פינוי בינוי מגיע לחיפה: אושרה תכנית להקמת 80 יח"ד למרות 274 התנגדויות
ועדת המשנה להתנגדויות של הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז חיפה במשרד הפנים החליטה לאשר תכנית פינוי בינוי סמוך לבי"ח כרמל בחיפה, תוך קבלת חלק מההתנגדויות לתכנית, כך הודיע היום (יום ה') משרד הפנים.
"תכנית מצפה אחוזה" לפינוי בינוי במסלול מיסוי יזמי, כוללת מגרש מגורים ששטחו כ-4.4 דונמים, בין רחובות תל-מאנה, סמולנקין ורחוב הרופא, בסמוך לבית חולים כרמל.
התכנית מציעה פינויים של 5 מבנים קיימים בהם 26 יחידות דיור, בשטח ממוצע של 80 מ"ר וללא מקומות חניה - והקמת 3 מבני מגורים במקומם. בסך הכל, יקומו 80 יחידות דיור עם מקומות חניה, ביחס של 2.25 חניות לדירה.
המבנים המוצעים נחלקים כל אחד לשני אגפים: האחד פונה לרחובות תל מאנה וסמולסקין וגובהו 7 קומות והשני פונה לרחוב הרופא וגובהו 8-9 קומות. בחזית המבנים מוצעת רחבה מבונה ונטועה שתשמש כחצר לדירי הבתים.
לתכנית הוגשו 274 התנגדויות. חלק מדיירי המתחם המוצע לתכנית טוענים לפגיעה בזכויות הפרט והקניין שלהם. יתרת המתנגדים מהסביבה הקרובה ותושבי שכונת אחוזה והסביבה הרחוקה, חוששים לשינוי אופייה של שכונה שקטה וותיקה בכרמל, המתאפיינת בבתים נמוכים הטובלים בירוק. כמו כן, מתנגדים התושבים לכל תוספת על העומס התחבורתי הרב ממנו סובלת השכונה כבר היום, המהווה גורם עיקרי לפגיעה סביבתית, חברתית, וכלכלית בתושבי השכונה.
בהחלטתה לאשר את התכנית, הסתמכה הועדה על מסקנות בדיקת ההיתכנות התחבורתית (בה"ת), אשר נערכה במאי 2008 מטעם עיריית חיפה. עורך הבה"ת מחברת יפה נוף, שהציג לועדה את אופן ביצוע הבדיקה התחבורתית ומסקנותיה, סיכם כי לתוספת הדירות המוצעות בתכנית תהיה השפעה זניחה על מערך הדרכים הקיימות באזור, כך נמסר ממשרד הפנים.
כמו כן, ציין כי לפתיחת מנהרות הכרמל בעתיד תהיה תרומה ניכרת להפחתת העומס בכל האזור הסמוך לצומת חורב. יחד עם זאת, פונה הועדה לעיריית חיפה להסדיר ולשפר את התנועה ברחובות הסמוכים, בתחום זכויות הדרך הקיימות.
"הועדה סבורה כי התכנית עונה על המטרות הקבועות בתמ"א 35 ובתמ"מ 6, בהצעתה התחדשות עירונית בשכונה ותיקה בחיפה תוך ניצול יעיל יותר של שטחים ותשתיות קימות, שיענו על הביקוש למגורים בסביבה הנהנית מתצפית לנוף ומקרבה למרכזי הפעילות העירוניים בכרמל", נמסר מהועדה.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
