openai
צילום: טוויטר

OpenAI משיקה את GPT-5: המודל שמבין מתי לחשוב לעומק ומתי פשוט לענות

המודל החדש של OpenAI מבטיח קפיצת מדרגה בשיחות, תכנות ויעילות חישובית. החברה כבר מונה מאות מיליוני משתמשים, מגייסת מיליארדים, ומשיקה מודלים בקוד פתוח ומסלול ייעודי לממשל האמריקאי

אדיר בן עמי |

חברת OpenAI חשפה היום את המודל החדש שלה, GPT-5, במהלך שנועד להדוף את הלחץ הגובר מצד חברות מתחרות בארצות הברית ובסין. החברה מסן פרנסיסקו מציגה את המודל החדש כשדרוג משמעותי ביכולות, במטרה לשמור על מובילותה בשוק הבינה המלאכותית הג׳נרטיבית.


סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, תיאר את GPT-5 כ"שדרוג מהותי" מהמודלים הקודמים, ומציין כי "לראשונה זה באמת מרגיש כמו שיחה עם מומחה בכל נושא". השיפור המרכזי במודל החדש הוא יכולתו לקבוע באופן אוטונומי מתי להשקיע זמן נוסף בעיבוד שאילתה מורכבת, וכמה זמן להקדיש לכך. במקום לדרוש מהמשתמשים לבחור בין מודל סטנדרטי למערכת חשיבה מתקדמת, GPT-5 מקבל את ההחלטה באופן עצמאי – מה שמוביל לניצול יעיל יותר של משאבי המחשוב.


ההזדמנות בפיתוח תוכנה

OpenAI מזהה בתחום פיתוח התוכנה הזדמנות עסקית מרכזית. אלטמן הדגיש כי "רעיון התוכנה לפי דרישה יהיה רכיב מגדיר בעידן GPT-5 החדש". החברה הדגימה את יכולות המודל החדשות באמצעות יצירת אפליקציית לימוד צרפתית מלאה תוך דקות, כולל משחקים אינטראקטיביים ומערכות בחינה.

שוק פיתוח התוכנה בעזרת בינה מלאכותית הפך לזירת תחרות עזה. חברות טכנולוגיה מובילות וחברות הזנק משיקות כלים חדשניים למפתחי תוכנה, כאשר מגמת הקודינג המהיר (Rapid Coding) זוכה לפופולריות גוברת. גם חברות סיניות כמו DeepSeek רושמות הישגים בולטים בתחום.

החברה בחנה את GPT-5 עם לקוחות מוקדמים, ביניהם חברת Anysphere, המפתחת את עוזר הקידוד Cursor, וחברת Lovable השוודית. מנכ"ל Lovable, אנטון אוסיקה, דיווח כי GPT-5 מצליח לבנות אפליקציות מורכבות בצורה יעילה יותר מהמתחרים, יוצר קוד שקל יותר לתחזוקה ומשפר את היכולות לאיתור ותיקון שגיאות.


שווה כבר 300 מיליארד דולר

המתחרים מגבירים את הלחץ על OpenAI ממספר חזיתות. גוגל (Alphabet), Anthropic ו-xAI של אילון מאסק פיתחו מודלים מתחרים עם יכולות חשיבה מתקדמות. מטא משקיעה סכומי עתק בגיוס כישרונות – כולל יותר מתריסר עובדים לשעבר מ-OpenAI שהצטרפו למעבדות הבינה המלאכותית שלה. כדי לשמר את יתרונה התחרותי, OpenAI גייסה עשרות מיליארדי דולרים למימון עלויות כוח אדם, שבבים ומרכזי נתונים הדרושים לפיתוח הדור הבא של מודלים מתקדמים. שווי החברה מוערך כיום בכ-300 מיליארד דולר, ולפי דיווחים שוקלת החברה לאפשר מכירת מניות לעובדים בהערכת שווי של כ-500 מיליארד דולר. החברה דיווחה על בסיס משתמשים רחב הכולל כמעט 700 מיליון משתמשים שבועיים ו-5 מיליון לקוחות עסקיים משלמים


במקביל להשקת המודל החדש, OpenAI הודיעה כי תעניק לסוכנויות ממשלתיות אמריקאיות גישה לשירותיה בעלות סמלית של דולר אחד לשנה – במהלך שנועד להרחיב את בסיס הלקוחות הממשלתי. כמו כן, החברה פרסמה השבוע שני מודלים בקוד פתוח, כחלק מהמאמץ להתמודד עם התחרות מצד חברות סיניות ואמריקאיות.

קיראו עוד ב"BizTech"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
DOTI (עומר הכהן)DOTI (עומר הכהן)

כמה מרוויחים היזמים והעובדים באקזיט? דוגמה מהאקזיט של דוטי

פי 4 ב-11 חודשים - סיילספורס רוכשת את הסטארטאפ הישראלי דוטי ב-100 מיליון דולר; יוצאי Wix הקימו את דוטי וגייסו כ-7 מיליון דולר; המשקיעים מורווחים פי 4, המייסדים הרוויחו על פי ההערכות כ-30 מיליון דולר לכל אחד; העובדים הרוויחו בממוצע מאות אלפי דולרים

רן קידר |
נושאים בכתבה אקזיט

סיילספורס ממשיכה להרחיב את אחיזתה בתחום הבינה המלאכותית, והפעם עם רכישה מקומית: החברה הודיעה כי תרכוש את דוטי, סטארטאפ ישראלי, תמורת סכום שמוערך בכ־100 מיליון דולר. מדובר באקזיט משמעותי במיוחד לחברה שהוקמה לפני פחות משנה, על ידי יוצאי Wix מתן כהן ועופר חופשי, ופעלה עד כה מתחת לרדאר, עם מימון ראשוני בהיקף כולל של כ־7 מיליון דולר בלבד.

