לאחר המהפכה: מחר יפורסמו דו"חות סלקום ופרטנר - כמה גרוע זה יהיה?
חברות הסלולר הוותיקות סלקום ופרטנר צפויות לפרסם מחר (ג') את תצאותיהן הכספיות לרבעון השני של 2012, זאת לאחר שפלאפון של בזק כבר דיווחה ב-2 לאוגוסט.
בניגוד לרושם שעלול להתקבל מהעיתונים וההתעסקות בגדולה בנושא, האנליסטים סבורים כי הדוחות הכספיים צפויים להיות סבירים יחסית, כאשר רק בהמשך צפוייה האצה בקצב השחיקה בתוצאות. הלחצים התחרותיים בשוק הסלולר ימשיכו להכביד על התוצאות במהלך השנה-שנתיים הקרובות והשפעת התחרות בשוק הסלולר תורגש בצורה מלאה החל מהרבעון הבא.
רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר בהראל פיננסים, וסבינה פודבל, אנליסטית בלידר שוקי הון מציגים את תחזיתם לקראת הדו"חות:
ההכנסות יורדות, רווח נקי קטן
ההכנסות סלקום ברבעון הראשון עמדו על 1.585 מיליארד שקל והרווח הנקי עמד על 173 מיליון שקל. צפי הראל: 1.484 מיליארד שקל הכנסות, רווח נקי של 134 מיליון שקל. צפי לידר: הכנסות של 1.498 מיליארד שקל ורווח נקי של 115 מיליון שקל. צפי EBITDA של הראל: 419 מיליון שקל ושל לידר: 441 מיליון שקל.
הכנסות פרטנר ברבעון הראשון עמדו על 1.571 מיליארד שקל והרווח נקי עמד על 146 מיליון שקל. צפי הראל: הכנסות של 1.532 מיליארד שקל ורווח נקי של 78 מיליון שקל. צפי לידר: הכנסות של 1.48 מיליארד שקל ורווח נקי של 103 מיליון שקל. צפי EBITDA הראל: 389 מיליון שקל ולידר: 407 מיליון שקל.
נטישות של 30-50 אלף לקוחות
המפעילות החדשות מגייסות בקצב מרשים ומפתיע, במיוחד הוט מובייל אשר מסתמנת על פי הפרסומים בתקשורת כשיאנית הגיוסים. ההערכות המעודכנות מדברות על כך ששתי החברות החדשות גייסו עד כה כ-300 אלף מנויים, כ170-200 אלף מתוך זה לקוחות שנוידו מחברות הסלולר הגדולות. סך הניודים להוט נאמד בכ-120 אלף לקוחות.
עם זאת ולאור העובדה כי פלאפון הציגה קיטון מתון יחסית במצגת המנויים (כ-17 אלף) הנתונים ליום סגירת הדו"חות נמוכים משמעותית ממספרים אלו. לראייה כבר באמצע יולי דווח כי פלאפון איבדה סך של כ-34 אלף מנויים סך הכל. בלידר מעריכים כי היקף הנטישה בפרטנר וסלקום היה גבוה יותר מפלאפון וצופים אובדן של 30-50 אלף לקוחות בכל אחת מהחברות.
בהראל כותבים: "להערכתנו סלקום היא חברת הסלולר החשופה יותר לפגיעה מצד השחקניות החדשות בענף בשל מרכיב בסיסי גבוה של לקוחות prepaid. אי לכך סביר להניח שסלקום איבדה במהלך הרבעון החולף ובזמן שחלף מאז תחילתו של הרבעון השלישי את מספר המנויים הגבוה יותר". התייעלות ארגונית על הפרק
תשומת לב מיוחדת תינתן לצעדים של החברות להתמודדות עם התחרות ובכלל זה צעדי התייעלות. לידר: "הדרכים של החברות להתמודד עם הפגיעה הצפויה הינן, בין היתר, המשך יישום תהליכי התייעלות רחבי היקף, טיפול ביתרות ההון החוזר הגבוהות שנוצרו עקב העלייה החדה בהיקף מכירת מכשירי קצה ב-2011 וטיוב לקוחות".
הראל: "חברות הסלולר נאלצו ועדיין נאלצות לבצע שינויים כואבים במצבת כח האדם שלהם על מנת להתאים את מבנה ההוצאות למבנה ההכנסות והרווחיות המתכווצים. חשוב להדגיש, כי חברות הסלולר הותיקות יכולות לבצע התאמת עלויות בתנאי השוק החדשים כיוון שהשוק הולך לכיוון של חשיבות יורדת למרכזי שירות ותמיכה גדולים. מטבע הדברים את ההתאמות הללו רואים בתוצאות העסקיות בפיגור של רבעון או שניים".
ARPU - הכנסה ממוצעת למנוי תקטן
מה קרה ל-ARPU של פרטנר וסלקום ברבעון החולף? "סביר להניח שה-ARPU שיוצג רק בתוצאות של הרבעון השלישי יהיה נמוך משמעותית וגם משקף יותר, עקב המעבר של כמות הולכת וגודלת של לקוחות לחבילות הכל כלול אשר זולות באופן משמעותי מן החבילות שהיו נהוגות עד כה", כותבים בהראל.
נקודות אור ואופק צמיחה
האם יש דברים חיוביים באופק? "ברמה העסקית אנו מתקשים לזהות בשלב זה דברים חיוביים מהותיים שיכולים לשפר את מצבן של חברות הסלולר הגדולות, אבל יש מספר נקודות אור", מונים בלידר. "חסכון בהוצאות עקב מהלכי התייעלות, שיפור בתזרים עקב הירידה ביתרות ההון החוזר והמשך העברת לקוחות עם ARPU נמוך לחבילות ללא הגבלה".
בהראל מציינים כי הוספת תחומי פעילות כמו תקשורת קווית ושירותי טלוויזיה רב ערוצית שתבוצע לאחר הסדרת השוק הסיטונאי וביטולו של הסכם הג'יגות ויעניקו לחברות הסלולר אופק מוגבל למדי של צמיחה.
שכחו מדיבידנד
האנליסטים מסכימים כי לנוכח ההרעה בתוצאות העסקיות, העלייה בסיכון, הפירעון הקרוב של חוב בהיקפים גבוהים שעולים על התזרים ורמת המינוף הגבוהה של חברות הסלולר - ירידה בשיעור חלוקת הדיבידנד תהיה חיובית הן עבור האיתנות הפיננסית והמאזן והן עבור בעלי האג"ח של החברה הללו.
ההמלצה לגבי המניות
בלידר ממשיכים להמליץ על חשיפה מוגבלת למניות הסלולר, מורידים את מחיר היעד של סלקום לכ-30 שקל ומותירים בשלב זה את מחיר היעד של פרטנר ללא שינוי, ברמה של 20 שקל, בעיקר בשל האפסייד הקיים לחברה עקב האישור האפשרי של עסקת האצ'יסון בשבועות הקרובים.
בהראל מעלים את ההמלצה לסלקום מתשואת חסר לתשואת שוק ומעדכנים את מחיר היעד ל-27 שקל. בנוסף חוזרים על המלצת תשואת שוק למניית פרטנר ומעדכנים את מחיר היעד ל- 17 שקל למניה.