רובוטקסי
צילום: טסלה

רוב האנליסטים סבורים שטסלה מנופחת, אז למה היא מתרוממת היום ב-3%

טסלה מקבלת רוח גבית מהרובוטקסי שצפוי לעלות לכביש בסוף 2025, היא נסחרת במכפיל רווח של 110 ורוב האנליסטים מסוייגים, אבל יש כאלו שאומרים - "הרובוטקסי הוא פוטנציאל ענק"; מה זה הרובוטקסי ואיך זה ישפיע על המניה?
עמית בר | (5)

מניית טסלה TESLA INC ענקית הרכב החשמלי שבניהולו של אילון מאסק, פותחת את שבוע המסחר בוול סטריט עם עלייה של 2.8% למחיר של 355 דולר למניה. יש אנליסטים שאומנם סבורים שיש עוד מקום לעלייה, אבל הרוב נותן מחייר יעד נמוכים יותר, הקונסנזוס תחזיות עומד על 250 דולר בלבד - מחיר המבטא ירידה של 30% מהמחיר הנוכחי.

מהלך חודש נובמבר המניה זינקה ב-38%, על רקע הבחירה בדונלד טראמפ כנשיא. טראמפ ומאסק כרתו סוג של ברית - מאסק תמך בקמפיין וטראמפ כבר בנאום הניצחון גמל לו על כך כשהזכיר ואפילו הרחיב על פועלו של מאסק ועל כוונתו לשלב אותו בממשל. מאסק יהיה אחראי על ייעול המערכת הממשלתית וחוץ מזה, נראה שהוא הרבה מעבר ליועץ ואיש אמון של טראמפ. 

החזון של טסלה

על רקע זה, הזינוק במניית  טסלה די ברור כשבמקביל הסיכויים לכניסה של רכב אוטונומי לשוק האמריקאי הולכים ועולים וכך גם ביחס לרובוטקסי. סטיבן ג'נגארו, אנליסט מבית ההשקעות Stifel, העלה את מחיר היעד של מניית טסלה ל-411 דולר, לעומת מחיר קודם של 287 דולר. לדבריו, "השקעה במניית טסלה דורשת סבלנות, חזון והיכולת להתמודד עם תנודתיות גדולה"

החזון הוא בעיקר בנוגע לכוונתה של טסלה להשיק שירות רובוטקסי מבוסס נהיגה אוטונומית כבר בסוף שנת 2025, תחום עם פוטנציאל כלכלי עצום. כמו כן, ההערכות בשוק הן שמאסק וטסלה עשויים ליהנות מתקנות פדרליות חדשות שיוגדרו לנהיגה אוטונומית, מהלך שיכול להקל על חדירה של טכנולוגיה זו לשוק.

עדכוני התוכנה של טסלה - במקביל, החברה הודיעה על השקת גרסה 13 של תוכנת ה-FSD (נהיגה אוטונומית מלאה). לפי טסלה, העדכון החדש משפר באופן משמעותי את יכולות הנהיגה העצמאית, ומיועד להביא את הביצועים לרמה שעדיפה על נהיגה אנושית כבר בתחילת 2025. הגרסה החדשה נחשבת לשדרוג משמעותי לעומת גרסה 12, שעדיין בשימוש בקרב רוב המשתמשים.

שווי השוק של טסלה עומד על 1.3 מיליאר דולר והיא נסחרת במכפיל רווח של 110 על תחזית הרווח של השנה הבאה. זה גבוה, אבל השאלה מה יהיה קצב הצמיחה בהכנסות וברווחים בשנים הבאות. אם מאסק אכן יצליח עם הרובוטקסי, זה פתוח בפני טסלה אפשרויות ענקיות  

הצגנו את החזון עםל השקת הרובוטקסי של טסלה לפני מספר חודשים - דמיינו עולם שבו אין לכם רכב פרטי ואתם נוסעים במונית אוטונומית בעלות נמוכה. דמיינו שלקרוב משפחה שלכם יש רכב אוטונומי שמשמש אותו וכשהוא לא צריך את הרכב, אז בבמקום להיות בחניה, הרכב מייצר כסף - הוא הופך למונית אוטונומית. העולם נחלק לכאלו עם רכב וכאלו בלי. הרכבים עובדים סביב השעון - גם בשביל הבעלים שלהם וגם בשביל אנשים שצריכים הסעות. מצב כזה, יפחית מאוד את כמות הרכבים, יצמצם את העומס והפקקים. זה החזון של אילון מאסק.  

קיראו עוד ב"גלובל"

  רובוטקסי ורובוואן      (טסלה)

מאסק יודע לחלום בגדול והאמת שגם להגשים. החלום הבא שלו הוא הרובוטקסי. זה גם העתיד של טסלה. להרחבה - ההתחלה של מאסק, ההווה והאם הרובוטקסי ישנה את העולם או יפיל את טסלה  מהפסגה?

 

להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים

"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קפלניסט 03/12/2024 23:32
    הגב לתגובה זו
    בלון שיתפוצץ
  • 3.
    קונים אילון 03/12/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
    חלומות נעימים הוא בטוח לא ישאר העשיר בעולם להרבה זמן
  • 2.
    שווי שוק שגוי בכתבה לא מיליארד אלא 1.2 טריליון (ל"ת)
    אלמוני 02/12/2024 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טסלה תהיה שווה 1000דולר למניה בתוך 3 שנים (ל"ת)
    ישי 02/12/2024 19:41
    הגב לתגובה זו
  • החיים 02/12/2024 20:03
    הגב לתגובה זו
    עסקי הרכב לא שווים אפילו עשירית מהתמחור יכול להיות שהחברה תפתח נושאים נוספים שלא קשורים לליבת עסקיה מכוניות ומערכות סולריות יותר סביר שהמציאות תסביר למשקיעים שלא תמיד חלומות מנופחים מתגשמים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.