נציגי הציבור בבתי הדין- תורמים למערכת? ממצאי מחקר

מחקר: המתדיינים, ועורכי הדין המייצגים הביעו דעה שלילית על תרומתם של נציגי הציבור בבתי הדין לעבודה- מאמר מאת איתן אגמון(*)
עו"ד לילך דניאל |

במסגרת הויכוח הנצחי, האם נציגי הציבור בבתי הדין לעבודה אכן תורמים למערכת (או אולי אף מזיקים לה), אני מביא תמצית ממצאי מחקר שנערך ע"י ד"ר גיא דוידוב מאוניברסיטת חיפה והדוקטורנטית רעות בגסשמר מהאוניברסיטה העברית. את מאמרם המלא תוכלו למצוא באתרhttp://isllss.huji.ac.il/articles.htm

המחברים מתייחסים בהרחבה לשיטות המקובלות בעולם לשיתוף "נציגי ציבור" למיניהם בהליך השיפוט; סוקרים את הרקע ההיסטורי בישראל לשילוב נציגי הציבור בבתי הדין לעבודה; מביאים תוצאות מועדות שונות שפעלו בנדון; מביאים את תכליות שיתוף נציגי הציבור; ולבסוף מביאים ממצאים ראשוניים מעבודת המחקר שלהם.

בתמצית זו אסקור רק את פרק הממצאים.

המחברים, בעזרת סטודנטים למשפטים, סקרו פסקי דין מדגמיים; צפו בהליכי דיון; והעבירו שאלונים למתדיינים ולעורכי הדין המעורבים. הם מציינים כי בקשתם להעביר שאלונים לשופטים ולנציגי הציבור- נדחתה ע"י המוסדות המתאימים.

מעורבות נציגי הציבור בפסקי הדין: הכותבים סקרו מדגם של 750 פסקי דין שניתנו בבתי הדין האזוריים בירושלים ובת"א, וכן בביה"ד, לפי 50 פס"ד לשנה מכל בי"ד, במשך 5 שנים (2003- עד 2007).

בבית הדין בירושלים לא נמצא אפילו מקרה אחד בו נציג הציבור הסתייג מדעת השופט. בביה"ד בת"א נמצאו שני מקרים (מתוך, כאמור, 250 פס"ד בכל בית דין).

בבית הדין הארצי נמצאו 3 מקרים בלבד בהם נציגי הציבור לא קיבלו את דעת רוב השופטים; ב- 12 מקרים נוספים כתבו נציגי הציבור "הסכמות" לדעת שופטי הרוב המקצועיים.

מעורבות נציגי הציבור במהלך הדיון בבית הדין: ב- 70% מ- 162 דיונים בהם נכחו הסוקרים, נציגי הציבור לא השמיעו כל הערה, לצדדים או לשופט. (מדובר ב- 50 דיונים בביה"ד הארצי, ו- 112 באזוריים). "ברוב המכריע של המקרים נציגי הציבור לא פתחו כלל את פיהם במהלך הדיון כולו". מעורבות נציגי הציבור מעט גבוהה יותר כאשר הצדדים לדיון אינם מיוצגים. מעורבות נציגי הציבור בבית הדין הארצי נמוכה אפילו מזו שבבתי הדין האזוריים.

שביעות רצון הצדדים עצמם מההליך: ב- 104 מקרים נערך "שאלון בע"פ" לצדדים המתדיינים. דווקא בהיעדר נציגי ציבור, היה מדד שביעות הרצון מההליך (מאופן ניהולו, מההגינות, מהיחס וכו') גבוה יותר.

שני שליש מהמשיבים השיבו כי נוכחות נציגי הציבור חשובה; ככל שרמת ההשכלה של המשיב היתה גבוהה יותר, חשיבות נציגי הציבור נתפסה כפחות חשובה.

לשאלה האם נציג הציבור מבין את המתדיין וצרכיו טוב יותר מהשופט, השיבו שליש המשיבים בחיוב, 45% בשלילה (ועוד 20% לא ידעו). לשאלה האם נוכחות נציגי הציבור- חשובה, השיבו כמעט מחצית המתדיינים בשלילה. המחצית השניה השיבו בחיוב- מהסיבות הבאות: 1. שההכרעה לא תהיה בידי אדם אחד (24%) 2. נציגי הציבור מסייעים לתחושת הצדק של העובד (כ- 15%) 3. נציגי הציבור מכירים יותר טוב מהעובד את המציאות של יחסי העבודה

(כ- 15%).

דעת עורכי הדין: 96 עו"ד, המופיעים באופן קבוע בבתי הדין, הסכימו לענות על השאלונים. באופן נחרץ, למעשה, דעתם של עוה"ד על תרומת נציגי הציבור- שלילית. דעתם על נציגי הציבור בבית הדין הארצי, ותרומתם שם, טובה יותר.

עורכי המחקר מסכמים בכך שהם מציינים כי ממצאי המחקר אינם שלמים; אך מסקנתם היא כי "המציאות הנוכחית בכל הקשור לתרומתם של נציגי הציבור איננה משביעת רצון, ומחייבת שיפור".

(*)הכותב הוא יועץ לניהול משאבי אנוש.

(*) המידע באדיבות "נטו+" - כתב העת לעבודה ולניהול משאבי אנוש מבית "חשבים-HPS"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הסתדרות

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".

בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.

בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.

בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.

על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.