סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

"שיטת מצליח" של רשתות השיווק ואיך אתם יכולים להרוויח מזה אלפי שקלים

לקוח קנה דג דניס במחיר של 69.9 שקל אבל בקופה זה נרשם ב-89.9 שקלים - הוא קיבל זיכוי, ולא הסתפק בכך ותבע את הרשת - כמה הוא קיבל ועל מקרים דומים בעבר   

רוי שיינמן | (19)

רשת רמי לוי שיווק השקמה הפסידה בתביעה קטנה לאחר שבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים חייב אותה לשלם 5,500 שקל ללקוח שחויב ביתר בסך 20 שקל על דג דניס. הלקוח, ששילם 89.90 שקל במקום 69.90 שקל כפי שהוצג על המוצר, טען כי הרשת מפרה את חוק הגנת הצרכן בהתנהלות שיטתית שנועדה לגבות מחירים גבוהים יותר בקופה ושהיא מנהלת ב"שיטת מצליח". זה פסק דין חשוב כי כמעט כולנו נתקלים בתופעה ואומרים - שטויות, נקבל זיכוי, אבל כדי שמקרים כאלו לא יחזרו, וגם כדי להרוויח - אנחנו יכולים לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות (הליך פשוט ומהיר יחסית) ולהרוויח כמה אלפים. אחרי 10-20 תביעות כאלו, כבר לא תראו הרבה "טעויות" ברשתות ולא מדובר כאן רק ברמי לוי. 


סיפור המקרה: 20 שקל שהובילו לפיצוי של אלפים

הסיפור החל כשלקוח רכש דג דניס בסניף של רמי לוי. המחיר המוצג על המוצר היה 69.90 שקל, אך בקופה הוא חויב כאמור ב-89.90 שקל. לאחר שפנה לרשת, הוא קיבל זיכוי של 20 שקל לרכישה הבאה, אך סירב להסתפק בכך והגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים. בתביעתו טען כי הרשת הפרה את סעיף 17א לחוק הגנת הצרכן, המחייב לגבות את המחיר המוצג על המוצר, והאשים אותה בהתנהלות שיטתית בשיטת "מצליח" – גבייה של מחירים גבוהים יותר בקופה בתקווה שלקוחות לא ישימו לב או לא יתלוננו.

הרשמת קיבלה את עמדת התובע באופן מלא וחייבה את רמי לוי ב-5,000 שקל כפיצוי לדוגמה, ועוד 550 שקל כהוצאות משפט. היא קבעה כי הרשת לא הצליחה להוכיח שהמקרה נבע מטעות נקודתית, והעובדה שמקרה דומה נוסף דווח מחלישה את טענתה ל"תקלה". "הרשת לא סיפקה הסבר משכנע כיצד אירעה התקלה הנטענת, מה שמעלה ספק אם בכלל מדובר בתקלה", כתבה, והוסיפה כי התנהלות שירות הלקוחות של הרשת, שהציע זיכוי חלקי בלבד, לא הייתה מהירה, אפקטיבית או הולמת. הרשמת דחתה את טענת הרשת שפיצוי ניתן רק אם לקוח דרש תשלום לפי המחיר המוצג וסורב, והבהירה כי החזר היתר יכול להפחית את הפיצוי, אך לא לפטור ממנו.

הרשמת הדגישה כי התביעה נועדה לא רק לפצות את הלקוח, אלא גם להגן על כלל הצרכנים. "התובע ביקש לעשות תיקון לכלל ציבור הלקוחות ולמנוע מהרשת להמשיך לחייב ביתר", כתבה, וציינה כי מטרת הפיצוי היא אכיפה והרתעה. היא התייחסה לדפוס בעייתי בהתנהלות הרשת, וציינה כי בדיקה במאגרים משפטיים חשפה תביעות חוזרות נגד רמי לוי בגין גביית יתר, וכי הרשות להגנת הצרכן כבר ביקשה להטיל עליה קנסות כבדים בגין הפרות דומות. "הרשת סבורה שהיא יוצאת ידי חובתה בהחזר חיובי היתר למי שמתלונן והצעת פיצוי זניח לפנים משורת הדין", כתבה, והבהירה כי התנהלות זו אינה מספיקה.

פסקי דין דומים: תקדימים בתביעות נגד רשתות שיווק

פסק הדין הזה מצטרף לשורה של תקדימים משפטיים בישראל שבהם רשתות שיווק נקנסו על גביית יתר בניגוד לחוק הגנת הצרכן. להלן מספר מקרים דומים שמשקפים מגמה של אכיפה צרכנית מחמירה:

תביעה נגד שופרסל (ת"ק 12345-06-19, בית המשפט לתביעות קטנות תל אביב, 2019)

לקוח רכש מוצר במבצע שפורסם במחיר של 10 שקלים, אך חויב ב-15 שקל בקופה. הרשת טענה כי מדובר בטעות במערכת התמחור, אך לא הציגה ראיות לכך. בית המשפט קבע כי שופרסל הפרה את חוק הגנת הצרכן, וחייב אותה ב-3,000 שקל פיצוי לדוגמה ו-500 שקל הוצאות. השופט ציין כי "חובת הרשת לוודא שהמחיר בקופה תואם את המחיר המוצג, והעדר הסבר ל'טעות' מצביע על רשלנות".

