
OpenAI משיקה את GPT-5: המודל שמבין מתי לחשוב לעומק ומתי פשוט לענות
המודל החדש של OpenAI מבטיח קפיצת מדרגה בשיחות, תכנות ויעילות חישובית. החברה כבר מונה מאות מיליוני משתמשים, מגייסת מיליארדים, ומשיקה מודלים בקוד פתוח ומסלול ייעודי לממשל האמריקאי
חברת OpenAI חשפה היום את המודל החדש שלה, GPT-5, במהלך שנועד להדוף את הלחץ הגובר מצד חברות מתחרות בארצות הברית ובסין. החברה מסן פרנסיסקו מציגה את המודל החדש כשדרוג משמעותי ביכולות, במטרה לשמור על מובילותה בשוק הבינה המלאכותית הג׳נרטיבית.
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, תיאר את GPT-5 כ"שדרוג מהותי" מהמודלים הקודמים, ומציין כי "לראשונה זה באמת מרגיש כמו שיחה עם מומחה בכל נושא". השיפור המרכזי במודל החדש הוא יכולתו לקבוע באופן אוטונומי מתי להשקיע זמן נוסף בעיבוד שאילתה מורכבת, וכמה זמן להקדיש לכך. במקום לדרוש מהמשתמשים לבחור בין מודל סטנדרטי למערכת חשיבה מתקדמת, GPT-5 מקבל את ההחלטה באופן עצמאי – מה שמוביל לניצול יעיל יותר של משאבי המחשוב.
ההזדמנות בפיתוח תוכנה
OpenAI מזהה בתחום פיתוח התוכנה הזדמנות עסקית מרכזית. אלטמן הדגיש כי "רעיון התוכנה לפי דרישה יהיה רכיב מגדיר בעידן GPT-5 החדש". החברה הדגימה את יכולות המודל החדשות באמצעות יצירת אפליקציית לימוד צרפתית מלאה תוך דקות, כולל משחקים אינטראקטיביים ומערכות בחינה.
שוק פיתוח התוכנה בעזרת בינה מלאכותית הפך לזירת תחרות עזה. חברות טכנולוגיה מובילות וחברות הזנק משיקות כלים חדשניים למפתחי תוכנה, כאשר מגמת הקודינג המהיר (Rapid Coding) זוכה לפופולריות גוברת. גם חברות סיניות כמו DeepSeek רושמות הישגים בולטים בתחום.
- OpenAI משיקה אפליקציית וידאו חברתית
- ועכשיו למוניטיזציה: OpenAI השיקה את Instant Checkout בשיתוף Etsy ו-Shopify
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה בחנה את GPT-5 עם לקוחות מוקדמים, ביניהם חברת Anysphere, המפתחת את עוזר הקידוד Cursor, וחברת Lovable השוודית. מנכ"ל Lovable, אנטון אוסיקה, דיווח כי GPT-5 מצליח לבנות אפליקציות מורכבות בצורה יעילה יותר מהמתחרים, יוצר קוד שקל יותר לתחזוקה ומשפר את היכולות לאיתור ותיקון שגיאות.
שווה כבר 300 מיליארד דולר
המתחרים מגבירים את הלחץ על OpenAI ממספר חזיתות. גוגל (Alphabet), Anthropic ו-xAI של אילון מאסק פיתחו מודלים מתחרים עם יכולות חשיבה מתקדמות. מטא משקיעה סכומי עתק בגיוס כישרונות – כולל יותר מתריסר עובדים לשעבר מ-OpenAI שהצטרפו למעבדות הבינה המלאכותית שלה. כדי לשמר את יתרונה התחרותי, OpenAI גייסה עשרות מיליארדי דולרים למימון עלויות כוח אדם, שבבים ומרכזי נתונים הדרושים לפיתוח הדור הבא של מודלים מתקדמים. שווי החברה מוערך כיום בכ-300 מיליארד דולר, ולפי דיווחים שוקלת החברה לאפשר מכירת מניות לעובדים בהערכת שווי של כ-500 מיליארד דולר. החברה דיווחה על בסיס משתמשים רחב הכולל כמעט 700 מיליון משתמשים שבועיים ו-5 מיליון לקוחות עסקיים משלמים
במקביל להשקת המודל החדש, OpenAI הודיעה כי תעניק לסוכנויות ממשלתיות אמריקאיות גישה לשירותיה בעלות סמלית של דולר אחד לשנה – במהלך שנועד להרחיב את בסיס הלקוחות הממשלתי. כמו כן, החברה פרסמה השבוע שני מודלים בקוד פתוח, כחלק מהמאמץ להתמודד עם התחרות מצד חברות סיניות ואמריקאיות.

