הגל הבא של הבינה המלאכותית - אינטליגנציה מרחבית; מה זה ומי החברות שיהנו מכך?
הבינה המלאכותית שאנחנו מכירים כיום, כמו צ'אטבוטים ומודלים לשוניים, מתקדמת בקצב מסחרר. אבל מאחורי הקלעים, גל חדש של AI מתהווה – אינטליגנציה מרחבית. מדובר במערכות שיכולות "לראות" ולפעול במרחב ובזמן תלת-ממדי, וזה הולך לשנות את האופן שבו אנחנו מבינים את העולם ופועלים בתוכו.
מה זו אינטליגנציה מרחבית?
תחשבו על מודל AI שיכול להבין את המרחב כמו מפה תלת-ממדית של כדור הארץ, לחזות שינויים, ולפעול בהתאם. המודלים האלה מתמקדים ב"שכל מרחבי" – בינה שמבינה את העולם הפיזי ואת היחסים בין דברים בתוכו. וזה לא רק לשימושים כמו משחקים – אנחנו מדברים על חיזוי מזג אוויר, תכנון ערים, ואפילו לוגיסטיקה מתקדמת.
החברות שמובילות את התחום
אנבידיה: חיזוי אקלימי עם Earth-2 - אנבידיה, המובילה העולים בתחום הבינה המלאכותית, עובדת על פרויקט Earth-2 - בניית מודל גיאו-מרחבי שמשלב פיזיקה, סימולציות מתקדמות וגרפיקה ממוחשבת. המערכת הזו כבר משמשת גופים כמו NOAA (המנהל הלאומי לאוקיינוסים ואטמוספירה בארה"ב) וחברות מטאורולוגיה נוספות, כדי לחזות אירועי אקלים קיצוניים.
Earth-2 מאפשר לתכנן טוב יותר אסטרטגיות להתמודדות עם סופות, שטפונות ואפילו שינויים אקלימיים. זה כלי שיכול להציל חיים – ולא רק באסונות טבע. לדמיין מערכת שמסוגלת לעזור לחברות לוגיסטיקה לחזות תנאי מזג אוויר שמשפיעים על שרשרת האספקה? זה כבר לא מדע בדיוני.
Niantic: הרבה מעבר לפוקימון גו - כן, Niantic היא החברה שמאחורי פוקימון גו, המשחק שהוציא מיליוני אנשים לרחובות. אבל מתברר שהיא עושה הרבה יותר מזה. במהלך השנים האחרונות, Niantic אספה מיליוני סריקות של מיקומים ברחבי העולם דרך השחקנים שלה. היום, יש לה את אחת המפות התלת-ממדיות המדויקות ביותר של כדור הארץ – מיפוי שמבוסס על נתונים מהשטח, ממש מהרגליים של השחקנים.
לדברי בריאן מק'קלנדון, סגן נשיא בכיר ב-Niantic, המפה של החברה היא המפורטת ביותר שיש בעולם. בחברה הסבירו שהאתגר הגדול הוא לשנות את המפה כי העולם דינמי ומשתנה כל הזמן ויש להם פתרונות לכך: הכוח של המודל הזה לגישתם שהוא מתעדכן כל הזמן ומתאים את עצמו לשינויים.
World Labs: מודל עולמי בקצב מהיר - פיי-פיי לי, אחת החוקרות המובילות בתחום ה-AI, מובילה את World Labs, סטארט-אפ שמתמקד ביצירת עולמות וירטואליים מבוססי בינה מלאכותית. החברה גייסה 230 מיליון דולר השנה, והמודלים שלה מציעים ליצור עולמות אינטראקטיביים ברמת פירוט גבוהה בעלות נמוכה משמעותית מהטכנולוגיות הקיימות.
לדבריה, השפה המרחבית היא בסיסית כמו שפה מילולית, ואולי אפילו קדומה יותר. unlocking spatial intelligence היא המשימה הגדולה של הדור הבא.
איך זה הולך להשפיע עלינו?
הטכנולוגיות האלה לא רק מיועדות לחוקרים או לגיימרים. המודלים הגיאו-מרחביים יוכלו לשמש בתחומים כמו:
תכנון עירוני – יצירת ערים חכמות ומדויקות יותר.
לוגיסטיקה – חיזוי תנועה ומציאת דרכים יעילות יותר למשלוחים.
בידור – יצירת חוויות מציאות רבודה שלא ראינו כמותן.
חיזוי אקלים – להתמודד עם אירועי מזג אוויר קיצוניים מראש.
שאלות ותשובות על בינה מלאכותית ואינטליגנציה מרחבית
מה זה אינטליגנציה מרחבית ולמה היא חשובה?
זו מערכת AI שמבינה את המרחב והזמן בתלת-ממד. החשיבות שלה היא ביכולת לחזות ולפעול בעולם הפיזי בצורה מדויקת ומתקדמת, וזה רלוונטי כמעט לכל תחום.
למה Niantic נחשבת למובילה בתחום הזה?
כי יש לה מאגר נתונים עצום שנאסף ממשתמשים במשחקים כמו פוקימון גו. מדובר באחת המפות התלת-ממדיות המדויקות ביותר שנבנו אי פעם.
איך אנבידיה מנצלת את הטכנולוגיה הזו?
אנביידה משתמשת בכוח המחשוב שלה כדי לחזות אירועי מזג אוויר, לשפר סימולציות אקלימיות ולעזור לעסקים ולמדינות לתכנן טוב יותר.
מה עושה World Labs?
היא מפתחת עולמות וירטואליים מתקדמים מבוססי AI. המטרה היא להנגיש יצירת עולמות כאלה במחיר נמוך ובזמן קצר, כדי לפתוח אפשרויות חדשות בתעשיות רבות.
איך הטכנולוגיות האלה ישנו את החיים שלנו?
הן ישפיעו על תחומים כמו תחבורה, חינוך, בידור ותכנון עירוני. הן יכולות לעזור לנו להתמודד עם שינויי אקלים, לשפר את הערים שבהן אנחנו חיים, וליצור חוויות שלא ראינו כמותן.
האם אנחנו קרובים לראות את הטכנולוגיות האלה בפעולה?
חלק מהן כבר כאן, כמו Earth-2 של Nvidia שמשמשת לחיזוי מזג אוויר. אחרות, כמו המודלים של Niantic ו-World Labs, נמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים וייתכן שנראה יישומים מסחריים שלהן בשנים הקרובות.
מי ירוויח מזה?
כולם – חברות טכנולוגיה, ממשלות, עסקים ואנשים פרטיים. הפוטנציאל הכלכלי עצום, וכל פריצת דרך תביא איתה גל של השקעות.
מה האתגר הכי גדול בתחום?
- 2.אבי 01/01/2025 09:10הגב לתגובה זויותר חשוב לפתח אינטליגנציה רגשית EI. באמצעותה ניתן להניע אנשים עמים ומדינות בכל התחומים.זה הכיוון הנכון.
- 1.תחשבו איך מוציאים ממכם כסף -מוכרים לכם אוויר (ל"ת)עושה חשבון 29/12/2024 16:01הגב לתגובה זו
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
הונאה ברשת (AI)המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?
על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור
בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת.
צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים.
מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך TrueScontrol.
הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון.
- יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס- יצא ל"שרת" בעזה מהבית
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובדן אמון = אובדן הכנסות
מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממש. עסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.