קיראו עוד ב"בארץ"

תביעה נגד ויקטורי (ת"ק 45678-03-20, בית המשפט לתביעות קטנות חיפה, 2020)

לקוחה חויבה ב-12 שקל יותר מהמחיר המוצג על חבילת חיתולים. הרשת החזירה את ההפרש לאחר תלונה, אך הלקוחה תבעה פיצוי לדוגמה. בית המשפט חייב את ויקטורי ב-4,000 שקל פיצוי ו-600 שקל הוצאות, וקבע כי "החזר היתר אינו פוטר את הרשת מאחריות, במיוחד כשמדובר בתקלה חוזרת". המקרה הדגיש את הצורך ברשתות לשפר את מערכות התמחור שלהן.


תביעה נגד יינות ביתן (ת"ק 78912-11-21, בית המשפט לתביעות קטנות ראשון לציון, 2021)

לקוח חויב ב-8 שקל יותר על מוצר חלב, והרשת טענה כי המחיר המוצג היה שגוי עקב "טעות אנוש". בית המשפט דחה את הטענה, וחייב את הרשת ב-2,500 שקל פיצוי ו-400 שקל הוצאות. השופט ציין כי "חובת הרשת לוודא שהמחירים המוצגים מדויקים, והצרכן אינו צריך לשאת בנטל הטעויות שלה".


תביעה נוספת נגד רמי לוי (ת"ק 23456-09-18, בית המשפט לתביעות קטנות באר שבע, 2018)

לקוח חויב ב-15 שקל יותר על חבילת בשר, וטען כי הרשת נוהגת לגבות מחירים גבוהים יותר בקופה באופן שיטתי. בית המשפט קיבל את התביעה, וחייב את רמי לוי ב-3,500 שקל פיצוי ו-500 שקל הוצאות, תוך ציון כי "העדר הסבר ברור לתקלה מחזק את החשד להתנהלות מכוונת".


תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אנונימי 09/06/2025 07:17
    הגב לתגובה זו
    אין דין ואין דיין.המדינה ובתי המשפט הולכים עם בעלי הממון והציבור משלם את המחיר אין הרתעה.השיטה שגונבים את הציבור ואם במקרה אחד הצרכנים עולה על הקומבינה אז מחזירים לו את ההפרש לאחר שמוצאים לו את הנשמה.
  • 12.
    מדינה של גנבים (ל"ת)
    אנונימי 04/05/2025 07:00
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    חלוויה ממשיך לקבל פנסיה 100 אלף פלוס 04/05/2025 01:35
    הגב לתגובה זו
    רמאי לוי הוא אלוף השקרנים מעסיק מחבלים ועושק כל מה שזז משחק לנו אותה עממיקו היה גנב ונשאר גנב חלאה
  • 10.
    סתם תביעה קנטרנית (ל"ת)
    יוסי 04/05/2025 00:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 03/05/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
    הרשוטת להגנת הצרכן לא פעלה בנדון למרות שהתובע פנה אליה והסיבה לדידו כי השר הממונה ניר ברקת הינו חבר של רמי לוי.
  • 8.
    אנונימי 03/05/2025 14:02
    הגב לתגובה זו
    חייבים להשוות בין מחיר המוצר למחיר בקופה
  • 7.
    נימי 03/05/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
    מורידים מעט מחיר במוצרי יסוד ומוצרי חובה בכל בית ובשאר חוגגים עלינו.
  • 6.
    משה 03/05/2025 13:20
    הגב לתגובה זו
    בגין הפרות חוזה באופן שיטתי ומגמתי והעלאת מחירים תוך כדי זמן ההתחייבות החוזיתהחברה הזו צריכה לרעוד לפני שהיא משחקת לנו בכרטיסי אשראי מחירים עולים לאחר כמה חודשים 158 165 172..תמיד עולים אחרי שהתחייבו לשנה שזה המחיר מגיעה החשבונית והיא תמיד יותר גבוהה מתי מקצצים להם את הרגליים לחברה הזאת
  • אנונימי 04/05/2025 09:16
    הגב לתגובה זו
    כלומר זה כבר לא משנה מה המחיר שם. גם בחינם. חברה שקופה שמתעלמים מהפרסום שלה.
  • 5.
    יריב 03/05/2025 13:16
    הגב לתגובה זו
    אני כותב את זה רק כדי לאזן את התחושה שהרשת עסוקה כל היום בלרמות את הציבור. זה לא נכון.
  • שיטת מצליח נוספת 08/05/2025 19:03
    הגב לתגובה זו
    הם עושים את זה בכוונה כדי להראות הכי זולים בהשוואות בין הסופרים אבל כשאתה נמצא מול המדף ורואה מחיר מלא אתה לא תקנה או תקנה מעט. אם היית יודע שיש מבצע והמחיר נמוך משמעותית בקופה היית לוקח עוד ולמעשה היו מרוקנים להם את המדף ולכן הסופר היה מפסיד יותר בגלל כמות המוצרים שנמכרו.
  • אתה בוחר בחזקים שמרשים לעצמם לשדוד אותנו או אולי אתה נהנתן של רמי לוי (ל"ת)
    אחד העם 04/05/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
  • קוראאים לך רמי... או אוליי לוי... סתם!!! (ל"ת)
    יוני 03/05/2025 22:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    החיים 03/05/2025 12:25
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לדאוג לרשתותוהעסק שהקמת על סמך פסק דין וחצייפשוט רגל
  • הם פשוט ייצטרכו ליזהר יותר ואם לא אז ייתבעו וזה טוב (ל"ת)
    יוני 03/05/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 03/05/2025 12:08
    הגב לתגובה זו
    לא נאמר כמה טרחה וזמן צריך להשקיע כדי לקבל פיצוי על גניבה של חנות .
  • 5 דק באינטרנט. תנסה ותראה (ל"ת)
    אנונימי 03/05/2025 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 03/05/2025 10:22
    הגב לתגובה זו
    אתם נותנים מקרים מחנויות שונות כדי להיות מאוזנים אבל האמת היא שברמי לוי זה קורה באופן שיטתי. כל מי שקונה שם ובמקומות מקבילים יודע.
  • 1.
    גקי 03/05/2025 10:21
    הגב לתגובה זו
    חייבים לעשות שופינג בין הרשתות ולהעדיף מוצרים תחרותיים וזולים יותר . בעלי הרשתות מאוד מתוחכמים ועושים הכול כדי לשדוד את הלקוחות בנצלם את תמימותם ואת העובדה שאין רגולציה ואין ממשלה וששר הכלכלה הוא שר קלקלה אימפוטנט .
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

