DELETE
צילום: יח"צ

סיווג תשלומים שהועברו על ידי המדינה בתום תקופת החכירה כתשלומים הוניים

מאת: עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

ע"א 5865/11 מנהל מיסוי מקרקעין חיפה נ' דגון בתי ממגורות לישראל בע"מ

תקציר: ע"א 5865/11 מנהל מיסוי מקרקעין חיפה נ' דגון בתי ממגורות לישראל בע"מ בית המשפט העליון קיבל ערעור שעניינו סיווג תשלומים שהעבירה המדינה לדגון, בתום תקופת חכירה של ממגורות בנמל חיפה. נפסק כי יש לסווג תשלומים אלו כתשלומים הוניים בידי דגון ולא כתשלומים הכפופים למס שבח מקרקעין. השאלה המשפטית הרקע העובדתי וטענות הצדדים ------------------------------------------------------ המשיבה, חברת דגון בתי ממגורות לישראל בע"מ (להלן: "דגון"), חכרה מקרקעין מהמדינה, ובתום תקופת החכירה קיבלה מהמדינה סכום של 26,372,782 ש"ח. השאלה המרכזית העומדת לפתחנו במסגרת הליך זה, נסובה סביב סיווגו של התקבול לצורכי מס: האם דגון חייבת בגינו בתשלום מס רווחי הון או בתשלום מס שבח מקרקעין? ועדת הערר פסקה כי שווי המכירה הוא התשלום שהתקבל בפועל (26 מיליון ש"ח ולא כ-61 מיליון ש"ח כפי שנטען על ידי המשיב) וכי בגינו של תשלום זה מחויבת דגון בתשלום מס שבח. ועדת הערר פסקה כי בסיום תקופת החכירה לא נערכה עסקה ל"מכירת זכות במקרקעין". זאת מכיוון שעם תום תקופת החכירה, לא הייתה בידיה של דגון כל זכות קניינית אשר ניתן היה למכור אותה למדינה. לצד זאת הבהירה ועדת הערר כי דגון זכאית לפיצוי בגין השקעתה בבניית הממגורות. בהקשר זה נקבע כי למרות קיומו של הכלל לפיו "מחוברים הולכים אחרי המקרקעין", הרי במקרה הנוכחי יש להניח הנחה פיקטיבית בדבר נפרדותן של הממגורות מן המקרקעין. כתוצאה מ"הפרדה" מלאכותית זו, ניתן לומר שהבעלות בממגורות הייתה בידיה של דגון בתקופת החכירה. בסוף התקופה, כאשר הועברה הבעלות בממגורות לידי המדינה, בוצעה למעשה עסקה במקרקעין, ולפיכך התמורה שהתקבלה בגין הממגורות חייבת במס שבח, ולא במס רווחי הון. מכאן הערעור. דיון ----- עיקר המחלוקת בין הצדדים, נסבה סביב השאלה אם התקבול שהעבירה המדינה לדגון עם סיום תקופת החכירה, מהווה תמורה עבור מכירת זכויות במקרקעין, או פיצוי בגין זכות כספית של דגון. האפשרות הראשונה תוביל לחיוב התקבול במס שבח לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין"). על פי האפשרות השנייה, התקבול יסווג כרווח הון, לפי הפקודה. בכדי לבחון את השאלה אם דגון העבירה למדינה זכויות בקרקע בתום תקופת החכירה, יש להידרש תחילה לשאלה מקדימה והיא האם היו בידיה של דגון זכויות כאלה. שהרי "לא תיתכן 'מכירה' כמשמעותה בחוק מיסוי מקרקעין אלא אם הזכות הנמכרת היא 'זכות במקרקעין'". אין מחלוקת כי לאורך תקופת החכירה, דהיינו עד לשנת 2003, היו לדגון זכויות במקרקעין מכוח חוזה החכירה. לצורך הדיון לא נדרש לפרט את אופיין ומהותן של זכויות אלה, אך ודאי שהיה להן מעמד קנייני נכבד. עם זאת, מכלול הנסיבות מורה בבירור כי בתום תקופת החכירה לא נותרה לדגון זכות בעלות או חכירה במקרקעין. לאור האמור נותר לדון בשאלה אם היו בידי