ספאנטק מאבדת 12% לאחר תוצאות חזקות, אך צפי חלש
יצרנית חומרי הגלם למגבונים לחים ספאנטק 2.46% דיווחה היום (ד') על תוצאותיה לשנת 2018 עם עלייה של 12.7% בהכנסות, זינוק של 54% ברווח הנקי ושיפור בשולי הרווחיות. עם זאת, החברה מזהירה מפני ירידת ביקושים בארה"ב החל מחודש דצמבר, אשר צפויה להביא לירידה בהכנסות הרבעון הראשון של 2019, כתוצאה ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והשבתת הממשל בארה"ב. מניית החברה עלתה בכ-30% בשנה האחרונה והחברה נסחרת במכפיל 18.5 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים.
הכנסות החברה בשנת 2018 הסתכמו בכ-658.4 מיליון שקל, עלייה של כ-12.7% לעומת הכנסות של כ-584.4 מיליון שקל אשתקד.
בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-41 מיליון שקל, עלייה של כ-54% לעומת הרווח הנקי אשתקד אשר הסתכם בכ-26.6 מיליון שקל.
צפי לירידת הכנסות ברבעון הראשון של 2019
החברה מציינת כי במהלך חודש דצמבר 2018 ולתוך הרבעון הראשון של שנת 2019, מסתמנת מגמת ירידה בביקושים בארה"ב, והחברה מעריכה כי מגמה זו צפויה להימשך במהלך הרבעון הראשון של 2019 ולהביא לירידה בהכנסותיה לרבעון. הגורמים לירידת הביקושים הצפויה הינם מלחמת הסחר המתנהלת בין ארצות הברית לסין שגרמה לרכישה מוגברת והגדלת מלאים משמעותית של לקוחות בארה"ב במהלך הרבעון האחרון של שנת 2018. בנוסף, השבתת הממשל הפדרלי בארה"ב ל-35 ימים, שהינה הארוכה ביותר בהיסטוריה, הובילה לירידה בכח הקנייה של חלק מהצרכנים האמריקאים.
שיפור ברווחיות הגולמית וברמה התפעולית
בשנת 2018 הציגה החברה רווח גולמי של כ-121 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-18.4%, עלייה של כ-33.1% לעומת הרווח הגולמי אשתקד אשר הסתכם בכ-90.9 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-15.6%. השיפור ברווחיות הגולמית מיוחס בעיקר לגידול בהיקף היצור בקו החדש בארה"ב, גידול בהיקף המכירות ושינוי בתמהיל המוצרים.
למרות הגידול בהכנסות כאמור, ברמה התפעולית הציגה החברה ירידה של כ-2.7 מיליון שקל בהוצאות התפעול, כאשר שולי הוצאות התפעול עמדו על כ-8.6% בשנת 2018, לעומת כ-10.1% בשנת 2017.
- מהלך ההתייעלות של על בד - לקנות או להמתין?
- ספאנטק: הארכת הסכם הספקה בהיקף כ-130 מיליון דולר בשלוש שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.למרות הצפי החלש אני מאמין שהחברה תפתיע בגדול (ל"ת)הצלף 21/03/2019 13:46הגב לתגובה זו
- עדי 21/03/2019 20:46הגב לתגובה זואולי כן, אולי לא - לפחות הם מודעים מראש שצפויה ירידה ולא מפתיעים משקיעים במועד הדוח הבא. שקיפות זה דבר חשוב - וזה היה מאוד חסר לחברה בתקופה שגידי לא היה

3 הערות על הנפקת ארית
על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?
ארית ארית תעשיות -3.82% ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור; הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת.
כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל. אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף
1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים.
יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע.
2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה.
- הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.
תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?
מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך.
הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה.
עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס. אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.
ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- ריטיילורס: עלייה בהכנסות אך ירידה ברווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.
