בכיר ב-OECD מדאבוס: "המצב גרוע בהרבה יותר מ-2007"
המערכת הפיננסית העולמית הפכה לבלתי יציבה ומסוכנת ועומדת בפני מבול של פשיטות רגל שייבחנו את היציבות החברתית-פוליטית, כך אמר בכיר בארגון ה-OECD במפגש פסגת המנהיגים בדאבוס. הדברים נאמרו עוד קודם לטלטלה שנרשמה הבוקר בשווקים עם קריסת הנפט ביותר מ-3.5% לשפל של 12 שנה, וכניסת הבורסה ביפן לטריטוריה דובית. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)
"המצב גרוע מזה שהיה ב-2007. התחמושת שלנו להילחם בסיכונים די אזלה", אמר ויליאם וויט, ראש ועדת הביקורת של ארגון המדינות המפותחות (OECD). "החובות המשיכו לתפוח ב-8 השנים האחרונות בכל חלקי העולם ומהווים סיבה חזקה לסיכון. המצב יתבהר הרבה יותר במשבר הבא כאשר רוב החובות לא יוחזרו או ייפרעו, וזה לא יהיה נוח להרבה אנשים שחושבים שיש בבעלותם נכסים ששווים משהו", אמר וויט ל'טלגרף' הבריטי בפורום הכלכלי בדאבוס. "השאלה היחידה היא האם אנחנו מסוגלים להסתכל למציאות בעיניים ולהתמודד עם מה שמגיע בצורה מסודרת, או שזה הולך להיות פרוע".
לדבריו, הנושים של החוב האירופה צפויים לספוג תספורות לא קטנות. הבנקים האירופים חשופים מאד לשווקים המתעוררים, וכמעט בוודאות יש חובות אבודים שלא נחשפו. רק אתמול קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחזית הצמיחה העולמית, בין היתר, על רקע החשש מהידבקות השווקים המתפתחים ממצבה של סין. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)
האזהרה מכיוונו של וויט מעניינת מאחר והוא היה בין הקולות המועטים באחוות הבנקאות המרכזית שהזהירו כי השווקים לקראת נפילה וכי הכלכלה העולמית ניצבת מפני משבר אלים. לדבריו, הזרמות ההון של הבנקים המרכזיים וסביבת הריבית האפסית לאחר משבר ליהמן ברדרס, זולגים כעת לשווקים המתפתחים ולאסיה, תוך שהמדיניות המרחיבה מלבה בועות אשראי, וזינוק בהלוואות דולריות עליהן קשה לשלוט ברקע תנועות ההון החופשיות בעולם. "השווקים המתפתחים היו חלק מהפתרון לאחר משבר הסאבפריים, כעת הם חלק מהבעיה", אמר וויט.
- האם הירידות בוול סטריט הן הקדמה למשבר עולמי?
- ביידן עומד להגביל את ההשקעות בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 11.הבורסות מונעות מציפיות ועכשיו הן שליליות מאוד (ל"ת)ציפ 20/01/2016 17:53הגב לתגובה זו
- 10.האנטיביטיקה שהשווקים קיבלו ב 2008 כבר לא משפיעה (ל"ת)הפניקה תנהל את השוק 20/01/2016 17:51הגב לתגובה זו
- 9.ריאלי 20/01/2016 17:05הגב לתגובה זובורסה עולה במדרגות ויורדת במעלית . בעוד 2-3 חודשים מעלית יגיע לקומת קרקע .
- 8.It will be the beariest market ever (ל"ת)אנונימי 20/01/2016 16:48הגב לתגובה זו
- 7.ץ 20/01/2016 13:21הגב לתגובה זוובלי הצדקה, אלא עקב הדפסת כסף חופשית, פיתרון דפוק מיסודו, ברננקי המציא את אם אם כל הבועות. על זה הוא צריך לתת את הדין בעתיד
- 6.כי פרס לא שם בדאבוס (ל"ת)יור 20/01/2016 11:36הגב לתגובה זו
- 5.מדינות הנפט צריכות להיות בבעיה אחרות דדוקא לא (ל"ת)האזרח 20/01/2016 11:28הגב לתגובה זו
- 4.שיתחילו ללמוד לחיות עם נפט במחיר נמוך זה טוב לכל הכלכלו (ל"ת)תום 20/01/2016 11:23הגב לתגובה זו
- 3.אנחנו בבעיה 20/01/2016 10:54הגב לתגובה זועכשיו הכלכלה בטוח תתרסק כי יותר מדי בתי השקעות ואנשים רציניים ייפלו בתחזיות שלהם, לכן הם חייבים לצדוק, בקיצור, קחו את הכסף ושבו על הגדר, אין מה לעשות כנגד כל כך הרבה תחזיות שליליות, הן חייבות להתממש לפחות בחלקן
- 2.שישקו 20/01/2016 10:19הגב לתגובה זולנגידה האמריקאית פשוט אין את היכולת והאומץ להגיד עד כאן ולהעלות את הריבית תוך שנה ל4%
- 1.אזרח 20/01/2016 10:01הגב לתגובה זואין לאף אחד מושג בשום דבר .
- יש לי מושג 20/01/2016 11:10הגב לתגובה זוואף כתבתי זאת כאן אחת לאחת או אחד לאחד. ורוצה לדעת מה הלאה? אנו רק בפרומו של הפרומו.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
