yes ברבעון חלש: למרות גידול במנויים הפסד של כ-95 מיליון שקל
חברת שירותי הלווין המספקת שירותי טלוויזיה רב ערוצית, yes, מדווחת הבוקר (ד') על תוצאותיה, במסגרת דוחות קבוצת בזק, ברבעון הראשון של 2009. ההכנסות לרבעון שני 2009 הסתכמו לכ-376 שקל לעומת כ-380 שקל בתקופה המקבילה אשתקד (ירידה של כ- 1%), ולעומת כ- 384 שקל ברבעון הקודם (ירידה של כ- 2%). ב-yes מסבירים את הירידה הירידה בהכנסות, כירידה חד פעמית הנובעת מהפסקת מכירת שירותי האינטרנט.
עם הירידות מראה yes גידול במספר הלקוחות של החברה אשר הגיע בסוף חודש יוני 2009 לכ- 562 אלף לקוחות, גידול של 2000 לקוחות. ההכנסה הממוצעת למנוי קטנה ל-224 שקל בחודש, ירידה של 1.8% מ-228 שקל ברבעון הראשון וירידה שנתית של 2.6% מ-230 שקל ברבעון השני ב-2008. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי היא הנמוכה ביותר מאז תחילת 2008 לפחות.
הרווח התפעולי (EBIT) ברבעון השני של שנת 2009 הוא כ- 59 מש"ח מול רווח של כ- 43 מש"ח בתקופה המקבילה (עליה של כ-39%) ולעומת רווח של כ-66 מש"ח ברבעון הקודם (ירידה של כ- 10%).
ההפסד לפני הוצאות מימון לבעלי מניות ומיסים, חלה עלייה בהפסד ברבעון הנוכחי , זאת לאור עליית המדד והדולר. ההפסד הסתכם לכ-5 שקל לעומת הפסד של כ-15 שקל בתקופה המקבילה אשתקד ולעומת הרווח של כ-40 שקל ברבעון הקודם.
ההפסד הנקי של החברה לאחר הוצאות מימון לבעלי מניות הסתכם לכ- 95 שקל לעומת הפסד של כ- 99 שקל ברבעון המקביל אשתקד ולעומת הפסד של כ-1.2 שקל ברבעון הקודם.
ה-EBITDA החיובי ברבעון השני של 2009 הסתכם בכ- 115 שקל, לעומת כ- 103 שקל ברבעון המקביל אשתקד (עלייה של כ 11%), ולעומת כ- 122 שקל ברבעון הקודם (ירידה של כ-6%).
הרווח הגולמי ברבעון הראשון הוא כ- 121 שקל לעומת כ-102 שקל ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת כ-125 שקל ברבעון הקודם.
הוצאות המימון לבנקים ולמוסדות פיננסיים אחרים ברבעון השני 2009 הסתכמו בכ- 64 שקל לעומת כ- 58 שקל ברבעון המקביל ובכ-26 שקל ברבעון הקודם. הוצאות המימון לבעלי מניות הוצאות המימון לבעלי מניות ברבעון השני הסתכמו בכ- 89 שקל לעומת כ- 84 שקל ברבעון המקביל ולהוצאות של כ- 41 שקל ברבעון הקודם.
סך הוצאות המימון נטו ברבעון הראשון הסתכמו בכ- 154 שקל לעומת הוצאות של כ- 142 שקל ברבעון המקביל ולעומת הוצאות מימון של כ-67 שקל ברבעון הקודם.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".