משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'
אזהרת רווח

תדיראן באזהרת רווח: צופה הפסד של 25-30 מיליון שקל ברבעון הרביעי

הסיבה לדברי החברה היא עליה בהוצאות המימון - אבל זה ממש לא רק זה. הרווח התפעולי נפל ברבעון ל-1-3%, אבל גם הצפי להמשך הוא לרווח תפעולי של רק 10%, נמוך מ-11% - 14% שהציגה החברה בשנים האחרונות; גם תחזית הגידול במגזר מוצרי הצריכה - לא מרשימה
נתנאל אריאל | (6)

אזהרת רווח לחברת תדיראן תדיראן גרופ 0.14% . החברה שעוסקת בתחום מוצרי הצריכה (בעיקר מזגנים), והאנרגיה הסולארית, צופה נפילה חדה ברווחיות התפעולית ברבעון הקרוב ל-1-3% בלבד. החברה תרשום הפסד של 25-30 מיליון שקל בתוצאות הרבעון הקרוב, ותמשיך בכך את המגמה השלילית של שאר הדוחות שהציגה החברה השנה.

אבל השאלה אם מדובר במעידה חד פעמית או שזה גם הצפי להמשך. בחברה מנסים להגיד שלא, שהכל זה בעצם אופציות ולכן עלייה בהוצאות המימון, וכי "שיעור הרווח התפעולי בשנת 2023 יחזור לשיעור של כ-10%" בגלל מכירת המלאי הישן והיקר (כאשר עלויות התובלה בעולם היו יקרות, כעת הן בירידה). אבל מה זה "יחזור"? בשנים האחרונות הרווח התפעולי של החברה היה גבוה יותר - 11% בשנת 2019, 14.4% בשנת 2020 ו-13% בשנת 2021. אז אין פה באמת "חזרה" לרמות הרווח התפעולי הקודמות, כלומר גם התחזית לא טובה. היא אולי לא גרועה ביחס לשנים הקודמות אבל אי אפשר לקרוא לה תחזית טובה.

בתדיראן צופים גם עלייה של 5-10% בהכנסות מגזר מוצרי הצריכה לעומת שנת 2022. גם במקרה הזה לא מדובר בתחזית טובה. בשנת 2022 החברה הייתה עד כה בקצב גידול של 9.2% (עליה לכ-1.1 מיליארד שקל לעומת 1.01 מיליארד שקל) אבל בחברה מציינים שברבעון הרביעי המכירות ירדו ב-20% לעומת הרבעון המקביל ולכן למעשה לא תהיה צמיחה. בשנת 2021 הגידול היה 3.5% בלבד, ובשנת 2020 הגידול היה 17%. בפועל, רק בשנת 2023 החברה צופה הגעה למכירות של 1.05-1.1 מיליארד שקל במגזר מוצרי הצריכה.

ומה לגבי כלל הכנסות החברה? החברה מציגה עליה בעקבות איחוד הדוחות של VP סולאר שאותה היא רכשה. אז עלייה בהכנסות זה טוב אבל כאן מדובר רק על גידול מלאכותי של מיזוג ולא גידול אורגני, והבעיה היא כאמור השחיקה ברווחיות. התרומה של VP להכנסות של תדיראן בתשעת החודשים הראשונים של השנה היא 646.4 מיליון שקל, לרווח הנקי 63.5 מיליון שקל, ובנטרולם המשמעות היא שהכנסות החברה עלו רק ב-6% ל-1.14 מיליארד שקל לעומת 1.08 מיליארד בתקופה המקבילה. 

ובחזרה לרבעון הנוכחי - תדיראן צופה את הירידה ברווחיות בעקבות תוצאות טובות יותר של חברת VP Solar שאותה רכשה תדיראן (60%) וכן "הערכות לתוצאות טובות של החברה האיטלקית גם בשנים 2023-2024", שהביאו לעליה ב"תמורה המותנית ביצועים ועלה שווי אופציית ה"פוט" (40%) - ואלו הגדילו את הוצאות המימון ברבעון הרביעי". מדובר על פי תדיראן בעליה בהוצאות של 41-43 מיליון שקל. החישוב על פי החברה הוא כזה: שערוך התחייבות בגין אופציית "פוט" של 18-20 מיליון שקל, שערוך התמורה המותנית של 6 מיליון שקל והתחזקות האירו מול השקל שהקפיצה את שווי האופציה ב-17 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שידבר עם מורגן פרימן (ל"ת)
    ביי ביי בייבי 31/01/2023 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יריב 31/01/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    מכפיל 20 עם דיבידנד קטן מצומק שלא מכסה אפילו קצת מהאינפלציה = מניה לא מלהיבה. הצמיחה לא מצדיקה מכפיל כזה. בעיני היא תמיד הייתה יקרה מדי גם אם היא רווחית ובאופן בסיסי חסרה טובה.
  • 3.
    רציונאלי 31/01/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
    משה ממרוד לא ייתן לבייבי שלו ליפול הוא הוכיח זאת בעבר ואני מאמין שזה זמני
  • 2.
    תדיראן חברה מתנשאת לא לעולם חוסן (ל"ת)
    דניאל מזרחי 31/01/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
  • קשקשן רשת (ל"ת)
    אזרח 31/01/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך 31/01/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    מסתובב,לכן מי שרץ אחרי מצליחנים נופל לא פעם
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טאואר קופצת 5%, נובה מוסיפה 4.6% ;מדד הביטוח יורד 2.8%

הלחץ על מניות הביטוח ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות, והמניות נסחרות בטריטוריה שלילית; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי ונסחרות בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה -3.71%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח -4.82%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.

אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.

מגדל מגדל ביטוח -4.74%  עדכנה הבוקר כי קיבלה מכתב מהממונה כי היא לא בין החברות שצריכות להוריד את מחירי הביטוח על הרכב. ייתכן כי מגדל, שאינה שחקנית ענקית בתחום אך כן מחזיקה בנתח שוק לא קטן ואף זכתה במכרזים משמעותיים, ביניהם מכרז החשכ"ל, מציעה מחירים תחרותיים בתחום ועשויה לשמש כבנצ'מארק לחברות האחרות, שיצטרכו לעשות את ההתאמות הנכונות במידה והרגולטור יתערב. עבור מגדל מדובר ביתרון, שכן היא כבר פועלת ברווחיות הנכונה על פי המכתב שפורסם.