות הקשורות לכימותרפיה.

 

סיבות אחרות שסיפקו המשיבים בסקר תחת הקטגוריה של "חשוב מאוד" כללו את שחרור גורמי אכיפת החוק להתמקד בסוגים אחרים של פשע (70%), להפוך את השימוש במריחואנה לעניין של בחירה אישית (60%), מקור נוסף לתשלומי מס עבור המדינה (56%), בטיחות מוגברת עבור משתמשי מריחואנה עקב פיקוח ממשלתי (47%), ואת האמונה כי מריחואנה אינה מזיקה למשתמשים (35%).

מבין המשיבים, 64% סברו כי מריחואנה צריכה להיות חוקית, 34% אמרו שהיא צריכה להיות בלתי חוקית ו-2% לא הביעו דעה. באשר לסיבות שסיפקו המתנגדים להפיכת המריחואנה לחוקית, כמעט שמונה מתוך עשרה אמרו כי הם נגד לגליזציה בשל חשש מתאונות דרכים בעקבות שימוש במריחואנה. סיבות עיקריות נוספות כללו את הרעיון שמריחואנה היא שער לסמים חזקים יותר וממכרים יותר (69%) והאפשרות שיותר אנשים ישתמשו במריחואנה (62%).

הסיבות העיקריות שצוינו לצריכת פוטנציאלית של קנאביס כללו טיפול בכאב כרוני (85%), שיפור בריאות הנפש (82%), טיפול בפציעות קלות (81%), סיוע בשינה (77%) והפגת מתחים (74%).

סיבות נוספות שעוררו עניין בצריכת קנאביס כללו טיפול במצבים רפואיים שאינם כרוכים בכאב (63%), מניעת מחלות (60%), שיפור במצב הבריאותי (58%) ליהנות עם החברים והמשפחה (48%). "שיפור הרוחניות" נותר בתחתית הרשימה, עם 28%.

קיראו עוד ב"בארץ"

רוב האנשים אשר ישתמשו בקנאביס אם תהיה לגליזציה ויש להם מחלה אמרו שכבר השתמשו בתרופה ללא מרשם או בתרופות מרשם לטיפול בה ויעדיפו לעבור לשימוש בקנאביס רפואי. מחלות כאלו כוללות כאבי ראש ומיגרנות, כאבים בגב ובצוואר, כאבי מפרקים, כאבי מחזור, כאבים כלליים, בעיות שינה וכאבים כתוצאה ממחלת הסרטן.

באשר לסיבות שאנשים המשתמשים בתרופות אחרות, ישקלו את התרופה הפסיכואקטיבית לטיפול בסימפטומים שלהם, שבעה מתוך עשרה סברו שהקנאביס יעיל יותר מאשר אופציות ללא מרשם או מרשם, ו-67% חשבו שזה בריא יותר. 69% לעומת זאת, אמרו כי הקנאביס לפי דעתם נראה כתרופה "טבעית יותר".

ב-34 מדינות בארצות הברית ובמחוז קולומביה יש חוק המאפשר שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, ב-10 מדינות ובמחוז קולומביה יש חוק המאפשר שימוש בקנאביס לצורכי פנאי. מחוקקים בני יורק ובניו ג'רזי שוקלים גם הם להכשיר אישור לשימוש בקנאביס לצורכי פנאי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מייק 13/06/2019 14:15
    הגב לתגובה זו
    הם יספרו לכם שלא מרוויחים כלום מגידולים חוקיים
  • 1.
    עידן 13/06/2019 14:06
    הגב לתגובה זו
    ועשה נזק בלתי הפיך
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.