רוי שיינמן
צילום: שלומי יוסף

ה-S&P 500 זינק 10% בשלושה שבועות; נושק לשיא; האם זה הזמן לחשוש?

רוי שיינמן | (12)
נושאים בכתבה S&P 500

לפני פחות משלושה שבועת, ה-S&P 500 ירד לאזור ה-5,100 נקודות והסנטימנט היה שלילי במיוחד. החשש היה שהירידות שהתחזקו בשבוע הקודם יתעצמו ויהפכו למיני מפולת. עכשיו - המדד נושק שוב לשיא, אחרי עלייה של 10%. נראה שהגיע הזמן לחשוש. כשהתנודתיות עולה והסכון בשווקים עולה, ובמקביל המדד לא משתנה, משוואת הסיכון-סיכוי משתנה - אז למרות שפאוול יוריד את הריבית, משהו חורק בוול סטריט. העליות בהחלט עשויות להמשיך, אבל רמת הסיכון עלתה. 

 

ה-S&P 500 זינק ב-10% וחזר לשיא

הירידות עד לפני שלושה היו בהמשך לנתוני שוק העבודה שהצביעו על חולשה גדולה. חולשה אמורה להיות טובה לשוק המניות שכן היא מזרזרת את הפחתת הריבית, אבל החשש היה מחולשה שמביאה לנחיתה קשה בכלכלה ולא נחיתה רכה. 

תזכורת: האויב הגדול של הכלכלה הוא העלייה החדה במדד המחירים (אינפלציה). כדי להילחחם באינפלציה, ג'רום פאוול, נגיד הבנק המרכזי (הפד') העלה את הריבית. כאשר הריבית עולה - הציבור מפחית את הביקושים שלו למוצרים ושירותים ואז העליות מתמתנות.

 

המלחמה נגד האינפלציה עלולה להביא למיתון

אלא שזו התבררה כמלחמה קשה. האינפלציה אומנם בירידה, אבל שוק העבודה היה חזק ושידר עליות שכר שלימדו על כוח גדול של הצרכנים והמשך עליות מחירים. הכללכנים העריכו ששוק העבודה ייחלש בהדרגה, ובמקביל הריבית החלה להשפיע והמדד החל לרדת.

ועדיין, מדד המחירים לא ירד  באופן שמאפשר הפחתת ריבית דרמטית - כך לפחות לפי הערכת הבנק המרכזי. ואז הגיעו לפני כשלושה שבועות נתונים שהצביעו על חולשה גדולה מאוד ומפתיעה מאוד בשוק העבודה. 

לכאורה זה כאמור טוב לגבי החלטת הריבית -  יש יותר תימוכין בכך שאין חשש מלהוריד את הריבית. אבל הפד' משחק במשחק מאוד זהיר - הוא מזיז את הריבית בידיעה שהיא משפיעה על האינפלציה, אבל בניסיון שלא  לגרום לצרכן האמריקאי תחושה שהולכים לנפילה כלכלית - למיתון. כל המהלכים וחוסר המהלכים של הריבית מנותבים לכך שתהיה נחיתה רכה. שהפגיעה של הריבית בצמיחה ובביקושים ובצרכנים תהיה מדודה בעת עליית הריבית, ובדרך חזרה - בעת שהיא יורדת שלא תגרום לשינויים גדולים מדי בביקושים ושלא תגיע מאוחר מדי. לפני שלושה שבועות היה רוב לאלו שהעריכו שזה מאוחר מדי. ימים לאחר מכן, הפסימיות התחלפה באופטימיות - מצבים כאלו מאותתים על חוסר רציונליות בשווקים. 

 

חוסר רציונליות בשווקים

החולשה בשוק העבודה שידרה שהבנק המרכזי פספס. שהעסקים בנחיתה קשה, ולא בנחיתה רכה, שהם לא מעלים שכר, ששוק העבודה חלש יותר מכפי שהוא צריך להיות. זה הדאיג את המשקיעים כי מגיע שלב שכבר הורדת הריבית לא תעזור להינצל ממיתון. הכלכלה האמריקאית בדרך למטה, וזה ידוע, אבל ייתכן שזו נפילה כואבת ולא ירידה מרוסנת.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    עברי 25/08/2024 12:41
    הגב לתגובה זו
    אז תחשוש. כל היתר ספקולציות.
  • 9.
    אין על סנופי 25/08/2024 07:09
    הגב לתגובה זו
    מנהלי השקעות מתוסכלים כי הציבור כבר לא פרייאר משקיע בסנופי ומנצח את מנהלי ההשקעות הכושלים
  • 8.
    כשה SP יורד הוא מסוכן כשהוא עולה הוא מסוכן מה יהיה אתכם (ל"ת)
    קלבסיאלה 24/08/2024 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כשמחירי דירות עולים צורחים בועה. כשמניות טסות ? (ל"ת)
    זו לא בועה זה זול 23/08/2024 17:58
    הגב לתגובה זו
  • אתה רשאי לצרוח (ל"ת)
    עברי 24/08/2024 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כתבה בלי תוכן .רק הפחדה (ל"ת)
    איציק 23/08/2024 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מקווה שיזנק עוד 10% ב 3 שבועות הבאים (ל"ת)
    Ron DeSantis 23/08/2024 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    החיים 23/08/2024 17:29
    הגב לתגובה זו
    מי שמשקיע לטווח ארוך לא חושש מי שמתזמן את השוק חושש תמיד מרוב חשש הוא תמיד נכנס לפני הירידות ויוצא לפני העליות
  • 3.
    משקעים לאורך שנים 23/08/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
    מי שמשקיע לשנים לא צריך לחשוש שוק עולה שוק יורד בסוף הוא תמיד עולה ושובר שיאים חדשים ,
  • בסוף כולם מתים (ל"ת)
    צנחן ותיק 25/08/2024 03:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמואל 23/08/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
    תמיד שיש פחד השוק עולה
  • 1.
    דייב 23/08/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
    לא להשקיע בישראל ! רק בארה"ב ובממדים המובילים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.