בגלל המחסור בחלפים: גניבות הרכב בישראל לא עוצרות
גניבות הרכב בישראל לא מפסיקות להתגבר, ולפי נתונים עדכניים של איתוראן למחצית השנייה של 2024, מדובר במגמה מתרחבת והולכת שממשיכה לאתגר את כוחות הביטחון ואת בעלי כלי הרכב ברחבי הארץ. מחסור חמור בחלקי חילוף, כמות לא מבוטלת של כלי רכב מבוקשים, וכבישים שנהפכו למסלולים חמים להברחת כלי רכב לשטחי הרשות הפלסטינית – כל אלה מהווים רק חלק מהסיפור המלא של תופעת גניבות הרכב בישראל.
לפי מחקר שנערך על ידי איתוראן, גניבות הרכב ברבעון השלישי של 2024 המשיכו להתרחש בקצב דומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, והצפי הוא לעלייה נוספת ברבעון הרביעי של השנה. אחת הסיבות המרכזיות לעלייה זו היא המחסור החמור בחלקי חילוף לכלי רכב - מה שדוחף את השוק האפור לחפש פתרונות לא חוקיים, כמו גניבת רכבים והעברת חלקיהם לשוק החלקים הגנובים.
"עלייה של 17% במעצר גנבי רכב מתחילת 2024" צילום: איתוראן
מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, דיווח כי "מתחילת 2024 נרשמה עלייה של 17% במעצר חוליות חשודים בגניבות רכב לעומת השנה שעברה". במהלך השנה, החברה הובילה למעצרם של 615 חוליות חשודים - צעד שחסך למשק, לפי החברה, נזק מוערך של 3.3 מיליארד שקל. המעצרים האלה לא רק מונעים גניבות נוספות, אלא גם מקשים על החוליות להמשיך לפעול בקנה מידה גדול.
כבישים מרכזיים נהפכו לאוטוסטראדות להעברת כלי רכב גנובים
- גניבות רכב בישראל - פתח תקווה יעד מובהק של הגנבים
- איתוראן וצה"ל מציגים - ניתן להילחם בתאונות הדרכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בישראל של 2024, כבישים מרכזיים כמו כביש 5 נהפכו לאוטוסטרדות להעברת כלי רכב גנובים לשטחי הרשות הפלסטינית. לפי נתוני איתוראן, כ-70% מכלל גניבות הרכב בגוש דן כוללות נסיעה דרך כביש 5 לערים כמו רמאללה, טול כרם וקלקיליה, שנהפכו למוקדי הברחת כלי הרכב העיקריים. כביש 443 גם הוא לא נותר מאחור, ומשמש ציר מרכזי להברחת כלי רכב גנובים, דרך מחסומים, לרשות הפלסטינית.
המרדפים אחר כלי רכב גנובים בדרך כלל מסתיימים בחציית קו הירוק, שם הגנבים מתפזרים באזורים שלא ניתנים לפיקוח מלא של כוחות הביטחון הישראליים. אותם אזורים מהווים ערי מקלט לגנבים, ומכאן שהחזרת כלי הרכב שנגנבו לישראל נעשית קשה יותר.
לא כל רכב נמצא בסיכון שווה. לפי נתוני איתוראן, בראש רשימת כלי הרכב הנגנבים נמצאים רכבי השטח והג'יפונים (50% מכלל הגניבות). אחריהם נמצאים כלי רכב פרטיים המהווים 31% מכלל הגניבות, אופנועים 10%, כלי רכב מסחריים 6%, משאיות 2% וכלי צמ"ה 1%.
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
- תביעת ענק נגד בכירי סלייס: 950 מיליון שקל על קריסת חיסכון הפנסיה של אלפי עמיתים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
הביקוש לג'יפים ורכבי שטח קשור לכך שהם קלים להברחה, קל יחסית לפרקם לחלקים, והם מבוקשים במיוחד בשוק השחור לחלקי חילוף. לא מדובר רק בדגמים ישנים. המחקר מגלה ש-36% מכלי הרכב שנגנבו הם משנתוני 2022–2024. בנוסף, כלי רכב משנתונים 2019–2021 מהווים 40% מניסיונות הגניבה.
שימוש נרחב בטכנולוגיות חדישות מצד הגנבים
הגנבים לא מסתפקים כיום בפריצה פיזית לרכב. המגמה המדאיגה ביותר היא השימוש הנרחב בטכנולוגיות חדישות לפריצה למערכות האלקטרוניות של הרכב. 66% מהגניבות נעשות על ידי התחברות לשקע ה-OBD של הרכב - מה שמאפשר לגנבים לקודד מפתחות חדשים בקלות יחסית, ולהניע את הרכב מבלי להפעיל את האזעקה.
שיטות נוספות כוללות פריצה אלימה, המהווה כ-13% מכלל הגניבות, גרירת כלי רכב (6%), ולעתים נדירות יותר מתבצעת גניבה ישירה מבעל הרכב, תוך השארת המפתח בתוכו (1%).
- 3.איצקו 09/10/2024 04:53הגב לתגובה זולירות על מנת להרוג,ככה אולי יתמעטו גנבות הרכב.
- 2.גונבים היום הכול,אין משטרה ולאף אחד לא אכפת (ל"ת)שי.ע 08/10/2024 15:10הגב לתגובה זו
- 1.אוריאל 08/10/2024 11:35הגב לתגובה זוצרך לשנות את החוק כך שכל מי שנתפס נוהג ברכב גנוב ישלם קנס של 50,000 ש"ח. עד שישלם את הקנס הזה ישב במעצר. אם לא שילם תוך תקופה זו את הקנס ישלם על כל יום מעצר 500 ש"ח נוספים . לא צריך משפט. מספיק שנתפסת.
בינה מלאכותית גנרי AI generic הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״
מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת
בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.
הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר".
עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג
אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.
- מהפכת ה-AI בהייטק הישראלי: 15 אלף מפתחים כבר בשטח
- OECD מזהיר מפני התפוצצות בועת AI והסלמת מלחמת הסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר.
