דירוג אשראי
צילום: Freepik

הבנקים וחברות האשראי שוב ירוויחו על חשבון הציבור

תזכיר החוק לאיגוח הלוואות אמור להגביר את התחרות בשוק האשראי; לא ברור אם יצליח בכך, אבל כן ברור שהוא מעביר את הסיכון במתן אשראי צרכני מהבנקים וחברות האשראי לציבור הרחב ועל הדרך מאפשר להם לגזור קופון בדמות מרווחי ריבית
צפריר אפרתי | (6)
נושאים בכתבה איגוח בנק ישראל

אחרי עבודת הכנה של למעלה משני עשורים, אושר בימים האחרונים בוועדת השרים לחקיקה חוק האיגוח, שנועד להסדיר את האפשרות של בנקים וחברות אשראי חוץ בנקאי למכור לציבור הרחב תיקי הלוואות שהעניקו, על-ידי קיבוצם במסגרת איגרות חוב והנפקתן בבורסה. בהודעה החגיגית שפרסם בנק ישראל הוא הפליג בשבחי המהלך ותרומתו הצפויה למשק. בין היתר, נטען כי המהלך "יגביר את התחרות ויוביל להוזלת עלויות האשראי לצרכנים ולעסקים" ו"יאפשר פינוי הון במערכת הבנקאית, אשר יוכל להיות מוקצה למימון של עסקים קטנים ובינוניים".

הבנקים ירוויחו על חשבון הציבור

אין לי ספק בכוונות הטובות של בנק ישראל ושאר השותפים הנכבדים לתזכיר החוק, כגון משרד המשפטים, משרד האוצר ורשות ניירות ערך.  הצורך להגביר את התחרות בשוק האשראי ואת זמינות האשראי לעסקים קטנים אכן אקוטי. גם אם הצעת החוק תצליח במשימה זו (דבר שכלל אין ודאות שיקרה), הדרך שנבחרה לכך - העברת הסיכון מהגופים הפיננסיים לציבור – שגויה מיסודה ופסולה.

המשמעות של תזכיר החוק היא שהבנקים וחברות האשראי שוב ירוויחו על חשבון הציבור. תחילה, הם יעניקו הלוואות צרכניות לציבור בריבית גבוהה. לאחר מכן, הם ינפיקו את ההלוואות כאג"ח, בריבית נמוכה יותר ותוך גריפת מרווח הריבית. על הדרך, יגבו גם עמלות תפעול ויעבירו את הסיכון של הפסדי אשראי לציבור, שמצידו ירכוש את האג"ח באמצעות קרנות הפנסיה, ההשתלמות וקרנות הנאמנות – כך שבמקרה של כשל בהחזרי ההלוואות, החוסכים הם שישלמו את המחיר ולא הגוף המנפיק. ולבסוף, הבנקים וחברות האשראי יפנו לעצמם הון למתן הלוואות נוספות, שוב בריבית גבוהה, וחוזר חלילה.

הסיכונים עוברים מהבנקים לציבור

אם איגוח של תיקי משכנתאות הוא מהלך סביר, שכן תיקים אלה מגובים בבטוחה משמעותית, כשמדובר באיגוח של אשראי צרכני – הסיכון שמועבר לציבור משמעותי.  אשראי צרכני מוענק ללא בטוחות ומחייב את הגורם המלווה בביצוע חיתום קפדני, היכרות עם היסטוריית האשראי של הלווה, יכולת לדעת בזמן אמת אם חלה הרעה במצב הלווה ועוד. כל אלה הם כלים שנמצאים ברשות הבנקים וחברות האשראי ולא נמצאים ברשות הציבור.

לבנקים יש לא רק יכולת חיתום וניהול של ההלוואה, אלא גם כריות הון שמאפשרות להם לקחת את הסיכון הגלום במתן אשראי צרכני. לא כך לגבי הציבור הרחב, שכבר נכווה בשנים האחרונות פעם אחר פעם בהשקעה בסקטור האשראי הצרכני, בחברות דוגמת טריא או פאגאיה. ולא נשכח שורה של קרנות פרטיות, שאיפשרו למשקיעים כשירים להשקיע באשראי צרכני וכיום, חלקן לא מאפשרות למשקיעים למשוך את כספם. 

