גוגל מאבדת נתח שוק ל-ChatGPT - מה זה אומר עבור מניית אלפאבית?

על פי סקר שכלל יותר מ-1,300 משתתפים בארה"ב, 8% מהמשתתפים ציינו את ChatGPT כמנוע החיפוש העיקרי שלהם לעומת 1% בסקר הקודם שנערך ביוני. במקביל נתח השוק של גוגל ירד מ-80% ל-74%
אדיר בן עמי | (3)

בשנתיים האחרונות, שאלה אחת מרחפת מעל ענקית החיפוש גוגל GOOGLE : האם טכנולוגיות בינה מלאכותית חדשות, כמו ChatGPT, מאיימות על הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש? סקר חדש שנערך על ידי חברת הייעוץ Evercore מספק תובנות מעניינות לגבי שאלה זו, אך התשובה מורכבת יותר ממה שנראה במבט ראשון.

הסקר, שכלל יותר מ-1,300 משתתפים בארצות הברית, חשף עלייה משמעותית בשימוש ב-ChatGPT כמנוע חיפוש עיקרי. בעוד שבסקר קודם שנערך ביוני רק 1% מהמשיבים ציינו את ChatGPT כמנוע החיפוש העיקרי שלהם, בסקר הנוכחי המספר זינק ל-8%. במקביל, נתח השוק של גוגל ירד מ-80% ל-74%. נתונים אלו מצביעים על שינוי משמעותי בהרגלי החיפוש של המשתמשים, אך האם זה באמת מהווה איום ממשי על גוגל?

מארק מהאני, אנליסט ב-Evercore, מתאר את התוצאות כ"מעורבות" עבור ענקית החיפוש. מצד אחד, אובדן נתח שוק לטובת ChatGPT הוא בהחלט התפתחות שלילית עבור החברה. מצד שני, הסקר מגלה כי בתחומים קריטיים כמו חיפושים הקשורים לקניות ונסיעות - שהם בעלי ערך רב למפרסמים - המעבר ל-ChatGPT היה פחות משמעותי. זוהי נקודת אור עבור גוגל, שכן אלו התחומים שמניבים את ההכנסות הגבוהות ביותר מפרסום.

חשוב לציין כי למרות העלייה בשימוש ב-ChatGPT, נראה כי זה לא בא על חשבון השימוש הכולל בגוגל. הסקר מצביע על מגמה מעניינת: משתמשים בטכנולוגיות בינה מלאכותית נוטים לבצע יותר חיפושים באופן כללי. כלומר, במקום להחליף את גוגל, ChatGPT עשוי למעשה להגדיל את שוק החיפוש כולו. זוהי נקודה חשובה שמצביעה על כך שהתחרות הגוברת אינה בהכרח משחק סכום אפס.

לבסוף, מהאני מדגיש נקודה חשובה נוספת: החדשנות של גוגל בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית עשויה למעשה לשפר את חוויית החיפוש עבור המשתמשים. זה, בתורו, צפוי לתרגם להכנסות חיפוש יציבות ומוצקות עבור החברה. במילים אחרות, בעוד שהתחרות מתגברת, גוגל אינה יושבת בחיבוק ידיים אלא מגיבה באמצעות שיפור וחדשנות במוצר שלה.

בסופו של דבר, בעוד שהעלייה בשימוש ב-ChatGPT מהווה אתגר עבור גוגל, היא גם מספקת הזדמנויות. האתגר העומד בפני גוגל הוא להמשיך לחדש ולהתאים את עצמה לעידן הבינה המלאכותית, תוך שמירה על היתרונות התחרותיים שלה בתחומים המניבים ביותר. רק הזמן יגיד אם גוגל תצליח לשמור על מעמדה הדומיננטי בעולם החיפוש המשתנה במהירות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גימל 05/09/2024 05:06
    הגב לתגובה זו
    אני מכיר אנשים שמחפשים שם מידע, ומתייחסים ברצינות לתוצאות שהם מקבלים. לא מבינים שזה לא כלי שנועד לזה, אלא רק לכתוב טקסט שיישמע טוב. אם אתם מחפשים מידע, רוב הסיכויים שתקבלו תשובה שקרית. בשביל מידע, חפשו רק בגוגל או אפילו בבינג, אבל בטח שלא באחד מהצ'אט בינה מלאכותית האלה.
  • 2.
    סמי 04/09/2024 22:37
    הגב לתגובה זו
    openAI לא עושה את זה לשם שמיים. אחרי שיהיה להם מרקט שר הם ימכרו מוצרים ויתחרו בגוגל. עוד יקח להם זמן לאפטם את החוויה - גוגל עבדה על זה שנים אבל לדעתי תוך שלוש שנים יקחו לגוגל לפחות איזה 20% מהשוק מה שאומר שהלך על גוגל כחברת צמיחה
  • 1.
    בלבולי ביצים. עדיף לחפש בChatGPT במקום פרסום סמוי בגוגל (ל"ת)
    גוגל לבני +70 04/09/2024 21:00
    הגב לתגובה זו
קרדיט: דובר צה"לקרדיט: דובר צה"ל

דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום

המגזין הצבאי הנחשב מפרסם את דירוג 100 החברות הביטחוניות המובילות בעולם כשהישראליות מככבות בשלושת העשיריות הפותחות: מי בראש? מי נזרקה החוצה? מה המוצרים הכי להיטים בתעשייה? ומי ממוצבת הכי טוב למירוץ החימוש הבא?
רן קידר |

זו אינה עוד רשימה. כל מקום ב-100 השורות בטבלת הדירוג משקלל עשרות פרמטרים וקובע מי תזכה להיכלל ברשימה, והסעיף המשפיע ביותר הוא ההכנסה בפועל מהפעילות הבטחונית. המגזין מתבסס על הדיווחים של החברות הצבאיות ובנוסף, מעסיק סוללת אנליסטים שסוקרים כל חברה בצורה פרטנית וקובעים את המיקום שלה ביחס לאחרות. 

 אבל מעבר ל-״יוקרה״ של החברות שנכללות במדד, לדירוג של Defense News יש השפעה אמיתית על התעשייה עצמה, ועם השנים הפך לכלי מדידה שלא רק נותן ׳חותמת איכות׳, אלא גם נותן יתרון תחרותי. מי שמדורגת גבוה יכולה למנף את זה. היא משפרת את הסיכויים למשוך חוזים מול ממשלות, זוכה באמון של שותפים עסקיים, והשוק בכללותו הרבה יותר מתחשב במובנים רבים, מדובר במדד לא־רשמי של "מעמד" בתעשייה הצבאית העולמית, כזה שמייצר תגובת שרשרת של עניין, מימון ושיתופי פעולה.

בנוסף, הדירוג הזה לא רק מספק הצצה לרשימת השחקנים החזקים ביותר בענף. הוא גם משקף את המגמות בכל השוק: מעבר ממערכות נשק כבדות וקלאסיות לטכנולוגיות מתקדמות, זריזות וקטלניות, תוך הדגשה מחודשת של הממד הדיגיטלי בשדה הקרב. 

שלוש חברות ישראליות נכללו בדירוג - אלביט מערכות אלביט הדמיה -2.89%   (מקום 21 לעומת 22 בשנה שעברה), התעשייה האווירית (28, שמרה על הדירוג) ורפאל (31, לעומת 33 בשנה שעברה) Rafael Holdings 10.14% , והן אינן ברשימה בגלל ערך נוסטלגי, אלא היות וכל אחת מהן צמחה בצורה מובהקת בהכנסות הביטחוניות שלה בשנת 2024. אלביט, למשל, עם זינוק ל-6.8 מיליארד דולר, נהנית מביקוש גבוה למערכות דיוק, כטמ"מים ופתרונות מבוססי בינה מלאכותית. רפאל, שביצעה קפיצה של שני מקומות בדירוג, ממשיכה למצב את עצמה כמרכז פיתוח מתקדם, לא רק בזכות כיפת ברזל, אלא גם עם פתרונות הגנה רב־שכבתיים, טילים טקטיים ומערכות שליטה ובקרה. התמונה המתקבלת היא של שלוש זרועות משלימות של אקו־סיסטם ביטחוני שמצליח לייצר פתרונות מלאים מקצה לקצה: תחמושת חכמה, מערכות יבשת ושילוב חיישנים, מערכות אוויריות לוחמות והגנה אווירית רב שכבתית. 

אבל מעבר לזווית המקומית, בעולם כולו הוקצרו מעל 2.7 טריליון דולר להוצאות ביטחוניות במהלך 2024, גידול של כמעט 10 אחוזים לעומת השנה הקודמת, והעלייה החדה ביותר מאז סיום המלחמה הקרה. יותר מכל, מדובר בתגובה ישירה לרצף של זעזועים גאו־פוליטיים: המלחמה בעזה, העימותים בלבנון, הפלישה הרוסית לאוקראינה והתחזקות סין ככוח צבאי גלובלי.