הגיוס של תשובה: 6 נקודות למחשבה על הצביעות של המוסדיים - לקרוא ולהתעצבן

בשורה התחתונה תשובה השלים גיוס ענק, אבל המוסדיים בחרו להתחשבן איתו - על חשבון העמיתים
תומר קורנפלד | (59)

יצחק תשובה עבר השבוע בהצלחה את מבחן השוק. קבוצת דלק גייסה 685 מיליון שקלים באג"חים כאשר הביקושים הגיעו ליותר מממיליארד שקלים. עם זאת, ההנפקה לוותה בטונים צורמים מאוד שכן הגופים המוסדיים בחרו באופן גורף שלא להשתתף - זכר לתספורת בדלק נדל"ן. כביכול צעד ראוי מצד אלה המנהלים כספי ציבור - בפועל זה ללכת נגד הציבור.

נתחיל מהסוף - אין לנו מושג האם בעוד עשר שנים בדיוק המשקיעים יקבלו את הכסף שלהם על ההשקעה במלואו או שבפרק הזמן הזה תיקלע קבוצת דלק להסדר חוב. עם זאת, על פי תנאי השוק - העסקה הנוכחית שהציעה קבוצת דלק למשקיעים הייתה עסקה מצוינת - אג"ח ארוך בדירוג גבוה ומרווח הוגן מול השקעה באפיק הממשלתי. המשקיעים המוסדיים אשר ירכשו איגרות חוב בשלב המוסדי ייהנו גם מהנחה בשיעור של 0.8% - עמלת התחייבות מוקדמת.

ובכל זאת, על הגיוס הזה מוטל צל כבד מצד כמעט כל בתי ההשקעות במשק, שמנהלים את כספי הפנסיה וקרנות הנאמנות של כל הציבור שהתרחקו מן העסקה כמו מאש. ולכן - בכדי להסביר את הצביעות של המוסדיים - הנה מספר נקודות ששווה לבחון.

1. בית ההשקעות פסגות היה זה שהוביל את הקו הנוקשה ביותר נגד ההשקעה בגיוס של יצחק תשובה. אולי מוטב שהעמיתים של בית ההשקעות יפנו שאלה אחת לחגי בדש: "אם אתה נגד השקעה בחברות של בעלי שליטה שעברו הסדרי חוב - מדוע בית ההשקעות שלך מחזיק באיגרות חוב של קבוצת דלק בהיקף של 350 מיליון שקל?"

2. גוף נוסף אשר התנגד נחרצות להשקעה בעסקה - הייתה חברת הביטוח כלל. אולי עמיתי חברת הביטוח שכחו אבל מנכ"ל כלל ביטוח איזי כהן היה זה שחתום על הסדר החוב הגדול במשק באפריקה ישראל בהיקף של 7 מיליארד שקל. לא רבים זוכרים אך בזמן הסדר החוב איזי כהן היה מנכ"ל אפריקה ישראל - שהעדיף לדחות תשלומים לנושים ודאג לתספורת גדולה למוסדיים. אולי כדאי שעמיתי כלל יפנו לכהן שאלה אם ההתנגדות להשקעה אינה צביעות.

3. בשיחות עם מספר גופים מוסדיים - לכולם היה ברור כי בתנאי השוק הנוכחיים מדובר בעסקה מצוינת שאף תניב רווח למשקיעים בטווח הקצר. לא היה אחד שחשב אחרת. ובכל זאת, המוסדיים הודו כי הם העדיפו שלא להשתתף במכרז שהתקיים אתמול בכדי לא להיות היחידים החתומים על דו"ח הצעת המדף ולקבל כותרות בעיתונות על כך שהלוו כסף ליצחק תשובה ושנים ארוכות קדימה ייפגעו תקשורתית מכך.

בכך - חוטאים מנהלי ההשקעות לתפקידם המרכזי - לייצר תשואה הולמת עבור העמיתים. קרוב לוודאי שאותם מנהלי השקעות ירכשו איגרות חוב של דלק במסגרת המכרז הציבורי - בכדי שלא יידעו מי הם. בכך - אותם מנהלים ישלמו על איגרות החוב 0.8% לעומת המשקיעים שהשתתפו בשלב המוסדי. תשואה של 0.8% שמתקבלת בתוך מספר ימים היא תשואה של 4 שנים בחיסכון בנקאי כיום.

קיראו עוד ב"אג"ח"

4. כעמית של מספר בתי השקעות אני לא חושש מהביקורת הציבורית כנגד יצחק תשובה והתספורת שבוצעה בדלק נדל"ן. אני היום כועס על מנהלי ההשקעות שלי שלא דואגים למקסם את התשואה שלי ודואגים בעיקר ליחסי הציבור שלהם ולחשש מכותרות שליליות בתקשורת. בדומה למנכ"ל של חברה שתפקידו לייצר ערך לבעלי המניות - תפקידם של מנהלי ההשקעות הוא להשיא את התשואות של העמיתים. כאן הם חטאו.

5. אותו יצחק תשובה שממנו המוסדיים מעדיפים להתרחק גייס לפני פחות משנה סכום עתק של 2 מיליארד דולר באג"ח לפיתוח מאגר 'לוויתן'. כמעט כל קופות הגמל שהתרחקו מההנפקה שנערכה אתמול לא חששו להשקיע באג"חים של תמר-בונד. מה ההבדל? שמות הגופים המוסדיים אשר השקיעו בהנפקה - לא פורסם לציבור מאחר ומדובר באג"ח וחו"ל. צביעות - כבר אמרנו?

