לא רק כנס: איך להשיג מודיעין עסקי?

תוכן בחסות |

מודיעין עסקי יאפשר לכם לדעת מה קורה בתחום שבו אתם נמצאים ומה עליכם לעשות על מנת לבלוט על רקע המתחרים. בשביל לאסוף את המודיעין הזה תצטרכו כמובן להשתתף בכנסים מקצועיים, אבל יש עוד כמה דברים שכדאי להביא בחשבון

איסוף מודיעין עסקי הוא נכון להיום אחד הכלים החשובים ביותר שעומדים לרשות מנהלים, יזמים ועצמאיים. בעזרת המודיעין ניתן לקבל תמונה אמינה של המצב בשוק ולבצע התאמות ושינויים לפי צרכי קהל היעד. במקביל, איסוף המודיעין קריטי לצורך יצירת בידול מול מתחרים ולכן השקעה בו משתלמת בטווח הארוך.

הדרך לאסוף מודיעין עוברת באיתור כנסים מקצועיים. בהקשר הזה, חשוב להקפיד על מספר טיפים רלוונטיים:

1. איתור כנסים מתאימים

יש מאות כנסים שמתקיימים בתחומים שונים בכל רגע נתון ברחבי העולם. הסוד הוא לאתר את הכנס שמתאים לנקודת הזמן הנוכחית שבה העסק שלכם נמצא: בין אם מדובר בשלבי פיתוח ראשוניים, בשלבי השקה או רגע לפני אקזיט.

2. השוואה בין סוגי כנסים

לא מספיק להחליט שמשתתפים בכנס, כי צריך לדעת לקראת מה הולכים. בשביל זה חשוב להשוות בין תערוכות, ירידים, ועדות, כנסים מקומיים או כנסים בינלאומיים. השוואה בין סוגי כנסים תאפשר לכם למקם את עצמכם בהתאם לתחרות הקיימת ולאסוף את המודיעין העסקי על הצד הטוב והיעיל ביותר.

3. מינגלינג – קשרים אישיים

קשרים אישיים הם חלק בלתי נפרד מהניסיון לאסוף מודיעין על עסקים מתחרים, קולגות ולקוחות. אין תחליף לקשרים אישיים וזה ידרוש מכם לצאת מאזור הנוחות. נסו להישאר חדים וערניים, אל תתביישו לשאול שאלות ושדרו ביטחון. אם אתם לא בטוחים מה לעשות, היעזרו באנשי מקצוע ודעו עם מי אתם הולכים לדבר בכל רגע נתון.

4. חלוקת משימות

בתחום העסקים נהוג להשתתף בכנסים יחד עם צוותי עבודה משלימים. במידה וזה גם המצב שלכם, הדבר הנכון לעשות יהיה לחלק משימות. כך תדאגו שכל עובד מגיע לתחום שרלוונטי עבורו ותחסכו מאמץ מיותר.

את חלוקת המשימות רצוי לבצע כמובן לפני הכנס, בהתאם למי שעומד להשתתף בו ולתחומים שעליהם הוא אחראי. אפשרות אחרת היא להחליט מי הולך לאיזה מוקד בכנס או לארגן חמ"ל: נקודה מרכזית שבה ניתן להיפגש כדי להעביר עדכונים ומידע בין אחד לשני.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

5. הכנת שיעורי בית

אף אחד מהטיפים לעיל לא רלוונטי אם לא תדעו מראש מה אתם מנסים להשיג. בשביל לדעת את זה תצטרכו להכין שיעורי בית, אפילו אם על פניו מדובר בהשקעה לא משתלמת של זמן ומשאבים. זכרו שריגול עסקי דורש הכנה מוקדמת ושהוא נמדד רק אחרי תקופת זמן מסוימת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים.
ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל