SPUNTECH ספאנטק
צילום: יח"צ

ספאנטק מאבדת 12% לאחר תוצאות חזקות, אך צפי חלש

הסיבה לתחזיות החלשות: מלחמת הסחר והשבתת הממשל בארה"ב. למרות התוצאות החזקות והירידה במניה היום - החברה עדיין נסחרת במכפיל 18.5
ערן סוקול | (2)

יצרנית חומרי הגלם למגבונים לחים ספאנטק -2.05% דיווחה היום (ד') על תוצאותיה לשנת 2018 עם עלייה של 12.7% בהכנסות, זינוק של 54% ברווח הנקי ושיפור בשולי הרווחיות. עם זאת, החברה מזהירה מפני ירידת ביקושים בארה"ב החל מחודש דצמבר, אשר צפויה להביא לירידה בהכנסות הרבעון הראשון של 2019, כתוצאה ממלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והשבתת הממשל בארה"ב. מניית החברה עלתה בכ-30% בשנה האחרונה והחברה נסחרת במכפיל 18.5 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים.

הכנסות החברה בשנת 2018 הסתכמו בכ-658.4 מיליון שקל, עלייה של כ-12.7% לעומת הכנסות של כ-584.4 מיליון שקל אשתקד.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-41 מיליון שקל, עלייה של כ-54% לעומת הרווח הנקי אשתקד אשר הסתכם בכ-26.6 מיליון שקל.

צפי לירידת הכנסות ברבעון הראשון של 2019 

החברה מציינת כי במהלך חודש דצמבר 2018 ולתוך הרבעון הראשון של שנת 2019, מסתמנת מגמת ירידה בביקושים בארה"ב, והחברה מעריכה כי מגמה זו צפויה להימשך במהלך הרבעון הראשון של 2019 ולהביא לירידה בהכנסותיה לרבעון. הגורמים לירידת הביקושים הצפויה הינם מלחמת הסחר המתנהלת בין ארצות הברית לסין שגרמה לרכישה מוגברת והגדלת מלאים משמעותית של לקוחות בארה"ב במהלך הרבעון האחרון של שנת 2018. בנוסף, השבתת הממשל הפדרלי בארה"ב ל-35 ימים, שהינה הארוכה ביותר בהיסטוריה, הובילה לירידה בכח הקנייה של חלק מהצרכנים האמריקאים.

שיפור ברווחיות הגולמית וברמה התפעולית

בשנת 2018 הציגה החברה רווח גולמי של כ-121 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-18.4%, עלייה של כ-33.1% לעומת הרווח הגולמי אשתקד אשר הסתכם בכ-90.9 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-15.6%. השיפור ברווחיות הגולמית מיוחס בעיקר לגידול בהיקף היצור בקו החדש בארה"ב, גידול בהיקף המכירות ושינוי בתמהיל המוצרים.

למרות הגידול בהכנסות כאמור, ברמה התפעולית הציגה החברה ירידה של כ-2.7 מיליון שקל בהוצאות התפעול, כאשר שולי הוצאות התפעול עמדו על כ-8.6% בשנת 2018, לעומת כ-10.1% בשנת 2017.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למרות הצפי החלש אני מאמין שהחברה תפתיע בגדול (ל"ת)
    הצלף 21/03/2019 13:46
    הגב לתגובה זו
  • עדי 21/03/2019 20:46
    הגב לתגובה זו
    אולי כן, אולי לא - לפחות הם מודעים מראש שצפויה ירידה ולא מפתיעים משקיעים במועד הדוח הבא. שקיפות זה דבר חשוב - וזה היה מאוד חסר לחברה בתקופה שגידי לא היה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.