עידן אלדר
צילום: התקבל ע"י עידן אלדר
DIGITAL

NYPD בלוז: הדרך הקלה ליצירת משבר דיגיטל, ו-3 הדרכים הקלות להימנע מאחד

במשטרת ניו יורק רצו להגיע אל הציבור בדרך ידידותית במדיה החברתית ובמקום זכו למקלחת קרה וכואבת. עידן אלדר עם טיפים למניעת משבר דיגיטלי
עידן אלדר | (1)

ביממה האחרונה, כמעט כל כלי התקשורת הגלובליים דיווחו על משבר הדיגיטל הטרי של משטרת ניו יורק. המחלקה, אשר ידועה כמובן כ-NYPD, יצאה בקמפיין טוויטר שקרא לעוקבים שלה לצייץ תמונה שלהם עם שוטר ניו יורקי חביב ולתייג תחת #myNYPD.

הזוכים המאושרים, כך הבטיחו הגורמים בכחול, אולי יככבו בעמוד הפייסבוק של המשטרה!

האם אתם, קוראים יקרים, יכולים לנחש מה קרה מספר שעות לאחר הכרזת הקמפיין? נכון, הגולשים האמריקאים קפצו על ההזדמנות להתנגח, כמו שעשו כבר בעבר, והציפו את ההאשטאג עם תמונות של שוטרים קצת פחות חביבים מהמצופה, ביחד עם כיתוב סרקסטי ומרושע, שמעוות את כוונת המשטרה "לעזור" אל כיוון אחרי לגמרי. כך, השוטרים פתאום היו שמחים לספק לאזרחי ניו יורק:

בדיקת ממוגרפיה

טרמפ

מסאז'ים בחינם

ואפילו טיפולי שיער

בזמן הקצר שהיה להם להגיב, גורמים ממשטרת ניו יורק לא התנצלו על המהלך או ניסו להוריד אותו מהרשת. סטיבן דייוויס, אחד מדוברי ה-NYPD מסר כי: "אנשים חופשיים לעשות את מה שהם רוצים, אבל אנחנו עושים את המהלך כדי להעביר את המסר שלנו לקהילות השונות, אנחנו לא ניסוג ממטרת המדיה החברתית שלנו".

למתבונן מהצד, התשובה של דייוויס נראית תמוהה במקצת. נכון ליום שלישי (22.4) בערב, ההאשטאג עם כל התמונות הנפיצות הפך ל-Top Trending בטוויטר, וזה כנראה רחוק מאותה מטרת Social ש-NYPD חותרת אליה. למרות זאת, ישנה אמת בדבריו לגביו הרציונל של המהלך, אשר מטרתו לחבר בין הארגון לאזרחים אותו הוא משרת.

בדיוק בגלל זה, בחרתי לא לסיים את הטור הזה בלהניף את האצבע בתנועת "נו נו נו" ועם אזהרה מפחידה אל מותגים וארגונים בנוסח: "אל תחשבו על לעשות קמפיין תוכן גולשים". מניסיוני, קמפיינים מהסוג הזה יכולים בהחלט לקרב בין ארגונים ציבוריים או מסחריים לקהל היעד שלהם.

קחו למשל את קמפיין "כרוך בכישרון" של מפעל הפיס אשר הייתי מעורב ביצירתו, ושילב בין אינסטגרם לפייסבוק במטרה לעורר מודעות ומעורבות לקראת פרס ספיר לספרות. הקמפיין עודד את הגולשים לקרוא את תקצירי הספרים המועמדים באפליקציית פייסבוק, ואז לצלם תמונת אינסטגרם עם ההאשטאג של התקציר הרלוונטי, שתוכל לשמש ככריכה חדשים לספרים אלו. לאחר מכן, אלפי התמונות שצולמו נמשכו אל תוך האפליקציה ויצרו גלריה מרהיבה של תוכן גולשים אשר נחשפו לתקצירי הספרים.

אז מה בעצם מפריד בין קמפיין תוכן גולשים טוב לאחד שפשוט "מרים להנחתה"? לטעמי, הכל מתחיל בלשאול את השאלות הנכונות. החדשות הטובות הן שאם תשאלו את עצמכם את שלוש השאלות הבאות בזמן יצירת הקמפיין, ככל הנראה תוכלו להימנע ממשבר דיגיטל בארגון שלכם.

איפה: זירות הדיגיטל השונות מציעות חסינות שונה למשברים. אפליקציה פייסבוקית או אתר אינטרנט יאפשרו לכם לבנות מערכת "אישור תוכן" שבעזרתה תוכלו לאשר כל תוכן גולשים לפני שיעלה לאוויר, בעוד שפעילות טוויטר, כפי שלמדו החברים ב-NYPD, פחות מאפשרת שליטה מסוג זה. אז נכון, חשבון הטוויטר הרשמי של NYPD בחר לצייץ חזרה רק את התמונות הנבחרות שהתאימו לתדמית שחיפש, אבל בינתיים הגולשים כבר לקחו בעלות על ההאשטאג והפכו אותו לפרודיה מתמשכת. אין להסיק מכך שאין טעם ליזום קמפיין תוכן גולשים בזירות שמאפשרות פחות שליטה לארגון, רק שיש לקחת זאת בחשבון בהשתלבות עם התשובות לשלוש השאלות הבאות.

