פטור ממס שבח על דירת מגורים שניתנה במתנה

עו"ד אבישי מלכא

דירה ניתנה במתנה מהורה לבנו. הבן מעוניין למכור את הדירה. זוהי דירתו היחידה של המוכר והיא שימשה אותו למגורים במשך שלוש שנים לאחר קבלתה. הדירה התקבלה במתנה לאחר שנת המס 2014. השאלה: האם הדירה פטורה משבח או שמא לתיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין יש השלכות על הפטור?
חשבים |
נושאים בכתבה חשבים

שאלה:

דירה ניתנה במתנה מהורה לבנו. הבן מעוניין למכור את הדירה. זוהי דירתו היחידה של המוכר והיא שימשה אותו למגורים במשך שלוש שנים לאחר קבלתה. הדירה התקבלה במתנה לאחר שנת המס 2014.

השאלה:

האם הדירה פטורה משבח או שמא לתיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין יש השלכות על הפטור?

תשובה:

הוראות סעיף 49ב(2) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") קובעות תנאים לזכאות לפטור במכירת דירה יחידה:

  1. המוכר נכנס לתקופת המעבר כבעלים של דירה יחידה (עד יום 1.1.2018 מי שנכנס כמרובה דירות לא יהא זכאי לפטור כבעל דירה יחידה גם אם מכר את הדירות האחרות שלו).
  2. המוכר הוא בעליה של הדירה לפחות 18 חודשים מיום שהייתה לדירה מגורים.
  3. המוכר הוא תושב ישראל.
  4. המוכר לא מכר דירה בפטור ב-18 החודשים שקדמו למכירה מכוח הוראות סעיף 49ב(2) לחוק.
  5. תקופת צינון אם הדירה שימשה למגוריו של המוכר בדרך קבע במשך שלוש שנים המוכר עמד בתקופת הצינון.
יש לבדוק השלכה, ככל שקיימת, להשפעת התמורה במכירה מקיומן של זכויות בנייה קיימות או צפויות.

על פי הוראות המעבר, ככל שהמתנה התקבלה לאחר יום המעבר – 1.1.2014 יראו את נותן המתנה כאילו הוא המוכר לעניין קבלת המס המוטב.

סעיף ד(3) להוראת המעבר קובע כי יראו את נותן המתנה כמוכר לעניין פסקאות 1 ו-2 שעניינן המס המוטב. ואולם, לא נראה כי יש לכך השלכה לעניין הוראות סעיף 49ב(2) לחוק.

המשיב - ממשרד אבישי מלכא ושות', עורכי דין     

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. אין במידע המופיע באתר "כל מס" או בירחון "ידע למידע" או בשירות הניתן למנויי האתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים

 

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.