Amazon Israel
צילום: שרון יוסף

האם אלו המחסנים החדשים של אמזון בישראל?

תמונות ראשונות מגיעות מאיזור ליד מודיעין, שם מוקם מבנה עצום שדומה מאוד בצורתו למחסנים של אמזון ברחבי העולם, ועדכון בעמוד הויקיפדיה של מחסני אמזון, אליו נוסף מיקום חדש - מודיעין
נועם בראל | (12)

לאחר שהודיעה בסוף החודש שעבר על תחילת פעילותה בישראל, ענקית הקמעונאות האמריקאית, אמזון, טלטלה את השוק בישראל וגרמה לזעזוע במניות הקניונים בבורסה בתל אביב שרשמו ירידות חדות. עם זאת, השאלה הגדולה ביותר סביב כניסתה נותרה ללא תשובה - האם חברת הענק תקים מחסנים בישראל או תסתפק בפעילות מזערית של מוכרי צד ג'?

לשאלה הזאת ייתכן ואנו מקבלים תשובה כבר היום, כאשר תמונות ראשונות מגיעות מאיזור ליד מודיעין, שם מוקם מבנה עצום שדומה מאוד בצורתו למחסנים של אמזון ברחבי העולם, ועדכון בעמוד הויקיפדיה של מחסני אמזון, אליו נוסף מיקום חדש - מודיעין.

כניסה עם מחסנים תשנה את המשחק 

במידה ואכן מדובר במחסני אמזון, תתכן השפעה מכרעת על הצורה בה החברה תתפקד בשוק המקומי וכמובן על חברות הקניונים הגדולות, שמבחינתן אולי ציפו שמתכונת הפעילות של אמזון תשאר מצומצמת וקיוו שלא יקומו כאן מחסני טיפול בהזמנות אשר ישנו את המשחק לגמרי בזירה המקומית.

המשמעות של מחסנים מקומיים של אמזון היא עצומה. ראשית, החברה תוכל לאפשר למוכרים תחת הפלטפורמה שלה להעביר כמויות גדולות של סחורה למחסני הטיפול ובכך לעמוד בזמני אספקה של 1-3 ימים כמקובל בארה"ב למשל. מה זה אומר? שהמוכרים האמריקאיים הגדולים וחנויות המותגים באמזון מהם קניתם עד כה וחיכיתם 30 יום למשלוח יוכלו למלא את ההזמנה תוך ימים בודדים. 

ואם זה לא מספיק, במידה ואכן יוקמו המחסנים, לא רק המוכרים האמריקאים והמותגים צפויים להעביר לכאן סחורה, אלא גם אותם מוכרים סיניים למשל שידועים במחירים הזולים, ובכלל, מוכרים מכל רחבי העולם שירצו נתח מהשוק הישראלי הידוע בחיבתו לרכישות אונליין.

מה אומרים האנליסטים?

עם כניסתה של אמזון לישראל בחודש שעבר, ניתחו מספר אנליסטים את מצב העניינים. מיכל אלשייך, מנהלת מחקר ורו"ח בדיסקונט ברוקראז' אמרה כי "למרות החשש לא צפויה פגיעה מהותית בשלב הראשוני ובטח כל עוד אמזון לא מקימה מחסנים אוטומטיים".

