רגע לפני: האוצר והרשות השנייה מנסים להגיע לפתרון כרגע נדחה המכרז

פרסום המודעות על מכרז ערוץ 10 היה אמור להתפרסם מחר (ו'), אך נדחה ליום שני הקרוב
מאיה זיסר |

אתמול (ד') עד לשעות הערב המאוחרות נמשכו המגעים בין הרשות השנייה האוצר וערוץ 10 אך ללא הועיל, ובשעות אלו ממש נפגשו שוב כל הנוגעים בדבר בתקווה כי ימצא פיתרון לכל המשבר, במידה ולא ימצא מחר אמור לצאת המכרז החדש על הערוץ.

עם זאת יש המאמינים כי גם מחר תתבקש נורית דאבוש, יו"ר הרות השנייה לדחות את המכרז בכמה ימים הנהלת הרשות יחד עם האוצר יבקשו מנורית דאבוש, יו"ר הרשות השנייה, לדחות את פרסום המכרז במספר ימים, זאת בכדי לאפשר לצדדים לפתור את הבעיה עם בעלי הערוץ הקיימים ובכך ימשיך הערוץ להתקיים.

אחת הבעיות המרכזיות אשר עליה לא הצליחו עד כה להתגבר היא דרישת הרשות השנייה ערבויות של בסך 30 מיליון שקל בגין חובות התוכן שלו, זאת כנגד כ-67 מיליון שקל אותם חייב הערוץ להשקיע בתוכן. כמו כן אמורים לפתור את נושא 15 מיליון השקלים עליהם דובר אתמול, כפער בין האוצר לערוץ.

כרגע הכול נתון לאישור הרשות השנייה, כי נמצא פתרון לעניין התוכן זאת על מנת להגיע להבנות אחרונות מול הערוץ. במשרד האוצר כבר הסכימו לפרוס את מרבית חובות הערוץ בדמי זיכיון.

בעיה נוספת שקיימת היא פניית איגודי היוצרים בעניין חובות ערוץ 10 להשקעה בקולנוע, הארגונים מנסים למנוע הסדר עם ערוץ 10 מבלי שיכלול החזר חובות לשוק הקולנוע הישראלי, בגובה 26 מיליון שקל. במכתב ששלח מנכ"ל הקרן, כתריאל שחורי ליושבת ראש מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, נטען כי מחיקת חובות הערוץ לקולנוע תגרום תגובת שרשרת ותוביל להפסקת ההשקעה בקולנוע. אתמול שלחו שבעת איגודי היוצרים פנייה דומה ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

עידכון

מועצת הרשות השנייה הודיעה על דחיית פרסום המכרז על ערוץ 10, עד ליום שני הקרוב.

על פי מכתבה של נורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות, נאמר כי "מנכ"ל הרשות (מנשה סמירה), הביא לידיעתי כי נעשתה אליו פנייה ממשרדי האוצר והתקשורת בבקשה לדחות את פרסום מודעת מכרז ערוץ 10 עד ליום שני הקרוב (3.8.09) וזאת במטרה למצות את המגעים בנושא ערוץ ". המלצת המנכ"ל היא כי תינתן ארכה כמבוקש, המלצה זו הינה על דעת היועץ המשפטי של הרשות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".