רכבים במגרש
צילום: istock
מצפצפים עליכם

האג"ח של אלבר בתשואה של עד 70% והחברה מתקרבת להסדר חוב; ובכל זאת - הדירקטוריון מחלק דיבידנד

הזהרנו לפני יותר משלושה חודשים אודות הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, כאשר האג"ח נסחרו בתשואות של עד 3% - משבר הקורונה דוחף את הענף אל פי תהום - האג"ח כבר בתשואות של עד 94% 
ערן סוקול | (16)
נושאים בכתבה אלבר ליסינג

כתבנו כבר רבות על הקריסה באג"ח של חברות הליסינג והשוק מתמחר הסדר חוב בחברות בתחום - כאשר מרבית הסדרות כבר נסחרות בתשואת זבל, בהובלת האג"ח של אלדן תחבורה (תשואות של 22%-94%) וסדרות האג"ח של אלבר שנסחרות בתשואות של 22% עד 67%. אז כנראה שבעלי האג"ח מודאגים, אבל באלבר פחות מודאגים. בדירקטוריון כנראה כל כך בטוחים שיוכלו לשרת את החוב עד כדי כך שהחליטו (למרות משבר הקורונה) לשלם דיבידנד של כ-5 מיליון שקל.

> הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה - חלק 1

> הבלוף של חברות הליסינג - חלק 2

> בוקר טוב מידרוג - יוצאת ב"הערת ענף" על חברות הליסינג

כפי שהזהרנו לפני יותר משלושה חודשים אודות הסכנה הכרוכה באג"ח של חברות הליסינג, כאשר האג"ח של חברות הליסינג הציבוריות עוד נסחרו בתשואות של עד 3% - ולאחר שגם חברת דירוג האשראי מידרוג יצאה לפני ימים ספורים ב"הערת ענף" על התחום, האג"ח כבר נסחרות היום בתשואות זבל של עד 94%.

לפני מספר ימים הזהירה אלדן כי רווחיה ברבעון הראשון צפויים לחטוף מכה אנושה, בשל הפגיעה בסקטור התיירות והצפי לירידה חדה במכירת רכבים וכעת נראה שקריסת חברות בתחום, הינה תרחיש שהולך ומתגשם.

היקף החוב של חברות הליסינג הציבוריות בישראל עמד בסוף הרבעון השלישי של 2019 על כ-3.5 מיליארד שקל, מתוכו כ-2.2 מיליארד שקל באג"ח. הבעיה בחובות של חברות הליסינג שהולכות עכשיו למשבר כפול - גם משבר נזילות (אין יכולת למחזר חוב בתשואה כזו) וגם משבר ריאלי - החברות האלו יסבלו מירידה בצי הרכבים במקביל לפיטורים וצמצומים בענף, היא שמדובר בכדור שלג.

חברות הרכב הגדולות שהן למעשה הספקיות של חברות הליסינג, מממנות אותן ובהרבה כסף - זה עלול לפגוע בחברות  דלק רכב 0.12% , קרסו ואחרות - זה לא יהיה מפתיע מאוד אם יתברר ששוק הרכב הוא אחד השווקים הבעייתים במשק, וממנו "תצא הרעה", ותחשבו על ההלוואות בשיעור של 100% שנותנים הבנקים וחברות האשראי החוץ בנקאי לאנשים - פגיעה בענף ובמקביל ירידת ערך הרכבים, עלולה להביא לקטסטרופה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כפי שהסברנו בעבר, מדובר באיגרות חוב מגובות בצי רכבים, ולא רק זה, אלא שצי הרכבים על פי מחירון לוי יצחק עולה על גובה ההתחייבות. הנתונים האלו הם של אלדן, מחברות הליסינג הגדולות בארץ, אלא שלמרות הביטחונות, אי אפשר להתנער מסימני האזהרה בדוחות הכספיים, ואי אפשר להתעלם מהסיכונים המימוניים והעסקיים בענף.