לדבריה, "המהלך המוצע, כל עוד אינו כולל פתיחת מחסנים של אמזון בישראל, אין בו משום פריצת דרך. להערכתנו, מתווה ההתקשרות הנוכחי המוצע לא יעשה שימוש ביכולות הלוגיסטיות הגבוהות של אמזון (המושתתות בעיקר על יתרון לגודל), ומשכך לא צפויה להערכתנו ירידה במחירי המוצרים שמקורם בספקים ישראלים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות אי.בי.אי. בית השקעות אמרה כי "במצב בו אכן כניסתה של אמזון תעבור לשלב הבא ותבשיל לכדי הקמת מרכז לוגיסטי, הגזרה הקמעונאית והנדל"נית בישראל צפויה להיות שונה משמעותית מזו שהכרנו בשנים האחרונות".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ספרטקוס 22/05/2019 09:12
    הגב לתגובה זו
    זורם לקבוצה מאד מצומצמת של בעלי הון כל היתר יכולים להסתפק לעבוד בשכר מינימום עם חיתולים בשביל לא לבזבז זמן על הפסקות...
  • 10.
    חאלאס להבהיל (ל"ת)
    איציק 100 חראטטה 21/05/2019 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    איצ100 21/05/2019 16:52
    הגב לתגובה זו
    עומדת לקרוס סופית וההיסטוריה שהיא כבר כאן תישפוט במלוא החומרה את הטראמפ המבוזה שלא רחוק היום והוא יוטס מעיינינו בבושה וכלימה.
  • ציוני 22/05/2019 11:48
    הגב לתגובה זו
    טראמפ הוא הדבר הטוב ביותר שקרה ליהודים והישראלים מעולם. ממש לא מעניין אותי האופי האישי שלו. הוא יודע לנהל עסקים מדינה ואוהב ישראל ויהודים. זה הדבר הכי חשוב למדינתינו הקטנה
  • 8.
    לי 21/05/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
    המוכרים ישלמו מע"מ (הרי אם המחסנים פה אין שום סיבה לפטור) ישלמו עמלה גדולה לאמזון ועדיין ירוויחו למרות התפוצה הנמוכה? אולי הם מצפים שהקונים יסכימו לשלם יותר בשביל זמן אספקה מהיר? בכל מקרה אם זה אכן מחסן לוגיסטי של אמזון נשמע שהם לוקחים סיכון ובכלל לא בטוח שזה ישתלם להם.
  • 7.
    דיעה 21/05/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זה מצב מסוכן למדינה כמויות כאלה לא יעברו בדיקה
  • 6.
    קדימה אמזון מחכה כבר להזמין דברים והרבה,, (ל"ת)
    יריב 21/05/2019 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יש למישהו מושג מה המיקום המדויק? (ל"ת)
    שי טייג 21/05/2019 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זה מפעל בירה (ל"ת)
    הנג אובר 21/05/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אור 21/05/2019 12:44
    הגב לתגובה זו
    גם היום אני קונה מאמזון הכל - יש המלצות בקבוצה תמצאו לי ברשת " שמפרסמים דילים מהאתרים הגדולים כשהם שולחים לישראל
  • 2.
    כל עובדי סופר-פארם, Be ו... לדאוג לקורות חיים מעודכנים (ל"ת)
    רננה 21/05/2019 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Eyal 21/05/2019 12:03
    הגב לתגובה זו
    קריסה קולוסלית של מעמד הביניים. ואיפה האחראים ? בים.....
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

ההשפעות קדימה

אם יתקבלו החלטות יש סיכוי גבוה לירידה בפרמיות ביטוח רכב. מנגד, עבור חברות הביטוח, הרווחים ה"קלים" בענף הרכב עשויים להיבלם עשויה להיות נסיגה מתוכניות להרחבת פרמיה וגבייה עודפת. יעלה לחץ להוריד מחירים, לשפר תמחור, ובמקביל, סיכון להפחתת רווחיות, והגדלת התחרות. החברות יצטרכו לדייק את המודל העסקי, אולי להקטין תלות בהכנסות מפיצן השקעות, ולשמר רווחים דרך התייעלות, ניהול סיכונים, ושירות.

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


האם הרגולטור "התעורר מאוחר"?

לכן השאלה אם הרגולטור "התעורר מאוחר" מקבלת כעת משנה תוקף. מי שניתח את דוחות 2023-2024 ראה בבירור שהרווחיות בענף הרכב חזרה לרמות שלא נראו שנים: יחס משולב שנע סביב 75%–85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. כל אלה היו סימנים מוקדמים לכך שהמחיר שנגבה מהלקוחות כבר לא משקף את רמת הסיכון, ועדיין, ההתערבות הרגולטורית הגיעה רק לאחר שהמגמה כבר התבססה והפכה למנוע רווח מרכזי. כעת, עם האולטימטום, הרשות מנסה לבלום תהליך שכבר רץ קדימה זמן רב, ולהחזיר את הענף למסגרת שבה תמחור מבוסס סיכון ולא הזדמנות. עבור החברות זו נקודת מבחן: הן צריכות להוכיח שהן מסוגלות להמשיך ולהציג רווחיות יציבה גם בסביבה של פרמיה נמוכה יותר ותחרות אגרסיבית יותר, ועבור הציבור, ייתכן שזהו תחילתו של תיקון מתבקש.


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.