איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק
דמיינו עולם שבו אין לכם רכב פרטי ואתם נוסעים במונית אוטונומית בעלות נמוכה. דמיינו שלקרוב משפחה שלכם יש רכב אוטונומי שמשמש אותו וכשהוא לא צריך את הרכב, אז בבמקום להיות בחניה, הרכב מייצר כסף - הוא הופך למונית אוטונומית. העולם נחלק לכאלו עם רכב וכאלו בלי. הרכבים עובדים סביב השעון - גם בשביל הבעלים שלהם וגם בשביל אנשים שצריכים הסעות. מצב כזה, יפחית מאוד את כמות הרכבים, יצמצם את העומס והפקקים. זה החזון של אילון מאסק.
רובוטקסי ורובוואן (טסלה)
מאסק יודע לחלום בגדול והאמת שגם להגשים. החלום הבא שלו הוא הרובוטקסי. זה גם העתיד של טסלה. להרחבה - ההתחלה של מאסק, ההווה והאם הרובוטקסי ישנה את העולם או יפיל את טסלה מהפסגה?
להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי אמש, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרובוטקסי החדש של טסלה, "Cybercab", הוא רכב אוטונומי מתקדם ללא הגה וללא דוושות. הרכב מבטא את החזון של מאסק לתחבורה חכמה. הולם החדש לפי מאסק יהיה עולם שבו יהיו פחות רכבים, פחות פקקים בזכות רכבים שיסיעו אותנו באופן אוטונומי ממקום למקום - שירות מוניות עתידני. בעלי המוניות יהיו אנשים פרטיים, חברות שיקנו את המונית וייצרו דרכה הכנסה פאסיבית.
אמש הציג מאסק את המחיר הצפוי - מתחת ל-30,000 דולר כשהעלות למייל נסיעה תהיה כ-20 סנט. בעלי הרכב יוכלו לשלב אותו באפליקציה של טסלה ויהפכו אותו לרובוטקסי, כשנוסעים יזמינו נסיעות באמצעות האפליקציה. כך, הוא מתפקד הן כרכב תחבורה ציבורית והן כרכב משפחתי.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הרובוטקסי יכול לשמש פי 5 עד 10 יותר מרכב רגיל. רוב הזמן מכוניות לא עושות כלום, אבל אם הן אוטונומיות, הן יכולות להיות בשימוש מלא כל הזמן" אמר מאסק במהלך האירוע, "העלות להפעיל את הרובוטקסי נמוכה, מה שהופך אותו לפתרון תחבורה זול יותר מרוב האפשרויות כיום. המכונית יכולה להניע את תחום התחבורה בצורה שלא נראתה קודם. אנחנו מדברים על פתרון תחבורה שיכול להיות בשימוש כמעט מסביב לשעון – זה משנה את כללי המשחק".
הרובוטקסי - מהפכה ברכב האוטונומי
הרובוטקסי צפוי להתחיל בייצור ב-2026, כשהמטרה היא להנגיש אותו כאמור במחיר נוח. המאפיין הבולט הוא השימוש בטכנולוגיה אוטונומית מוחלטת, כולל מצלמות ובינה מלאכותית, ללא שימוש בחיישנים יקרים כמו ליידאר, מה שמאפשר שמירה על עלות נמוכה. כל נסיעה תעלה כאמור כ-20 סנט למייל, מה שמציג פוטנציאל כלכלי גדול לא רק לצרכנים, אלא גם לבעלי הרכבים.
רובוטקסי (טסלה)
רכבים גדולים יותר – השאטלים של העתיד
מאסק הציג גם רכב שיכול להסיע כ-20 נוסעים - רובוואן, מה שפותח אפשרויות לא רק לשירותי הסעה פרטיים, אלא גם לשירותים ציבוריים גדולים יותר כמו שאטלים או הסעות בקבוצות גדולות. הרכבים יכולים לשמש בקמפוסים, ערים, או כשאטלים מהירים בנמלי תעופה. כך טסלה מתכננת להשתלב בשוק התחבורה הציבורית ולספק שירותים מגוונים יותר ממה שראינו עד כה.
פוטנציאל כלכלי משמעותי
מבחינת הפוטנציאל הכלכלי, מאסק לא הסתיר את שאיפותיו. הוא מאמין כאמור כי רכב אוטונומי יכול לשמש 5 עד 10 פעמים יותר מרכב רגיל, מה שמוביל לניצול טוב יותר של המשאבים ולהורדת עלויות למשתמשים. הכוונה היא שהרובוטקסי יהפוך את המכוניות למקור רווחים פעיל ולא מוצר שמחנה רוב הזמן, ובכך לא רק שיפחית עלויות תחזוקה אלא גם יניב הכנסות פסיביות לבעלים.
"הפוטנציאל כאן הוא עצום. מדובר בשוק טריליון-דולרים", הוסיף מאסק, "אנחנו רואים את ההשפעה של הרובוטקסי לא רק בארה"ב, אלא בכל העולם. ערים גדולות, במיוחד במדינות מתפתחות, יוכלו להשתמש ברכב הזה כדי לשפר את מערכות התחבורה שלהן, להוזיל את העלויות ולהפחית את זיהום האוויר. כל מכונית על הכביש יכולה להפוך למכונית שנוסעת כל היום, לא רק לבעלים שלה אלא גם ללקוחות אחרים. אפשר להרוויח הרבה מאוד כסף מהרעיון הזה".
