חברת SAP בדוח על בינה מלאכותית: מה צפוי בשנה הקרובה?
החברה הגדולה ביותר בגרמניה במונחי שווי שוק ויצרנית התוכנה לניהול ארגוני הגדולה בעולם מפרסמת דוח בו היא חושפת מה יקרה - לדעתה - לסקטור הבינה המלאכותית בשנת 2025
הבינה המלאכותית מאיצה במהירות שיא את יכולותיה, כאשר היא מתקדמת במהירות מטכנולוגיה מתפתחת לטכנולוגיה שתגדיר מחדש תחומים נרחבים בעולם העסקים. מסוכנים ייעודיים שפותרים בעיות נקודתיות למודלים ענקיים העושים שימוש במיליארדי פרמטרים בעזרת אלגוריתמים מורכבים, ניכר כי בינה המלאכותית עשתה כברת דרך ארוכה, אך מולה יש עוד דרך ארוכה עד שתהפוך לחלק אינטגרלי מחיי העסקים וחיי היום יום. וכמובן, יש עוד דרך ארוכה עד לרווחיות.
ב-SAP, יצרנית תוכנות ה-ERP - תוכנות לניהול משאבים ארגוניים, פרסמו דוח על הקווים המנחים של הבינה המלאכותית בשנה הקרובה. SAP היא החברה הגדולה ביותר בגרמניה, היא הוקמה בשנת 1972 ומוצריה מוטמעים בארגונים הגדולים בעולם, כולל הארגון הגדול בישראל - צה״ל.
סוכני AI: להתראות לסוכנים הבודדים, שלום לסוכנים מרובי זרועות
הסוכנים החכמים נמצאים כיום בשלבי התהוות, כאשר הרבה ספקי תוכנה משחררים את ״הסוכנים החכמים״ הראשונים שלהם, שמתבססים על חיפוש מסמכים פשוט המבוסס על צ׳אט.
עם זאת, הסוכנים החכמים המתקדמים שיהיו מסוגלים לתכנן, להסיק מסקנות, להשתמש בכלים, לשתף פעולה עם בני אדם וסוכנים אחרים, ולהרהר באופן חוזר עד להשגת מטרתן (סוג של ׳חשבון נפש׳ של סוכני AI), נמצאים מעבר לאופק.
- ווקמי נמכרת ל-SAP בתמורה ל-1.5 מיליארד דולר
- SAP מעמידה מענק מלחמה מיידי לעובדיה בדרום ובצפון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנה הקרובה, 2025, אנו צפויים לראות את התפתחותם המהירה, והם יפעלו בצורה אוטונומית הרבה יותר. בשנה זו - כך כותבים ב-SAP - הסוכנים החכמים צפויים להיות משולבים באופן פעיל במערכות השונות, תוך כדי ניהול תהליכים מורכבים באמצעות סוכנים חכמים שונים. המשתמשים יתחילו אינטראקציה עם ״רב-סוכנים״ שיסייע להם במשימותיהם, ויפעיל בקשות תוך תיאום בין מערכות של סוכנים חכמים מומחים כדי להשלים משימות מורכבות יותר.
בעתיד, סוכנים חכמים או מערכות סוכנים מרובות (MAS) יוכלו לשתף פעולה להבנת הצרכים של המשתמש העסקי, ולהכין את הקשר בין המידע שנמצא ולהבין את הבעיה. לאחר מכן, הם יתקשרו עם סוכנים חכמים ספציפיים לכל תחום, שכל אחד מהם יטפל במשימה מסוימת, יחד הם ישלימו משימות מורכבות יותר.
בשנים הקרובות צפוי שינוי מהותי באופן שבו ארגונים מנהלים את פעילותם העסקית. במקום להסתמך על פעולות יזומות של עובדים, סוכנים חכמים מבוססי בינה מלאכותית יפעלו באופן אוטונומי בתגובה לאירועים עסקיים בזמן אמת - החל מטיפול בפניות לקוחות, דרך ניהול אתגרים בשרשרת האספקה, ועד להתאמת המערכת לשינויים בביקוש.
- מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"
- פיקסל 10 של גוגל: הסמארטפון שנבנה סביב בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
הסוכנים הללו יובילו את תהליך קבלת ההחלטות עד לנקודה שבה נדרשת התערבות אנושית, ובכך יפחיתו משמעותית את העומס על העובדים. בטווח של חמש שנים, טכנולוגיה זו צפויה לאפשר אוטומציה של תהליכים עסקיים מורכבים שעד כה נחשבו קשים או בלתי אפשריים לאוטומציה. בין התחומים שיושפעו נמצא את הטיפול במקרים חריגים בשירות לקוחות, משימות אדמיניסטרטיביות מורכבות, ופעולות תכנות כמו איתור באגים.