הסיכון העיקרי של מחזיקי האג"ח הוא התלות בגיוסי חוב כדי להחזיר חוב. החברות האלו, ולא מדובר רק על אלדן אלא על כל התעשייה, "חיות" בזכות שוק ההון. הבנקים שהיו לפני שנים מקור החמצן של חברות הליסינג הוחלפו בגופים המוסדיים - למה? חברות הליסינג יגידו שקיבלו מימון זול יותר בשוק האג"ח, וזה נכון, אבל השאלה החשובה היא למה הבנקים ויתרו עליהן? הניסיון מלמד, שהבנקים הם השחקן החכם ביותר בתחום האשראי ועל פי תשואות האג"ח של חברות הליסינג, נראה שגם הפעם זה לא שונה.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    הכותב שורטיסט, מחר יגיד שהכול תקין כי הוא כבר לונג (ל"ת)
    יוני 25/03/2020 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יהווית 25/03/2020 00:14
    הגב לתגובה זו
    חשופים לתביעות
  • 12.
    בני גור 24/03/2020 23:02
    הגב לתגובה זו
    לפני שנה הוא עשה את זה באגרות חוב האמריקאיות , וכל יום היתה כתבה על ממשל לא תקין, ושהאגח יקרסו, בסוף הם עלו 70%, השורטיסט הרויח עשרות מליונים. עכשיו אותו סיפור אחד על אחד עם האג"ח של החברות להשכרת רכב, זה בדיוק אותו יחצ"ן, זה מזכיר לי שלגינדי פעם היה יחצ"ן, שכל פרויקט בניה שהם התחילו, תוך 5 שעות נמכרו כל הדירות.
  • 11.
    אילן 24/03/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    אם המושחתים יחלקו דיבידנד, מדינת ישראל חייבת לתבוע בשם הציבור את הכספים, האחריים צריכים להכנס לבית סוהר. פשוט חזירים.
  • 10.
    אחד מהעם 24/03/2020 21:29
    הגב לתגובה זו
    אנו מתקרבים לאט לבטוח לפרשת "ברני מיידוף מספר 2 ; מעילות ענק ותספורות מודרניות בחברות הגז ,הרכב והליסינג - התחלת התפוררות של כלכלה דמוקרטית ???
  • כלכלה "דמוקרטית"? מה זה? לך צפה ב-ריאליטי (ל"ת)
    עוד טרמח 25/03/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    Yl 24/03/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    אם זו התמונה הנכונה אתם תקבלו רכב בהנחה גם של 50 אחוז אבל אזהרה תבדקו טוב את הרכב וסיכומים רק בכתב
  • 8.
    קורא מודאג 24/03/2020 20:18
    הגב לתגובה זו
    אלבר לא נמצאת בשום הסדר חוב, זה בכלל לא על הפרק מדוע אתם ממציאים כותרות או לפחות בודקים את העובדות לפני שמפרסמים???
  • 7.
    לא קונה 24/03/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    לקחת את צי המכוניות הישנות בצו בית משפט. החברה תצטרך לקנות צי חדש, בנתיים הלקוחות ששוטרים יעקלו להם את הרכב כבר ילכו לחברה אחרת. אז נראה מי מצפצף על מי
  • 6.
    jucci 24/03/2020 19:13
    הגב לתגובה זו
    איפה הרשות לניע????
  • 5.
    אחד העם 24/03/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    למרות הכל לאגח של אלדן ואבלר יש ביטחונות , בניגוד להרבה מאוד אגחים אחרים שהונפקו ללא ביטחונות ועם נכסים משועבדים לבנק. אני מניח שחברות הליסינג ימכרו רכבים בהנחה עמוקה יותר מהרגיל ויקבלו אשראי בנקאי ובכך יחזירו את החוב.
  • 4.
    במקום לחלק דיבידנד , עדיף לכם לקנות חזרה את האגחים (ל"ת)
    עצה לכל החברות 24/03/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
  • בני גור 24/03/2020 22:55
    הגב לתגובה זו
    קנתה אגח ב 30 מליון ש"ח ומחקה מבמסחר
  • 3.
    משה 24/03/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
    כדאי להזכיר שהחברות דורגו במידרוג הרבה לפני המשבר כ -A והדבר לא מצא חן בעיני החברה והם עברו.... למעלות ש"ברכה" אותם בדרוג לא מוצדק של +A
  • 2.
    כמה אפשר למחזר כתבות ? (ל"ת)
    אלי 24/03/2020 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלי 24/03/2020 17:04
    הגב לתגובה זו
    ואני הכוונה מדבר על טעות. ברוב המקרים מדובר בשילוב של טפשות, בצע כסף, וחוסר עמוד שידרה.
סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות
הלך הכסף

