לאן הולך שוק הקנאביס האמריקאי?
על פי סקר שנערך על ידי Gallup בחודש שעבר בארה"ב ובו השתתפו יותר מ-1,000 אנשים בוגרים, נמצא כי 65% מהאמריקאים מאמינים כי עישון מריחואנה הינו נורמלי ומקובל, באופן אשר מצביע על עלייה עקבית בשיעור התמיכה בלגליזציה של קנאביס בעשורים האחרונים, כאשר סקר שנערך בשנת 2018 מצא כי 62% מהאמריקאים תומכים בלגליזציה, לעומת כ-31% בשנת 2000 ולעומת 16% בלבד בשנת 1990.
על פי ממצאי הסקר האחרון של Gallup מבין התומכים בלגליזציה 86% אינם מעוניינים בה לצורך התמסטלות אלא מבחינה רפואית ורואים בסגולות של הקנאביס סיבה רפואית "חשובה מאוד" ללגליזציה. בעניין זה, נציין כי מחקר שנערך על ידי האקדמיה הלאומית למדעים, הנדסה ורפואה בארה"ב מצא עדויות לכך שקנאביס וקנבינואידים יכולים לעזור במצבים כמו כאב, עוויתות שרירים הקשורות לטרשת נפוצה ובחילות הקשורות לכימותרפיה.
סיבות אחרות שסיפקו המשיבים בסקר תחת הקטגוריה של "חשוב מאוד" כללו את שחרור גורמי אכיפת החוק להתמקד בסוגים אחרים של פשע (70%), להפוך את השימוש במריחואנה לעניין של בחירה אישית (60%), מקור נוסף לתשלומי מס עבור המדינה (56%), בטיחות מוגברת עבור משתמשי מריחואנה עקב פיקוח ממשלתי (47%), ואת האמונה כי מריחואנה אינה מזיקה למשתמשים (35%).
- ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבין המשיבים, 64% סברו כי מריחואנה צריכה להיות חוקית, 34% אמרו שהיא צריכה להיות בלתי חוקית ו-2% לא הביעו דעה. באשר לסיבות שסיפקו המתנגדים להפיכת המריחואנה לחוקית, כמעט שמונה מתוך עשרה אמרו כי הם נגד לגליזציה בשל חשש מתאונות דרכים בעקבות שימוש במריחואנה. סיבות עיקריות נוספות כללו את הרעיון שמריחואנה היא שער לסמים חזקים יותר וממכרים יותר (69%) והאפשרות שיותר אנשים ישתמשו במריחואנה (62%).
הסיבות העיקריות שצוינו לצריכת פוטנציאלית של קנאביס כללו טיפול בכאב כרוני (85%), שיפור בריאות הנפש (82%), טיפול בפציעות קלות (81%), סיוע בשינה (77%) והפגת מתחים (74%).
סיבות נוספות שעוררו עניין בצריכת קנאביס כללו טיפול במצבים רפואיים שאינם כרוכים בכאב (63%), מניעת מחלות (60%), שיפור במצב הבריאותי (58%) ליהנות עם החברים והמשפחה (48%). "שיפור הרוחניות" נותר בתחתית הרשימה, עם 28%.
- תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
רוב האנשים אשר ישתמשו בקנאביס אם תהיה לגליזציה ויש להם מחלה אמרו שכבר השתמשו בתרופה ללא מרשם או בתרופות מרשם לטיפול בה ויעדיפו לעבור לשימוש בקנאביס רפואי. מחלות כאלו כוללות כאבי ראש ומיגרנות, כאבים בגב ובצוואר, כאבי מפרקים, כאבי מחזור, כאבים כלליים, בעיות שינה וכאבים כתוצאה ממחלת הסרטן.
באשר לסיבות שאנשים המשתמשים בתרופות אחרות, ישקלו את התרופה הפסיכואקטיבית לטיפול בסימפטומים שלהם, שבעה מתוך עשרה סברו שהקנאביס יעיל יותר מאשר אופציות ללא מרשם או מרשם, ו-67% חשבו שזה בריא יותר. 69% לעומת זאת, אמרו כי הקנאביס לפי דעתם נראה כתרופה "טבעית יותר".
ב-34 מדינות בארצות הברית ובמחוז קולומביה יש חוק המאפשר שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, ב-10 מדינות ובמחוז קולומביה יש חוק המאפשר שימוש בקנאביס לצורכי פנאי. מחוקקים בני יורק ובניו ג'רזי שוקלים גם הם להכשיר אישור לשימוש בקנאביס לצורכי פנאי.
- 2.מייק 13/06/2019 14:15הגב לתגובה זוהם יספרו לכם שלא מרוויחים כלום מגידולים חוקיים
- 1.עידן 13/06/2019 14:06הגב לתגובה זוועשה נזק בלתי הפיך
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבלת מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה - סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