ומעל לכל – מעל המהלך כולו מרחף צילו הגדול של המשבר הפיננסי העולמי של 2008, שפרץ בדיוק בגלל איגוח של אשראי "רע" על ידי גופים פיננסיים והעברת הסיכון לציבור אג"ח  שקיבלו  את הדירוג המושלם AAA ע"י חברות הדירוג. בבנק ישראל לא מתעלמים מה"פיל" שבחדר וטוענים שהלקחים הופקו וכי המהלך גובש בהתייעצות עם גורמים בעולם ותוך למידה מנסיונם.  אולם, עיון בשורת ההגנות שכלולות בתזכיר החוק מגלה כי מדובר במניעת איגוח כפול ודרישה כי הגורם המאגח יחזיק ב-8% מהתיק.

מתזכיר החוק לא ברור כיצד החוק אמור למנוע מצב שבו הבנקים וחברות האשראי "יארזו" הלוואות באיכות נמוכה יותר ויעבירו את הסיכון לציבור, כפי שהיה לפני 2008. העובדה שמשבר הסאב-פריים פרץ בארה"ב, השוק הפיננסי המשוכלל והמתקדם ביותר, היא תזכורת לכך שהסתמכות על הניסיון העולמי אינה ערובה להצלחה. להיפך, דווקא השמרנות של השוק הפיננסי הישראלי היא שהצילה אותו ב-2008.

קיראו עוד ב"בארץ"

חשוב לומר גם כי כל הסיכונים האלה נלקחים, כאשר כלל לא ברור אם החוק ישיג את מטרתו – להגדיל את התחרות על האשראי ולהוזיל אותו. זאת, כאשר לבנקים יש רקורד עשיר במסמוס רפורמות שנועדו להגביר את התחרות ולהוזיל את השירותים הבנקאיים. סביר יותר שהבנקים ינצלו את המהלך להגדיל את תיקי ההלוואות, להעביר את הסיכון לציבור והשארת כל מרווח האשראי בכיסם.

אם המדינה רוצה להגדיל, להוזיל ולגוון את מקורות האשראי בישראל, ועל הדרך לפתח את הבורסה המקומית, ראוי שתפעל לקידום רפורמות מבניות משמעותיות, ולא תנסה לפעול באמצעות קיצור דרך שמעביר את הסיכון לציבור.  

הכותב הוא שותף וסמנכ"ל בפוקוס בית השקעות

 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אחד מהציבור 30/07/2024 17:24
    הגב לתגובה זו
    לאשראי צרכני. כמו שרשמו בכתבה, נכוותי עם טריא ואחת לפניה, יצאתי משם בהפסד ואחרי סחבת לא קצרה. מאז לא מתקרב להלוואות p2p. וגם לא יוכלו לדחוף לי את זה בדלת האחורית בפנסיה השתלמות כי מסלול שלי מחקה מדד
  • 5.
    תמורת תשלום חברות הדירוג יתנו AAA גם לסליס (ל"ת)
    חברת דירוג 30/07/2024 15:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גולדפינגר 30/07/2024 12:53
    הגב לתגובה זו
    משבר הפיננסי ב-2008 הגיע בעיקבות ההנדסה הפיננסית של איגוח מוצרי אשראי, ב-2008 זה היה משכנתאות כאשר העולם הפיננסי היה בטוח שסיכוי למקרה קצה היה 0.000001% כלומר אחד למיליון. לא מזמן חברת וסטו פשטה את הרגל כאשר נמצאו אי סדרים באיגוח פוליסות ביטוח. והינה כעת מדינת ישראל מקדמת בחוק איגוח אשראי. זה אסון פיננסי שיתממש בעתיד לבוא.
  • 3.
    יובל 30/07/2024 12:48
    הגב לתגובה זו
    מושחתת כמו ישראל. הון שלטון שרק דופק את האזרחים.
  • 2.
    הלוואות בלון מכל סוג סיכון נוסף (ל"ת)
    מיקו 30/07/2024 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שאלתי - אל 30/07/2024 11:26
    הגב לתגובה זו
    גם לי אין ספק כי אני בטוח! בטוח שהם טפילים על הגב שלנו, גנבים שכל מעשיהם להכין את התפקיד הבא שלהם. כל שומרי הסף של המדינה - גנבים שהולכים לעבוד בשכר של מיליונים אצל אלה שהם פיקחו עליהם. מצביעים טיפשים.
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי