מה קיסטון ריט מחפשת באגד?
לפני כחצי שנה נפתח המכרז לרכישתה של אגד, בו השתתפו בין היתר קבוצת דלק רכב, קבוצת מגדל-קרסו-אלומה וקיסטון ריט קיסטון ריט . באמצע חודש אפריל בחרה אגד למכור לקיסטון ריט למרות זאת שלא הגישה את הבקשה הגבוהה ביותר. קבוצת מגדל-קרסו-אלומה בציעה את ההצעה הגבוהה ביותר אך בעקבות זאת שלא הסכימו לעמוד בתנאיה של אגד, ההצעה נפלה מהשולחן. קיסטון ריט הגישה הצעה בסך של 4.77 מיליארד שקל, כמיליארד שקל פחות מהצעה הגבוהה ביותר.
כעת קיסטון מעלה את סכום הרכישה בעוד 200 מיליון שקל מה שיוביל את סך העסקה לכ-5 מיליארד שקל. התשלום הנוסף נובע מההסכם בין הקרן לבין אגד, על פיו הקרן תגדיל את התשלום בגין הרווחים שאגד תצבור מיציאת המכרז ועד שתושלם העסקה. העסקה תחתם ככל הנראה בחודש הבא וההכנסות של אגד תרמו לה בבונוס מכובד מאוד בנוסף לסכום עליו כבר נחתמה העסקה.
ההסכם בין קיסטון ריט לאגד נחתם בחודש מאי ועל פיו הקרן תרכוש 60% מהחברה, אחרי שנתיים תוכל הקרן להמשיך ולרכוש את יתר מניות החברה. הקרן קודם כל חתמה על החוזה ורק לאחר מכן התחילה למצוא את הכספים בכדי לעמוד בעסקה. בכדי לרכוש את אגד הקרן נאלצה לגייס 350 מיליון שקל דרך הנפקת מניותה, המעורב הבולט ביותר בהנפקה היה אלטשולר שחם שרכש מניות בסך של 125 מיליון שקל וכלל המוסדיים מחזיקים כעת ב-35% מהקרן.
לאחרונה קיסטון קיבלה קו אשראי מהראל ביטוח בהיקף של חצי מיליארד שקל לשנתיים. חברת מעלות נתנה דירוג של A+ לסדרת אגרות חוב לא מובטחות בהיקף של עד 400 מיליון שקל. נראה כי החברה אכן הצליחה לגייס כספים רבים מגורמים חיצוניים אך אפילו מנהלי הקרן נאלצו להכניס אליה 124 מיליון שקלים נוספים בכדי שתוכל לעמוד בעסקה.
- אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות
- קיסטון צמחה ב-19% בהכנסות; צופה הכנסות של 300 מ' השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אגד מחזיקה בנתח שוק של קרוב לשליש (32%) משוק הפעלת האוטובוסים בישראל, עם 2,900 עובדים ויותר מ-9,000 עובדים. המתחרות העיקריות של החברה הן דן ואלקטרה, אשר רכשה את אפיקים, המפעילה 850 אוטובוסים. בשנה שעברה רכשה אלקטרה גם את אגד תעבורה המפעילה יותר מ-500 אוטובוסים ונראה כי החברה מכוונת לנגוס בנתח השוק של אגד. אגד מצפה כי קיסטון ריט תוכל לעזור לה להגביר את הדומיננטיות שלה ולעזור למנוע את עליית המתחרים.
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףלמרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי
הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק
בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה 0.3% נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.
שווי הנכסים
החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.
לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.
הנכס שלא במאזן
אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמדד הביטוח זינק 4%, המדדים העיקריים עלו ב-1.5%
כצפוי ולאחר קרוב לשנתיים בנק ישראל הפחית את הריבית ל-4.25%, העליות במדדים התחזקו לאחר הודעת הריבית ומה קורה בשוק אגרות החוב?
הריבית המוניטרית בישראל ירדה היום ב-0.25% ל-4.25%. ההחלטה מתקבלת אחרי 14 ישיבות רצופות שבהן בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, תקופה שנמשכה קרוב לשנתיים והוגדרה כשלב של בלימת ביקושים מתוך מטרה לייצב את האינפלציה. בחודשים האחרונים האינפלציה נעה סביב 2.5% ונשארת בתוך היעד, עם תחזית של כ-2.2% ל-12 החודשים הקרובים. במקביל, שער הדולר נחלש בכ-10% מתחילת השנה, מה שגם סייע לצמצום הלחצים על מחירי היבוא והתקררות האינפלציה - בנק ישראל הוריד כצפוי את הריבית.
הורדת הריבית תומכת בשוק, העליות התחזקו מכ-0.5%-0.7% למעל 1.5%. בלטו במיוחד מניות הביטוח. מדד הביטוח זינק ב-4%. אין סיבה לעליות במניות הביטוח חוץ מסיבה טכנית - יש הרבה כסף בקרנות הפיננסיות ועל רקע החשש ממניות הבנקים בשל המיסוי יש הסתה של כספים מהבנקים לביטוח.
גם הנדל"ן זינק. כאן יש קשר להפחתת הריבית. התקווה היא שהיקף הרוכשים יחזור לעלות, שהביקוש לדירות יגבר. הפחתת ריבית משפיעה על החזר המשכנתא ומאפשרת לרוכשים יותר גמישות. במילים אחרות, הם צריכים פחות הון כדי לרכוש את אותה הדירה. זה יכול לייצר ביקושים, אבל צריך לזכור שמדובר בסה"כ ברבע אחוז והשפעה מינורית על החזרי המשכנתא - סדר גודל של 70 שקל בחודש למשכנתא ממוצעת.
אבל, מבחינת אווירה, יש אווירה טובה, והשוק מסתכל באופטימיות על הדירות למגורים. זה הוביל היום לעליות של 2.3% במדדי הנדל"ן.
מעניין לראות מה קורה בשוק האג"ח. אגרות חוב שקליות ממשלתיות אמורות להיות מושפעות מהפחתת הריבית ב"המרה" מלאה. כלומר, רבע אחוז של הורדת ריבית אמור להוביל להפחתה של רבע אחוז באגרות החוב. אבל זה לא קורה. אגרות החוב השקליות לא זזות. הסיבה ברורה: הכל כבר גלום במחירים. הורדת הריבית היתה צפויה לגמרי.
- טופ גאם זינקה 14%, ברן וגילת טלקום 10%; תפרון נפלה 35%, סינאל 14% - נעילה שלילית בתל אביב
- הבנקים ירדו 1.7% על רקע כוונת הרגולטור למסות רווחים עודפים; המדדים המובילים איבדו כ-1%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
