מנהלי/פסילת הצעה הסוטה מדרישות הקבועות במכרז/עליון

זכייתה של הצעה הסוטה מהדרישות הקבועות במכרז מפרה את עיקרון השוויון. יש להעדיף את ההצעה שעמדה בתנאי המכרז על פני ההצעה שנפלו בה פגמים, ובהם פגמים מהותיים
משה קציר |

עובדות וטענות: המשיבה 1, אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ, קיימה "מכרז סגור" לפי הוראת תקנה 4(2) לתקנות חובת המכרזים, תשנ"ג-1993, לרכישת גורר מטוסים. לצורך כך פנתה לשלוש חברות בבקשה להגיש את הצעותיהן. אחת מהן הינה המערערת 2 (להלן: דגלאס), חברה אנגלית המיוצגת בישראל ע"י המערערת 1. השתיים האחרות הינן המשיבה 2 (להלן: פיזגו) והמשיבה 3 (להלן: גולדהופר). לאחר פתיחת ההצעות נקבע שפיזגו אינה עומדת בתנאי הסף הטכניים ולאחר בדיקות נוספות נוהל מו"מ עם שתי החברות הנותרות, שלאחריו הן הגישו הצעות מתוקנות. למרות שמחיר הגורר שהציעה דגלאס היה נמוך יותר, החליטה ועדת המכרזים לבחור בגולדהופר כחברה הזוכה. המערערות עתרו לבית המשפט לעניינים מנהליים וטענו שיש לבטל את החלטת ועדת המכרזים ולהכריז על הצעתה של דגלאס כהצעה הזוכה. המערערות העלו שישה נימוקים אליהם התייחס בית המשפט: שיתוף פעולה עסקי עם ישראל - נטען שגולדהופר לא הסכימה לחתום על מסמך שיתוף פעולה עסקי עם ישראל וזאת בניגוד לתקנות חובת המכרזים (העדפת תוצרת הארץ ושיתוף פעולה עסקי), תשנ"ה-1995. נקבע, כי התעלמות מתנאי זה פוגעת בעיקרון השוויון, שכן לולא קיומו של תנאי זה במכרז, אשר ודאי יש לו משמעות כספית, היתה יכולה דגלאס להציע מחיר נמוך יותר. דחיית תניית השיפוט בישראל - נטען כי גולדהופר הסתייגה מדרישה זו ובמקום זאת הציעה תנאים אחרים ורק לאחר שהוגשה העתירה קיבלה גולדהופר על עצמה את תניית השיפוט. בית המשפט קבע, כי פגם זה אינו ניתן לריפוי מכוח הסכמה מאוחרת, אך ציין כי לו עמדה טענה זו לבדה לא היה בה די לביטול תוצאות המכרז. שינוי תניית פיצוי לאל על - בית המשפט קיבל את טענת המערערות כי ישנה אי התאמה ברורה בין דרישות המכרז לעניין מועדי אספקה ופיצוי בשל עיכוב באספקה לבין ההסדרים הרלוונטיים בהצעת גולדהופר. שינוי בתנאי המכרז או במגמתו - בית המשפט דחה את טענת המערערות כי היה צריך לבחון את מחיר הרכישה שהוצע בלבד וקבע, כי מסמכי המכרז מכילים 7 אמות מידה שונות לבחינת ההצעות. בית המשפט אף קיבל את טענתה של אל על כי יכלה לבחון לא רק את עלות הגורר אלא גם את העלויות הכוללות לטווח ארוך. לאור כל אלה, הגיע בית המשפט המחוזי למסקנה כי יש לבטל את תוצאות המכרז. עם זאת נקבע, כי אין להכריז על דגלאס כזוכה מאחר שאל על רשאית לנהל מו"מ גם עם מציעה שהציגה הסתייגויות לדרישות הכלולות במכרז, ולכן אין לפסול את הצעתה של גולדהופר. לפיכך נקבע, כי תוצאות המכרז יבוטלו, וינוהל מו"מ חדש עם המערערות ועם גולדהופר, כאשר על אל על לפרסם את אמות המידה והמשקלות שלהן. המערערות טוענות כי יש להכריז עליהן כזוכות במכרז, וזאת מאחר שהצעתן היא הזולה ביותר והינה היחידה הכשרה על-פי מסמכי המכרז. לטענתן, המסקנה ההכרחית מקביעות בית המשפט המחוזי הינה פסילת הצעתה של גולדהופר. דיון משפטי: כב' הש' ע' ארבל: הגישה הרווחת בפסיקת בית המשפט הינה כי הצעה המכילה פגמים שיש בהם משום הפרה של עיקרון השוויון דינה להיפסל (בג"ץ 504/82 כח (2000) אחזקות בע"מ נ' ממ"י). גישה נוספת שהובעה על ידי בית המשפט הינה גישה הדוגלת באיזון אינטרסים, כך ששיקול דעתה של ועדת המכרזים אינו מוגבל לשיקולים של שוויון בלבד. שלוש טענות של המערערות שקיבל בית המשפט קמא נוגעות להצעתה של גולדהופר: אי הסכמתה לחתום על שיתוף פעולה עסקי עם ישראל, הסתייגותה מתניית השיפוט בישראל, אשר בית המשפט קמא קבע, ובצדק, כי הסכמתה המאוחרת בעניין אינה מועילה, ואי התאמה לדרישות המכרז בדבר מועדי אספקה ופיצוי בגין עיכוב באספקה. כאמור, זכייתה של הצעה הסוטה מהדרישות הקבועות במכרז מפרה את עיקרון השוויון. אין מדובר, כפי שמנסה אל על לטעון, בשינוי דרישות במהלך מו"מ אשר חל כלפי כל המתמודדות במכרז, אלא בהכרזה על הצעה, שאינה עומדת בדרישות המכרז, כהצעה זוכה. בסטייה זו מתנאי המכרז, יש בכדי לפסול את הצעתה של גולדהופר, שכן יש בפגמים אלו בכדי לפגוע בעיקרון השוויון. כמו כן, אין מדובר בשתי הצעות אשר הפרש המחירים ביניהן גבוה, כך שפסילת ההצעה הזולה תביא למעשה לעלות גבוהה יותר לקופה הציבורית. עסקינן, בשתי הצעות ראויות הקרובות זו לזו בשקלול הפרמטרים השונים, הן במחיר והן באיכות. לפיכך, גם לפי גישת איזון האינטרסים, יש להגיע למסקנה כי יש להעדיף את ההצעה שעמדה בתנאי המכרז על פני ההצעה שנפלו בה פגמים, ובהם פגמים מהותיים. בנוסף, ואף חשוב מכך, יש לזכור כי פגם נוסף שנפל במכרז הינו העדר קביעת משקלו של כל קריטריון בטרם פרסום המכרז. פגם זה שהינו מהותי ביותר בהליכי מכרז, מעלה קושי בניהול מו"מ מחודש. הסיבה לכך הינה כי יכול להתעורר חשש שהמשקל יקבע בהתאם למידותיה של הצעת גולדהופר, ובכך יקשה מאוד על חברת דגלאס להציע הצעה חדשה שתזכה במכרז. מאחר שנפסלה הצעתה של גולדהופר, התוצאה היא כי ההצעה היחידה שנותרה הינה הצעתה של דגלאס, ויש להכריז עליה כזוכה במכרז.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מס הכנסה
צילום: freepik

חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת: מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים

כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה צפויה להיחשף בפרטי פרטים בבית המשפט המחוזי בנוף הגליל

אדיר בן עמי |

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתבי אישום חמורים נגד עובדי רשות המסים בנצרת, שמואשמים בהפעלת מערכת שחיתות מתוחכמת שגרמה לנזק של מיליוני שקלים. עורכי הדין רים סויד ונועם הירש הגישו את כתבי האישום נגד נג'וד אבו ליל ואסעד אבו שהואן, שכיהנו בתפקידים בכירים במשרד, לצד רואה החשבון מאמון חמוד שמואשם בסיוע לשיבוש החקירה.


אבו ליל, בת 48, שהייתה ראש ענף במחלקת השירות, מואשמת בהפעלת מנגנון הונאה שבמסגרתו פתחה וקלטה תיקים ברשות המסים בניגוד לנהלים הקיימים. במסגרת הסכמים עם מתווכים, היא קיבלה בין 40% ל-80% מסכומי החזרי המס הבלתי חוקיים שהעבירה לנישומים. בסך הכל זרמו 880 אלף שקל לנישומים במרמה, מתוכם 340 אלף שקל הגיעו ישירות לכיסה של אבו ליל כשוחד.


המתווכים שפעלו עם אבו ליל הם מוניר זבן בן 53, בעל חנות צעצועים הידוע בקהילתו כ"שייח'", אמין אסדי בן 64 שעובד כמנהל חשבונות, ומחמוד עראבי בן 60 הפועל כרתך צנרת. הם קיבלו תשלומים ממשלמי המסים שהפנו אליהם ושילמו מתוך הכסף גם לאבו ליל. כתבי האישום נגדם הוגשו לבית משפט השלום בחיפה.


אבו שהואן, בן 63, שניהל את ענף השכירים, מואשם במימדי מרמה רחבים עוד יותר. הוא הזין מידע כוזב במערכות רשות המסים עבור כ-160 נישומים שונים, כולל נתונים פיקטיביים על שכר, ניכויי מס במקור ותרומות שלא ניתנו בפועל. פעולותיו הביאו להעברת כ-4 מיליון שקל בהחזרי מס, מתוכם 1.6 מיליון שקל שהתקבלו במרמה מוחלטת.


כאשר נודע לאבו שהואן על ביקורת פנימית שמתקיימת ברשות המסים, הוא פנה לרואה החשבון מאמון חמוד בן 56 וביקש את עזרתו בשיבוש ההליכים. חמוד, שייצג נישומים בפני מס הכנסה, התקשר בהוראת אבו שהואן לנישומים שקיבלו החזרי מס במרמה והדריך אותם כיצד לתת תשובות כוזבות אם ייחקרו על ידי הרשויות.


מס הכנסה
צילום: freepik

חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת: מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים

כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה צפויה להיחשף בפרטי פרטים בבית המשפט המחוזי בנוף הגליל

אדיר בן עמי |

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתבי אישום חמורים נגד עובדי רשות המסים בנצרת, שמואשמים בהפעלת מערכת שחיתות מתוחכמת שגרמה לנזק של מיליוני שקלים. עורכי הדין רים סויד ונועם הירש הגישו את כתבי האישום נגד נג'וד אבו ליל ואסעד אבו שהואן, שכיהנו בתפקידים בכירים במשרד, לצד רואה החשבון מאמון חמוד שמואשם בסיוע לשיבוש החקירה.


אבו ליל, בת 48, שהייתה ראש ענף במחלקת השירות, מואשמת בהפעלת מנגנון הונאה שבמסגרתו פתחה וקלטה תיקים ברשות המסים בניגוד לנהלים הקיימים. במסגרת הסכמים עם מתווכים, היא קיבלה בין 40% ל-80% מסכומי החזרי המס הבלתי חוקיים שהעבירה לנישומים. בסך הכל זרמו 880 אלף שקל לנישומים במרמה, מתוכם 340 אלף שקל הגיעו ישירות לכיסה של אבו ליל כשוחד.


המתווכים שפעלו עם אבו ליל הם מוניר זבן בן 53, בעל חנות צעצועים הידוע בקהילתו כ"שייח'", אמין אסדי בן 64 שעובד כמנהל חשבונות, ומחמוד עראבי בן 60 הפועל כרתך צנרת. הם קיבלו תשלומים ממשלמי המסים שהפנו אליהם ושילמו מתוך הכסף גם לאבו ליל. כתבי האישום נגדם הוגשו לבית משפט השלום בחיפה.


אבו שהואן, בן 63, שניהל את ענף השכירים, מואשם במימדי מרמה רחבים עוד יותר. הוא הזין מידע כוזב במערכות רשות המסים עבור כ-160 נישומים שונים, כולל נתונים פיקטיביים על שכר, ניכויי מס במקור ותרומות שלא ניתנו בפועל. פעולותיו הביאו להעברת כ-4 מיליון שקל בהחזרי מס, מתוכם 1.6 מיליון שקל שהתקבלו במרמה מוחלטת.


כאשר נודע לאבו שהואן על ביקורת פנימית שמתקיימת ברשות המסים, הוא פנה לרואה החשבון מאמון חמוד בן 56 וביקש את עזרתו בשיבוש ההליכים. חמוד, שייצג נישומים בפני מס הכנסה, התקשר בהוראת אבו שהואן לנישומים שקיבלו החזרי מס במרמה והדריך אותם כיצד לתת תשובות כוזבות אם ייחקרו על ידי הרשויות.