סוכנים חכמים יהיו גמישים ויוכלו לתכנן, להתמודד עם כישלונות, לנסות שוב או לתקן את עצמם על פי ניתוח ושיקול דעת. הם יוכלו לבצע ולהשלים משימות שגרתיות וחוזרות על עצמן בצורה יעילה ולעיתים אף טוב יותר מאנשים, דבר שיביא לעלייה בפרודוקטיביות ולחסכון ניכר בעלויות.
בניגוד לאוטומציה קלאסית, סוכנים חכמים יהיו גמישים יותר ויתאימו את עצמם למשימות ארוכות ומורכבות שאותן קשה היה לפתור
באמצעות אוטומציה רגילה. זה יאפשר להם לבחור את התוצאה הטובה ביותר מתוך הרבה אפשרויות, דבר שמאוד קשה לקודד באלגוריתם של אוטומציה קלאסית. גמישות ויכולת להסתגל לשינויים וטעויות תהפוך את הסוכנים החכמים לכלי עוצמתי יותר. ההטמעה של סוכנים חכמים תחולל שינוי גם בכוחות
העבודה, ותשפיע על תפקידי כח האדם. בעוד שהסוכנים החכמים יטפלו במשימות החזרתיות, האנשים יתמקדו בתחומים כמו חיזוי תרחישים יוצאי דופן. ההתמודדות עם נושאים אובייקטיבים, קבלת החלטות אסטרטגיות, ויצירת חדשנות אמיתית, כל אלו יושלמו על ידי יכולות הסוכנים החכמים.
פחות מידע, יותר דיוק - התחרות תהיה למי יש מודל מדוייק יותר, ולא רחב יותר
מודלים של שפה גדולים (LLMs) צפויים להמשיך ולהפוך לנחלת הכלל עבור משימות גנריות של AI. מגמה זו כבר החלה, ומודלים אלו נשענים על מאגרי נתונים ציבוריים שנאספו מהאינטרנט, מגמה שעשויה להחמיר עם הזמן. חברות יצטרכו ללמוד להתאים את המודלים שלהן למקורות נתונים ייחודיים ועשירים בתוכן.
השיפורים במודלים לא יגיעו ממאמץ גולמי של יותר נתונים, אלא משיפור איכות הנתונים והוספת הקשר ולטיהור טכניקות הבסיס.
העתיד יביא מגוון רחב יותר של מודלים בסיסיים שמיועדים למטרות שונות. דוגמת מודלים כמו רשתות נוירונים אינפורמטיביות לפיזיקה (PINNs) שיכולות לחזות תוצאות מבוססות על מציאות פיזיקלית או רובוטיקה, שצפויים לתפוס מקום חשוב בשוק העבודה.
מודלים אלו יאפשרו לרובוטים אוטונומיים לנווט ולבצע משימות בעולם האמיתי, כמו במחסנים ובמפעלי ייצור. בנוסף, מודלים מותאמים אישית שמתמקדים בנתונים מובנים כמו נתוני טבלאות, יתחילו להיות רלוונטיים יותר ויוכלו לבצע משימות ש-LLMs לא מצליחים לבצע היטב, כמו חיזוי ערכים מספריים. המודלים יהפכו למולטי-מודליים יותר, כלומר הם יוכלו לעבד סוגים שונים של מידע. אפליקציות אינטליגנציה מלאכותית יפנו לעבר פתרונות ״כל-אל-כל״, אשר יכלו להבין ולעבד נתונים מטקסט, קול, תמונה, וידאו ונתוני חיישנים במודל אחד.
בנוסף, מודלים קטנים ומיוחדים עם טכניקות התאמה גמישות, שיכולים לפעול על כל מכשיר, יהפכו לנפוצים יותר, מה שיכול להוביל למודלים מותאמים אישית בצורה גבוהה יותר לארגונים ולפרטים בעתיד. החברות יאמצו אסטרטגיות שמתמקדות בשימוש במודלים בסיסיים שונים, שמותאמים לכל מקרה שימוש ספציפי.
