חישוב נפרד לבני זוג שלכל אחד מהם דירות להשכרה קודם לנישואים
לזוג נשוי בפרק ב' הסכם ממון לכל הרכוש. לכל אחד מבני הזוג כמה דירות מנישואיו הקודמים.
שאלה:
-----------------
לזוג נשוי בפרק ב' הסכם ממון לכל הרכוש. לכל אחד מבני הזוג כמה דירות מנישואיו הקודמים.
השאלה:
האם אפשר לבקש חישוב נפרד/פטור נפרד לכל אחד מהם על דירותיו להשכרה?
תשובה:
-----------------
סעיף 65 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") קובע הוראות בנוגע לחישוב מס מאוחד על הכנסות בני זוג, ובפרט הכנסות פסיביות.
עם זאת, חריג מפורש לכלל בסעיף 66(ב) לפקודה קובע כי בן זוג שהייתה לו הכנסה מרכוש שהיה בבעלותו שנה לפני נישואיו רשאי לתבוע חישוב נפרד של המס על הכנסתו.
כלומר, בהנחה שתנאים אלה מתקיימים (הדירות מוחזקות לפחות שנה לפני הנישואין) - בני הזוג זכאים לבקש "חישוב נפרד" של המס על הכנסתם מהדירות, וזאת ללא תלות בקיומו של הסכם ממון ואף ללא הזדקקות לטענות מכוח פסיקה מרחיבה לעניין החישוב הנפרד.
עם זאת, שאלה נפרדת מתעוררת לעניין גובה הפטור בעת בקשת פטור ממס להשכרת דירת מגורים מכוח חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים), התש"ן-1990 (להלן: "חוק הפטור"). כידוע, על פי חוק הפטור קיימת תקרת פטור העומדת על סכום של כ-4,680 ש"ח. מדובר בתקרה פוחתת - ככל שסך כל ההכנסות משכר הדירה גבוה מהתקרה, הרי תופחת התקרה באותו סכום בהתאם.
על פי סעיף 2 לחוק הפטור, יחיד שהייתה לו בשנת המס הכנסה מדמי שכירות יהא פטור ממס על הכנסה זו בגובה התקרה שנקבעה. ברם, הסעיף מוסיף כי "לעניין סעיף זה יראו כהכנסת היחיד גם הכנסה של דמי שכירות של בן זוג המתגורר עמו". כלומר, לצורך חישוב התקרה יש לצרף לכאורה להכנסות היחיד גם הכנסות מדמי שכירות של בן זוגו המתגורר עמו, דהיינו - תחושב התקרה פעם אחת בלבד לשני בני הזוג.
האם בסיטואציה כזו אפשר בכל זאת לטעון לחישוב תקרה נפרד לכל אחד מבני הזוג?
לכאורה לשון החוק אינה מאפשרת זאת ככל שמדובר ב"בני זוג", כלומר זוג נשוי המנהל משק בית משותף. עם זאת, ייתכן שאפשר להצביע על מספר טיעוני נגד אפשריים בהקשר זה, המבוססים על הסכמי הממון בין בני הזוג ועל אנלוגיה מרחיבה מפסקי הדין קלס (ע"א 900/01), פלם (ע"א 3185/03) ועוד. ככל הנראה עמדת רשויות המס תהיה שהדבר בלתי אפשרי.
עם זאת ומבלי להכריע עד כמה מוצקות טענות אלה, לאור הנתונים בשאלה שלפיהם לכל אחד כמה דירות מגורים, אם הן מושכרות למגורים ייתכן שממילא השימוש בפטור אינו כדאי בנסיבות העניין, ועדיף לבקש מיסוי בשיעור 10% לפי סעיף 122 לפקודה. שיעור מס זה מוטל על דמי השכירות (ללא הכרה בפחת ובהוצאות). ככל שחלות הוראות סעיף 122 לפקודה וחל שיעור של 10%, ממילא אין רלוונטיות לנושא החישוב הנפרד.
הכותב - ממשרד אלתר עורכי דין
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

- 1.עידן 30/05/2023 23:00הגב לתגובה זוזה נכתב ב 2011 ועזר לי ב 2023. יישר כח
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
