בית זיקוק אשדוד
צילום: פז
זרקור

האם יש הזדמנות במניית בית הזיקוק באשדוד?

יש הזדמנות, אבל גם סיפור מוזר - שפיר שיש לה אופציה להגדלת ההחזקה, רוצה שהמחיר יהיה נמוך; על תחנות הכוח של הקבוצה, על המאזן נקי החוב, על תוספת ערך של מיליארדים לשווי בזכות הנדל"ן 
יאיר דרורי | (4)

עולם זיקוק הדלקים באזור אגן הים התיכון סבל בעשור הקודם מכמה גורמים שליליים, ובעיקר שניים משמעותיים אשר היוו תנועת מספריים:

1. תקנות רגולטוריות חדשות אשר דורשות מבתי הזיקוק בעולם המערבי להקטין את הפליטות שלהם במהלך הזיקוק, מה שהעלה את עלויות הייצור עבור המזקקים.

2. עודף היצע באזור שלנו הנובע מכניסתם לשוק של בתי זיקוק חדשים במפרץ הפרסי- אזור אשר בעבר היה מייצא נפט גולמי ורוכש מוצרים מוגמרים, ואילו כעת מייצר מוצרים מוגמרים ונהנה מיתרון תחרותי בקרבה לשוק האסייתי, וקרבה לבארות הנפט.

שני הגורמים הללו, יחד עם ירידה בביקושים למוצרים מוגמרים באירופה, הביאו לכך שכמות החביות המזוקקות ביבשת הישנה עומדת על כ-23 מיליון חביות ביום, לעומת 25 מיליון בתחילת העשור הקודם.

ישראל היא יבואנית של נפט גולמי, ולכן אין לה יתרון תחרותי מובהק מול מדינות המייצרות ומזקקות נפט, אולם התקשרות המזקקות עם יצרניות הגז (תמר ולוויתן) מאפשרות לחברות אופק יציב מבחינת עלויות הזיקוק עצמו, בהשוואה למזקקות אירופאיות, אשר חלקן תלויות במחירי החשמל בשוק.

האירועים שהשפיעו על הנפט בשנים האחרונות

אם כן העשור הקשה של המזקקות, פגש במרץ 2020 במגפת הקורונה אשר השביתה את העולם למספר חודשים. ענף שגם כך היה חבול ומוכה, נאלץ להתמודד עם "ברבור שחור" קלאסי, ובתי הזיקוק הקטנים והחלשים נאלצו לסגור את שעריהם בכל רחבי העולם. החזרה המהירה לשגרה בסוף 2020 גרמה לכך שהביקוש לתזקיקים חזר לרמתו לפני הקורונה ואף יותר, ומספר המזקקות קטן, מה שגרם למרווח הזיקוק לעלות לרמה דו ספרתית נאה.

כאשר היה נדמה כי מרווחי זיקוק הסולר והבנזין מתייצבים על רמה של 10 דולר, הגיעה הפלישה של רוסיה לאוקראינה, ושוב נטרפו הקלפים. האמברגו על רוסיה מצד המערב, הן של נפט גולמי, והן של תזקיקים מוגמרים, העלה את המרווחים לשיאים של שנים, כאשר מרווח הבנזין הגיע בשיא ל-50 דולר, ומרווח הסולר עד 70 דולר במהלך 2022. נכון לכתיבת שורות אלו, מרווח הזיקוק האינדיקטיבי אשר בזן מפרסמת עומד על 25 דולר לחבית סולר, וכ-15 דולר לחבית בנזין - מרווחים גבוהים מאד בהשוואה לעשור החולף.

מרווח זיקוק

 

הסיפור של בז"א

בית הזיקוק אשדוד (בז"א)  בית זיקוק אשדוד -1.59% פגע מאד בתוצאות חברת פז פז נפט , עד אשר התקבלה החלטה למכור אותו. מכיוון שמדובר בנכס אסטרטגי למדינה, לא היה קל לממש את תוכנית המכירה, ולמצוא רוכש אשר יסכים לעבור את דרך החתחתים אשר המדינה מציבה בדרך לקבלת היתר ההחזקה. הפתרון של פז היה חלוקה בעין של המניות, אך קודם לכן סוכם עם שפיר  שפיר הנדסה 0.33% שיונפקו לה 10% ממניות החברה, ועוד 5% אופציות לחמש שנים, כאשר מנגנון המחיר הוא לפי שווי של 1.5 מיליארד שקלים, או שווי שוק - הנמוך ביניהם. בנוסף 4.9% ממניות החברה מוחזקות ע"י פז וגם לגביהן קיימת לשפיר אופציה לרכישת המניות לפי אותם תנאים, לפרק זמן של 3 שנים. יש לזכור כי גם אם שפיר תבחר לממש את האופציות הללו, האישורים הרגולטוריים אינם עניין של מה בכך.