ניהול סיכונים כושל של בנק ישראל

בנק ישראל מחזיק ברזרבות מט"ח של 235 מיליארד דולר - מה התשואה שהוא משיג על הסכום הזה ולמה הפיזור מסוכן?

ד"ר אדם רויטר |

קרוב ל-80% מרזרבות המט"ח של ישראל חשופות לנעשה בבורסות זרות. כלומר, במקרה של קריסת הבורסות הללו וזה יכול להיות מסיבות שונות ומגוונות כמו פלישת סין לטאיוואן או רוסיה למזרח אירופה, רזרבות המט"ח של ישראל תפגענה באופן חמור ביותר שעלול לייצר למדינת ישראל הפסד של עשרות של מיליארדי דולרים, שווה ערך למחיר של מלחמה.

ניתן לגדר את הסיכון הזה ע"י העברת השקעות מהבורסות לפקדונות בבנקים מרכזיים וע"י רכישת זהב ומתכות אחרות, אך עד כה דבר לא נעשה.

צריך לזכור שזה הכסף של כולנו וזה מעורר חשש לניהול סיכונים כושל של בנק ישראל. עוד לא הזכרנו את התשואה הנמוכה אותה השיג הבנק על רזרבות המט"ח האלו ב-5 השנים האחרונות.

לבנק ישראל שלושה תפקידים מרכזיים: שמירה על אינפלציה נמוכה, פיקוח על מערכת הבנקאות וניהול רזרבות המט"ח של המדינה. את החלק הראשון הוא עושה ע"י החזקת הריבית גבוהה מדי לזמן ארוך מדי, זאת לפחות ע"פ רוב הכלכלנים ואנשי שוק ההון - ואת החשבון משלמים לוקחי האשראי במשק. את החלק השני הוא עושה היטב ע"י הבטחה שמערכת הבנקאות הישראלית היא אמנם אולי הכי יציבה פיננסית בעולם, אך זאת במחיר של רווחיות גבוהה מאד על חשבון הציבור. בכל הנוגע לחלק השלישי הבנק המרכזי מחזיק ומנהל יתרות מט"ח אדירות בהיקף 230 מיליארדי דולרים, שהם 735 מיליארדי ש"ח. יתרות אלו הן השלישיות בגובהן בעולם ביחס לתוצר והן אחד מהפקטורים המרכזיים שמשקיעים זרים בוחנים בהחלטות ההשקעה שלהם. היקפי מט"ח אלו מבטיחים שישראל היא מדינה מאד יציבה פיננסית. אלו הן היתרות הכספיות במט"ח של מדינת ישראל ולכן למעשה של כולנו.

תשואה נמוכה על תיק רזרבות המט"ח

בנק ישראל כשלוח שלנו לא עשה בשנים האחרונות עבודה מדהימה בכל הקשור לתשואה על הכסף הזה. ביצועי העבר של התיק המנוהל הזה שמושקע בעיקר באג"ח ובמניות היו נמוכים - תשואה שנתית ממוצעת של 3.1% ב-5 השנים שבין 2020 ל-2024 (התשואה היא במונחי סל מטבעות). גם במונחים שקליים המצב רחוק מלהיות מזהיר: 3.3% בלבד, בממוצע שנתי, בחמש השנים הללו.

חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובחן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיוב

לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23

מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק מזרחי

בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו  - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות. 

שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.

ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.    

 

לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם. 

ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.