האם אלו המחסנים החדשים של אמזון בישראל?

תמונות ראשונות מגיעות מאיזור ליד מודיעין, שם מוקם מבנה עצום שדומה מאוד בצורתו למחסנים של אמזון ברחבי העולם, ועדכון בעמוד הויקיפדיה של מחסני אמזון, אליו נוסף מיקום חדש - מודיעין
נועם בראל | (12)

לאחר שהודיעה בסוף החודש שעבר על תחילת פעילותה בישראל, ענקית הקמעונאות האמריקאית, אמזון, טלטלה את השוק בישראל וגרמה לזעזוע במניות הקניונים בבורסה בתל אביב שרשמו ירידות חדות. עם זאת, השאלה הגדולה ביותר סביב כניסתה נותרה ללא תשובה - האם חברת הענק תקים מחסנים בישראל או תסתפק בפעילות מזערית של מוכרי צד ג'?

לשאלה הזאת ייתכן ואנו מקבלים תשובה כבר היום, כאשר תמונות ראשונות מגיעות מאיזור ליד מודיעין, שם מוקם מבנה עצום שדומה מאוד בצורתו למחסנים של אמזון ברחבי העולם, ועדכון בעמוד הויקיפדיה של מחסני אמזון, אליו נוסף מיקום חדש - מודיעין.

כניסה עם מחסנים תשנה את המשחק 

במידה ואכן מדובר במחסני אמזון, תתכן השפעה מכרעת על הצורה בה החברה תתפקד בשוק המקומי וכמובן על חברות הקניונים הגדולות, שמבחינתן אולי ציפו שמתכונת הפעילות של אמזון תשאר מצומצמת וקיוו שלא יקומו כאן מחסני טיפול בהזמנות אשר ישנו את המשחק לגמרי בזירה המקומית.

המשמעות של מחסנים מקומיים של אמזון היא עצומה. ראשית, החברה תוכל לאפשר למוכרים תחת הפלטפורמה שלה להעביר כמויות גדולות של סחורה למחסני הטיפול ובכך לעמוד בזמני אספקה של 1-3 ימים כמקובל בארה"ב למשל. מה זה אומר? שהמוכרים האמריקאיים הגדולים וחנויות המותגים באמזון מהם קניתם עד כה וחיכיתם 30 יום למשלוח יוכלו למלא את ההזמנה תוך ימים בודדים. 

ואם זה לא מספיק, במידה ואכן יוקמו המחסנים, לא רק המוכרים האמריקאים והמותגים צפויים להעביר לכאן סחורה, אלא גם אותם מוכרים סיניים למשל שידועים במחירים הזולים, ובכלל, מוכרים מכל רחבי העולם שירצו נתח מהשוק הישראלי הידוע בחיבתו לרכישות אונליין.

מה אומרים האנליסטים?

עם כניסתה של אמזון לישראל בחודש שעבר, ניתחו מספר אנליסטים את מצב העניינים. מיכל אלשייך, מנהלת מחקר ורו"ח בדיסקונט ברוקראז' אמרה כי "למרות החשש לא צפויה פגיעה מהותית בשלב הראשוני ובטח כל עוד אמזון לא מקימה מחסנים אוטומטיים".

לדבריה, "המהלך המוצע, כל עוד אינו כולל פתיחת מחסנים של אמזון בישראל, אין בו משום פריצת דרך. להערכתנו, מתווה ההתקשרות הנוכחי המוצע לא יעשה שימוש ביכולות הלוגיסטיות הגבוהות של אמזון (המושתתות בעיקר על יתרון לגודל), ומשכך לא צפויה להערכתנו ירידה במחירי המוצרים שמקורם בספקים ישראלים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות אי.בי.אי. בית השקעות אמרה כי "במצב בו אכן כניסתה של אמזון תעבור לשלב הבא ותבשיל לכדי הקמת מרכז לוגיסטי, הגזרה הקמעונאית והנדל"נית בישראל צפויה להיות שונה משמעותית מזו שהכרנו בשנים האחרונות".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    ספרטקוס 22/05/2019 09:12
    הגב לתגובה זו
    זורם לקבוצה מאד מצומצמת של בעלי הון כל היתר יכולים להסתפק לעבוד בשכר מינימום עם חיתולים בשביל לא לבזבז זמן על הפסקות...
  • 10.
    חאלאס להבהיל (ל"ת)
    איציק 100 חראטטה 21/05/2019 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    איצ100 21/05/2019 16:52
    הגב לתגובה זו
    עומדת לקרוס סופית וההיסטוריה שהיא כבר כאן תישפוט במלוא החומרה את הטראמפ המבוזה שלא רחוק היום והוא יוטס מעיינינו בבושה וכלימה.
  • ציוני 22/05/2019 11:48
    הגב לתגובה זו
    טראמפ הוא הדבר הטוב ביותר שקרה ליהודים והישראלים מעולם. ממש לא מעניין אותי האופי האישי שלו. הוא יודע לנהל עסקים מדינה ואוהב ישראל ויהודים. זה הדבר הכי חשוב למדינתינו הקטנה
  • 8.
    לי 21/05/2019 16:46
    הגב לתגובה זו
    המוכרים ישלמו מע"מ (הרי אם המחסנים פה אין שום סיבה לפטור) ישלמו עמלה גדולה לאמזון ועדיין ירוויחו למרות התפוצה הנמוכה? אולי הם מצפים שהקונים יסכימו לשלם יותר בשביל זמן אספקה מהיר? בכל מקרה אם זה אכן מחסן לוגיסטי של אמזון נשמע שהם לוקחים סיכון ובכלל לא בטוח שזה ישתלם להם.
  • 7.
    דיעה 21/05/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זה מצב מסוכן למדינה כמויות כאלה לא יעברו בדיקה
  • 6.
    קדימה אמזון מחכה כבר להזמין דברים והרבה,, (ל"ת)
    יריב 21/05/2019 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יש למישהו מושג מה המיקום המדויק? (ל"ת)
    שי טייג 21/05/2019 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זה מפעל בירה (ל"ת)
    הנג אובר 21/05/2019 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אור 21/05/2019 12:44
    הגב לתגובה זו
    גם היום אני קונה מאמזון הכל - יש המלצות בקבוצה תמצאו לי ברשת " שמפרסמים דילים מהאתרים הגדולים כשהם שולחים לישראל
  • 2.
    כל עובדי סופר-פארם, Be ו... לדאוג לקורות חיים מעודכנים (ל"ת)
    רננה 21/05/2019 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Eyal 21/05/2019 12:03
    הגב לתגובה זו
    קריסה קולוסלית של מעמד הביניים. ואיפה האחראים ? בים.....
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?