סיפור האופציות שניתן ע"י הנהלת פז גורם למעשה לניגוד עניינים מובנה בין שפיר, לבין שאר בעלי המניות של בז"א. בעוד שהאינטרס של שפיר הוא שמחיר המניה ירד, ואז הם יממשו את האופציה בזול, בעלי המניות של בז"א רוצים מטבע הדברים שמחיר המניה יעלה. במילים אחרות - הנהלת פז יצרה בעיה לא קטנה למחזיקי המניות הקיימים של בז"א, ואולי אף פגעה ברשלנות בערך המניה הנוכחי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אם כן מה מעניין בחברה אשר תוצאותיה מושפעות מהמרווחים באגן הים התיכון ובים השחור, ומדד הנלסון שלה (מדד משנות ה-60 אשר מודד את מורכבות הזיקוק - ככל שהמספר גבוה יותר, בית הזיקוק יעיל יותר, ויכול לייצר מגוון רב של תזקיקים, וממגוון מקורות חומרי הגלם) נמוך יחסית ועומד על 9.5 בלבד?

התשובה היא כמו בפעמים רבות - המחיר.

מחיר המניה הנוכחי מבטא את תחושת המשקיעים שהחברה טרם התרגלה להיות ציבורית, וטרם פעלה להצפת הערך שחבוי בנכסיה:

1. תחנות הכוח של החברה - לחברת 2 תחנות כוח בטכנולוגיית קו-גנרציה המייצרות 109 מגה וואט. שליש מייצור החשמל, ו-100% מהקיטור המיוצר נצרך ע"י בית הזיקוק, ושני שליש מהחשמל נמכר החוצה. בנוסף תחנות הכוח אינן ממונפות, בניגוד מוחלט לכל שאר תחנות הכוח הפרטיות הפועלות בישראל. אנו מעריכים כי יש כאן נכס חבוי בשווי של 650-950 מיליון שקלים, אשר מקבל אותו יחס חשדני כמו עסקי הזיקוק, בעוד הוא מהווה פרת מזומנים קלאסית בעלת סיכון נמוך מאד. הכנסת משקיע אסטרטגי או פיננסי צפויה להציף את הערך החבוי, מה עוד שרוב החוזים צפויים להתחדש בשנה הקרובה.

2. נדלן החברה - 1,100 דונמים במיקום אסטרטגי מוערך בשווי של 2.3 מיליארד שקלים מול שווי של 316 מיליון שקלים בספרים. אמנם לא ניתן למכור את כל השטח מחר בבוקר, אך לחברה אין צורך בכל השטח, ומיקוד במציאת שוכרים רלוונטים (דוגמת שפיר שחתמה על חוזה שכירות בעלות של 5 מיליון שקלים לשנה בשטח שלא היה בשימוש) עשוי להציף שווי.

3. עקום מרווח הזיקוק העתידי - אם נבחן את העקום העתידי נסיק כי השוק חושב שהמרווחים הגבוהים צפויים להישאר איתנו גם בשנת 2024. אז גם אם ה-EBITDA של פז"א לא תהיה 950 מיליון שקלים כמו הצפי לשנת 2023, גם EBITDA של 800 מיליון שקלים פחות השקעה ברכוש קבוע של 80 מיליון שקלים צפויה להביא לתזרים תפעולי נקי מכובד ביותר.

4. שיפוץ - פעם בחמש שנים כל בית זיקוק צריך שיפוץ רציני יותר אשר משבית את הייצור לתקופה של כחודשיים ימים. השיפוץ הבא צפוי להיות רק בשנת 2027 ואז הצפי הוא לירידה בייצור, והוצאות נוספות של 100 מיליון שקלים נוספים.

5. יעילות המאזן - לבז"א מאזן לא יעיל, גם כאשר לא לוקחים בחשבון את השווי האמיתי של הנדלן שנמצא תחת רכוש קבוע. ההון למאזן עומד על מעל 40%, ולחברה חוב נטו אפסי אם לא ניקח את הפקטורינג שהחברה עושה במשך שנים. חלוקה של 300 מיליון שקלים + 200 מיליון שקלים הכרזה על בייבק היא סבירה ביותר, ואינה צפויה להשפיעה לרעה על דירוג החוב של החברה.

אם כן ראינו שביצוע של מספר פעולות שצוינו לעיל, עשוי להציף ערך הגבוה מכל שווי השוק של החברה, כאשר הציפייה מדירקטוריון החברה היא שיפעל להצפת הערך החבוי בחברה, ויבצע את חובתו לטובת כל בעלי המניות של החברה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יעקב 05/01/2024 10:23
    הגב לתגובה זו
    אשר חלקן תלויות במחיר החשמל בשוק ?
  • 3.
    קובי 04/01/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שיהיו עוד כאלה. תודה
  • 2.
    דורון הדר 04/01/2024 10:52
    הגב לתגובה זו
    מחיר מציאה לא?
  • 1.
    מ. כהן 04/01/2024 09:18
    הגב לתגובה זו
    לא תכננו שתפרסמו את הכתבה הזו, ההתמהמהות שלהם באיסוף מניות בשוק מאז הפיצול תעלה להם ביוקר, הערך של בז"א גבוהה הרבה יותר משער המניה בבורסה.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.