OpenAI משיקה אפליקציית וידאו חברתית
החברה משיקה את Sora – אפליקציה חברתית ליצירת ושיתוף סרטוני AI עם אווטארים דיגיטליים, קול ריאליסטי ותכונות מתקדמות של וידאו ואודיו, במהלך שמציב אותה בתחרות ישירה מול טיקטוק ומטא ועשוי לפתוח לה זרמי הכנסה חדשים מפרסום
OpenAI השיקה אפליקציה חברתית עצמאית ליצירה ושיתוף של סרטונים שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית. זה ניסיון להפוך את הטכנולוגיה למיינסטרים, בדיוק כמו ש-ChatGPT עשה לצ'אטבוטים לפני שלוש שנים. האפליקציה החינמית, Sora, מופעלת על ידי גרסה חדשה של תוכנת יצירת הוידאו של OpenAI באותו שם. כמו בגרסה המקורית שהושקה בדצמבר, משתמשים יכולים ליצור קליפים קצרים בתגובה להנחיות טקסט. אבל האפליקציה החדשה מאפשרת לאנשים לראות סרטונים שיצרו אחרים, ובכך הופכת למעין רשת חברתית של תוכן AI.
מעבר לזה, משתמשים יכולים ליצור אווטאר דיגיטלי וקול ריאליסטי של עצמם, שניתן להכניס לסרטונים שנוצרו באפליקציה על ידי המשתמש או החברים שלו – בהרשאת בעל האווטאר. זו תכונה שנועדה להפוך את האפליקציה לחברתית יותר.
למרות ההצלחה של ChatGPT, שכיום משמש יותר מ-700 מיליון אנשים מדי שבוע, OpenAI עדיין לא הצליחה להפוך את Sora לשם מוכר. החברה מתמודדת מול תחרות קשה מגוגל של אלפאבית, Runway AI ו-Midjourney – כולן מציעות כלי AI שמייצרים קליפים קצרים במהירות, ובמקרים מסוימים בזול יותר מיצירת וידאו מאפס. עם האפליקציה החדשה, OpenAI עושה את הצעד הגדול ביותר שלה לכיוון בניית מוצר מדיה חברתית. המהלך מעמיד אותה בתחרות ישירה עם שירותים של טיקטוק ומטא, שהשיקה לאחרונה פיד וידאו AI בשם Vibes. בתהליך, OpenAI עשויה לפתוח את הדלת לזרמי הכנסה חדשים מפרסום, ולהגביר את החשיפה לטכנולוגיה שלה.
"הרבה מאיתנו, אפילו בפנים, היו קצת סקפטיים לרעיון של פיד שנוצר ב-AI", אמר תומאס דימסון, מהנדס תוכנה ב-OpenAI, בתדריך לעיתונאים. תכונת הקמיאו, שמאפשרת למשתמשים להכניס את עצמם לסרטונים, גרמה לצוות לחשוב שהפיד יכול להיות "טוב לעולם". "עם הזמן שמתי לב שהרבה מהפלטפורמות החברתיות האחרות התרחקו מהרעיון הזה של קשרים וחברים".
- ועכשיו למוניטיזציה: OpenAI השיקה את Instant Checkout בשיתוף Etsy ו-Shopify
- מנכ"ל אנבידיה: OpenAI תהיה חברת המולטי־טריליונים הבאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגרסה המעודכנת של Sora גם אמורה לפתור בעיות ישנות של מחוללי וידאו מבוססי בינה מלאכותית. OpenAI אמרה שהתוכנה החדשה טובה יותר ביצירת סרטונים שמכבדים את חוקי הפיזיקה – משהו שכל השירותים האחרים נאבקים איתו, כולל הגרסה המקורית של Sora. היא גם אמורה לעקוב בצורה מדויקת יותר אחרי מה שהמשתמש ביקש, במיוחד כשמדובר ברצף של כמה צילומים בסרטון אחד.

