משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'
אזהרת רווח

תדיראן באזהרת רווח: צופה הפסד של 25-30 מיליון שקל ברבעון הרביעי

הסיבה לדברי החברה היא עליה בהוצאות המימון - אבל זה ממש לא רק זה. הרווח התפעולי נפל ברבעון ל-1-3%, אבל גם הצפי להמשך הוא לרווח תפעולי של רק 10%, נמוך מ-11% - 14% שהציגה החברה בשנים האחרונות; גם תחזית הגידול במגזר מוצרי הצריכה - לא מרשימה
נתנאל אריאל | (6)

אזהרת רווח לחברת תדיראן תדיראן גרופ -0.52% . החברה שעוסקת בתחום מוצרי הצריכה (בעיקר מזגנים), והאנרגיה הסולארית, צופה נפילה חדה ברווחיות התפעולית ברבעון הקרוב ל-1-3% בלבד. החברה תרשום הפסד של 25-30 מיליון שקל בתוצאות הרבעון הקרוב, ותמשיך בכך את המגמה השלילית של שאר הדוחות שהציגה החברה השנה.

אבל השאלה אם מדובר במעידה חד פעמית או שזה גם הצפי להמשך. בחברה מנסים להגיד שלא, שהכל זה בעצם אופציות ולכן עלייה בהוצאות המימון, וכי "שיעור הרווח התפעולי בשנת 2023 יחזור לשיעור של כ-10%" בגלל מכירת המלאי הישן והיקר (כאשר עלויות התובלה בעולם היו יקרות, כעת הן בירידה). אבל מה זה "יחזור"? בשנים האחרונות הרווח התפעולי של החברה היה גבוה יותר - 11% בשנת 2019, 14.4% בשנת 2020 ו-13% בשנת 2021. אז אין פה באמת "חזרה" לרמות הרווח התפעולי הקודמות, כלומר גם התחזית לא טובה. היא אולי לא גרועה ביחס לשנים הקודמות אבל אי אפשר לקרוא לה תחזית טובה.

בתדיראן צופים גם עלייה של 5-10% בהכנסות מגזר מוצרי הצריכה לעומת שנת 2022. גם במקרה הזה לא מדובר בתחזית טובה. בשנת 2022 החברה הייתה עד כה בקצב גידול של 9.2% (עליה לכ-1.1 מיליארד שקל לעומת 1.01 מיליארד שקל) אבל בחברה מציינים שברבעון הרביעי המכירות ירדו ב-20% לעומת הרבעון המקביל ולכן למעשה לא תהיה צמיחה. בשנת 2021 הגידול היה 3.5% בלבד, ובשנת 2020 הגידול היה 17%. בפועל, רק בשנת 2023 החברה צופה הגעה למכירות של 1.05-1.1 מיליארד שקל במגזר מוצרי הצריכה.

ומה לגבי כלל הכנסות החברה? החברה מציגה עליה בעקבות איחוד הדוחות של VP סולאר שאותה היא רכשה. אז עלייה בהכנסות זה טוב אבל כאן מדובר רק על גידול מלאכותי של מיזוג ולא גידול אורגני, והבעיה היא כאמור השחיקה ברווחיות. התרומה של VP להכנסות של תדיראן בתשעת החודשים הראשונים של השנה היא 646.4 מיליון שקל, לרווח הנקי 63.5 מיליון שקל, ובנטרולם המשמעות היא שהכנסות החברה עלו רק ב-6% ל-1.14 מיליארד שקל לעומת 1.08 מיליארד בתקופה המקבילה. 

ובחזרה לרבעון הנוכחי - תדיראן צופה את הירידה ברווחיות בעקבות תוצאות טובות יותר של חברת VP Solar שאותה רכשה תדיראן (60%) וכן "הערכות לתוצאות טובות של החברה האיטלקית גם בשנים 2023-2024", שהביאו לעליה ב"תמורה המותנית ביצועים ועלה שווי אופציית ה"פוט" (40%) - ואלו הגדילו את הוצאות המימון ברבעון הרביעי". מדובר על פי תדיראן בעליה בהוצאות של 41-43 מיליון שקל. החישוב על פי החברה הוא כזה: שערוך התחייבות בגין אופציית "פוט" של 18-20 מיליון שקל, שערוך התמורה המותנית של 6 מיליון שקל והתחזקות האירו מול השקל שהקפיצה את שווי האופציה ב-17 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שידבר עם מורגן פרימן (ל"ת)
    ביי ביי בייבי 31/01/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יריב 31/01/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    מכפיל 20 עם דיבידנד קטן מצומק שלא מכסה אפילו קצת מהאינפלציה = מניה לא מלהיבה. הצמיחה לא מצדיקה מכפיל כזה. בעיני היא תמיד הייתה יקרה מדי גם אם היא רווחית ובאופן בסיסי חסרה טובה.
  • 3.
    רציונאלי 31/01/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
    משה ממרוד לא ייתן לבייבי שלו ליפול הוא הוכיח זאת בעבר ואני מאמין שזה זמני
  • 2.
    תדיראן חברה מתנשאת לא לעולם חוסן (ל"ת)
    דניאל מזרחי 31/01/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
  • קשקשן רשת (ל"ת)
    אזרח 31/01/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך 31/01/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    מסתובב,לכן מי שרץ אחרי מצליחנים נופל לא פעם
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.