KIA EV9 GT Line
צילום: יואב פולס

קיה EV9 - אחת החשמליות הטובות שהושקו כאן; וגם - האם היא שווה את המחיר?

היתרונות והחסרונות והציון של קיה EV9; וגם - מי המתחרות בקטגוריה?

יואב פולס | (6)

נתחיל בסיכום: הקיה EV9 היא חשמלית מצוינת, מהטובות, אם לא הטובה ביותר שיש כאן ל-6-7 נוסעים. היתרונות הגדולים של הרכב הם ביצועים, התנהגות כביש וטווח של סוללה. החסרונות הם פלסטיקה בתא הנוסעים והמחיר. ציון מסכם 4.6 בסולם פולס

הקיה EV9 שהושקה ממש לאחרונה היא SUV חשמלי עם שישה או שבעה מקומות. אפשר לעשות  את החיים קלים ולסכם אותו באמירה ברורה שמדובר בחשמלית שבעה מקומות מהטובות ביותר המשווקת בישראל. והיא אכן כזו. אבל קביעה כזו לעניות דעתי מפספסת בענק את כל מה שה EV9 מביאה עימה.

כדי להבין מה היא מביאה עימה צריך לשייט איתה באוטובאן במהירויות שבין 180 קמ"ש ל-200 קמ"ש, ואז היא משכיחה ממך את המרכב הגדול והמפואר, ואתה נזכר ש(גם) היא מבוססת על פלטפורמת ה-E-GMP המצוינת של הקונצרן, ופתאום אתה מתסכל עליה במבט שונה, כי היא כל-כך הרבה יותר מאשר החשמלית 7 מקומות הטובה ביותר.

 

עיצוב חיצוני ופנימי

ה-EV9 היא בראש ובראשונה גדולה. מאוד מאוד גדולה. ורבועה. סוג של קוביה גדולה, עם הרבה מאוד קוים ישרים וזוויתיים. החזית אטומה לחלוטין, למעט פתחי כניסת אוויר בתחתית הפגוש הקדמי, לטובת קירור הסוללה.

יחידות התאורה הראשיות אנכיות עם פס לד שמתחיל בפגוש, עולה בדופן הרכב וממשיך עד כמעט אמצע הכנף. יחידות התאורה עצמן הן מטריקס לד ברכב המבחן שתי שורות אנכיות שת יחידות תאורה בכל צד. (זה המקום לציין כי מרשים מאוד לראות איך הרכב מתאים את התאורה לעצמית שהוא מזהה בנסיעה בלילה נסיעה עם אורות דרך גבוהים. הוא מכבה חלק, מחשיך אזורים מסויימים ומדליק איזורים אחרים. מרשים).

מכסה המנוע עצום בגודלו למרות שאין באמת מנוע אלא בעיקר מערכות חשמל ותא מטען קדמי בנפח 52 ליטר ברכב המבחן (90 ליטר בדגם ההנעה האחורית). גלגלי ה EV9 בגודל 21' ועליהם מורכבים צמיגי 285/45, ועל אף המידה הגדולה, על המרכב הגדול הם נראים בהחלט במידה הנכונה. השמשות האחוריות מושחרות לטובת פרטיות לנוסעים והדלת החמישית אנכית לחלוטין. יחידות התאורה הראשיות מיוחדת גם הן עם פס לד אדום בצורת T, ובו משולבים גם פנסי איתות ותאורת רוורס. אין זוית בה תסתכלו על הקיה הזו והיא תיראה לכם שגרתית. (זה המקום לציין כי ככל הנראה אלמנטים עיצוביים עיקריים שאנחנו רואים ב EV9 יופיעו גם בדגמים אחרים של קיה, דוגמת ה EV3).

 

מפרט טוב ועיצוב מיוחד

העיצוב הפנימי מיוחד גם הוא, אם כי כבר מזכיר עיצובים שראינו בדגמי קיה (ואפילו יונדאי). שלושה מסכים מחוברים מכילים את לוח המחוונים 12.3'', צג ייעודי למזגן בגודל 5.3'' וצג מולטימדיה 12.3''. הצג הקטן לבקרת האקלים מוסתר בחלקו על ידי ההגה, ולכן לחיצה קטנה עליו, מעבירה את תצוגת המיזוג לתצוגה מפורטת במסך המולטימדיה הראשי. ההגה מתכוונן חשמלית לגובה ולעומק, עם שליטה מלאה מההגה על המולטימדיה, בקרת השיוט האדפטיבית ומצבי הנהיגה השונים.

