3008 ראשית מבחן
צילום: יואב פולס

פיג'ו 3008 החדשה במבחן - הדור השלישי החל מ- 187,000 ש"ח

הפיג'ו 3008 שהושקה השבוע חוזר עם הקלפים החזקים שיש ליצרן להציע - הגה נפלא, שלד ומתלים נהדרים והתנהגות כביש משובחת. לחובתה מנוע קטן על היכולות של השלדה, ומחיר גבוה לדגם החשמלי.יתרונות - נוחות, התנהגות כביש, עיצוב; חסרונות - מנוע 1.2 מרגיש קטן על השלדה, באגים קטנים בתא הנוסעים

ציון מסכם: 4.5 במדד פולס

יואב פולס | (4)
נושאים בכתבה 3008 פיג'ו

כשנה לאחר הצגתה באירופה, מגיעה הפיג'ו 3008 החדשה לישראל, והיה שווה לחכות.

ה-3008 החדשה מרימה את העיצוב המרשים של פיג'ו עוד כמה שלבים כשהיא לוקחת אלמנטים רבים מהפיג'ו 408 החדשה היפהפיה (אחת היפות ביותר המשווקת בישראל) ומשלבת אותם במרכב קרוסאובר C-SUV.

עיצוב - אחת היפות על הכביש

החזית מורכבת ממספר אלמנטים שמשתלבים יחד למראה הרמוני ומאוד מזוהה. עמודי לד קטנים בתוך יחידות התאורה הקדמיות, מקבלות המשכיות של פסי לד אנכיים, שבתורם משתלבים עם הגריל הקדמי המעניין, שמורכב ממעוינים גדולים בקצוות החיצוניים, והולכים וקטנים כלפי מרכז הרכב ובו משולב הלוגו העדכני של פיג'ו. וזה רכב החלק האמצעי של החזית.

במבט מהצד מציגה ה-3008 החדשה פרופיל ספורט קופה עם חלק אחורי מוגבה, וקו חלונות שעולה במתינות כלפי החלק האחורי. רכב המבחן בדגם ה-GT גם עם חיפויים שחורים בתחתית המרכב ובבתי הגלגלים. את התמונה משלימים חישוקי 19'' נאים וצמיגים במידה 225/55. 

מאחור מציגה ה-3008 עיצוב נקי מאוד, כאשר יחידות התאורה הצרות ממוקמות בחלקה העליון של הדלת האחורית, ומשולבות בפסי לד אלכסוניים, כיתוב PEUGEOT ו-3008 במרכז הדלת. לחובת העיצוב ניתן לציין את הראות המוגבלת מהחלון האחורי, מגבלה שמפוצה באמצעות מצלמה אחורית מצוינת.

 

עיצוב פנימי

גם פנים הרכב עבר מהפיכה גם עיצובית וגם בחומרים. מול הנהג מסך 'צף' ענק בגודל 21'' המשלב גם לוח מחוונים מול הנהג, וגם מולטימדיה עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. חיפויי הדלתות משולבות לד ובד בהיר ונעים למגע, ובגירסת המבחן GT מושב הנהג מרופד עור, חשמלי מלא. עיצוב סביבת הנהג בפיג'ו מוכוונת כולה לנהג עם הגה שניתן להגדיל את הגודל שלו והעובי שלו כלא פחות מ'מושלם'. פיג'ו צריכה לרשום פטנט על ההגה הזה ולמכור ליצרנים אחרים. קשה להסביר עד כמה נכון ונוח להחזיק את ההגה הזה, וכשזה מחובר לגלגלים הקדמיים ולשלדה של ה 3008 מדובר באביזר נפלא.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

פחות אהבתי אגב את המתגים עליו שנראים כמו מתגי מגע, אבל בעצם מחייבים לחיצה.

מתחת למולטימדיה שני פתחי מיזוג, ומתחתם פאנל שימושי מאוד שמהווה למעשה קיצור תפריטים שיפעילו את המסך הראשי. לפאנל זה שני מסכים והנהג יכול להגדיר בו בדיוק מה הוא רוצה שיוצג ויהיה זמין בנגיעה אחת. מצידו השמאלי, בורר ההילוכים שאני מתקשה להבין למה דווקא שם מיקמו בפיג'ו את בורר ההילוכים ומצאתי אותו מאוד לא נוח לשימוש.

