אלי כהן שר הכלכלה והתעשייה
צילום: אופיר אייבי

מחירי הטיסות יקרים - זה כנראה לא הסוף; מחיר הדלק בעלייה

משרד האנרגיה במהלך לשלב דלק נקי במטוסים; מדובר בדלק יקר יותר וזה יחלחל למחירי הטיסות
רוי שיינמן | (2)

משרד האנרגיה והתשתיות מוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקי תעופה ירוקים (SAF) בתעופה. המהלך הזה עוקב אחרי מהלכים קודמים שהיו באירופה והוא מחויב לצורך השתלבות התעופה המקומית בעולם.

 

"כחלק מהיעדים האסטרטגיים שקבענו במשרד, עלינו לפעול באופן אקטיבי לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת", אמר שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, "סקטור התעופה, בייחוד מאז רפורמת השמיים הפתוחים, הוא אחד מצרכני האנרגיה והדלקים הגדולים בשוק, ולכן הוא בעל משמעות יתרה בהפחתת הפליטות במשק. אנחנו פועלים להתחבר למגמות העולמיות בתחום ונוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקים ירוקים בישראל באופן מושכל ואחראי".

 

 

הדלק הנקי יקר יותר

המשמעות הצרכנית היא שלמרות שמחירי הטיסה עלו בשנה האחרונה בעיקר על רקע צמצום הטיסות של החברות הבינלאומיות כשחלקן נמנע מלטוס לישראל, מחירי הטיסות עשויים עלות בהמשך. הדלק הנקי יקר יותר מהדלק הסילוני המשמש היום את המטוסים וזה יתגלגל לכרטיסי הטיסה.

 אלי כהן, שר האנרגיה  (קרדיט: ניר כפרי)

בשנים האחרונות ענף התעופה נדרש להתמודד עם סוגיית פליטות גזי החממה והצורך לצמצם שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. מכלל הטכנולוגיות האפשריות (חשמל, מימן, אמוניה ועוד), עולה כי רק דלקי ה-SAF (Sustainable Aviation Fuels) מהווים פתרון ישים בטווח הזמן הקרוב, וכבר בשנים הקרובות תיכנס לאירופה רגולציה מחייבת בנושא.

 

כדי לקדם את שילובו של ה-SAF בישראל, יקים המשרד ועדה בין-משרדית ויעמוד בראשה. הוועדה תדון במתווה אימוץ הרגולציה ותקבע מודל לחיוב חברות התעופה לשימוש בדלקי SAF בישראל בשנים הקרובות. במסגרת כך, תיבחן יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים האפשרות לאימוץ המודל האירופי, על מנת להבטיח אספקה יציבה של SAF במחירים תחרותיים כבר בשנים הקרובות.

 

דלקי ה-SAF הם דלקים המיוצרים ממקורות שונים כגון שמן טיגון משומש, פסולת עירונית, פסולת חקלאית, ואף מימן ופחמן שנתפס מהאטמוספרה. דלקים אלו מפחיתים את פליטות המטוסים בעד 80%, וכיום ניתן להחליף כמחצית מהדלק הסילוני בכל טיסה ב-SAF. מחירם של דלקים אלו כיום גבוה מדלק סילוני, וישנם מהלכים לפיתוח מנגנונים שונים לסבסוד ותמחור של ה-SAF בכדי להתניע את השוק ולאפשר שימוש סביר כלכלית.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גולדפינגר 11/07/2024 23:33
    הגב לתגובה זו
    אלי כהן הוא השר לכלום ושום דבר, עובר ממשרד למשרד מברר עצמו לדעת בתקשורת, כאילו אם הוא ידבר הרבה אז יחשבו שהוא גם עושה משהוא. אזהוא, דיבורים כמו חול...
  • 1.
    שולה 11/07/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
    חייב לשלם מחיר
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן 7.84%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.

אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאן

אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981

ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026

רן קידר |

חברת אנרג'יאן אנרג'יאן 7.84%  , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon Mobil Corp.  ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.

במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.

על פי ההבנות בין הצדדים, במידה ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.

בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.


                        מפת האזור. קרדיט: אנרג'יאן 

מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס. בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.