משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'
אזהרת רווח

תדיראן באזהרת רווח: צופה הפסד של 25-30 מיליון שקל ברבעון הרביעי

הסיבה לדברי החברה היא עליה בהוצאות המימון - אבל זה ממש לא רק זה. הרווח התפעולי נפל ברבעון ל-1-3%, אבל גם הצפי להמשך הוא לרווח תפעולי של רק 10%, נמוך מ-11% - 14% שהציגה החברה בשנים האחרונות; גם תחזית הגידול במגזר מוצרי הצריכה - לא מרשימה
נתנאל אריאל | (6)

אזהרת רווח לחברת תדיראן תדיראן גרופ 2.45% . החברה שעוסקת בתחום מוצרי הצריכה (בעיקר מזגנים), והאנרגיה הסולארית, צופה נפילה חדה ברווחיות התפעולית ברבעון הקרוב ל-1-3% בלבד. החברה תרשום הפסד של 25-30 מיליון שקל בתוצאות הרבעון הקרוב, ותמשיך בכך את המגמה השלילית של שאר הדוחות שהציגה החברה השנה.

אבל השאלה אם מדובר במעידה חד פעמית או שזה גם הצפי להמשך. בחברה מנסים להגיד שלא, שהכל זה בעצם אופציות ולכן עלייה בהוצאות המימון, וכי "שיעור הרווח התפעולי בשנת 2023 יחזור לשיעור של כ-10%" בגלל מכירת המלאי הישן והיקר (כאשר עלויות התובלה בעולם היו יקרות, כעת הן בירידה). אבל מה זה "יחזור"? בשנים האחרונות הרווח התפעולי של החברה היה גבוה יותר - 11% בשנת 2019, 14.4% בשנת 2020 ו-13% בשנת 2021. אז אין פה באמת "חזרה" לרמות הרווח התפעולי הקודמות, כלומר גם התחזית לא טובה. היא אולי לא גרועה ביחס לשנים הקודמות אבל אי אפשר לקרוא לה תחזית טובה.

בתדיראן צופים גם עלייה של 5-10% בהכנסות מגזר מוצרי הצריכה לעומת שנת 2022. גם במקרה הזה לא מדובר בתחזית טובה. בשנת 2022 החברה הייתה עד כה בקצב גידול של 9.2% (עליה לכ-1.1 מיליארד שקל לעומת 1.01 מיליארד שקל) אבל בחברה מציינים שברבעון הרביעי המכירות ירדו ב-20% לעומת הרבעון המקביל ולכן למעשה לא תהיה צמיחה. בשנת 2021 הגידול היה 3.5% בלבד, ובשנת 2020 הגידול היה 17%. בפועל, רק בשנת 2023 החברה צופה הגעה למכירות של 1.05-1.1 מיליארד שקל במגזר מוצרי הצריכה.

ומה לגבי כלל הכנסות החברה? החברה מציגה עליה בעקבות איחוד הדוחות של VP סולאר שאותה היא רכשה. אז עלייה בהכנסות זה טוב אבל כאן מדובר רק על גידול מלאכותי של מיזוג ולא גידול אורגני, והבעיה היא כאמור השחיקה ברווחיות. התרומה של VP להכנסות של תדיראן בתשעת החודשים הראשונים של השנה היא 646.4 מיליון שקל, לרווח הנקי 63.5 מיליון שקל, ובנטרולם המשמעות היא שהכנסות החברה עלו רק ב-6% ל-1.14 מיליארד שקל לעומת 1.08 מיליארד בתקופה המקבילה. 

ובחזרה לרבעון הנוכחי - תדיראן צופה את הירידה ברווחיות בעקבות תוצאות טובות יותר של חברת VP Solar שאותה רכשה תדיראן (60%) וכן "הערכות לתוצאות טובות של החברה האיטלקית גם בשנים 2023-2024", שהביאו לעליה ב"תמורה המותנית ביצועים ועלה שווי אופציית ה"פוט" (40%) - ואלו הגדילו את הוצאות המימון ברבעון הרביעי". מדובר על פי תדיראן בעליה בהוצאות של 41-43 מיליון שקל. החישוב על פי החברה הוא כזה: שערוך התחייבות בגין אופציית "פוט" של 18-20 מיליון שקל, שערוך התמורה המותנית של 6 מיליון שקל והתחזקות האירו מול השקל שהקפיצה את שווי האופציה ב-17 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שידבר עם מורגן פרימן (ל"ת)
    ביי ביי בייבי 31/01/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יריב 31/01/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    מכפיל 20 עם דיבידנד קטן מצומק שלא מכסה אפילו קצת מהאינפלציה = מניה לא מלהיבה. הצמיחה לא מצדיקה מכפיל כזה. בעיני היא תמיד הייתה יקרה מדי גם אם היא רווחית ובאופן בסיסי חסרה טובה.
  • 3.
    רציונאלי 31/01/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
    משה ממרוד לא ייתן לבייבי שלו ליפול הוא הוכיח זאת בעבר ואני מאמין שזה זמני
  • 2.
    תדיראן חברה מתנשאת לא לעולם חוסן (ל"ת)
    דניאל מזרחי 31/01/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
  • קשקשן רשת (ל"ת)
    אזרח 31/01/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך 31/01/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    מסתובב,לכן מי שרץ אחרי מצליחנים נופל לא פעם
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