דגון "מקרקעין" אחרים שהזכות בהם נמכרה למדינה. כזכור, הגדרת מקרקעין בחוק מיסוי מקרקעין כוללת גם בניינים, וטענתה החלופית של דגון היא כי היא מכרה למדינה את הבניינים שבהם פעלו אגפים 4-3. ועדת הערר סברה כי התקבול שהועבר לדגון ניתן כתמורה בעבור מכירת האגפים כ"מחוברים" לידי המדינה. על סמך זאת נקבע כי התקבול מחויב במס שבח, שכן על פי ההגדרות בחוק מיסוי מקרקעין, "מחוברים" הם בכלל "מקרקעין". כדי להגיע למסקנה כי נותרו לדגון זכויות "במחוברים", יש הכרח לראות את האגפים כנפרדים מן המקרקעין שעליהם נבנו. לכאורה, הנחה זו מנוגדת להוראת סעיף 12 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 (להלן: "חוק המקרקעין"). לאור האמור נשאלת השאלה אם לצורך דיני המס ישנה אפשרות לערוך הפרדה מלאכותית בין הקרקע לבין "המחוברים", חרף הוראותיו של חוק המקרקעין. במסגרת הדיון הנוכחי לא נדרש להכריע בשאלת האפשרות העקרונית "להפרדת" מבנים ממקרקעין לצורך החבות במס. זאת מכיוון שגם אם נניח כי במקרים מסוימים ניתן "להפריד" בין קרקע למבנים, אין מקום לתוצאה מעין זו בנסיבות המקרה דנן. כאמור, הכלל הוא כי דיני המס הולכים אחר הדין הכללי, והאפשרות לסטות ממנו שמורה למקרים שבהם נדרש הדבר כדי להגיע לתוצאה ראויה מבחינת דיני המס, נוכח תוכנה הכלכלי האמיתי של העסקה. בענייננו מוטל עלינו לשוב ולבדוק את תוכן העסקה, כאשר בשלב זה השאלה היא: האם התשלום הועבר לדגון עבור זכויות הבעלות באגפים 4-3 כ"מחוברים" או עבור האגפים בהיותם עסק פעיל המשיא רווחים לדגון? תוכנם של ההסכמים מורה בבירור כי העברת התמורה בגובה "ערכו של האגף השלישי" מותנית בכך שבאותו המועד האגף יהיה פעיל, וסעיף דומה נקבע גם לגבי האגף הרביעי. תנאים אלו מלמדים על כך שהתשלום ניתן בעבור ערכם של האגפים כעסק פעיל, ולא כמבנים "מחוברים" לקרקע גרידא. לכאורה נראה כי אלמלא היו האגפים פעילים, לא הייתה קמה למדינה חובה חוזית לשלם כל תמורה עבורם, וזאת על אף שעדיין מדובר ב"מחוברים", אשר הוקמו על ידי דגון בתקופת החכירה. ההיגיון הכלכלי העומד מאחורי תנאי זה, הוא האינטרס של המדינה שלא לשלם את ערכם של האגפים, אם אלה כבר אינם משמשים לייעודם. בבחינת למעלה מן הצורך ייאמר כי גם אם המסקנה הייתה שראוי ליצור "הפרדה" מלאכותית בין האגפים לקרקע לצורך דיני המס, עדיין לא הייתה המסקנה המתחייבת כי התמורה עבור האגפים חייבת במס שבח ולא במס הכנסה. השאלה שהייתה מתעוררת במצב כזה היא האם הפיקציה המשפטית של "הפרדת" המבנים מן הקרקע משליכה גם על סיווגם של המבנים כ"מחוברים", לפי חוק מיסוי מקרקעין. בענייננו,טענה המדינה כי כדי למנוע סתירות פנימיות, הגישה אשר רואה את המבנים כנפרדים מהקרקע לעניין הבעלות, תיטה לסווג אותם כ"מיטלטלין" ולא כ"מחוברים", לעניין החבות במס. ואולם כאמור סוגיה זו אינה דורשת הכרעה בענייננו. תוצאה --------- הערעור התקבל. המשיבה חויבה בהוצאות בסך 50,000 ש"ח. בבית המשפט: העליון לפני: כבוד השופטים א' גרוניס, ע' ארבל וא' שהם ניתן ביום:14.8.2014

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.