קרן JTLV וחברת הלוגיסטיקה אורשר ממזגות את פעילות הנדל"ן המשותפת שלהן ללוגיסטיקה ותעשיה עם שמן תעשיות
קרן JTLV3 ואיש העסקים צביקה בן צבי, הבעלים של חברת הלוגיסטיקה אורשר, חתמו על עסקה מותנית עם חברת שמן תעשיות שמן תעשיות בשליטתו של חיים פינק, שבמסגרתה תמוזג הפעילות הלוגיסטית המשותפת של JTLV והבעלים של חברת אורשר לתוך החברה הציבורית שמן תעשיות, שצפויה לשנות את שמה ל'שמן נדל"ן'. לאחר אישור המיזוג תהפוך שמן נדל"ן לזרוע הנדל"ן המניב בתחומי הלוגיסטיקה, התעשיה והאחסנה המשותפת, של כלל הגופים. החברה תוחזק בשליטה משותפת ע"י בעל השליטה הנוכחי בשמן תעשיות, חיים פינק, JTLV3 וצביקה בן צבי.
בשנת 2022 הקימה קרן JTLV3, קרן המתמחה בהשקעות נדל"ן, יחד עם הבעלים של חברת הלוגיסטיקה אורשר (חברה ותיקה הפעילה מזה כ-40 שנים במתן שירותים לוגיסטיים), שותפות אסטרטגית שנועדה לפעול בתחום הנדל"ן ע"י ובאמצעות הקמת מרכזים לוגיסטיים, מבני התעשיה והאחסנה, שחלקם אף הושכרו מראש לחברת אורשר. פלטפורמה זו מחזיקה בשלושה מתחמים המיועדים לפרויקטי נדל"ן מניב בתחומי הלוגיסטיקה והתעשיה והם להתמזג, כנגד הקצאת 7,599,920 מניות (כ-34.25% מהחברה השווים ל-151.6 מיליון שקל), לתוך חברת שמן שמחזיקה בחטיבת קרקע משמעותית וייחודית בעורף נמל בחיפה.
השותפות הקיימת של JTLV מחזיקה כיום בקרקע של כ-25 דונם באזור התעשיה הצפוני באשדוד עליו פועל מרכז לוגיסטי ותיק של חברת אורשר, ושעתיד להיות מורחב למרכז לוגיסטי בהיקף של כ-32 אלף מ"ר שהושכר כולו ומראש לתקופה ארוכה לחברת אורשר. בנוסף, בבעלות השותפות 2 קרקעות נוספות; האחת - קרקע בשטח של כ-37.5 דונם באזור התעשיה אריאל (עם שותפים, חלק השותפות 60%) המבוקש, המיועדת להקמת מרכז לוגיסטי משמעותי לצד שטחי מסחר; השניה - קרקע בהיקף של כ-45 דונם באזור התעסוקה החדש באופקים (לצד כביש 2411 החדש), אשר מעניקה זכויות בנייה רבות לשימושי תעסוקה, לרבות מרכזים לוגיסטיים.
חברת שמן תעשיות הייתה במשך שנים רבות אחת מחברות התעשיה הגדולות בישראל, סגרה בשנת 2021 את פעילות הייצור ומכרה את המותגים שהיו ברשותה לחברת סוגת. עם סגירת פעילותה התעשייתית החברה החלה לפעול לפיתוח הנכס בתחום הנדל"ן ללוגיסטיקה.
- יוחננוף בשותפות עם JTLV: מקימות מרכז מסחרי חדש ב-200 מיליון שקל
- האם תל אביב מוותרת על הים שלה? הקרב על כיכר אתרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיים פינק, יו"ר חברת שמן תעשיות בע"מ: "אני נרגש ושמח על השותפות האסטרטגית עם גוף מקצועי, מוביל ובעל מוניטין בשוק הנדל"ן כמו קרן JTLV, יחד עם הבעלים של חברת אורשר שהינם בעלי ידע, מקצועיות וניסיון רב מאוד בתחום הלוגיסטיקה, האיחסון וההפצה. הפעילות הממוזגת עם שמן, שצפויה לשנות את שמה לשמן נדל"ן, תיצור חברה ציבורית משמעותית ומתפתחת הנשענת על יכולות מקצועיות מוכחות של כלל בעלי השליטה בחברה. החברה הממוזגת תהנה מאיתנות פיננסית חזקה (נכסי נדל"ן ומזומנים בהיקף של כ-800 מיליון שקל), שתבוא לידי ביטוי ביתרת מזומנים משמעותית בקופתה יחד עם העדר מינוף/חוב כלשהו (הן ברמת הסולו של החברה והן ברמת הנכסים), עובדה שתאפשר לחברה פוטנציאל פיתוח וצמיחה משמעותיים, בפרט בתקופה זו ובמצב השוק היום".
בנקים קרדיט מערכתמניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?
האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?
האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?
האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק.
"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".
רבעון חזק שעלה על התחזיות
עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.
- איגוד הבנקים נגד המס המיוחד: טיוטת הדו"ח על הבנקים יצאה בחופזה ובלי עמדת בנק ישראל
- המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.
עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןבוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור
הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר
עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.
הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.
מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה
בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח 0% , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8%
- הממונה על שוק ההון:" יש תופעות של עושק ועמלות מופרזות"
- הממונה על שוק ההון הטיל קנס של 7.3 מיליון שקל על חברת ממונא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפניקס: הדוגמא הנגדית
ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.