מושב הנהג והנוסע חשמליים, עם ריקליינר, חימום וקירור, ומספקים תמיכה מצויינת ליושבים בהם. עם הלחיצה על הדוושה, מושב הנהג מתכוונן אוטומטית, סוגר על הנהג ומחזיק אותו טוב יותר במקום. פונקציה זו היתה הראשונה להיות מבוטלת עם ההתאמה האישית שלי לרכב.

שני מושבי הקפטן בשורה השניה חשמליים במלואם, כוללים גם הם ריקליינר, חימום ואיוורור, וכוללים גם פתחי מיזוג יעילים בגג הרכב. גם היושבים בשורה השלישית נהנים ממרווח ופינוק שנדיר למצוא בשורה השלישית של מובילי הנוסעים. מבחינת מקום, כל אחד מהמושבים יכול לאכלס מבוגר בנוחות ופינוק מירביים הודות לבסיס גלגלים מפלצתי של 3.1 מטר.

לחובת תא הנוסעים אני יכול לציין שבניגוד לאיכות מרבית החומרים ברכב, הכיסוי הנגלל למחזיק הכוסות, והפלסטיקה בהמשכו ובחלק התחתון של הדשבורד הרגישו הכי פלסטיקה זולה, והכי לא מתאימים לרכב שעולה כחצי מיליון שקלים.

רכב המבחן בדגם ה GT Line מצוייד בשני מנועים חשמליים בהספק של 384 כ"ס ו 71.4 קג"מ, המאפשרים לקיה הענקית לזנק מעמידה ל 100 קמ"ש בתוך 5.3 שניות. לא משהו שאתה מצפה מרכב בגודל הזה ואשר שוקל 2,648 ק"ג!  דגם הבסיס, ה 'פרימיום' בעל המנוע היחיד המספק 203 כ"ס ו 35.7 קג"מ. הסוללה בשני הדגמים בגודל 99.8Kwh ונטו לשימוש 96Kwh, אותה ניתן לטעון בטעינת AC בקצב של 11Kw או בטעינת DC מהירה בקצב של עד 209Kw. הטווח הרשמי לדגם ה GT-Line עומד על 505 ק"מ ולדגם הפרימיום 563 ק"מ.

ביצועים והתנהגות כביש

תחילת נהיגה עם ה-EV9 בתוך ת"א מחייבת זהירות יתר עקב גודלו של הרכב, וחוסר ההיכרות שלי עם התנהגותו הגמלונית משהו בהתחלה. עם מעל ל 71 קג"מ אני נזהר עם עוצמת הלחיצה על דוושת האלקטרונים. עד עכשיו הוא קרוסאובר גדול, מרווח מאוד ומפנק, אבל עם סימן שאלה על היכולות הדינמיות שלו. את היכולות המרשימות מאוד של ה EV9 אני מגלה בכביש שש הפתוח בשעות הבוקר המוקדמות.

ה-EV9 משייט במהירויות גבוהות מאוד (מאוד מאוד) בנינוחות וקלילות מרשימה. לא ניתן להשוות אותו לרכבי GT איכותיים, הוא משהו אחר. סוג של מחלקה ראשונה מהירה מאוד ומפנקת על הכביש. אני לא זוכר רכב חשמלי בגודל הזה שהתנהג ככה, אני לא זוכר רכב שאינו חשמלי שהתנהג ככה. המתלים עושים עבודה משובחת בריסון המרכב הכבד מאוד, וזה מבלי להיות קשיחים מדי. יש ב EV9 עבודת כיול מתלים משובחת שמתאימה לכלי רכב יקרים משמעותית. (אם אני נזכר ביכולות של הקיה EV6 אז קורה משהו מאוד טוב במחלקת המתלים של קיה). ה EV9 ממשיכה להיות נינוחה ומפנקת בכל מהירות. לקחת אותה לכבישים מפותלים, כמו זה שיורד מפוריה עילית לכינרת, מתיג התנהגות כביש מאוד מאוזנת, אבל המרכב הגדול לא ממש נהנה משינויי הכיוון, ובגדול זה לא המקום ל EV9.