6. לאותם מנהלי השקעות שלא השקיעו אתמול בשלב המוסדי ומתכננים לרכוש אג"חים במכרז הציבורי. דו"ח ההחזקות של קרנות הנאמנות לסוף חודש פברואר יפורסם בעוד כחודשיים, ודו"ח ההחזקות של קופות הגמל יפורסם בעוד כשלושה חודשים. בקלות ניתן יהיה לראות שם מי רכש מאוחר יותר בשוק במחירים גבוהים יותר - רק כדי לחמוק מכותרת תקשורתית.

תגובות לכתבה(59):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 51.
    כריש פטיש 23/02/2015 19:39
    הגב לתגובה זו
    החוב? 2) חייבים להחרים מי שעשה תספורת :א.כדי לבוא איתו חשבון. 3)למען יראו ויראו.
  • 50.
    מי שילם עבור הכתבה ? (ל"ת)
    אלכס 22/02/2015 15:19
    הגב לתגובה זו
  • תשובה מ'זתומרת... (ל"ת)
    שומעים את הליקוק 22/02/2015 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 49.
    קשקשן דמגוג (ל"ת)
    ישראלי 22/02/2015 01:12
    הגב לתגובה זו
  • 48.
    צדקו בתי ההשקעות - לאג״ח לא ניתנו ביטחונות (ל"ת)
    אל״י 22/02/2015 00:09
    הגב לתגובה זו
  • 47.
    מאיר 21/02/2015 07:37
    הגב לתגובה זו
    הביטו בתמונה שבראש הכתבה ותראו איך תשובה צוחק על מי שקנה אג"ח שלו . כי הוא יודע ( אני מתפלל) שהפעם לא יעשה תספורת, הפעם זה ק ר ח ת אמן
  • 46.
    משקיע 20/02/2015 18:31
    הגב לתגובה זו
    בטווח הארוך ויתור על עסקאות מפתות של טייקונים שגרמו נזק למשקיעים, השתלם. אני מצפה מבית ההשקעות שלי לא להתפתות לעסקה חד פעמית של תוספת אחוז ושבעוד כמה זמן תהיה תספורת לטייקון כזה או אחר, כשהוא יודע שתמיד תהיה שמורה לו האופציה להציע עוד אחוז תשואה ולקבל כסף ציבורי.
  • 45.
    אלון 20/02/2015 18:28
    הגב לתגובה זו
    ובדיוק בגלל זה הם אמורים לא להשקיע בעסקה שהם יפסידו בה לטווח ארוך באופן בטוח (כי במכלול כל ההלוואות של אדון תשובה, יהיו כאלו שהוא ידאג "לאבד")
  • 44.
    משקיע 20/02/2015 18:20
    הגב לתגובה זו
    בטווח הארוך ויתור על עסקאות מפתות של טייקונים שגרמו נזק למשקיעים, השתלם. אני מצפה מבית ההשקעות שלי לא להתפתות לעסקה חד פעמית של תוספת אחוז ושבעוד כמה זמן תהיה תספורת לטייקון כזה או אחר, כשהוא יודע שתמיד תהיה שמורה לו האופציה להציע עוד אחוז תשואה ולקבל כסף ציבורי.
  • 43.
    לא מבין 20/02/2015 17:37
    הגב לתגובה זו
    יש ביקוש אדיר בארץ לדיור להשכרה בפיקוח, מדוע המוסדיים לא משקיעים את כספי הפנסיה ההשתלמות והגמל בפרויקטים כאלה? מדובר בשהקעה בטוחה, נושאת תשואה סבירה , שלא לדבר על ההיבט החברתי של השקעה שכזו. מי הגוף שירים את הדגל ?
  • איפכא מסתברא 2 22/02/2015 14:24
    הגב לתגובה זו
    צודק בהחלט! מעניין כיצד המוסדיים מסבירים את ההשקעות בנדל"ן מניב בחו"ל ואי רצונם לעשות כן בארץ...
  • 42.
    עיחלםויעעע 20/02/2015 17:26
    הגב לתגובה זו
    אך יא איזי יא חזיר שכמוך
  • 41.
    רונן 20/02/2015 16:42
    הגב לתגובה זו
    לא ברור למה אתה מקבל כותרת בכלל. עד שהמוסדיים מתנהגים בבגרות אצה רושם טור ברמה נמוכה . מושחת, נמאסת!
  • 40.
    blond101 20/02/2015 16:35
    הגב לתגובה זו
    כתב שוק ההון וסגן עורך של האתר ביזפורטל, אתה במקרה לא קשור לחיתום בכלל? אתה טועה לא פסגות וכלל הובילו את הקו הנוקשה כלפי החיתום של תשובה אלא העמיתים ובתי ההשקעות הם רק התישרו עם הקו הזה. ואני אחד מהם כן עזבתי את פסגות בזמנו של וורמוס כדי למנוע עזיבה הם הציעו דמי ניהול של 0.4% העדפתי לשלם 0.7% ולא להישאר אצלם כי ראיתי שהם דואגים יותר לטייקונים מאשר לי. כל בית השקעות שיצטרף להנפקות של ספר יחווה עזיבה של עמיתים. אני לפני תשואה מסתכל איך מתנהג בית השקעות. את מי הוא קודם כל משרת.
