מלחמת הסחר מתרחבת לקנדה: מכס של 100% על כלי רכב חשמליים סיניים
קנדה הודיעה ביום שני כי תטיל מכס בגובה 100% על כלי רכבחשמליים, בנוסף למכס בגובה 25% על פלדה ועל אלומיניום המיובאים מסין. המכסים יכנסו לתוקף בראשון לאוקטובר השנה. ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו אמר בנושא: "אני חושב שכולם יודעים שסין לא משחקת לפי אותם כללים". עוד אמר ש"מה שחשוב בנוגע לכך הוא שאנחנו עושים זאת בקו אחד ובמקביל לכלכלות אחרות ברחבי העולם". לדבריו, קנדה תמשיך לעבוד עם ארצות הברית ובנות ברית אחרות כדי לוודא שהלקוחות לא נפגעים על ידי "פעילות סחר לא הוגנת" מצד מדינות כמו סין. יש לציין שהמכס כמובן יפגעו בצרכנים בקנדה, אך ייתכן שבטווח הארוך יחזקו תחרותיות בת קיימא בתחום. לדבריו, קנדה בוחנת צעדי ענישה נוספים ביחס לסין כמו מכס על שבבים ותאים סואלרים. האיחוד האירופי כבר הטיל מכסים על רכבים חשמליים סיניים בגובה 36%, אך טסלה קיבלה הקלה ומשלמת רק 9%. במאי הכריז הנשיא ביידן על הטלת מכס בגובה 100% על רכבים חשמליים סיניים, לעומת 25% קודם לכן, כמו גם הכפלה של המכס על תאים סולאריים ועל שבבים ל-50% והטלת מכס של 25% על בטריות ליתיום יון, במה שנראה כמו החרפת מלחמת הסין מול סין שהחלה בימי הנשיא טראמפ. פקיד קנדי בכיר מסר בעילום שם לסוכנות הידיעות רויטרס כי המהלך כולל גם רכבים של חברות זרות כמו טסלה המיוצרים בסין. "זהו מס יסף המוטל על כל הרכבים החשמליים הסיניים. אם חברות שכרגע מייצרות בסין יבחרו להעביר את הייצור למדינה אחרת הן לא תחויבנה במס הזה", לדבריו. הייבוא הקנדי של מכוניות מסין דרך נמל וונקובר זינק ב-460% בשנת 2023 כשטסלה החלה לייבוא לקנדה מכוניות מהמפעל בסין. האם טסלה תושפע מהמהלך? "כתגובה למכס הייתי מצפה שטסלה תשנה את הלוגיסטיקה שלה ותייצא רכבים לקנדה מארצות הברית" אמר סת' גולדסטיין, אסטרטג שווקים במורנינגסטאר. "קרוב לוודאי שהשווקים מגיבים למכס וישקלו את ההשפעה הפוטנציאלית על הרווח של טסלה מכך שהייצוא לקנדה יתבצע מהמפעלים בארצות הברית בהם הייצור יקר יותר" אמר ביחס לירידה של כ-3% במניית טסלה במסחר לאחר ההודעה.
- 1.קשקש 27/08/2024 06:07הגב לתגובה זוקשה לי להאמין שהמהלכים יעזרו כי הבדלי השכר בין אסיה למערב הם קיצוניים ולכן הדרך הנכונה ביותר זה להעביר את התעשיה למקסיקו או למזרח אירופה כי שם השכר נמוך לפחות ב-50% -70% ולא לטורקיה כי השלטון שם הוא רעוע ויכול להתהפך בגלל הירידה התלולה בערך המטבע הטורקי
- נחום 27/08/2024 10:37הגב לתגובה זו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