מתי: אם תזמון הוא הכל בחיים, הוא אפילו מצליח להיות יותר חשוב מכך כשזה נוגע לקמפיין פרסומי, בעיקר בעולם ה-Social. נהוג להגיד שלגולשים יש זכרון קצר, וזה נכון במידה מסוימת, אבל אל תחשבו על ה"גולשים" כגוש אחיד אלא אחד עם סקטורים שונים בעלי זכרון שונה. ארגון שבדיוק עכשיו יצא מפרשה של תמחור יקר לא צריך להעלות קמפיין שבו הוא מציג את עצמו כשווה לכל כיס, וגוף שמייצר כותרות אקטואליות על אלימות משטרתית, עדיף שלא ייזום קמפיין שמבקש מגולשים להצטלם עם שוטר מיד לאחר מכן.

איך : יכול מאוד להיות שהמשבר של NYPD היה נמנע אם רק היו מנסחים אחרת את הציוץ הגורלי שפרסמו. הבקשה הכל כך "מרימה להנחתה" של "יש לכם צילום עם שוטר?" בתוספת להאשטאג המתחסד "myNYPD", הניבה את התוצאות שהיה קל לחזות מראש. למעשה, בחינה של היוזרים שהעלו תמונות לחשבון של משטרת ניו יורק מראה כי חלקם הם בכלל "טרולים" אשר מחפשים ליצור פרובוקציה, וככל הנראה לא באמת קורבנות של אלימות משטרתית בצורה זו או אחרת.

גולשים מסוג זה ניזונים מארגונים שמתנסחים בצורה בעייתית וקופצים על ההזדמנות להראות להם את טעותם. לכן, חשוב ביותר לערב איש תוכן וקריאייטיב בעל ניסיון בקמפייני Social שיודע לעטוף את המטרה השיווקית באריזה הנכונה.

קמפייני תוכן גולשים הם הלחם והחמאה של המדיה החברתית. הם מחברים בין הארגון ללקוחות שלו וממלאים זירות ממותגות בפיסות מחיי הצרכנים שאוהבים את המותג. אל תימנעו מליצור קמפיינים כאלו, רק זכרו לשאול את השאלות הנכונות לפני שמרימים את הווילון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אין כמו אפליקציות פייסבוק (ל"ת)
    למי שנתקע ב-2009 24/04/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
הכוכב הבא. קרדיט: אתר מאקוהכוכב הבא. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

הכוכב הבא בראש הפריים טיים

בערב עם ריאליטי חזק, הוא כמעט תמיד בראש, וכך גם עם שידור "הכוכב הבא" לקראת אירוויזיון 2026, שהשתלט על רצועת הפריים טיים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-352 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-215 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.9% רייטינג ו-144 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 95 אלף צופים ו-4% רייטינג.


פריים טיים

תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, אבל כשיש ריאליטי, כמעט תמיד הוא בראש הטבלה, וכך גם היה אתמול עם "הכוכב הבא", שהיה עם רייטינג של 16.9% רייטינג ו-432 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "ווארט" של ערוץ 13, עם 7.9% רייטינג ו-182 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי, עם 7.1% ו-189 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.1% רייטינג ו-150 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.2% ו-66 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג אבל במקום הראשון מבחינת כמות צופים, 67 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 2% רייטינג ו-59 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-52 אלף צופים, ואילו אחריו היה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.9% רייטינג, ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגר המשדר המיוחד לזכרו של הדר גולדין ז"ל ששודר ברשת, עם 1.7% רייטינג ו-38 אלף צופים. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.5% ו-78 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 3.3% רייטינג ו-69 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.2% רייטינג ו-30 אלף צופים בלבד. 

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו; במהדורות המרכזיות נרשמה יציבות, כשרשת משפרת קצת את הנתונים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-352 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.9% רייטינג ו-234 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבימים האחרונים, עם או בלי קשר לגל הפיטורין הצפוי, מצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.9% רייטינג ו-146 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, ששוב חזרה להיות בפער עצום מהמתחרים, עם 75 אלף צופים ו-3.5% רייטינג.

פריים טיים 

גם אם נסתכל אחורה עשרות שנים, לא נמצא הרבה תכניות שמשודרות מעל 20 שנה, ובטח לא כאלה שהם להיט, אבל "ארץ נהדרת" היא אחת מהן וכך גם היה אתמול כשהיתה בראש לוח השידורים כולו, עם רייטינג של 17.5% רייטינג ו-415 אלף צופים והיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריו היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.3% רייטינג ו-225 אלף צופים, ואילו ההיעדרות של ינון מגל ככל הנראה הובילה לירידה של הפטריוטים למקום השלישי מבחינת רייטינג עם 8.2%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 6.6% רייטינג ו-39 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-73 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-45 אלף צופים, ואילו אחריו היהי שוויון עם "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 1.5% רייטינג, ו-32 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1.5% רייטינג ו-31 אלף צופים. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היה בראש, עם 3.7% ו-95 אלף צופים, בעוד האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה במקום השני, עם 2.4% רייטינג ו-49 אלף צופים. את הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.5% רייטינג ו-32 אלף צופים בלבד.