הרעיון: ההייטק מקים חברת תעופה זולה; למה אין לזה סיכוי?
הרעיון יפה, אבל כמעט בלתי אפשרי: על המכשולים שבדרך לחברת תעופה ישראלית שתספק טיסות לארה"ב ב-800 דולר
הקמת חברת תעופה ישראלית חדשה שמטרתה לספק כרטיסים מוזלים לארה"ב במחיר של 800 דולר בלבד, בשעה שאל על שהיא בעצם היחידה שטסה לארה"ב גובה מעל 2,000 במקרה הטוב, זה נשמע בהחלט מעניין, ובמיוחד שמאחורי היוזמה עומדים הייטקיטסים. אבל כשמתעמקים בזה כמה דקות מבינים שזה לא באמת אפשרי.
מטוס אל על - האם תהיה תחרות מצד יזמי הייטק? (דוברות אל על)
ההשראה: חברות הלואו-קוסט האירופיות והאמריקאיות
הרעיון שמוביל יזמים ישראלים לפתח חברת תעופה מוזלת ליעדים רחוקים שואב השראה מחברות לואו-קוסט שפועלות ברחבי העולם. חברות כמו Ryanair ו-EasyJet הפכו את הנסיעות באירופה לזולות ונגישות, וחברות אמריקאיות כמו Spirit ו-Frontier מציעות טיסות זולות בתוך ארה"ב ובמספר קווים בינלאומיים. הרעיון הוא לצמצם עלויות ולהתמקד בשירות בסיסי בלבד, תוך גביית תשלום על כל שירות נוסף. לכן, טיסות במחיר מוזל לארה"ב יכולות להישמע ככיוון ריאלי במבט ראשוני, אבל המציאות הרבה יותר מורכבת.
המורכבות מאחורי טיסות מוזלות ליעדים רחוקים
הפעלת טיסות מוזלות בין ישראל לארה"ב כרוכה במספר אתגרים מהותיים, שאינם קיימים בטיסות לואו-קוסט קצרות. ראשית, המרחק העצום מצריך הפעלה של מטוסים ארוכי-טווח שתחזוקתם השוטפת גבוהה מאוד ומייקרת באופן ניכר את עלויות ההפעלה. כמו כן, עלויות התדלוק, התחזוקה והביטוח בטיסות ארוכות טווח גבוהות בהרבה מאלה של טיסות קצרות, והן משתנות באופן דרמטי כתלות במחירי הדלק והתנאים הכלכליים הגלובליים. בנוסף, טיסות ליעדים רחוקים דורשות מערך לוגיסטי נרחב, שכולל צוותים רבים, זמני המתנה ארוכים ומערכות תפעול מתקדמות. במילים פשוטות, זה לא עסק של זבנג וגמרנו. זה דורש השקעה ענקית ונזכיר שתחום התעופה הוא תחום מסוכן שסובל בעשורים האחרונים מתנודות ברווחיות ושנים עם הפסדים כבדים.
- הסטארט-אפ שביקש לשנות את עולם העבודה פושט רגל, ומה קרה היום לפני 77 שנה
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טיסה ב-800 דולר לא בהכרח תוכל להצדיק את עצמה מבחינה כלכלית. אחרי הכל, צריך גם לזכור שאנחנו בתקופה של מחירי קיצון בגלל שאל על נשארה לבד בקווים לארה"ב. אבל מתישהו כשיחזרו חברות התעופה לטוס לישראל המחירים ירדו. החברות האחרות גם לא יתנו לגורם חדש להיכנס בקלות, תהיה תחרות מחירים וינסו להוציא אותה מהשוק תוך כדי גרימת הפסדים גדולים בהתחלה.
בהקשר זה, נזכיר כי התחרות מול החברות הגדולות בשוק התעופה העולמי, כמו דלתא, יונייטד ואל-על, היא קשה במיוחד, בעיקר כי לחברות אלה יש יתרון של טיסות קונקשן רבות ושיתופי פעולה בינלאומיים שמוזילים עבורן עלויות ומשפרים את כושר התחרות שלהן.
ומה עם רגולציה?
כלכלית זה יהיה מאתגר, אבל נוסף על כך, קיימים חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים במתן אישורי תעופה בינלאומיים, במיוחד כשמדובר בחברת תעופה חדשה שמבקשת לפעול מול יעדים רגישים מבחינה ביטחונית כמו ארה"ב. שוק התעופה הבינלאומי מפוקח בקפדנות, וחדירה אליו דורשת עמידה בדרישות מחמירות, המהוות נטל כלכלי כבד על חברות תעופה צעירות ומוזלות.
הקמת חברת תעופה דורשת משאבים כלכליים אדירים, ידע ייחודי, והשקעה בתשתיות לוגיסטיות ובקרות איכות והמון התעסקות עם לקוחות ומתן שירותים. למרות שהרעיון נולד בחברות הייטק לא בטוח כלל שזה מתאים להם ונכון להם.
חוסר הגמישות בבחירת יעדים ובתמחור
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
- "כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
יתרון חשוב שיש לחברות הלואו-קוסט באירופה, הוא שהן פועלות ביעדים קצרים וזולים יחסית, מה שמאפשר להן לתמרן בין מספר רב של שדות תעופה ולהתחרות על מחירים נמוכים. טיסות ארוכות טווח, לעומת זאת, מצריכות רמת תכנון אחרת לגמרי, ואין את הגמישות לצמצם עלויות בעזרת קיצור מסלול או בחירת נתיב טיסה זול יותר.
בנוסף, בעוד שחברות הלואו-קוסט גובות מחיר על כל שירות נוסף כמו מזוודות, אוכל, ובחירת מושב, בטיסות ארוכות טווח יש צורך בשירותים בסיסיים רבים שקשה לצמצם, ולכן רמת החיסכון הופכת למוגבלת.
- 5.יריב 07/11/2024 23:02הגב לתגובה זוזה אולי פחות נח, אבל חברה ישראלית לואו-קוסט שתטוס ליעד שממנו טסות חברות זרות לארה"ב בזול (למגוון יעדים בצפון אמריקה) תצליח יותר. זה דורש טיסות דרך יעד עם מידי נמל סבירים תוך תיאום מול לוחות טיסות של חברות זרות לקונקשן טוב ומחירים נוחים ואפשר למכור זאת כחבילה אחת גם בפחות מ 800 דולר. ישנן טיסות מאד זולות מיעדים שונים באירופה לארה"ב ולא רק לניו יורק.
- 4.99 07/11/2024 22:31הגב לתגובה זוסתם כמה פוצים שהחליטו שהם "ההייטק".
- 3.אין כמו להגיד להייטקיסט ישראלי זה בלתי אפשרי (ל"ת)נבידה 07/11/2024 20:19הגב לתגובה זו
- 2.ויסקונט 07/11/2024 19:34הגב לתגובה זווואי, לוזר. אלעל מפסידה ימבה כסף על כרטיס של 800 דולר לארה"ב. זה בגלל ניהול לא יעיל, חברה עם תקורות אדירות ובעלי מניות ששואבים את ההון. אם הם יחליטו להוריד למחיר זה, יש סיכוי שמישהוא יזכה מן הנפקר ויקנה חברה בקריסה.
- 1.מריה 07/11/2024 19:29הגב לתגובה זולשרת את כל תושבי מדינת ישראל
- הבנתי שברוסיה חברות התעופה עובדות 24/7 (ל"ת)אז למה באת לפה? 07/11/2024 21:38הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