איבזור

עוד תמצאו משטח טעינה אלחוטי, ובסמוך לו מתגים להפשרת אדים, בורר כניסת אוויר למיזוג, וגם בורר מצבי נהיגה – Drive Mode המאפשר לבחור בין אקו, נורמל וספורט. במקום בו אתם מצפים לקבל את בורר ההילוכים יש גלגלת לקביעת עוצמת השמע ברכב. גם החיפוי על דלת הנהג מאוד יפה ונעים למגע מצד אחד, אבל פחות נוח מצד שני, כאשר מתגי החלונות והשמשה נמצאים מעל ויחסית צמוד ל'מדף' עליו תרצו  להניח את יד שמאל. עוד ביקרת קטנה היא מכסה תא האיחסון הקדמי. בתוך תא האיחסון נמצאים חיבורי טייפ C (אחד לחיבור עם כבל לשיקוף, שני לטעינה) אבל אין במכסה מגרעת קטנה דרכה ניתן להוציא כבל למכשיר הסלולרי.

מושב הנהג מצוין, נוח ותומך, אולם נהגים מאותגרי גובה ימצאו שחגורת הבטיחות לא מתכווננת לגובה, ומפריעה בעיקר בצוואר. נהג גבוה לא הבין על מה אני מתלונן.

במושב מאחור המרווח מצוין הודות לבסיס גלגלים של 2.74 מטר, ויש מקום לרגלי הנוסעים, ולמרות הגג המשתפל לאחור, אין בעיית מרווח ראש.

מנועים ותיבת הילוכים

על הצד הטכני ברכב המבחן אחראי מנוע טורבו בנזין 1.2 ליטר, שלושה צילינדרים המפיק 136 כ"ס ו 23.4 קג"מ. המערכת ההיברידית הקלה תורמת 22 כ"ס ו 5.2 קג"מ אולם אין נתון של הספק משולב. תיבת ההילוכים רובוטית, כפולת מצמדים בעלת שישה הילוכים, פרי פיתוח משותף של פיג'ו עם חברת פאנץ' פאואר טריין (Punch Powertrain) הבלגית, המתמחה בתיבות הילוכים רציפות ורובוטיות. הנתונים הרשמיים של ה 3008 החדשה הם תאוצה מ 0 ל 100 ב 10.2 שניות, ומהירות מירבית של 201 קמ"ש.

ביצועים והתנהגות כביש

עם תחילת הנהיגה ניכר שבפיג'ו לא שכחו לעשות את מה השם מצטיינים בו מאז ומעולם, הגה, שלדה ומתלים. ה 3008 הזו נפלאה על הכביש תוך שהמתלים עושים עבודה נהדרת הן בכבישים מהירים והן בעיר. מתלי ה 3008 החדשה אינם 'רכים' בעבודתם, אלא יחסית קשיחים, עם זאת ספיגת המהמורות שלהם משובחת. הפיג'ו לא 'מרחפת' מעדנות מעל פסי האטה או שברים בכביש אלא נכנסת אליהם, משדרת לנהג בדיוק את מה שצריך ולא יותר מזה, ויוצאת מהם בלי שום דרמות או חבטות מהמתלים. גם בכבישים מהירים מתלי ה 3008 עושים עבודה משובחת בהצמדת הצמיגים לכביש, ומי שזה נשמע לו קלישאה תחשבו על הרגע הזה שהרכב שלכם עובר תפר רוחבי בכביש אם זה בגלל סלילה לא אחידה או תפר של גשר, ויש את הזעזוע הקטן הזה עד שהצמיגים שוב דבוקים לאספלט, אז בדיוק את זה עושים המתלים של ה 3008 באופן מושלם, לא פחות. גם אחיזת הכביש נפלאה וככל שאתה צובר יותר ק"מ עם ה 3008 אתה מקבל יותר בטחון, לא מעט מזה בזכות ההיגוי הנפלא. ואז אתה עושה טעות, ומגלה מאוחר מדי שנכנסת לסיבוב מהר מדי. והמחשבה השניה היא 'יש לי מספיק מרווח בטחון' וה 3008 נשארת דבוקה לסיבוב ולא מבינה למה החסרת שתי פעימות בלב. פשוט נפלא.

