חשיבות המותג - ידידות נפלאה עם שיווק נכון

לפעמים נדמה שמרגע שייצרנו את המותג הוויזואלי אפשר לנוח שהרי העבודה נעשתה. זוהי טעות. בניית המותג הוויזואלי היא תחילתה של ידיוות נפלאה עם שיווק נכון
יעל לוטן |

תחילת הדרך של יצירת מותג נעשית בפיתוח הסממנים החיצוניים של המותג וקבלת החלטה לגבי מה ערכיו.

זה טוב ויפה שפניתם למעצב גרפי תותח ויצרתם את הלוגו הנכסף אשר ישקף את חזונכם וייצג אתכם כראוי, אך מכאן מה? מותג הוא מותג יציב וטוב כאשר קהל היעד אליו הוא מכוון יכול לקשר אותו לאיכות, למצוינות ולחברה הנכונה בעיקר. ומכאן הדרך עליה דיברתי אשר הולכת להיות מעניינת ,ארוכה ואם היא נכונה התוצאות שוות הכול.

המיתוג והשקתו הן פן בלתי נפרד מהמערך השיווקי של החברה. זה מתחיל עם צאת המותג וממשיך באופן שיטתי כל הזמן על מנת לחזק אותו ולהקנות לו יציבות לאורך זמן. השקת המותג חייבת לעורר הדים ומכאן החדרתו לתודעת קהל המטרה צריכה להתבצע תוך התמדה באסטרטגיה אשר נבנתה במיוחד בשביל זה.

ORANGE השיקה את הריבוע הכתום, שטראוס עלית את הלב האדום ועוד חברות גדולות ורבות אשר כל הדרך מחזקות את המותג ולא נחות לרגע.

צריכה להיות חשיבה מרחבית לגבי דרך פעולה שלמה. חיזוק וקידום המותג צריך להיבנות תוך התייחסות למספר צעדים. צעד ראשון הוא זיהוי קהל המטרה אליו רוצים להגיע. אם מדובר בקהל של צעירים, האופי של המותג יהיה שונה, צבעוני יותר, ונועז. ואם מדובר בקהל מבוגר יותר אז המותג יכול להיות יותר רגוע, סולידי.

מטרת המותג היא לייצג את ערכי החברה ולגרום לזיהויו על-ידי קהל המטרה בצורה חיובית אשר תגרום לו להתחבר למוצר ולרכוש אותו, כמובן.

ראשית התהליך היא פיתוח הסממנים החיצוניים של המותג וקבלת החלטה לגבי מה ערכיו הרצויים, לאחר מכן מגיע שלב החדרת המותג וערכיו לתודעה הציבורית באמצעות יחסי ציבור (או פרסום למי שאוהב לבזבז הון תועפות...) תהליך המיתוג בדרך כלל מתבקש עם צאת מוצר חדש לשוק אשר נותן את ה"סיבה למסיבה".

עידן הגלובליזציה, כלומר המעבר לייצור ושיווק גלובלים מחזק עוד יותר את חשיבות המותג. החשיבות העיקרית של המותג היא בכך שהוא יוצר בידול בין חברות או מוצרים דומים. הרצון להיות מותג חזק נובע היום גם מהרצון לפרוץ בכל העולם תחת אותו מותג(לדוגמא: קוקה קולה) ולכן יציבותו חשובה ביותר ודורשת חשיבה מקצועית ביותר בהשקתו.

בשוק לא ממותג הצרכנים כמעט ולא יכולים להבדיל בין מוצר אחד למשנהו והיצרנים מתחרים ביניהם בעיקר על המחיר ולא על איכות המוצר, נדבך אשר פוגע בעיקר ברווחיות שלהם.

המיתוג יוצר מצב בו ניתן להתחרות גם על מאפיינים אחרים של המוצר. אם הלקוח מחשיב את המותג כבעל ערך עבורו הוא יהיה מוכן לשלם עליו יותר. ההבדל הזה במחיר נקרא "פרמיית מותג", כלומר: סה"כ שהלקוח משלם עבור השם של המוצר מעבר לאיכויות אחרות שלו.

לכן, בניית המוניטין של מותג חשובה לא פחות מיצירתו באופן ויזואלי והדבר נכון גם לגבי מוצר ותיק ובעיקר למוצר חדש אשר צריך לקנות את דעת הקהל ולגרום להם להעדיף אותו על פני מוצרים אחרים.

מותג טוב הוא מוכר ידוע ואהוד על ידי קהל המטרה אליו הוא נועד לא יותר ולא פחות והדרך להבאתו לידיעת קהל המטרה היא דרך יחסי ציבור מקצועיים אשר פועלים לפי אסטרטגיה מיוחדת אשר נבנתה במיוחד עבור זה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל. 


ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.