גידול סויה חקלאות
צילום: Istock
דוחות

עמיר שיווק; ההכנסות צמחו, הרווח נשאר במקום

כמו כן, גם ההכנסות של החברה הבת שפועלת בתחום הקנאביס צמחו. עם זאת, הרבעון הראשון של השנה עבורה נחשב חלש באופן יחסי לעומת הרבעונים הבאים
גלעד מנדל |
נושאים בכתבה עמיר שיווק

חברת עמיר שיווק 0.85% פרסמה היום את הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון של שנת 2021 ובמהלכו הציגה הכנסות של 252 מיליון שקל, גידול של 9.5% בהשוואה להכנסות של 230.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. כמו כן, החברה הציגה גידול של 6.1% ברווח הגולמי שהסתכם בכ-43 מיליון שקל אל מול 40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

אך ברווח המייצג החברה פספסה כאשר הציגה רווח מייצג, ללא חלקה ברווחי / הפסדי חברה שבה היא השקיעה של כ-13 מיליון, דומה לרבעון המקביל. מבחינת המשקיעים סטטיות ברווח הנקי לצד גידול בהכנסות זה בדרך כלל דבר לא טוב, שכן הציפייה היא שיקרה להיפך – ההכנסות יצמחו, ובגלל שישנן הוצאות רבות קבועות שלא משתנות בקורלציה מלאה להכנסות הרווח יצמח יותר מהצמיחה בהכנסות. בכל מקרה, חברה כמו עמיר שיווק שעוסקת באספקת דשנים, אריזות ותערובות אוכל לחיות לתעשיית החקלאות ושמטבע הדברים עוסקת בתחום בו יש באופן תדיר שינויים למעלה ולמטה ברווחיות עקב תנודות במחיר חומרי הגלם – חשוב לשפוט בראייה כוללת ולא בראיה של רבעון ספציפי.

 

גם בשורה העליונה, שורת ההכנסות – קרו שינויים. בעוד שב-2020 החברה רשמה ירידה בסגמנטים של הדשנים והאריזות, ברבעון הזה החברה מציגה היפוך של המגמה וחזרה לצמיחה. בתחום הדשנים (13.1% מההכנסות ברבעון) הצמיחה היא אורגנית, בעוד שבתחום האריזות (17% מההכנסות ברבעון) הצמיחה נבעה מרכישת פעילות של חברת אריזות שבוצעה בסוף 2020 וכעת נותנת את אותותיה בדוחות הכספיים.

 

הרבעון הראשון הוא נחשב הרבעון החלש של החברה שכן התקופה החקלאית "הפעילה" יותר בצפון היא ברבעונים השני והשלישי והתקופה החקלאית הפעילה יותר בדרום ובערבה היא ברבעון הרביעי וככה יוצא שחוץ מהרבעון הראשון, שהוא כאמור חלש יותר – שאר הרבעונים דומים מאוד אחד לשני. חוץ מזה – העונתיות של החברה מתבטאת אומנם בהכנסות, אך לא ברווח הגולמי. הרווח הגולמי של החברה בשנתיים האחרונות דווקא היה גדול יותר, יתכן שהסיבה לכך היא התנודתיות כאמור בחומרי הגולם והעובדה שבגלל שיש ביקוש קטן יותר ברבעון הראשון, מורידה את מחיר חומרי הגלם וכתוצאה מכך מעלה את הרווחיות.

 

כמו כן, החברה גם דיווחה בדוח על הפעילות של BOL, חברת הקנאביס שבה החברה מחזיקה כ-40%  שההכנסות שלה ברבעון הגיעו לכ-9 מיליון דולר, עלייה של 58% בהשוואה להכנסות של 5.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. BOL היא נכון להיום חברת הקנאביס השנייה בגדולה בישראל כאשר היא מחזיקה מפעל וחווה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.