דיפסיקינג (X)
צילום: דיפסיקינג (X)

הקרב על הבינה המלאכותית בסין: הצ'אטבוט של טנסנט עוקף את DeepSeek

הצ'אטבוטים הסינים מתרבים ומשתפרים ומהווים איוטם על המודלים המוכרים בארה"ב - על התחרות הגדולה ועל המשמעות לצרכן

עמית בר |
נושאים בכתבה דיפסיק עליבאבא

תחרות עזה בין החברות הסיניות על ההובלה בתחום הבינה המלאכותית. הצ'אטבוט Yuanbao AI של טנסנט עקף את DeepSeek והפך לאפליקציה החינמית המורדת ביותר באייפון בסין. המהלך הזה מסמן את ההסלמה בתחרות בין החברות הגדולות במדינה על שליטה בתחום הבינה המלאכותית, כאשר שלוש מתוך חמש האפליקציות הפופולריות ביותר בסין הן צ'אטבוטים מבוססי AI. האפליקציות האלו מתחרות גם באפליקציות AI האמריקאיות ומהוות במקרים מסוימים תחליף טוב. המשמעות היא מעגל רחב יותר של מתחרות בשוק ה-AI שעדיין לא ברור איך הוא יתפתח. זה עשוי להוביל לירידת מחירים גם מצד הגדולות, וזה כמובן טוב לצרכן. במקביל זה מזעזע את הבסיס של התעשייה - תעשיית השבבים. האפליקציות הסיניות מושתתות על פחות כוח עיבוד ועדיין מספקות תוצאות טובות בזכות אלגוריתם חכם יותר שמשמעותו - בדיקת חומרים רלבנטיים יותר ולא בדיקת כל החומרים, פוקוס על איכות ולא על כמות. מודלים כאלו זקוקים בהגדרה לפחות שבבים מתקדמים. כשאתם רואים את מניית אנביידה נופלת בשבועות האחרונים זה גם בגלל הסיבה הזו.

  


מה גרם לטנסנט לעקוף את המתחרות?

הכניסה של Yuanbao AI למקום הראשון לא הגיעה במקרה. טנסנט שילבה את טכנולוגיית Hunyuan AI שפותחה בתוך החברה יחד עם מודל R1 של DeepSeek, והציעה חוויית שימוש מתקדמת יותר. אבל היתרון המשמעותי של טנסנט הוא האקו-סיסטם הענק שלה.


החברה, שהיא לא רק שחקנית מובילה בעולמות הבינה המלאכותית, אלא גם בעלת האפליקציה הפופולרית WeChat (עם יותר מ-1.4 מיליארד משתמשים), הצליחה לנצל את השליטה שלה בשוק ולהטמיע את Yuanbao AI בפלטפורמות קיימות. WeChat, שהיא הרבה מעבר לאפליקציית מסרים - עם שירותי תשלומים, קניות, משחקים וניהול מידע - אפשרה לטנסנט להביא את הצ'אטבוט שלה ישירות למשתמשים קיימים בלי שהם יצטרכו להוריד אפליקציה חדשה.


גם בתחום הגיימינג טנסנט מנצלת את השליטה שלה, כשהיא שילבה את Yuanbao AI במשחק הפופולרי Peacekeeper Elite, שם הוא משמש כבן לוויה וירטואלי לשחקנים. בנוסף, טנסנט הציגה לאחרונה את Hunyuan Turbo, גרסה משודרגת של מנוע הבינה המלאכותית שלה, שמספקת תשובות מהירות יותר מ-DeepSeek.


התגובה של המתחרות: עליבאבא וביידו לא נשארות מאחור

עליבאבא, אחת המתחרות הגדולות של טנסנט, לא נשארה אדישה למהלך הזה. החברה הכריזה על השקעה של 53 מיליארד דולר בפיתוח בינה מלאכותית, והיא מנסה לקבוע את DeepSeek כסטנדרט שאליו היא שואפת. במקביל, ביידו השקיעה מיליארדים בפיתוח מודלי AI משלה, אך כרגע היא מתקשה להדביק את הקצב של טנסנט ועליבאבא.


איך החברות ירוויחו מהצ'אטבוטים?

נכון להיום, רוב השירותים הללו ניתנים ללא תשלום, ולרוב משוחררים בקוד פתוח - בדומה לגישת DeepSeek. השאלה הגדולה היא איך להפוך את ההצלחה הזאת למודל עסקי רווחי.


