השפעת האסון על ישראל: צפי לשיבושים ביבוא הרכבים מיפן; צפו בסרטון

בשנת 2010 היקף הסחר של ישראל מול יפן עלה ב-19% לעומת תקופה מקבילה אשתקד והסתכם בכ- 2.4 מיליארד דולר וזאת לעומת 2 מיליארד דולר ב-2009
סתיו שירייב | (12)

כלכלת יפן נפגעה קשות לאחר האסון שפקד אותה אתמול וניראה כי התוצאות הסופיות טרם הובררו סופית וכעת נשאלת השאלה איפה נמצאת ישראל בכל התמונה ומהם היקפי הסחר בין 2 המדינות ומהם הענפים הצפויים להיפגע כתוצאה מהאסון.

בשנת 2010 היקף הסחר של ישראל מול יפן עלה ב-19% לעומת תקופה מקבילה אשתקד והסתכם בכ- 2.4 מיליארד דולר וזאת לעומת 2 מיליארד דולר ב-2009. עוד עולה כי מאזן הסחר בסחורות הסתכם בשנת 2010 בגרעון המסחרי של כ- 1.1 מיליארד דולר, ירידה של כ- 13% לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

עוד עולה מהנתונים שהתקבלו ממכון הישראלי ליצוא עולה כי יפן מהווה את המקור ה- 11 ליבוא הסחורות של ישראל, כאשר יבוא הסחורות בשנת 2010 הסתכם 1.8 מיליארד דולר, עליה של כ- 17% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד ואילו בשנת 2009 יבוא הסחורות הסתכם בכ- 1.5 מיליארד דולר, גידול של כ- 32% לעומת 2008.

צפי לשיבוש בהספקת כלי הרכב

אחד הענפים שנפגע קשות ברעידת האדמה והצונאמי הוא ענף הרכב וזאת לאחר שמספר יצרניות רכב הגדולות בעולם כמו טיוטה והונדה הודיעו על השבתה זמנית של המפעלים. נציין כי יבוא בענף הרכב מהווה כ-64% מסך היבוא בישראל לאחר שעלה בשנה החולפת ב-14% והסתכם ב-1.1 מיליארד דולר.

מבין בין היצרניות שנפגעו, ניתן למנות את סובארו, טויוטה, הונדה וניסאן. פוג'י תעשיות, בעלת הבית של סובארו, מדווחת כי כל מפעלי הייצור בצפון המדינה הושבתו, בהם עשרה מפעלי ייצור רכב וחלקי רכב. הונדה מדווחת כי אחד מעובדיה, גבר בגיל 43, נהרג במרכז המחקר והפיתוח של היצרנית בטוצ'יגי, וכ-30 עובדים נוספים נפגעו במפעלים ומרכזי פיתוח אחרים באזור בעקבות התמוטטות קירות ותקרות.

גם במפעל ניסאן בטוצ'יגי נפגעו שני פועלים כתוצאה משריפה שפרצה במפעל, והיצרנית הודיעה על סגירתו יחד עם מפעלה בפוקושימה. בטויוטה מדווחים על סגירת מספר מפעלים, בהם מפעל משותף ליצרנית הרכב וליצרנית המצברים פנאסוניק, בו מיוצרות ערכות מצברים לדגמי הכלאיים של טויוטה. באף אחד ממפעלי יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא דווח על נפגעים או נזק משמעותי.

עוד נמסר כי גל הצונאמי פגע באחד מגרשי החניה בו אוחסנו מכוניות אשר היו מיועדות כבר למשלוח למדינות זרות, ככל הניראה מדובר במגרש בו אוחסנו מכוניות של יצרנית הרכבים ניסאן.

עוד ענף שבלט הוא ענף הכימיקלים עם עלייה של כ- 51%, לכ- 134 מיליון דולר ומהווה כ- 8% מהיבוא.

במקביל, יצוא הסחורות מישראל ליפן כולל יהלומים עלה ב-24% בשנת 2010 והסתכם בכ- 656 מיליון דולר ואילו בחודש ינואר 2011 הסתכם יצוא הסחורות כולל יהלומים בכ 61 מיליון דולר, גידול של 30% לעומת חודש מקביל אשתקד, מכך עולה כי יפן הינה היעד ה- 21 ליצוא הסחורות של ישראל (כולל יהלומים). יצוא בענף המכשירים . עוד עולה כי בשנת 2010 פעלו ביפן 540 חברות ישראליות, גידול של כ- 2% לעומת שנה קודמת.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בא 13/03/2011 09:47
    הגב לתגובה זו
    המכוניות האלה לא בטוחות ,הפח דקיק ,אין מה להשוות למרצדס ,הכול בגלל מדניות מיסוי ממשלתית ,סיבכו אותנו .בכבישים יש מלחמה ,לכן בטיחות הינה הדרישה הריאשונה .
  • 11.
    אחד העם 13/03/2011 08:53
    הגב לתגובה זו
    לא מיוצרים ביפן, אלא בקוריאה, סין והמזרח הרחוק. אם כותב השטויות היה עורך תחקיר לפני פרסום הידיעה המטעה, הייתי מבין שמדובר בכתב מקצועי. חבל שאנשים אינם נזהרים בדבריהם. ברכה והצלחה
  • 10.
    לכתב/ת הדפוק 13/03/2011 07:47
    הגב לתגובה זו
    שבכלל מגיעים מתורכיה
  • 9.
    המחיר של הטיוטה ...יזנק (ל"ת)
    נהג 12/03/2011 22:13
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    bog 12/03/2011 21:19
    הגב לתגובה זו
    איזה שיבושים מדברים כאן?
  • 7.
    T 12/03/2011 20:10
    הגב לתגובה זו
    לא רצוי המצב שבו הזולת נזקק או נשען על האחר- הנתון שבו בארץ יש אנשים המנצלים את המצב זה נתון בעייתי.
  • 6.
    דייג 12/03/2011 19:12
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה שיהיה מחסור? ראיתי מלא מכוניות שטות לכיוון ישראל. צפויות להגיע בזמן הקרוב במבחר דגמים.
  • 5.
    ניר 12/03/2011 16:47
    הגב לתגובה זו
    המחירים יורדים חזק אכשיו
  • 4.
    המחירים ירדו חזק אכשיו (ל"ת)
    ניר 12/03/2011 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ייאי 12/03/2011 16:28
    הגב לתגובה זו
    בישראל המשמעות המעשית היא ההסתמכות על הזולת.ביפן זה משו שונה בתכלית ומקורו בתרבות ובדת=בושידו ושינטו.לכן ביפן ג.מ.ח=גאווה,משמעת,חריצות. בתוך שנתיים האסון ביפן היה כלא היה.
  • 2.
    צרכן 12/03/2011 12:14
    הגב לתגובה זו
    תשמרו את ציי הרכב שימשיכו להתייבש בשמש הישראלית הקופחת..
  • 1.
    מה ימכרו לנו מכוניות עם דגים בפנים? (ל"ת)
    ר 12/03/2011 12:14
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.