  • 39.
    עדה 20/02/2015 16:10
    הגב לתגובה זו
    למה אתה נכנס לנושא לא רלוונטי יש חילוקי דעות ורבים מקוראי ביזפורטל מעדיפים לקרוא ולהקשיב לשיחות שלך עם גורביץ ופרשני הון נוספים מאשר לנסות להבין מניעים של אדם כזה או אחר בפרשת ההנפקה השנויה במחלוקת הזו יש דעות כאלה ודעות אחרות שמנוגדות לכאלה אז לדעתי האישית אל תיכנס לפינה הלא מתאימה ואני חושבת שאתה די נפלת בבור הלא נכון ןמתאים לך שבת שלום לך ושבת חמימה לכולם
  • 38.
    אחד 20/02/2015 15:45
    הגב לתגובה זו
    אמנם לא השתתפו בהנפקה , השאלה אם אותם מוסדיים ובראשם פסגות לא יקנו בשקט בשקט בבורסה את האגח של תשובה. מקווה שלא, ימים יגידו.
  • אין כאן שאלה - הם יקנו ! (ל"ת)
    י 22/02/2015 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    פנינה 20/02/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
    למה אלו המנהלים כספי ציבור הולכים לפי דבריך נגד הציבור המשקיע כספים אצלם אני חושבת שאתה לא מובן לרובנו אלו המנהלים חיים בעיקר מעמלות ומה הצביעות הזו שלהם בעיניך איזה אינטרס יש להם ללכת נגד הציבור המשקיע בקופות הגמל שלהם אני לא מבינה אותך כלל
  • אשר 20/02/2015 17:00
    הגב לתגובה זו
    בעקרון אלו שלא השתתפו מנהלים קופות גמל מאסיביות כמו גדיש עצמה תמר ואלטושלר גמל כללי וכן מנהלים קרנות נאמנות רבות והם חייבים להראות דוח רבעוני אז אלו שהשתתפו חלקם רק חלקם מנהלים קרנות וקג בהיקף קטן אם בכלל
  • 36.
    קליפ 20/02/2015 15:28
    הגב לתגובה זו
    ככל שהעמיתים מפסידים יותר!!! זה כל הרעיון של הרגולציה והתקשורת שמכוונת לפגוע בזדון בעמיתים( המגזר היהודי)
  • 35.
    עופר 20/02/2015 15:23
    הגב לתגובה זו
    אחריות לשמירת כספת על כתפי גנב? במקרה הזה תשובה מעל באמון שניתן לו ע"י הציבור וגזר קופון על חשבוננו, מדוע שיקבל אמרון פעם נוספת? שוב להבדיל, רק כדוגמה: התיתן אם את בתה למשמורת בידי מי שהורשע באונס? הדוגמות שהעלתי מקבילות, מדובר ביושר אישי ואמון! אני מתפלא בכלל איך הרגולטור או המחוקק לא מוצאים דרך למנוע גיוס הון בידי מי שלא עמד בהתחייבויותיו בעבר
  • 34.
    הדאגה לציבור בלוף 20/02/2015 15:09
    הגב לתגובה זו
    תמר זנדברג ביקשה לחקור מי ידע על כוונתו של לפיד שלא לאשר את מכירת כיל לפוטאש וביצע שורט גדול. האם היא קיבלה תשובה והאם מישהו בכלל בדק את זה? למה כולם שותקים ? העיקר טובת הציבור נגד עיניהם . כולם פה מושחתים ומצליחים רק בקומבינות. כלום לא שווה פה.
  • 33.
    הכותב נשמע כמו תועמלן של תשובה (ל"ת)
    דור 20/02/2015 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    בוט 20/02/2015 15:03
    הגב לתגובה זו
    1. לאו דווקא יסתערו על הניירות האלה, וזה שיש קונצנזוס של אנשי מקצוע שמדובר בהנפקה אטרקטיבית בטווח הקצר אין משמעות שמדובר בנייר טוב לטווח הארוך. 2. היזם השמיד ערך במאות מיליוני שקלים. הכל באופן חוקי, מדוד ומלוכלך (הפרדת דלק נדלן). בית השקעות כה נואש לתשואה, שאין לו את המעוף והאינטלקט למצוא אפיק השקעה אלטרנטיבי - עדיף שלא ינהל כספי ציבור.
  • 31.
    מנשה 20/02/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    קראתי בעיון את המאמר שלך ואני מציין שלא כתבת במאמר שמי שכן השתתף בהנפקה היו שחקני נוסטרו וכאלו שהם גופי חיתום אבל כתבת על צביעותם של מרבית מנהלי השקעות שלא השתתפו לא מדוייק לא בגלל כותרת זו או אחרת הם נמנעו מלהשתתף אולי אתה לא יודע אבל הפחד קיים אצלם יותר מכותרת זו או אחרת הפחד שבזמן האמת הוא יברח ישתקע סופית בחול ולא יחזיר מאומה כי מרבית השקעותיו כבר כיום מועברים משיקולי מס ועוד שיקולי כדאיות לחול אז למה שיחזיר שקלים שלקח מפה למה מה הכדאיות שלו יברח וזהו זה מבין תומר או לא מבין שבת שלום לכולם
  • 30.
    המוסדיים פוחדים משלי 20/02/2015 14:54
    הגב לתגובה זו
    כולם פופוליסטים ופוגעים בציבור . תבדקו מה קרה בגז עם גילה ההסכם שהמדינה מציעה לא עוזר לציבור את החוזים עם חברת החשמל הם משאירים כפי שהוא. הציבור לא ירויח כלום. אבל הם זוכים באהדת הטיפשים. וכיל אותו דבר כשהבינו שהציבור נפגע לא רק משקיעי המניות אלא מתחילים לפטר עובדים כולם החלו להאשים אחד את השני. ביבי האשים את לפיד. לפיד האשים את החשכלית. העובדים מאשימים את ההנהלה . ההנהלה את המדינה ומי יצא ברווח? שישנסקי שקיבל מיליונים וזליכה שמקבל שכר רועץ. הציבור מטומטם והציבור ישלם .
  • 29.
    דלק נדלן 20/02/2015 14:54
    הגב לתגובה זו
    על התספורת בדלק נדלן ולכן אני לא מסכים עם הכתב.יש ללמד לקח את הפוגעים בכיס החוסכים
  • 28.
    לתומר למה צביעות אני רואה זאת אחרת דווקא ששומרים עלינו (ל"ת)
    עמוס 20/02/2015 14:30
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 20/02/2015 23:21
    הגב לתגובה זו
    הצביעות היא כן הגופים כן מחזיקים באגח של דלק, פסגות לדוגמא נמצאת בכל! סדרות האגח של דלק - גם בכאלה שהונפקו לאחר ההסדר. בנוסף הם יקנו גם את הסדרה הזו בשוק בשלב יותר מאוחר ובכך למעשה יוותרו על ה0.8% הנוספים אם לא יותר.
  • 27.
    אילה 20/02/2015 14:26
    הגב לתגובה זו
    אתה לא מדייק בסופ הכתבה כתבת שראוי לציין את אלו שכן השקיעו והשתתפו בהנפקת האגח אז אני מציינת שאתה לא מדייק הגופים שכתבת עליהם כמו מנורה איילון אינפיטי אפסילון ועוד הם חתמים ומחוייבים להנפקה ואכן השקיעו כל אחד אבל לא מרצונם אלא בתור מובילים וחתמים על ההנפקה ויש עוד גופים שהשתתפו אבל אלטושלר פסגות מיטב דש כלל לידר ועוד לא התקרבו ולא מפחד העמיתים שלהם להיפך הם בחנו לגופו של ענין ולא קיבלו הבטחה מפורשת מתשובה שאם המצב יחמיר או ישתנה הם יקבלו את מלוא התמורה חזרה ביום הפדיון הפחד מתספורת קיים גם קיים זה מה שקרה בעצם ואל תבלבל אותנו בבקשה ממך
  • אבי 20/02/2015 23:23
    הגב לתגובה זו
    הם מחזקים ביתר הסדרות ?
  • 26.
    יעקב 20/02/2015 14:15
    הגב לתגובה זו
    הצביעות שלך היא אסור היה להשתתף באגורה ב הנפקה לאדם נוכל שעושה תספורת הרוחים מהתמלוגים לכיסו וההפסדים מכישלונו לציבור ואם תהיה שוב תספורת!!! הרצחת וגם ירשת האם אתה שופרו של תשובה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! A11111111111111CUV
  • 25.
    זהבה גלאון והשמאל 20/02/2015 14:00
    הגב לתגובה זו
    עופו.קרציות
  • 24.
    אפרים 20/02/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
    מומר נא לדייק לפני שנה עור לא היתה התספורת בדלק נדלן אז נכון שהוא קיבל מהמוסדיים 2 מיליארד דולר בהנפקת בונד לפיתוח מאגר לוויתן אבל זה היה עם ביטחונות של המאגר שאז היתה התלהבות שהנה יש אפשרות להשקעה במאגר קיים לא באגח כמו היום שאף אחד לא בטוח שיחזור למשקיעים בסוף במלואו אז זה לא דומה למה שהיה אז שהמוסדיים השתתפו למה שיש היום לאחר התספורת בדלק נדלן נא לדייק להבא בבקשה ממך
  • 23.
    nnavv 20/02/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
    האם גם בממשלתי הוא מחרים הרי לא שלמו באגרסקו ובקרוב בדואר הכל פרסומת על חשבון העמתים
  • 22.
    קלקלן 20/02/2015 13:56
    הגב לתגובה זו
    שיקולים נכונים ונבונים מוטעים בכתבה. אבל על מנהלי בתי השקעות כבר אי אפשר לסמוך: בין אם הדרגה לכוןתרות ובנוס אישי, בין אם ראינו בעבר כמה טעויות היו אצלם.
  • 21.
    שוקי זיקרי 20/02/2015 13:52
    הגב לתגובה זו
    המחוקק חייב לאסור על בעלי חוב שלא פרעו את חובם ללוות כסף מהציבור. די אם קיים בעל מניות המחזיק 5% ויותר שכבר הסתפר על חשבונינו, אין לאפשר לאותה חברה להנפיק אגח
  • ומה לגבי אג״ח של המדינה? גם עשו עלינו תיספורת (ל"ת)
    אבי 20/02/2015 23:24
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    ליאור 20/02/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    זו הפקרות להלוות לאדם שלא פרע את חובו הקודם באג"חים שהנפיק בעבר ללא בטחונות וכעת מבקש הלוואה חדשה אף היא ללא בטחונות. האם כספי הציבור הם הפקר שמותר להמר עליו ? אולי תשובה יחזיר את חובו החדש ואולי לא. יש כאן גם הפקרות מצד הרגולטור שמאפשר לדברים מעין אילו להתרחש. ולכן יש לחוקק חוק בכנסת שאדם שלא פרע חוב קודם אסור להלוות לו כספים חדשים כי הוא בבחינת שור מועד.
  • 19.
    משה ראשל"צ 20/02/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    למדתי לקנות אגחים לבד במקום דרך קרנות נאמנות כי אני משלם פחות מס למדינה ( במצב שמדד אפס) 15 במקום 25 אני לא משלם את עמלות הניהול שלהם ואני מגיע לרווחים יותר גבוהים כי אני יכול לצאת בזמן הנכון מה שגופים גדולים לא יכולים לעשות כי הם יפילו את הנייר שעליו הם מושקעים ( הגודל רק מפריע )
  • 18.
    אסתר 20/02/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    מה שייך חגי בדש מפסגות שמתנגד להנפקת האגח החדש לאחזקתו באגחים הקודמים אז מה אם יש לו מקודם אגח אז מה הוא צריך להוסיף עוד אגח לאמתחתו שנית מה שייך מנהל כלל איזק כהן שחתם בזמנו על הסדר חוב באפריקה להתנגדותו היום להנפקה של תשובה אני חושבת שאתה תומר אינטרסנט כמו שאתה כותב שכאילו דואג לעצמך בתור עמית קופת גמל וליתר עמיתי הקופות נו באמת אני חושבת שאתה לא מדייק בלשון המעטה
  • 17.
    אם יוודע לי שאלטשולר יקנו ,אני מושך את כספי קרן ההשתל (ל"ת)
    אבי 20/02/2015 13:32
    הגב לתגובה זו
  • עופר 20/02/2015 15:29
    הגב לתגובה זו
    עמה קלון, מי שמבצע מנוע מלכהן כאיש ציבור, כל גם מי שעשה תספורת, אין לו זכות לקבל הלוואה מהציבור
  • 16.
    אשר 20/02/2015 13:25
    הגב לתגובה זו
    אתה אינטרסנט בכל הפרשה הזאת לא ציינת [למרות שכתבת] שאתה דואג לעמיתים לא כתבת מאומה יפדה ויחזיר את התמורה ויפדה את האגח בבוא הזמן שנית איפה כתוב במאמר שלך שהוא הבטיח זאת לאף מוסדי אין הבטחה כזאת ממנו אישית לא בכתב ולא בעל פה אז מאיפה הביטחון שלך שרק אתה צודק ויודע מה שאחרים לא יודעים ויש עוד ועוד אז לא תמיד רק אתה מבין מה שאחרים לא לתשומת לבך מר קורנפלד
  • 15.
    אזרח 20/02/2015 13:25
    הגב לתגובה זו
    חבל שמנהלי ההשקעות של המוסדיים לא מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסא הצרה שבה הם כלואים. השקעה בדיור להשכרה בשכירות מפוקחת שלה משוועים אזרחים רבים בארץ , תניב תקבולים בטוחים וקבועים לטווח ארוך. זה הרבה יותר בטוח מלהלוות כסף לכל מיני תשובהים ולבייבים שיודעים לקחת כסף אך לא להחזיר. מעבר לתבונה הפיננסית שבהשקעה כזו יש בכך גם פתח להקל על מצוקת הדיור של אזרחים רבים בארץ. אני אשמח להעביר את כספי הפנסיה הגמל וההשתלמות שלי לגוף מוסדי שינתב כספים לכוון זה.
  • 14.
    בעוד מספר ימים האג"ח תסחר בשער של 95.יפה נהגה פסגות! (ל"ת)
    דב 20/02/2015 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שילמו לכתב בוודאות בחד צדדיות לתשובה (ל"ת)