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. כן, פראיירים יש גם בוול סטריט, אפילו יותר. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. 

בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 186.7 מיליון שקל:


דן שפי, מנכ"ל שמן נדל"ן (קרדיט: מושיק ברין)דן שפי, מנכ"ל שמן נדל"ן (קרדיט: מושיק ברין)

דוראל אורבן ושמן נדל"ן יקימו מתקן אגירה בנמל חיפה

המתקן יוקם במתחם נמל חיפה, יפעל במסגרת מודל אסדרת השוק, יאפשר פריקה של כ-80 מגה ואט שעה ביום לרשת החשמל, והכנסותיו השנתיות מוערכות בכ-4 מיליון שקל לפני מימון



מנדי הניג |

דוראל אורבן ושמן נדל"ן מניב התקשרו בהסכם להקמת מתקן אגירת אנרגיה במתחם נמל חיפה, שיפעל במסגרת מודל אסדרת השוק במשק החשמל. המתקן יוקם על קרקע בבעלות שמן נדל"ן במפרץ חיפה, בשטח של כ-1 עד 1.5 דונם, ויקבל אישור לפריקה לרשת החשמל בהיקף של כ-80 מגה ואט שעה ביום.

דוראל אורבן מתמחה בייזום והקמה של מתקני אגירת אנרגיה, ומוחזקת על ידי קבוצת דוראל אנרגיה (50%), אמפא נדל"ן (25%) והפניקס (25%). במסגרת ההסכם עם שמן נדל"ן מניב, יוקם מיזם משותף שיוחזק בחלקים שווים על ידי שתי החברות, אשר יהיה אחראי על הקמת המתקן והפעלתו.

עלות ההקמה של הפרויקט מוערכת בכ-40 מיליון שקל. הצדדים פועלים לגיוס מימון חיצוני בהיקף של כ-80% עד 90% מעלות ההקמה, בעוד יתרת הסכום תמומן על ידי השותפות בחלקים שווים. הפרויקט כולל מערכת אגירה בהספק של 13.72 מגה ואט, ויפעל במודל המאפשר מכירת אנרגיה ישירות לרשת החשמל, בכפוף להיתר מלא מחברת החשמל.

המתקן צפוי לפעול תחת מודל אסדרת השוק, ובמסגרתו יהיה המיזם זכאי גם לפרמיה אורבנית, מנגנון תגמול ייעודי לפרויקטים המוקמים בשטח עירוני. מנגנון זה נועד לתמוך בכדאיות הכלכלית של מתקני אגירה בסביבה צפופה, שבה מגבלות תשתית ושטח משפיעות על היתכנות הפרויקטים.

לפני תחילת ההפעלה המסחרית, שמן נדל"ן מניב צפויה להיות זכאית לדמי שימוש וכן למענקים התלויים בעמידה באבני דרך. לאחר תחילת ההפעלה, מעריכים הצדדים כי המתקן יניב לתאגיד המשותף תזרים שנתי של כ-4 מיליון שקל, אחרי הוצאות תפעול ולפני מימון.