חנן פרידמן לאומי
צילום: אורן דאי

הפסדי האשראי של לאומי ברבעון ראשון - 1 מיליארד שקל; מה האנליסטים חושבים

הבנק סיים את הרבעון הראשון בהפסד של 200-300 מיליון שקל; 
עמית בר | (7)
נושאים בכתבה לאומי לאומי

בנק לאומי מדווח כי על רקע משבר הקורונה ההפסדים ברבעון הראשון יסתכמו בטווח של 200-300 מיליון שקל. התוצאות האלו די צפויות ומגיעות על רקע הפסדי האשראי הכבדים שעלולים להסתכם בכ-1 מיליארד שקל.

בבנק הפועלים דיווחו לאחרונה על רווח של כ-200 מיליון שקל, אבל הרווח הזה נבע ככל הנראה מכך שפועלים אשר דיווח על התוצאות השנתיות אחרון מבין הבנקים, הספיק לבצע הפרשה בדוחות הכפיים השנתיים בגין הפסדי אשראי. לאומי דיווח לפני התעצמות המשבר על דוחותיו השנתיים, כך שהתוצאות ברבעון כוללים את מכלול ההפרשה להפסדים.

לדברי ליאור שילה, אנליסט בנקים, IBI בית השקעות: "לאור ההפסד, אנו סבורים כי בנק לאומי יציג ברמה השנתית תשואה להון של כ-6%. הבנק הדגיש בדיווח כי לאור התנודתיות והתנאים בשוק לפיהם נקבעים בין היתר גובה ההפרשות הקבוצתיות, לצד הפסדים בתיק הנוסטרו, הם אלה שהובילו להפסד הצפוי".

 

"בהתאם להפסד, ייתכן כי הבנק יציג הפרשות להפסדי אשראי סביב 1.5% מתיק האשראי בחישוב שנתי – אמנם בדיווח כתוב שרוב ההפרשות הן קבוצתיות, אך נזכיר כי בנק הפועלים הקדים את ההפרשות הפרטניות ברבעון הרביעי ולכן סביר כי היקף ההפרשות הפרטניות הנוגעות לענפים כמו אנרגיה, תיירות ותעופה יתנו אותותיהם. חשוב להדגיש כי הפרשות קבוצתיות הן סוג של מקדם בטיחות עבור הפסדים עתידיים שאינם ידועים בצורה מלאה ולכן ייתכן שההפרשה הגבוהה תתורגם בעתיד ל-recoveries".

"בנוסף, ההפסדים בתיק הנוסטרו מהתיק הסחיר עשויים להביא את סעיף הכנסות המימון שאינן מריבית לרמה שלילית. סה"כ תוצאות הרבעון הראשון מציגות בעיקר מקדם בטיחות של הבנקים מפני השלכות עתידיות של המשבר. ההפרשות הגבוהות ברבעון הנוכחי אמורות לכסות את ההפסדים העתידיים, אך חשוב להבין כי מדובר על קפיצה חד פעמית. משכך, ההפרשות בהמשך יהיו משמעותית יותר נמוכות מהנוכחית, אך עשויות להיות מעט גבוהות מההפרשות טרום המשבר. במקרה של לאומי ההפרשות ב-2019 הסתכמו סביב 0.2% וככל הנראה שב-2020 יסתכמו ב-0.6%-0.7%".

כמו כן, מציין שילה כי העלייה בשיעור ההיוון במהלך הרבעון כתוצאה מפתיחת המרווחים באג"ח הקונצרניות יובילו להפחתת ההתחייבויות האקטואריות של הבנק.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שמשון 19/05/2020 16:52
    הגב לתגובה זו
    לבנק לאומי אין בעלים. זה עסק מופקר ללא תוכנית ושאיפה. סגרו 90% מהסניפים וזרקו את רוב העובדים.הם רוצים שתתחברו לאיפליקציה. גם הם בחדר מיון מתחברים לאפליקציה. זהב נקי.
  • 5.
    מבין 18/05/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    תתארו מה היו התוצאות אם היתה תחרות
  • 4.
    אהרן 18/05/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    העבירו אותי 3 סניפים.מדברת איתי אלומה מהמחסן בלוד.ללא ידע וקשר. כמו במגה סופרמרקט 3 שנים לפני הפשיטת רגל. ניהול זבל.והמנכ"ל חוגג מ מגדל 40 קומות.
  • 3.
    פתאל פוטנציאל ל300 אחוז (ל"ת)
    יוסי 18/05/2020 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמואל 18/05/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    את הסיבה לעזיבת הגב' מנכל"ית רוסק?וגם מנכ"לים בבנקים אחרים,שהריחו ירידה עוד טרם קורונה.
  • 1.
    יעקב 18/05/2020 06:08
    הגב לתגובה זו
    איך לאומי יכול להפסיד הרי עבד רגיל מה קשורה קורונה
  • משה 18/05/2020 08:56
    הגב לתגובה זו
    הבנק בצע הפרשה להפסדי אשראי .בין היתר הפרשה כללית בגין צפי שחלק מהלקוחות לא יחזירו את האשראי שלקחו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.