    נבון מחדרה 20/02/2015 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אחד 20/02/2015 13:05
    הגב לתגובה זו
    מי שעושה תספורות שידע שמנהלי כספים מוסדיים לא ילוו לו כסף. כך צריך להיות ואני מקווה שהנורמה הזו תשתרש. צר לי שמנורה שאני עמתי קרן הפנסיה שלה, בחרה כן להלוות לו כסף. ועוד לא שכחתי שמנורה מבטחים הלוו כסף לנוחי דנקנר, ומעניין כמה מהכסף הזה הם ( אני) ראו בחזרה.
  • 11.
    נפגע דל"נ 20/02/2015 13:04
    הגב לתגובה זו
    1. אם היו עוד כמה גופים שמחרימים את ההנפקה היא לא היתה יוצאת לפועל, בגלל אנשים ממומנים כמוך תשובה ממשיך לצחוק עלינו. 2. אם לא היו הנפקות ללא ביטחונות בכלל במשק (לא כמו ההשוואה שלך לתמר) השוק היה מקום בטוח יותר למשקיעים ולא למנהלי קרנות (אתה) שמרוויחים גם בשוק מפסיד. 3. ההשוואה המקוממת בין תשובה לאפריקה מקוממת תשובה חתך 70% מההשקעה והרוויח כבר על ההשקעה שלו בחברה. לעומתו לבייב חתך 7% ועדיין לא הרוויח את מה שהשקיע בפעם האחרונה. עליו המוסדיים עושים שרירים (אולי הכיפה? סתם לבדיקה). ולסיום מהכיסא שאתה יושב עליו כמנהל שמרוויח על גב העמיתים כדאי שתדבר פחות כי אתה נהנתן וסחטן בדיוק כמו תשובה רק יותר קטן.
  • 10.
    דני 20/02/2015 12:59
    הגב לתגובה זו
    למרות הנקודות שחלקן נכונות אני חושב שנכון לא להשתתף בהנפקות של חברות/בעלים שביצעו תיספורת בעבר זה יגרום לכך שבעתיד חברות אחרות יחשבו טוב לפני שהן הולכות לתספורות וינסו להימנע מכך ובזה יגדילו את התשואה של כל החוסכים על חשבון בעלי ההון
  • 9.
    חכם מימון 20/02/2015 12:58
    הגב לתגובה זו
    חברה אדם או כל מקורב אשר בבעלותם הייתה חברה שעשתה תספורת לא יוכלו לפנות לציבור במשך 20 שנה לפחות
  • 8.
    עמי 20/02/2015 12:49
    הגב לתגובה זו
    אבל לא מגיע ציון לשבח למי שהשתתף.
  • 7.
    שלמה 20/02/2015 12:44
    הגב לתגובה זו
    לכותב יש טעות אחת גדולה אתה מנסה לנצח בקרב קטן אבל תפסיד במערכה. דבריך מעודדים בעלי חוב לבצע תספורות ויוותרו להם. בעלי חוב חייבים להבין חד וחלק שבצוע תספורת יפגע בהם לכל החיים.
  • 6.
    כל הכבוד למוסדיים...צודקים !!! (ל"ת)
    יוסי 20/02/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיקי 20/02/2015 12:34
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם כספי הפנסיה שלך היו מושקעים בדלק ההיתה מדבר אותו הדבר . דע לך מי שהחסיר ממך פעם אחת כסף ולא בסכום קטן לא יהסס לעשות שנית אותו דבר. מר תשובה לזיכרוני נילחם להגיע להסכם הפוגע שבו צימצם את החובות שלו במליארד וחצי ש"ח לעניות דעתי תשובה לא חסר מזומנים והיה יכול במאמץ אולי לא קטן לשלם את מלוא חובו לציבור , אבל קל יותר שאחרים ישלמו אני מצדיק לגמרי את מנהלי המוסדיים לא להשתתף בהנפקה למרות לדעתי זה למרעית עיין וימים יגידו אם גם בהנפקה הבאה לא ישתתפו.
  • 4.
    דניאלה 20/02/2015 12:27
    הגב לתגובה זו
    תודה, תומר. המשך להאיר את עינינו בדברים וכתבות מסוג זה.
  • 3.
    ישראלי 20/02/2015 12:23
    הגב לתגובה זו
    מצפה לפרסום שלכם בעוד כחודשיים, נא פרסמו גם אם היה מי שלא קנה בכלל. כי הוא יהיה ראוי שאעבור אליו.
  • 2.
    אזרח מן השורה 20/02/2015 12:22
    הגב לתגובה זו
    חולק על תומר שלדעתי מדבר מתוך פוזיציה . יפה עשו המוסדיים כי מי שחתום על "אבי התספורות" צריך לדעת שעליו להכניס קודם כל את ידו ולהוציא מכיסו כדי להחזיר לכל מי ש"סיפר" ושהמקרה שלו ישמש דוגמא לכל האחרים..
  • 1.
    כל מילה בסלע ! צודק (ל"ת)
    דן 20/02/2015 12:08
    הגב לתגובה זו
אגח
צילום: ביזפורטל
קרנות נאמנות

