הדרך הראויה החלה על המעביד באכיפת סעד ההשבה לעבודה
עובדות
-------
ב- 4.1.2001 הסמיכה הרבנות הראשית (להלן - המעבידה), את הרב שרמן ואת מר סלומון (להלן - העובדים), לתפקידים שונים במסגרת הרבנות לכשרות ארצית. הרבנות לכשרות ארצית פעלה באמצעות חברת י.א. ייעוץ טכני וכלכלי בע"מ (להלן - החברה).
במהלך חודש מרץ 2004, הודיעה הרבנות הראשית לעובדים על שינויים במבנה ובסמכות הרבנות לכשרות הארצית שבאחריותה. לא התאפשר לעובדים להשמיע את דברם בפני חברי מועצת הרבנות, ובהתאם להחלטת הרבנות הראשית, שלחה החברה מכתבי פיטורים לעובדים ביום 13.4.2004. באותו יום, הודיע הרב הראשי, יונה מצגר, לרב מינסקי על מינויו למנכ"ל הרבנות לכשרות ארצית ועל מינוי הרב רווח כרב פוסק.
העובדים תבעו בבית הדין האזורי את ביטול פיטוריהם והשבתם לעבודתם.
בית הדין האזורי קבע, כי לא הוכח ליקוי בתפקודם של העובדים ולא נמצאה הצדקה לפיטוריהם. על כן, קבע בית הדין האזורי, כי הפיטורים בטלים והורה על החזרת העובדים לעבודתם לאלתר. עוד הורה בית הדין האזורי על תשלום פיצוי לכל אחד מהעובדים בגובה שכרו המלא, וכי מינויים של הרבנים שמונו לאחר פיטוריהם יבוטל.
בית הדין הארצי לעבודה בירושלים קבע
-----------------------------------
בית הדין קבע בראשית פסק הדין, כי מכיוון שהצדדים לא ערערו על החלטת בית הדין האזורי בדבר קיומם של יחסי עובד מעביד בין הרבנות הראשית לבין הרב שרמן ומר סולומון, הרי שפסיקתו בעניין זה חלוטה.
סעד האכיפה ויישומו
בית הדין הארצי דן בדרך הראויה להחזרת העובדים לעבודתם כפי שקבע בית הדין האזורי:
ככלל, למעסיק הפררוגטיבה לנהל את מפעלו על הצד הטוב והמועיל ביותר, לפי הבנתו ושיפוטו. אולם נקבע בעבר, כי הפררוגטיבה אינה פרוצה לכל רוח ולא תהא נתונה לגחמה של המנהל. החלטה ניהולית לעולם תהא כפופה לדרישת הסבירות, המידתיות, תום הלב וההגינות. על המעסיק, בבואו להשיב את העובד לעבודתו, להביא בחשבון שיקוליו את צרכי העובד, התאמתו וכישוריו לתפקיד, את השינויים שחלו במקום העבודה וצרכי התפקיד. בית הדין יבחן, בכל מקרה על פי נסיבותיו, האם יישום סעד האכיפה נעשה באופן שיש בו מענה סביר ומידתי לאינטרסים של העובד ושל המעסיק ואת האיזון שנעשה במשקלם של אינטרסים אלה בכללותם.
בית הדין הארצי קבע, כי מאז פיטוריהם של העובדים, חלו שינויים בתחומי פעילותה של הרבנות לכשרות ארצית, לרבות התרחבות תחומי פעולתה. בית הדין קבע, כי על המדינה למלא אחר פסק אכיפה חלוט, שיצא מלפני בית הדין האזורי, המורה על החזרת המצב לקדמותו, תוך החזרת העובדים לתפקידם מבלי שיפגעו תנאי העסקתם, כפי שהיו עובר לפיטורים.
בית הדין ביסס הכרעתו על מספר טעמים:
בנסיבות המקרה, משמעות סעד האכיפה הינו לא רק השבת העובדים לעבודה במסגרת הרבנות לכשרות ארצית, אלא החזרתם לתפקידיהם כמקודם. בהתאם להצהרות הצדדים, אין מניעה כי העובדים יעבדו בצוותא עם הרב מינסקי והרב רווח. בדיון שהתקיים בבית הדין האזורי, ב"כ הרבנות הראשית, ב"כ החברה והרב מינסקי נתנו הצהרה ממנה עולה, כי הם היו מודעים לכך שאם יינתן סעד אכיפה, התוצאה תהיה החזרתו של אחד העובדים לעבודתו בתפקידו הקודם. נקבע, כי חזקה היא שידיעה זו חלה גם על העסקתו של העובד השני.
על כן, נקבע, כי אכן החזרת העובדים לתפקידם תיעשה בהתאמה לצרכי הרבנות הראשית, תוך התחשבות בשינויים ובהתפתחויות שחלו בתחומי עיסוקה ופעילותה. אולם בחלוקת התפקידים והגדרתם מחדש יש להקפיד על זיקה מהותית בין אופי התפקיד בו שימש כל אחד מהעובדים קודם לפיטוריו, לבין התפקיד המיועד לו, ובכפוף לכך שההחלטה הסופית בדבר הצבתם של העובדים תהיה סבירה ומידתית ותתקבל לאחר הידברות עם העובדים ושמיעת עמדתם בנדון.
העסקתם של הרב מינסקי והרב רווח
בית הדין קיבל את ערעורם של הרב מינסקי והרב רווח כנגד פסיקתו של בית הדין האזורי שהורה לבטל את מינויים. בית הדין קבע, כי יש להמשיך ולהעסיקם בכפוף לסעד האכיפה והחזרת העובדים לעבודתם. על כן נקבע, כי אין מניעה להמשיך את העסקתם ביחד עם החזרת העובדים לעבודתם.
תשלום פיצויים לעובדים
בית הדין דחה את תביעתם של העובדים לפיצויים בגין פיטורים שלא כדין משני טעמים:
1. סעד הצהרתי של אכיפה אשר ניתן בשל פיטורים שלא כדין, אינו כולל בהכרח חיוב בתשלום
הפרשי שכר לכל תקופת אי העבודה.
2. הכלל הוא, כי בית המשפט לא יעניק סעד מעבר לזה שהתבקש בכתב התביעה.
על כן, מכיוון ובכתב התביעה עתרו העובדים לסעד הצהרתי של השבה לעבודה בלבד, ולא ניתן אף לקבוע כי הסעד הכספי נובע ישירות מסעד האכיפה שניתן בפועל, התקבל ערעורה של המדינה ואין היא מחויבת בתשלום הפיצויים לעובדים.
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?