המגמה של התאמת מודלים קטנים תדרוש פחות משאבים ונתונים, ותספק גמישות מלאה במודלים, דבר שיאפשר לחברות להפיק יותר ערך מנתונים ייחודיים
ולהשיג יתרון תחרותי. טכנולוגיות גרפים של ידע, שהיו קיימות כבר 40 שנה, עברו תחייה מכיוון שהן יכולות להתגבר על אתגרים חשובים ב-LLMs, כמו הבנת פורמטים מורכבים, היררכיות ויחסים בין נתוני עסקים. גרפים של ידע מציעים משמעות לנתונים ומסבירים את הקשרים בין ישויות,
דבר שיביא לשיפור משמעותי ביכולות של אינטליגנציה מלאכותית גנרטיבית.
לסיכום ביניים, מה ש-SAP אומרת בעצם הוא דבר כזה: המודלים הגדולים שאנחנו מכירים כיום דוגמת קלוד, ChatGPT ודומיהם, יאבדו מהפופולאריות שלהם בגלל שתהיה תחרות ברמת הדיוק של המודלים. מה שיקרה הוא שחברות יתמקדו במודלים ספציפיים המבוססים על מידע מדוייק ומטוייב. אחר כך יגיע עידן בו יהיו מודלים שבנויים ממספר מודלים מדוייקים כאלה, מה שיצור מודלי ענק המסוגלים לחשוב לעומקים שלא נראו כמותם, לרוחב מגוון סוגי מידע כגון טקסט, תמונה וקול. המודלים שמבוססים על מידע ציבורי מהאינטרנט, לעומת המדוייקים - ידעכו.
ב-2024 AI היה גימיק, ב-2025 הוא יהפוך לחלק מהעסק
בעוד ש-2024 הייתה שנה בה התמקדו בהצגת שימושים פוטנציאליים ב-AI, והערך שהיא יכולה להביא לארגונים וליחידים, בשנת 2025 תתרחש מהפכה באימוץ ה-AI במיוחד בעסקים, אומרים ב-SAP.
יותר אנשים יבינו מתי וכיצד עליהם להשתמש ב-AI, והטכנולוגיה תבשיל לרמה שבה היא תוכל להתמודד עם אתגרים עסקיים קריטיים, כמו ניהול מורכבויות בין-לאומיות. חברות רבות גם יפיקו ניסיון מעשי בעבודה עם סוגיות כמו תנאים משפטיים ופרטיות נתונים המיוחדים ל-AI (בדומה למעבר של חברות לענן לפני כעשור), ובכך יבנו את הבסיס ליישום הטכנולוגיה בתהליכים עסקיים.
מבחינה טכנולוגית, אם ב-2024 נרשמה התקדמות משמעותית ב-AI, בשנת 2025 חברות
יתמקדו בהפיכת התקדמויות אלו למשמעותיות יותר באמצעות אינטגרציה חלקה של נתונים, ובכך יגבירו את דיוק וחשיבות התוצאות המתקבלות מ-AI ויעודדו את האימוץ של הטכנולוגיה. לבסוף, יתכן שב-2025 נראה שינוי במודל העסקי של התוכנה, מיצירת תכונות ופונקציות סטטיות במודל של SaaS
לתפיסה של תוצאה כשירות, המתמקדת בהשגת מטרות תהליכיות ומבססת את התשלום בהתאם.
קודם כל חדשנות, אחר כך רגולציה
ממשלות ברחבי העולם מתקשות להדביק את הקצב עם ההתפתחויות המהירות בטכנולוגיית ה-AI ולפתח מסגרות רגולציה משמעותיות שמגדירות גבולות ברורים עבור ה-AI מבלי לפגוע בחדשנות.
התחזית של SAP היא כי המצב הרגולטורי צפוי להיות מפוצל אף יותר, כאשר כבר כיום ישנן מאות רגולציות על ה-AI הנידונות ברחבי העולם. יש צורך בהערכה של תאימות המודלים ושל פרשנות טכנית למסגרות רגולציה שונות. בשנת 2025, השיח יתחיל לעבור מהשאלה של מה אנחנו מנסים להסדיר מבחינה טכנית, לשאלה של איך אנחנו מחדשים ומה אנו מחשיבים כעקרונות בסיסיים ומקובלים. זוהי משימה כבדה המוטלת על משפטנים רבים ברחבי העולם.

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"
סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון
משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה
גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.
הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.
פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.
- גוגל משנה כיוון: האם הבינה המלאכותית שלה בדרך לשימושים צבאיים?
- גוגל מזנקת אחרי פריצת דרך בתחום המחשוב הקוונטי; מה ההשפעות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.
האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?
לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.