משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'
אזהרת רווח

תדיראן באזהרת רווח: צופה הפסד של 25-30 מיליון שקל ברבעון הרביעי

הסיבה לדברי החברה היא עליה בהוצאות המימון - אבל זה ממש לא רק זה. הרווח התפעולי נפל ברבעון ל-1-3%, אבל גם הצפי להמשך הוא לרווח תפעולי של רק 10%, נמוך מ-11% - 14% שהציגה החברה בשנים האחרונות; גם תחזית הגידול במגזר מוצרי הצריכה - לא מרשימה
נתנאל אריאל | (6)

אזהרת רווח לחברת תדיראן תדיראן גרופ -8.07% . החברה שעוסקת בתחום מוצרי הצריכה (בעיקר מזגנים), והאנרגיה הסולארית, צופה נפילה חדה ברווחיות התפעולית ברבעון הקרוב ל-1-3% בלבד. החברה תרשום הפסד של 25-30 מיליון שקל בתוצאות הרבעון הקרוב, ותמשיך בכך את המגמה השלילית של שאר הדוחות שהציגה החברה השנה.

אבל השאלה אם מדובר במעידה חד פעמית או שזה גם הצפי להמשך. בחברה מנסים להגיד שלא, שהכל זה בעצם אופציות ולכן עלייה בהוצאות המימון, וכי "שיעור הרווח התפעולי בשנת 2023 יחזור לשיעור של כ-10%" בגלל מכירת המלאי הישן והיקר (כאשר עלויות התובלה בעולם היו יקרות, כעת הן בירידה). אבל מה זה "יחזור"? בשנים האחרונות הרווח התפעולי של החברה היה גבוה יותר - 11% בשנת 2019, 14.4% בשנת 2020 ו-13% בשנת 2021. אז אין פה באמת "חזרה" לרמות הרווח התפעולי הקודמות, כלומר גם התחזית לא טובה. היא אולי לא גרועה ביחס לשנים הקודמות אבל אי אפשר לקרוא לה תחזית טובה.

בתדיראן צופים גם עלייה של 5-10% בהכנסות מגזר מוצרי הצריכה לעומת שנת 2022. גם במקרה הזה לא מדובר בתחזית טובה. בשנת 2022 החברה הייתה עד כה בקצב גידול של 9.2% (עליה לכ-1.1 מיליארד שקל לעומת 1.01 מיליארד שקל) אבל בחברה מציינים שברבעון הרביעי המכירות ירדו ב-20% לעומת הרבעון המקביל ולכן למעשה לא תהיה צמיחה. בשנת 2021 הגידול היה 3.5% בלבד, ובשנת 2020 הגידול היה 17%. בפועל, רק בשנת 2023 החברה צופה הגעה למכירות של 1.05-1.1 מיליארד שקל במגזר מוצרי הצריכה.

ומה לגבי כלל הכנסות החברה? החברה מציגה עליה בעקבות איחוד הדוחות של VP סולאר שאותה היא רכשה. אז עלייה בהכנסות זה טוב אבל כאן מדובר רק על גידול מלאכותי של מיזוג ולא גידול אורגני, והבעיה היא כאמור השחיקה ברווחיות. התרומה של VP להכנסות של תדיראן בתשעת החודשים הראשונים של השנה היא 646.4 מיליון שקל, לרווח הנקי 63.5 מיליון שקל, ובנטרולם המשמעות היא שהכנסות החברה עלו רק ב-6% ל-1.14 מיליארד שקל לעומת 1.08 מיליארד בתקופה המקבילה. 

ובחזרה לרבעון הנוכחי - תדיראן צופה את הירידה ברווחיות בעקבות תוצאות טובות יותר של חברת VP Solar שאותה רכשה תדיראן (60%) וכן "הערכות לתוצאות טובות של החברה האיטלקית גם בשנים 2023-2024", שהביאו לעליה ב"תמורה המותנית ביצועים ועלה שווי אופציית ה"פוט" (40%) - ואלו הגדילו את הוצאות המימון ברבעון הרביעי". מדובר על פי תדיראן בעליה בהוצאות של 41-43 מיליון שקל. החישוב על פי החברה הוא כזה: שערוך התחייבות בגין אופציית "פוט" של 18-20 מיליון שקל, שערוך התמורה המותנית של 6 מיליון שקל והתחזקות האירו מול השקל שהקפיצה את שווי האופציה ב-17 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שידבר עם מורגן פרימן (ל"ת)
    ביי ביי בייבי 31/01/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יריב 31/01/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    מכפיל 20 עם דיבידנד קטן מצומק שלא מכסה אפילו קצת מהאינפלציה = מניה לא מלהיבה. הצמיחה לא מצדיקה מכפיל כזה. בעיני היא תמיד הייתה יקרה מדי גם אם היא רווחית ובאופן בסיסי חסרה טובה.
  • 3.
    רציונאלי 31/01/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
    משה ממרוד לא ייתן לבייבי שלו ליפול הוא הוכיח זאת בעבר ואני מאמין שזה זמני
  • 2.
    תדיראן חברה מתנשאת לא לעולם חוסן (ל"ת)
    דניאל מזרחי 31/01/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
  • קשקשן רשת (ל"ת)
    אזרח 31/01/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך 31/01/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    מסתובב,לכן מי שרץ אחרי מצליחנים נופל לא פעם
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובאורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יוב
ראיון

מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"

אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה?
נושאים בכתבה מימון ישיר

מימון ישיר מימון ישיר -0.3%  פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה. 

רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק. 

ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות

אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק. 

במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים. 

המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.