עופר חביב
צילום: קרדיט מגמא פוטו
ראיון

מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"

מודל AI גנרטיבי חדש שפותח בשיתוף גוגל קלאוד מקפיץ את מניית אבוג'ן ומסמן מהפכה בפיתוח מולקולות פורצות דרך בתחומי הפארמה והחקלאות; בראיון לביזפורטל עופר חביב מנכ"ל החברה מציין שחברות גדולות כמו גוגל נכנסות לתחום וזה נותן רוח גבית "הם מתחילים לחפש מקומות חדשים שרעבים למהפכה, ועם AI זה באמת מהפכה. עד היום הם לא באמת היו בתחום, התחום יחסית מורכב וקשה והיום הם מתחילים להיכנס לשם"

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אבוג'ן עופר חביב

אבוג'ן אבוג'ן 0.83%   הודיעה אתמול על השלמת מודל היסוד של בינה מלאכותית גנרטיבית, גרסה 1.0, לעיצוב מולקולות קטנות, שפותח בשיתוף פעולה עם Google Cloud. המודל החדש מרחיב את היכולות הקיימות של מנוע הטכנולוגיה ChemPass AI של אבוג׳ן לגילוי ואופטימיזציה של מולקולות קטנות, בכך שהוא נותן מענה לאחת מאתגרי הליבה של תעשיות התרופות והחקלאות: זיהוי מולקולות קטנות חדשניות העונות על מספר קריטריונים מורכבים של מוצר. בעקבות הדיווח מניית החברה זינקה בשיעור חריג של כ-80%.


אבוג'ן היא חברה יחסית קטנה עם שווי שוק של כ-48 מיליון שקל, שאיכזבה לא מעט משקיעים בדרך - מניית החברה ירדה בכ-85% במהלך 12 החודשים האחרונים, וירידת ערך משמעותית מאז ההנפקה. עם זאת ההודעה היום עשויה להפיח תקווה מסוימת כפי שמציין עופר חביב מנכ"ל ונשיא אבוג'ן בראיון לביזפורטל :"אני חושב שהסיפור של אבוג'ן מתחיל להיות יותר ברור, אנחנו עושים ריכוז מאמצים בשילוב של עולם המחשב וכימיה לפיתוח תרופות ולפיתוח חקלאי, זה אחד המקומות שהאפקט יהיה גבוה, וגם באופן יחסי אפשר למדוד אותו בטווח קצר, גם כמויות הדאטה הקיימות בתחום הן אדירות וזה מאוד חשוב, הכמות קריטית להצלחה".



הודעתם על ההשלמה של מודל הבינה המלאכותית, במה זה שונה מהיכולות הקודמות של אבוג'ן, ומה הופך אותו ל"פריצת דרך" כפי שאתם מגדירים?


"אבוג'ן בעבר התמקדה בכל העולם הגנומי, כאן זה תחום של כימיה. יש שני ענפים מסחריים על התחום הזה, תרופות מבוססות כימיה, ודבר שני כל עולם האגרו כימיה. כל אחד מהתחומים האלה הוא שוק אסטרונומי של עשרות ומאות מיליארדים. הקושי בתחומים האלה הוא למצוא מולקולות שעושות את העבודה וגם עוזרות בכל מיני פרמטרים אחרים על מנת להגיע למוצר מסחרי. לצורך העניין, אם יש מולקולה שמרפאה משהו אחד והורגת משהו אחר זה לא כל כך עוזר. או אם יש חומר שהורג חרקים אבל הוא מנדף מהר מאוד אז גם לא יעיל. 


כלומר צריך הרבה מאוד פרמטרים מעבר לזה שזה עושה את העבודה, ולמצוא את זה בתוך כל מיליארדי המולקולות זה מאוד קשה. אנחנו באמצעות AI מצליחים להגיע למצב שאנחנו מוצאים מולקולות שעומדות בכמה וכמה קריטריונים. ומה שאנחנו עושים אנחנו יודעים להגיע ב-4 קריטריונים חשובים אנחנו יכולים לאחד אותם ולהגיע לקבוצת חיתוך שעונה על הקריטריונים האלה, אבל בעצם זו רק ההתחלה, כי אנחנו הולכים להגדיל את הסיכוי שגם תעמוד בכל הקריטריונים העסקיים. מה שמדהים הוא שכדי לאמן את זה המכונה שלנו, אנחנו מאמנים אותה על סט של מיליונים של מולקולות והצלחנו לעשות את זה בין היתר בתמיכת גוגל. מי שפיתח את המודל זה האנשים של אבוג'ן גוגל נתנה לנו את המשאבים ואת זמן העבודה של המחשבים. יש לנו שני הישגים, אלגוריתמיקה ותשתית. באלגוריתמיקה זה הרצת כמה מודלים במקביל, ודבר שני זה בעלויות סבירות ופרק זמן קצר".