איך להשקיע בקרנות אג"ח, למה לשים לב וממה להיזהר

משקיע צריך לבחור בין עשרות מסלולי אג"ח; הבחירה חשובה - מדד תל-גוב שקלי 5+ המייצג את האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים של 5 שנים ויותר ירד בכ-4.5% מתחילת השנה ומנגד תל-גוב שקלי 0-2 עלה בכ-0.8%
קובי ישעיהו |
תהליך עליית הריבית המהירה שהחל בארה"ב וגם בישראל במהלך 2022 על רקע העלייה החדה בקצב האינפלציה הביא לירידות חדות בשוק האג"ח ולתשואות שליליות גם בקרנות הנאמנות וקרנות הסל העוקבות אחרי מדדי האג"ח השונים. בשנה שעברה התמונה השתנתה בשוק האג"ח המקומי כשמדד All Bond כללי עלה ב-3.76%, הצמוד ב-3.91% והשקלי ב-3.42%. בהתאם היו גם לא מעט קרנות נאמנות שסיפקו תשואות סבירות למשקיעים. והשנה, אגרות החוב הממשלתיות, בארה"ב ובעולם, היו אמורות לרשום תשואות עוד יותר יפות. עם רוח גבית מהורדות ריבית על ידי הפד ובנקים מרכזיים אחרים, הן היו צפויות לעלות ב-10% ויותר. אבל, זה לא מה שקרה. בחודשים האחרונים נרשמו ירידות חדות למדי בשוקי האג"ח הממשלתיים בישראל ובארה"ב, בעיקר בסדרות הארוכות. ובהתאם - התשואות עלו. הסיבה העיקרית לעליית התשואות - נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי בארה"ב שלא מאפשרים בינתיים לפד להתחיל להוריד את שיעור הריבית. לקריאה נוספת: לאחר הירידות בחודשים האחרונים? האם האג"ח מעניינות להשקעה. רבעון ראשון אג"ח: הורדת הדירוג משקפת את ביצועי החסר של האג"ח הממשלתי. העלייה בארה"ב התרחשה כאמור בעיקר על רקע פרסום נתוני מאקרו חזקים (בעיקר אינפלציה ושוק העבודה) שהביאו לדחייה וצמצום בהערכות השוק לגבי תחילת תהליך הורדת הריבית שם. בארץ, כמובן, יש גורמים נוספים, בעיקר כאלה הקשורים למלחמה ולנגזרותיה. על רקע הטלטלות בשוקי האג"ח נרשמה שונות גבוהה מאוד בין מדדי האג"ח השונים בתל אביב מתחילת השנה. מדד All Bond כללי עלה בכ-0.1%, מדד האג"ח הצמודות הכללי עלה בכ-0.7% אבל מדד התל-גוב צמודות (הממשלתיות הצמודות למדד) רשם ירידה של 1.4%. התל-גוב השקלי ירד בכ-2% ואילו התל-בונד 40 (המייצג 40 סדרות אג"ח של חברות בעלות דירוגים גבוהים) ב-1.6%.  בסך הכל יש בבורסה עשרות מדדי אג"ח שונים ובהתאם השוק היום מאוד משוכלל ומשקיע צריך בראש ובראשונה להחליט כמובן מה רמת הסיכון שהוא רוצה לפעול בסביבתה ולפי זה לחלק את תיק ההשקעות למניות, אג"ח והשקעות אחרות (סחורות, מט"ח, אלטרנטיבי.). בתוך החלק האג"חי אפשר להשקיע בקרנות סל פסיביות (בדומה למניות הן פשוט משקיעות פחות או יותר לפי מדדי האג"ח השונים), ממשלתיות או קונצרניות, או בקרנות נאמנות אקטיביות, ששם דמי הניהול גבוהים יותר. אז איך בוחרים קרן נאמנות המתמחה בהשקעה באגרות חוב? כאמור, למשקיע הסולידי יש היום המון אפשרויות בחירה והן כוללות בין השאר קרנות המתמחות באג"ח ממשלתיות שקליות (כאלה שלא צמודות למדד), קרנות המשקיעות באג"ח ממשלתיות צמודות למדד, ויש גם קרנות המשקיעות באג"ח חברות (קונצרניות) שקליות, דולריות או צמודות למדד. יש גם קרנות המשקיעות באג"ח בחו"ל. 