בעוד שטנסנט הצליחה למשוך הכי הרבה משתמשים, לא ברור איך היא תתרגם את זה להכנסות משמעותיות. המתחרות שלה, כמו עליבאבא וביידו, בנו אסטרטגיות מבוססות השקעות כבדות מאוד בטכנולוגיה, עם הציפייה שבעתיד הן יצליחו למכור שירותים מבוססי AI לממשלות, לתאגידים ולעסקים קטנים.

קיראו עוד ב"BizTech"

מה צפוי בהמשך? התחום הזה עדיין בשלבי התהוות, אבל יש כמה מגמות ברורות: טנסנט תמשיך לבסס את ההובלה שלה עם שילוב Yuanbao AI באפליקציות נוספות שלה. עליבאבא וביידו יחזקו את ההשקעות שלהן, וכנראה ישיקו גרסאות משופרות למנועי הבינה המלאכותית שלהן. הרגולציה הסינית צפויה להדביק את הקצב, מה שעלול להקשות על חלק מהחברות לחדש ולהתפתח במהירות כמו בעבר.

הקרב על השליטה בשוק הבינה המלאכותית הסיני רק מתחיל, אבל כבר עכשיו ברור שמי שתשלוט בתחום הזה בעתיד תשפיע באופן משמעותי על האופן שבו סינים - ואולי גם שאר העולם - יצרכו תוכן, ינהלו מידע, ויקבלו שירותים דיגיטליים.


שאלות ותשובות

מה ההבדל בין Yuanbao AI לבין הצ'אטבוטים האחרים?

Yuanbao AI מבוסס על שילוב של טכנולוגיית Hunyuan AI של טנסנט יחד עם מודל R1 של DeepSeek, מה שמאפשר לו להיות מהיר ומדויק יותר. אבל היתרון הגדול של טנסנט הוא האקו-סיסטם שלה, שמאפשר לה להטמיע את הצ'אטבוט ישירות בתוך WeChat, משחקים ואפליקציות קיימות.


למה עליבאבא משקיעה סכומים אדירים ב-AI?

עליבאבא מבינה שבינה מלאכותית היא העתיד של תחומי המסחר, הפרסום והטכנולוגיה, והיא רוצה להיות מובילה בתחום. השקעה של 53 מיליארד דולר אמורה לאפשר לה לפתח פלטפורמות מתקדמות שיוכלו להתחרות בטנסנט וביידו.


איך החברות האלו הולכות להרוויח מהצ'אטבוטים שלהן?

נכון להיום, רוב הצ'אטבוטים ניתנים לשימוש בחינם, מה שמעלה את השאלה איך בדיוק החברות יכניסו מהם כסף. האפשרויות הן מכירת גישה לשירותי AI מתקדמים, הטמעה במוצרים בתשלום, או פרסום מותאם אישית שמבוסס על הנתונים שהבוטים אוספים על המשתמשים.


למה הרגולציה בסין יכולה להשפיע על השוק הזה?

הממשלה הסינית כבר התחילה להטיל מגבלות על פלטפורמות AI כדי לוודא שהתוכן שהן מייצרות תואם את האג'נדה של המדינה. אם הרגולציה תהפוך למגבילה מדי, זה עלול לעכב חדשנות ולגרום לחברות הסיניות לפגר אחרי מתחרותיהן במערב.


מה צפוי לקרות בתחרות בין החברות בעתיד הקרוב?

קרב ה-AI בסין רק מתחמם, וכל החברות הגדולות הולכות להשקיע בו סכומי עתק.


טנסנט כנראה תמשיך להוביל, אבל תצטרך למצוא דרך להפוך את ההצלחה לרווחית.

עליבאבא תנסה להשוות את הרמה הטכנולוגית שלה ולהציע מוצרים מתחרים.

ביידו עשויה להשקיע יותר בפיתוח עצמי במקום להסתמך על טכנולוגיות חיצוניות.

עד כמה המגמה הזו תשפיע על שוק הבינה המלאכותית העולמי?

סין היא אחת המדינות המובילות בעולם בתחום הבינה המלאכותית, ואם אחת מהחברות הסיניות תצליח ליצור מודל AI שמשתווה לזה של OpenAI או גוגל, זה עשוי להשפיע דרמטית על כל השוק הבינלאומי.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.