עם זאת, לא הכל מושלם, והמנוע מרגיש חלש על היכולות של הרכב באופן משמעותי, בעיקר בתאוצות הביניים. ה 136 כ"ס יאפשרו לכם לפתח מהירות גבוהה ולשמור עליה, אבל ה 23.4 קג"מ קטנים על הכמעט 1.6 טון שהרכב שוקל, ותאוצות ביניים, גם במצב 'ספורט' הן איטיות משהו. נהיגה מהירה בכבישים מפותלים היא משהו שלא ממש בלקסיקון של ה 3008 הזו, כאשר גם כשאתה מקדים את הלחיצה על הדוושה בתוך הסיבוב, את התאוצה אתה מקבל הרבה אחרי שיצאת מהפניה. חשוב לציין כי להערכתי נהג נורמטיבי שינהג ב 3008 אולי ירגיש שהרכב לא ממש חזק, אבל גם יהיה פחות ביקורתי בנושא.

ל 3008 החדשה אין שום בעיה לשייט בכביש מהיר במהירויות גבוהות, והיא עושה את זה ללא קושי. כנהג מומלץ מאוד להיות עם עין פקוחה על מד המהירות, כי אתם עלולים למצוא את עצמכם מסבירים לשוטר הסיור שממש לא שמתם לב למהירות.

צריכת דלק

צריכת הדלק הרשמית של ה 3008 עומדת על 5.5 ליטר ל 100 ק"מ בתקן WLTP. נהיגה רגועה עם ה 3008 (חבר שחלף על פני בכביש שש התקשר "יכול להיות שעקפתי אותך עכשיו?") הביאה לצריכה של 4.5 ליטר ל 100 ק"מ שהם כ 22 ק"מ לליטר, ואילו נהיגה סופר אגרסיבית עם הרכב הביאה את הצריכה לכדי 9.1 ליטר ל 100 ק"מ שהם כ 11 ק"מ לליטר. בפועל אף אחד מסגנונות הנהיגה לא מציאותי ביומיום, והצריכה בפועל תהיה להערכתי כ 16.5 ק"מ לליטר, שזו תוצאה מצוינת.

בהיבטי בטיחות, מצוידת הפיג'ו בסט מערכות בטיחות אקטיביות מקיף הכולל בלימה אוטומטית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, התראה על שטח מת ועוד, וציון איבזור הבטיחות עומד על 6.

הסיכום הוא שהפיג'ו 3008 החדשה היא רכב עם יכולות גבוהות מאוד, על אף כמה באגים עיצוביים שלא מתאימים לפיג'ו כמו מיקום בורר ההילוכים, חגורת בטיחות שאינה מתכוונת, ומשענת היד בדיפון הדלת, כמו גם מנוע שמרגיש לי חלש מדי ליכולות הגבוהות של השלדה.

מחירים

ה 3008 החדשה נמכרת ב 187.0 אש"ח ל 1.2 ליטר מיילד הייבריד ברמת גימור Allure, ו 207.0 אש"ח לרמת גימור GT – כמו רכב המבחן.  מחירים אלו הם כבר מחירי 2025 אחרי עידכון המע"מ שעלה ל 18% ונוסחת המס הירוק העדכנית.

גם ה 3008 היוצאת, ועל אחת ה 3008 החדשה הן אמת מידה להתנהגות כביש, היגוי ושלדה של SUV, ולדעתי הן ללא תחרות. התחרות ל 3008 מגיעה מאריות הקבוצה כמו הטוסון שמחירו מתחיל ב 187.0 אש"ח או הקיאה ספורטאז' שמחירה מתחיל ב 180.0 אש"ח שתיהן במחירי 2024, ופחות מתוצרת סין שאולי מאוד מאובזרות, אבל בעולמות שלדה ומתלים הן לא ממש מצליחות להוות תחרות אמיתית.

ציון מסכם

ציון מסכם (אבדן הניקוד בסעיף דינמיות הוא בגלל המנוע ולא בגלל השלדה):

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוסי 24/12/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
    אחלה אוטו עולה על כל הסיניות
  • 3.
    אבי 14/12/2024 18:02
    הגב לתגובה זו
    מה עם רעשי דרך או מנוע יש? אין? איך התיבה החדשה מתנהגת טוב או לא? איך הבקרות עובדות? ועוד ועוד.
  • 2.
    משי 14/12/2024 12:09
    הגב לתגובה זו
    הכל טוב חוץ מזה שאין מנוע. כתב רכב שרק מפרגן ומתלהב והמחיר לא מהווה כל בעיה . זיל הזול ממש....
  • 1.
    שי.ע 14/12/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
    היתרון שלה שגם גנבים לא אוהבים אותה.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.