הטכנולוגיה שפיתחה דוטי מתמקדת ביצירת "מוח ארגוני" - פלטפורמה מבוססת AI שמחברת בין מערכות פנימיות שונות בארגון, מאחדת נתונים ומנגישה אותם לעובדים באופן מיידי ובהתאמה להקשר. כלומר, במקום לעבור בין מערכות ולחפש מידע באופן ידני, העובדים יכולים לשאול שאלות בפשטות ולקבל תשובות ממוקדות שמבוססות על מכלול הידע הארגוני.

שילוב טכנולוגי לתוך Slack וחיזוק מרכז הפיתוח המקומי

לפי סיילספורס, הרכישה נועדה בין השאר לחזק את מרכז המו"פ של החברה בישראל, בדגש על טכנולוגיות בינה מלאכותית. המתכנתים והמנהלים מדוטי צפויים להשתלב בתוך סלאק, פלטפורמת התקשורת הארגונית שנרכשה אף היא על ידי סיילספורס בשנת 2020. כהן וחופשי יובילו את פעילות סלאק בישראל לאחר הרכישה.

הטכנולוגיה של דוטי תשולב בפיתוח "שכבת חיפוש חכמה", Agentic Search, שתהיה חלק מהיכולות העתידיות של מוצרי סיילספורס, ותפעל דרך ממשק השיחה של סלאק. מטרת העל: לאפשר לעובדים ולסוכני ה־AI בארגון לאתר מידע ולבצע פעולות ביעילות, תוך שילוב בין חוויית משתמש חלקה ויכולות ניתוח מתקדמות.

דוטי מעסיקה כיום כ־20 עובדים, ורובם יצטרפו רשמית לצוות סלאק המקומי. לדברי מתן כהן, מנכ"ל דוטי, הרכישה תאפשר להפיץ את הטכנולוגיה בקנה מידה עולמי, ולהגשים את החזון של הנגשת מידע ארגוני בצורה אינטואיטיבית ומהירה. דניז דרסר, מנכ"לית סלאק, הוסיפה כי "המומחיות של דוטי מאיצה את החזון שלנו להמציא מחדש את החיפוש הארגוני בכל מוצרי סיילספורס".


DOTI (עומר הכהן)DOTI (עומר הכהן)

כמה מרוויחים היזמים והעובדים באקזיט? דוגמה מהאקזיט של דוטי

פי 4 ב-11 חודשים - סיילספורס רוכשת את הסטארטאפ הישראלי דוטי ב-100 מיליון דולר; יוצאי Wix הקימו את דוטי וגייסו כ-7 מיליון דולר; המשקיעים מורווחים פי 4, המייסדים הרוויחו על פי ההערכות כ-30 מיליון דולר לכל אחד; העובדים הרוויחו בממוצע מאות אלפי דולרים

רן קידר |
נושאים בכתבה אקזיט

סיילספורס ממשיכה להרחיב את אחיזתה בתחום הבינה המלאכותית, והפעם עם רכישה מקומית: החברה הודיעה כי תרכוש את דוטי, סטארטאפ ישראלי, תמורת סכום שמוערך בכ־100 מיליון דולר. מדובר באקזיט משמעותי במיוחד לחברה שהוקמה לפני פחות משנה, על ידי יוצאי Wix מתן כהן ועופר חופשי, ופעלה עד כה מתחת לרדאר, עם מימון ראשוני בהיקף כולל של כ־7 מיליון דולר בלבד.

הטכנולוגיה שפיתחה דוטי מתמקדת ביצירת "מוח ארגוני" - פלטפורמה מבוססת AI שמחברת בין מערכות פנימיות שונות בארגון, מאחדת נתונים ומנגישה אותם לעובדים באופן מיידי ובהתאמה להקשר. כלומר, במקום לעבור בין מערכות ולחפש מידע באופן ידני, העובדים יכולים לשאול שאלות בפשטות ולקבל תשובות ממוקדות שמבוססות על מכלול הידע הארגוני.

שילוב טכנולוגי לתוך Slack וחיזוק מרכז הפיתוח המקומי

לפי סיילספורס, הרכישה נועדה בין השאר לחזק את מרכז המו"פ של החברה בישראל, בדגש על טכנולוגיות בינה מלאכותית. המתכנתים והמנהלים מדוטי צפויים להשתלב בתוך סלאק, פלטפורמת התקשורת הארגונית שנרכשה אף היא על ידי סיילספורס בשנת 2020. כהן וחופשי יובילו את פעילות סלאק בישראל לאחר הרכישה.

הטכנולוגיה של דוטי תשולב בפיתוח "שכבת חיפוש חכמה", Agentic Search, שתהיה חלק מהיכולות העתידיות של מוצרי סיילספורס, ותפעל דרך ממשק השיחה של סלאק. מטרת העל: לאפשר לעובדים ולסוכני ה־AI בארגון לאתר מידע ולבצע פעולות ביעילות, תוך שילוב בין חוויית משתמש חלקה ויכולות ניתוח מתקדמות.

דוטי מעסיקה כיום כ־20 עובדים, ורובם יצטרפו רשמית לצוות סלאק המקומי. לדברי מתן כהן, מנכ"ל דוטי, הרכישה תאפשר להפיץ את הטכנולוגיה בקנה מידה עולמי, ולהגשים את החזון של הנגשת מידע ארגוני בצורה אינטואיטיבית ומהירה. דניז דרסר, מנכ"לית סלאק, הוסיפה כי "המומחיות של דוטי מאיצה את החזון שלנו להמציא מחדש את החיפוש הארגוני בכל מוצרי סיילספורס".