נובוקיור
צילום: Nasdaq OMX

נובוקיור: תוצאות חיוביות בניסוי לטיפול בסרטן הלבלב; המניה קופצת

החברה הישראלית דיווחה על תוצאות טובות למכשיר שלה בניסוי שנערך בחולי סרטן לבלב וכעת בכוונתה להגיש בקשות לאישור רגולטורי בשורה של מדינות; לפני כחודשיים הכריזה החברה על אישור FDA שקיבל המכשיר לטיפול בסרטן הריאות
איתן גרסטנפלד | (4)

חברת המכשור הרפואי הישראלית נובוקיור NOVOCURE דיווחה על תוצאות טובות למכשיר שלה בניסוי שנערך בחולי סרטן לבלב. כעת בכוונת החברה להגיש בקשות לאישור רגולטורי בארה"ב, האיחוד האירופי, יפן ושווקי מפתח אחרים. בעקבות הדיווח מניית החברה מזנקת ב-31% במסחר בנאסד"ק.

על פי הודעת החברה, במסגרת הניסוי (PANOVA-3) שורה של חולים בסרטן לבלב טופלו במכשיר שפיתחה לצד טיפולי כימותרפיה, נמצא כי זמן ההישרדות החציוני של המטופלים עמד על 16.2 חודשים, לעומת 14.2 חודשים לחברי קבוצת הביקורת. כמו כן, נמצא כי שיעורי ההישרדות המטופלים עלו ב-13% לאחר שנה (12 חודשים) לצד עלייה של 33% בשיעור ההישרדות לאחר שנתיים (24 חודשים).

הדיווח היום מגיע לאחר שלפני כחודשיים דיווחה נובוקיור על קבלת אישור FDA עבור המכשיר שפיתחה, Optune Lua, לטיפול בסוגים מסוימים של סרטן הריאות. זאת לאחר שהוכיחה, בניסוי דומה לזה שעליו היא הכריזה, כי למוצר הצלחה בטיפול בסרטן בשילוב עם טיפולים כימותרפיים או אימונותרפיים.

אסף דנציגר מנכל נובוקיור; קרדיט: אלדד רפאליאסף דנציגר מנכל נובוקיור; קרדיט: אלדד רפאלי

נובוקיור, הוקמה בשנת 2000 על ידי יורם פלטי, פרופסור לפיזיולוגיה ולביופיזיקה בטכניון. החברה פיתחה מוצר לביש, Optune, שנועד לפגוע בתאים סרטניים באמצעות גלים אלקטרומגנטיים. החברה הפכה לסיפור הצלחה ישראלי, לאחר שהמוצר נכנס לשימוש בטיפול בסרטן המוח מסוג GBM. החברה נסקה על בסיס ההבטחה כי הטכנולוגיה רלוונטית לסוגי סרטן נוספים, נפוצים יותר, ובשיאה אף הייתה החברה הישראלית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בנאסד"ק, עם שווי של 22.9 מיליארד דולר ביוני 2021.

 

שווי השוק של החברה כיום עומד על 2.82 מיליארד דולר, לאחר שהמנייה עלתה בכ-75% מתחילת השנה. 

מניית נובוקיור מתחילת השנה

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בעלת ניסיון 03/12/2024 12:37
    הגב לתגובה זו
    לצערי, ואני כותבת את זה מניסיון מר.. זה טיפול קשה שאולי תורם בעליה בתוחלת החיים אבל פוגע באיכות החיים. בן זוגי נפטר מgbm לפני 3 חודשים, במשך מעל 9 חודשים הוא השתמש באופטיון ולא הצליח לעבור את 60 אחוזי שימוש. אז הוא היה עדיין חולה בריא והקסדה הזו הפריעה לו והגבילה אותו. אם היינו יכולים לחזור לאחור לא היינו הולכים על הטיפול הזה. צריך להשתמש בקסדה כמעט 24 שעות ביממה כדי להשיג תוצאות ויש לה מחיר גבוה.
  • 2.
    מאיר 02/12/2024 19:11
    הגב לתגובה זו
    לעומת 14.2 חודשים לחברי קבוצת הביקורת. בהתחשב במחיר השנתי של הטיפול (150 אלף דולר) אלה החודשיים היקרים ביותר בחיי אדם.
  • 1.
    Zelig 02/12/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
    הם למדו איך לזייף סטטיסטיקה כדי לעבוד על FDA
  • למה שלא תאשים שלא בעילום שם? (ל"ת)
    נועם 02/12/2024 20:46
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.