צריכת החשמל הרשמית של ה EV9 בגירסת ה GT Line עומדת על 22.8Kwh ל 100 ק"מ. נהיגה חסכונית ומודעת עם הרכב הניבה צריכה סביב ה 20Kwh ל 100 ק"מ, ואילו נהיגה מחוץ לעיר, עם המון לחיצות על הדוושה עד הקצה, ומהירות גבוהה מאוד (מאוד מאוד) הניבו כ 32.0Kwh ל 100 ק"מ. הודות לסוללה העצומה של הרכב לא היתה כל בעיית טווח גם בצריכה הגבוהה הזו. אני כבר אומר, אתם לא תגיעו ל 20Kwh אלא תהיו הרבה יותר קרובים ל 32Kwh. פשוט כי הרכב יכול, זה כיף, וזה קטן עליו.

בתחום הבטיחות מצויידת ה EV9 בכל האביזרים הנדרשים והרבה מעבר לכך, ומקבלת ציון 7 באיבזור הבטיחות של משרד התחבורה, לצד חמישה כוכבי בטיחות ב מחן של ה EuroNcap.

 

מחיר ותחרות

אם עד עכשיו קיבלתם את הרושם שמדובר ברכב משובח, אתם צודקים. עכשיו אספר לכם כי מחיר הרכב המבחן בגירסת ה-GT Line ושישה מושבים עומד על 489,900 שקל, ואילו גירסת הפרימיום בעל  שבעה מושבים עולה 429,900 שקל, וזה המון כסף.

אני מתקשה לחשוב על תחרות רלוונטית. ה-BYD TANG לא שם. פשוט לא מתקרב ביכולות לאלו של הקיה. הקשר היחיד ביניהם הוא ששניהם חשמליים ובעלי שבעה מקומות. זהו. כאן נגמר הדומה.

ההונגצ'י E-HS9 מאוד דומה בתכונותיו ל EV9 גם במימדים, וגם בחלק מהמפרט הטכני. העיצוב בהונגצ'י מאוד מוחצן וצריך לרצות אותו. המחיר של ההונגצ'י נע בין 399.0 אש"ח ל 499.0 אש"ח. טרם נהגתי בהונגצ'י.

תחרות נוספת מגיעה מצד המרצדס EQB החשמלית המרשימה של היצרן הגרמני, שגם היא מגיעה בתצורה של שישה או שבעה מקומות. המרצדס קטנה מה EV9 בכל המימדים – אורך, רוחב ובסיס גלגלים, וככל הנראה גם תהיה פחות שימושית במושבים האחוריים. איכות החומרים במרצדס תהיה טובה יותר. המרצדס משווקת במחירים שמתחילים ב 440.0 אש"ח ועד ל-500.0 אש"ח, ולזכותה יאמר שאף אחד לא ירים גבה וישאל 'חצי מיליון על מרצדס?'. 

 

ציונים מסכמים:

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כל שנה להחליף חשמלי מאשר לקנות ב500000 שקל מכונית (ל"ת)
    במחיר הזה קונה 18/08/2024 02:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מה לעשות לקנות קיה יונדאי במחיר הזה זה לא הגיוני (ל"ת)
    מרצדס 17/08/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דן 17/08/2024 08:44
    הגב לתגובה זו
    תודה !
  • 3.
    השוואה 17/08/2024 01:20
    הגב לתגובה זו
    המחיר בקנדה 238070 על הכביד אחרי כל המיסים
  • 2.
    חסוי 16/08/2024 21:05
    הגב לתגובה זו
    הטאנג החדש יעלה בכל פרמטר על הנ״ל ובעודף תקבל גם atto3
  • 1.
    למה יקר (ל"ת)
    ר 16/08/2024 19:28
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.