קרן JTLV וחברת הלוגיסטיקה אורשר ממזגות את פעילות הנדל"ן המשותפת שלהן ללוגיסטיקה ותעשיה עם שמן תעשיות
קרן JTLV3 ואיש העסקים צביקה בן צבי, הבעלים של חברת הלוגיסטיקה אורשר, חתמו על עסקה מותנית עם חברת שמן תעשיות שמן תעשיות בשליטתו של חיים פינק, שבמסגרתה תמוזג הפעילות הלוגיסטית המשותפת של JTLV והבעלים של חברת אורשר לתוך החברה הציבורית שמן תעשיות, שצפויה לשנות את שמה ל'שמן נדל"ן'. לאחר אישור המיזוג תהפוך שמן נדל"ן לזרוע הנדל"ן המניב בתחומי הלוגיסטיקה, התעשיה והאחסנה המשותפת, של כלל הגופים. החברה תוחזק בשליטה משותפת ע"י בעל השליטה הנוכחי בשמן תעשיות, חיים פינק, JTLV3 וצביקה בן צבי.
בשנת 2022 הקימה קרן JTLV3, קרן המתמחה בהשקעות נדל"ן, יחד עם הבעלים של חברת הלוגיסטיקה אורשר (חברה ותיקה הפעילה מזה כ-40 שנים במתן שירותים לוגיסטיים), שותפות אסטרטגית שנועדה לפעול בתחום הנדל"ן ע"י ובאמצעות הקמת מרכזים לוגיסטיים, מבני התעשיה והאחסנה, שחלקם אף הושכרו מראש לחברת אורשר. פלטפורמה זו מחזיקה בשלושה מתחמים המיועדים לפרויקטי נדל"ן מניב בתחומי הלוגיסטיקה והתעשיה והם להתמזג, כנגד הקצאת 7,599,920 מניות (כ-34.25% מהחברה השווים ל-151.6 מיליון שקל), לתוך חברת שמן שמחזיקה בחטיבת קרקע משמעותית וייחודית בעורף נמל בחיפה.
השותפות הקיימת של JTLV מחזיקה כיום בקרקע של כ-25 דונם באזור התעשיה הצפוני באשדוד עליו פועל מרכז לוגיסטי ותיק של חברת אורשר, ושעתיד להיות מורחב למרכז לוגיסטי בהיקף של כ-32 אלף מ"ר שהושכר כולו ומראש לתקופה ארוכה לחברת אורשר. בנוסף, בבעלות השותפות 2 קרקעות נוספות; האחת - קרקע בשטח של כ-37.5 דונם באזור התעשיה אריאל (עם שותפים, חלק השותפות 60%) המבוקש, המיועדת להקמת מרכז לוגיסטי משמעותי לצד שטחי מסחר; השניה - קרקע בהיקף של כ-45 דונם באזור התעסוקה החדש באופקים (לצד כביש 2411 החדש), אשר מעניקה זכויות בנייה רבות לשימושי תעסוקה, לרבות מרכזים לוגיסטיים.
חברת שמן תעשיות הייתה במשך שנים רבות אחת מחברות התעשיה הגדולות בישראל, סגרה בשנת 2021 את פעילות הייצור ומכרה את המותגים שהיו ברשותה לחברת סוגת. עם סגירת פעילותה התעשייתית החברה החלה לפעול לפיתוח הנכס בתחום הנדל"ן ללוגיסטיקה.
- יוחננוף בשותפות עם JTLV: מקימות מרכז מסחרי חדש ב-200 מיליון שקל
- האם תל אביב מוותרת על הים שלה? הקרב על כיכר אתרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חיים פינק, יו"ר חברת שמן תעשיות בע"מ: "אני נרגש ושמח על השותפות האסטרטגית עם גוף מקצועי, מוביל ובעל מוניטין בשוק הנדל"ן כמו קרן JTLV, יחד עם הבעלים של חברת אורשר שהינם בעלי ידע, מקצועיות וניסיון רב מאוד בתחום הלוגיסטיקה, האיחסון וההפצה. הפעילות הממוזגת עם שמן, שצפויה לשנות את שמה לשמן נדל"ן, תיצור חברה ציבורית משמעותית ומתפתחת הנשענת על יכולות מקצועיות מוכחות של כלל בעלי השליטה בחברה. החברה הממוזגת תהנה מאיתנות פיננסית חזקה (נכסי נדל"ן ומזומנים בהיקף של כ-800 מיליון שקל), שתבוא לידי ביטוי ביתרת מזומנים משמעותית בקופתה יחד עם העדר מינוף/חוב כלשהו (הן ברמת הסולו של החברה והן ברמת הנכסים), עובדה שתאפשר לחברה פוטנציאל פיתוח וצמיחה משמעותיים, בפרט בתקופה זו ובמצב השוק היום".
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי
הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל
אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.
הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.
מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).
לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.
- אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
- אלקטרה: עלייה בהכנסות וברווח הנקי, ירידה בתפעולי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל
דבר החברה
איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגטאואר קופצת 5%, נובה מוסיפה 4.6% ;מדד הביטוח יורד 2.8%
הלחץ על מניות הביטוח ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות, והמניות נסחרות בטריטוריה שלילית; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי ונסחרות בעליות
ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה
אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%. במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.
מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה -2.86% (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח -6.03% (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.
אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.
- כלל צנחה 8.9%, איידיאיי וליברה זינקו עד 10%; גם הביטחוניות ירדו - נעילה שלילית בת"א
- מדד הביטוח זינק 4%, המדדים העיקריים עלו ב-1.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגדל מגדל ביטוח -5.05% עדכנה הבוקר כי קיבלה מכתב מהממונה כי היא לא בין החברות שצריכות להוריד את מחירי הביטוח על הרכב. ייתכן כי מגדל, שאינה שחקנית ענקית בתחום אך כן מחזיקה בנתח שוק לא קטן ואף זכתה במכרזים משמעותיים, ביניהם מכרז החשכ"ל, מציעה מחירים תחרותיים בתחום ועשויה לשמש כבנצ'מארק לחברות האחרות, שיצטרכו לעשות את ההתאמות הנכונות במידה והרגולטור יתערב. עבור מגדל מדובר ביתרון, שכן היא כבר פועלת ברווחיות הנכונה על פי המכתב שפורסם.