הסדרות הקצרות פחות מסוכנות

יש מספר כללי אצבע חשובים - אג"ח ממשלתיות פחות מסוכנות מקונצרניות וככל שזמן הפידיון של האג"ח יותר קצר (מח"מ - משך חיים ממוצע) הסדרה פחות מסוכנת (מק"מ, האג"ח הממשלתי השקלי לתקופה של עד שנה, הוא הכי פחות מסוכן ומנגד האג"ח הארוכות לתקופות של 10-30 שנה הן הכי מסוכנות). בתוך האג"ח הקונצרניות יש את הדירוגים  - הסדרות הכי פחות מסוכנות הן אלה בעלות הדירוגים הגבוהים (סדרות המדורגות AAA או AA ) והכי מסוכנות הן אלה ללא דירוג כלל (המכונות גם אג"ח זבל).  כך למשל מדד תל-גוב שקלי 5+ המייצג את האג"ח הממשלתיות השקליות לטווחים של 5 שנים ויותר צנח בכ-4.5% מתחילת השנה ומנגד תל-גוב שקלי 0-2 עלה בכ-0.8%. אז מי שהימר על ירידת ריבית ובהתאם השקיע בסדרות הארוכות "חטף" ומי שנשאר בסדרו הקצרות יותר רשם רווח קטן עם סיכון נמוך. אי אפשר לברוח מזה - אם רוצים לנסות להרוויח יותר אז צריכים להעלות את רמת הסיכון - ובהתאם אפשר גם לספוג הפסדים כבדים יחסית במידה והנחות הבסיס לא מתממשות. גם דמי הניהול חשובים - בקרנות הסל הם הרבה יותר נמוכים בדרך כלל (סביב 0.2%-0.3% לשנה) ואילו בקרנות האקטיביות 0.3%-1.5% כשהרוב הגדול נע בין 0.5% ל-1%. כמעט כל מחקר שנעשה בעשרות השנים האחרונות מצביע על כך שהרוב המוחלט של מנהלי הקרנות האקטיביים, גם במניות וגם באג"ח, לא מצליח לספק תשואה עודפת על מדדי השוק (באותה רמת סיכון) כך שעדיף ככל הנראה למשקיע הממוצע להתמקד בקרנות הסל הפאסיביות. ואכן, בשנה שעברה הקרנות הפסיביות עקפו לראשונה את הקרנות האקטיביות המסורתיות בהיקף הנכסים המנוהל. המשקיעים פדו במהלך 2023 כ-14.5 מיליארד שקל מקרנות נאמנות אקטיביות המנוהלות תחת הקטגוריה "אג"ח כללי", אחרי שגם בשנת 2022 הייתה הקטגוריה הפודה ביותר עם פדיון של כ-16.3 מיליארד שקל. קטגוריית קרנות אג"ח מדינה רשמה אף היא יציאת כספים מאסיבית בסכום של כ-6 מיליארד שקל אשתקד, לאחר שבשנת 2022 פדתה כ- 4.9 מיליארד שקל. מנגד, המשקיעים הזרימו כ-900 מיליון שקל לקרנות סל המתמחות באג"ח בחו"ל, וגם כ-630 מיליון שקל לאג"ח חברות והמרה. נקודה חשובה נוספת - להרבה משקיעים יש נטייה לבדוק את התשואות של קרן כזו או אחרת בשנה האחרונה או ב-3 השנים האחרונות ולהשקיע בה. בדרך כלל זו טעות מכיוון שתשואות העבר לא מלמדות כמובן על הביצועים בעתיד ולא מעט פעמים הקרנות שהיו בתחתית טבלת התשואות בשנה האחרונה או אפילו במשך מספר שנים קפצו לצמרת בשנה שלאחריה. זה נכון גם לקרנות המנייתיות, גם לגמישות וגם כמובן לקרנות האג"ח השונות.  בנוסף, בתי ההשקעות הגדולים נוהגים להבליט בפרסומים את "הקרנות המנצחות" שלהם בכל קטגוריה במטרה למשוך כספים חדשים ולהסתיר את הקרנות שלא הצליחו. אז אם בית השקעות מסוים מנהל עשרות קרנות מספיק שעד 10% מהון יצליחו בכדי לקנות שטחי פרסום בכדי לבשר למשקיעים הפוטנציאליים על "ההצלחה הגדולה" של קרן כזו או אחרת שהיכתה את מדדי הייחוס.

סימן קריאה - הקרן משקיעה באג"ח בסיכון גבוה יותר

נסתכל על  5 תתי קטגוריה מרכזיים בקרנות האג"ח: אג"ח מדינה כללי ללא מניות, אג"ח כללי בארץ ללא מניות – עם ובלי סימן קריאה, ואג"ח חברות והמרה ללא מניות – עם ובלי סימן קריאה. מה משמעותו של סימן הקריאה? שהקרן משקיעה באג"ח בסיכון גבוה יותר. בכל אחת מהקטגוריות יש עשרות קרנות.  אג"ח מדינה כללי ללא מניות - מדובר בקטגוריה שאמורה להיות הסולידית ביותר. הקרנות בקטגוריה זו משקיעות בכל סוגי אג"ח המדינה – צמוד, שקלי וריבית משתנה, בכל טווחי הזמן לפי שיקול דעתו של מנהל הקרן. חלק מהקרנות מרחיבות את טווח ההשקעה גם לאג"ח חברות בדירוג גבוה מאד. זה נותן להם יתרון מסוים, שכן התשואות באג"ח זה מעט גבוהות יותר, וגם מעלה את הסיכון, אך עדיין מדובר בכלי שנחשב סולידי. נזכיר שוב שגם בכלי הסולידי הזה אגרות חוב ארוכות יכולות לגרום להפסדים כבדים. כמעט כל הקרנות בקטגוריה שייכות לבתי ההשקעות הגדולים, כשנראה שהקטנים לא מגלים בה עניין בגלל פוטנציאל הרווחים הנמוך יחסית.  מדד תל-גוב כללי רשם מתחילת השנה ירידה של 1.5% לאחר שב-2023 הוא רשם עלייה של כ-1%.  אג"ח כללי ללא מניות עם ובלי סימן קריאה - בקטגוריה זו הקרנות משקיעות בכל סוגי האג"ח בארץ – בין ממשלתי ובין קונצרני, בין צמוד ובין שקלי או משתנה, ובכל טווחי הזמן. כלומר החופש גדול יותר, ונקודת ההשוואה היא מדדי ה-All Bond שכוללים את כל סוגי אגרות החוב. סימן הקריאה בשם הקרן מציין כאמור סיכון גבוה יותר, שאמור להניב תשואה טובה יותר. יש עשרות קרנות נאמנות בקטגוריה הזאת. אג"ח חברות ללא מניות עם ובלי סימן קריאה - האג"ח הקונצרניות מסוכנות יותר מהאג"ח הממשלתיות ולפיכך בתקופות טובות בשוק הן אמורות גם לספק תשואות גבוהות יותר. תשואת מדד תל בונד מאגר לשנת 2023 היה 6.32% וכ-1.5% מתחילת השנה, תל בונד צמודות נתן 5.94% ו-1.8% מתחילת השנה ומדד תל בונד שקלי 5.34% אשתקד מתחילת השנה 0.4%.