האתגר הגדול
הטכנולוגיה הזו מביאה איתה לא מעט אתגרים, כולל עניינים רגולטוריים והצורך להבטיח את בטיחות הנוסעים, במיוחד לאור בעיות קודמות שהיו במערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה. הטכנולוגיה של Full Self-Driving, על אף השיפור המשמעותי, עדיין זקוקה להוכחה בשטח. עם זאת, מאסק הוכיח בעשור האחרון שהוא לא רק מדבר אלא עושה. ההצלחה של טסלה היא פנומנלית והחזון של אסק לרכבים חשמליים כבר בשטח מספר שנים טובות.
מעבר לעניין הבטיחות - יש תחרות. חברות כמו Waymo, כבר מציעות שירותי מוניות אוטונומיות. טסלה עם פריסה רחבה מאוד, יש לה יתרון תחרותי, ועדיין, זה שוק שיכנסו אליו מתחרות שונות ובטכנולוגיות אחרות.
טסלה צפויה לחתום רבעון מוצלח
במהלך הרבעון השלישי של 2024, טסלה המשיכה לשבור שיאים עם ייצור של כ-470,000 רכבים ומסירת כ-463,000 מהם, עלייה משמעותית לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הנתונים הללו מעידים על המשך הצמיחה המהירה של החברה בתחום הרכב החשמלי, למרות האתגרים הרבים איתם היא מתמודדת בשוק התחרותי.
בנוסף לכך, טסלה הרחיבה את פעילותה גם בתחום האחסון האנרגטי, עם פריסת מוצרים בהיקף של 6.9 גיגהוואט-לשעה. תחום זה, שהופך לאסטרטגי במיוחד על רקע המעבר העולמי לאנרגיות מתחדשות, מסמן את אחת מנקודות הצמיחה המשמעותיות של החברה מעבר לרכב החשמלי.
מבחינת ההכנסות, למרות שהדוחות הפיננסיים המלאים לרבעון השלישי של 2024 טרם פורסמו, נתוני הייצור והמסירות רומזים על גידול משמעותי בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת. המגמות בשוק מצביעות על כך שטסלה נמצאת בעמדה טובה להמשך צמיחה ברווחים, במיוחד לאור הגידול בביקוש לרכבים חשמליים.
- 9.מעניין מאד, תודה (ל"ת)מתעניינת 11/10/2024 18:02הגב לתגובה זו
- 8.מוקדם להוריד הגה 11/10/2024 16:10הגב לתגובה זודילג עשר שלבים, קודם שיהיה FSD עם הגה ונהג. בלתמים , העתיד רחוק עד שיורידו הגה
- מני 13/10/2024 08:04הגב לתגובה זואנשים מקשקשים כל הזמן
- בנוסף, מי ייקח אחריות על תאונה (ל"ת)ארנון 12/10/2024 19:54הגב לתגובה זו
- 7.dw 11/10/2024 12:41הגב לתגובה זונראה שהשוק פחות מתרשם ובפרה מרקט הנייר יורד חמישיה. דרך עדיפה לשנע המונים היא תח"צ ולא ברכב הפרטי (זה מה שיקרה בגוש דן למשל, כי אין שום דרך לשנע המונים בשיטה המיושנת של הרכב הפרטי בגוש דן ההולך ומצטופף), ואם בכ"ז מתעקשים על הרכב הפרטי אז כבר יש מיזמי רכב שיתופי (בארץ רק בת"א, בינתיים עם הצלחה מוגבלת).
- dw 12/10/2024 14:17הגב לתגובה זוהשוק פשוט לא קונה את נפנופי הידיים של אילון מאסק, ואפשר לקרוא ברשת שלל כתבות ביקורתיות. המניה פשוט יקרה מדי.
- 6.88 11/10/2024 12:35הגב לתגובה זוטמבל-אביב זה ג'ונגל של אופניים, אופנועים, קורקינטים, נתצים, עבודות בכביש בכל כביש 365נימים בשנה, ופקקים אינסופיים.
- 5.חיים 11/10/2024 12:17הגב לתגובה זואם הרובוט טקסי יעבוד טוב ללא פקקים,אז גם המכירות של טסלה ברכבים הרגילים יצנחו...אז העתיד של יצרני הרכב,אם זה יצליח לא יהייה טוב.
- 4.מאסק הרעשן 11/10/2024 12:10הגב לתגובה זומאסק פשוט הכי פומפוזי ורועש, אבל הוא לא המציא כאן כלום הוא עוד שחקן בתעשייה לצד נוספים
- חזון שלי אידיוט (ל"ת)מאסק 12/10/2024 20:44הגב לתגובה זו
- 3.סווינגר 11/10/2024 11:06הגב לתגובה זוחברות ענק ירכשו ויעשו שת"פ עם טסלה, ויספקו שרותי הסעות לשאר העכברים. בעתיד רק נגדיל את הפער בין האליטות לאנשים הפשוטים. בהצלחה לכל הצדדים.
- 2.פנסי 11/10/2024 10:35הגב לתגובה זונכון לחשוב שמספר המכוניות יירד בגלל שימוש "שיתופי". יחד עם זאת צריך לזכור - הרבה מאוד מהנסיעות הן בשעות של פתיחת וסגירת מקומות עבודה ומוסדות חינוך ואז צריך הרבה מאוד כלי רכב. כנ"ל ביציאות לחופשות של חגים וסופי שבוע. לעומת זאת יש שעות "מתות" במשך היום. אז נאיבי לחשוב שכלי הרכב יהיו בתפוסה מלאה כל היום ושמספרם יפחת ב - 70/80%.
- 1.וכשאין ג'י.פי.אס? (ל"ת)עפר 11/10/2024 10:22הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