OpenAI משיקה אפליקציית וידאו חברתית
החברה משיקה את Sora – אפליקציה חברתית ליצירת ושיתוף סרטוני AI עם אווטארים דיגיטליים, קול ריאליסטי ותכונות מתקדמות של וידאו ואודיו, במהלך שמציב אותה בתחרות ישירה מול טיקטוק ומטא ועשוי לפתוח לה זרמי הכנסה חדשים מפרסום
OpenAI השיקה אפליקציה חברתית עצמאית ליצירה ושיתוף של סרטונים שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית. זה ניסיון להפוך את הטכנולוגיה למיינסטרים, בדיוק כמו ש-ChatGPT עשה לצ'אטבוטים לפני שלוש שנים. האפליקציה החינמית, Sora, מופעלת על ידי גרסה חדשה של תוכנת יצירת הוידאו של OpenAI באותו שם. כמו בגרסה המקורית שהושקה בדצמבר, משתמשים יכולים ליצור קליפים קצרים בתגובה להנחיות טקסט. אבל האפליקציה החדשה מאפשרת לאנשים לראות סרטונים שיצרו אחרים, ובכך הופכת למעין רשת חברתית של תוכן AI.
מעבר לזה, משתמשים יכולים ליצור אווטאר דיגיטלי וקול ריאליסטי של עצמם, שניתן להכניס לסרטונים שנוצרו באפליקציה על ידי המשתמש או החברים שלו – בהרשאת בעל האווטאר. זו תכונה שנועדה להפוך את האפליקציה לחברתית יותר.
למרות ההצלחה של ChatGPT, שכיום משמש יותר מ-700 מיליון אנשים מדי שבוע, OpenAI עדיין לא הצליחה להפוך את Sora לשם מוכר. החברה מתמודדת מול תחרות קשה מגוגל של אלפאבית, Runway AI ו-Midjourney – כולן מציעות כלי AI שמייצרים קליפים קצרים במהירות, ובמקרים מסוימים בזול יותר מיצירת וידאו מאפס. עם האפליקציה החדשה, OpenAI עושה את הצעד הגדול ביותר שלה לכיוון בניית מוצר מדיה חברתית. המהלך מעמיד אותה בתחרות ישירה עם שירותים של טיקטוק ומטא, שהשיקה לאחרונה פיד וידאו AI בשם Vibes. בתהליך, OpenAI עשויה לפתוח את הדלת לזרמי הכנסה חדשים מפרסום, ולהגביר את החשיפה לטכנולוגיה שלה.
"הרבה מאיתנו, אפילו בפנים, היו קצת סקפטיים לרעיון של פיד שנוצר ב-AI", אמר תומאס דימסון, מהנדס תוכנה ב-OpenAI, בתדריך לעיתונאים. תכונת הקמיאו, שמאפשרת למשתמשים להכניס את עצמם לסרטונים, גרמה לצוות לחשוב שהפיד יכול להיות "טוב לעולם". "עם הזמן שמתי לב שהרבה מהפלטפורמות החברתיות האחרות התרחקו מהרעיון הזה של קשרים וחברים".
- ועכשיו למוניטיזציה: OpenAI השיקה את Instant Checkout בשיתוף Etsy ו-Shopify
- מנכ"ל אנבידיה: OpenAI תהיה חברת המולטי־טריליונים הבאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגרסה המעודכנת של Sora גם אמורה לפתור בעיות ישנות של מחוללי וידאו מבוססי בינה מלאכותית. OpenAI אמרה שהתוכנה החדשה טובה יותר ביצירת סרטונים שמכבדים את חוקי הפיזיקה – משהו שכל השירותים האחרים נאבקים איתו, כולל הגרסה המקורית של Sora. היא גם אמורה לעקוב בצורה מדויקת יותר אחרי מה שהמשתמש ביקש, במיוחד כשמדובר ברצף של כמה צילומים בסרטון אחד.