אלי כהן שר הכלכלה והתעשייה
צילום: אופיר אייבי

מחירי הטיסות יקרים - זה כנראה לא הסוף; מחיר הדלק בעלייה

משרד האנרגיה במהלך לשלב דלק נקי במטוסים; מדובר בדלק יקר יותר וזה יחלחל למחירי הטיסות
רוי שיינמן | (2)

משרד האנרגיה והתשתיות מוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקי תעופה ירוקים (SAF) בתעופה. המהלך הזה עוקב אחרי מהלכים קודמים שהיו באירופה והוא מחויב לצורך השתלבות התעופה המקומית בעולם.

 

"כחלק מהיעדים האסטרטגיים שקבענו במשרד, עלינו לפעול באופן אקטיבי לקידום אנרגיה ירוקה ומתחדשת", אמר שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, "סקטור התעופה, בייחוד מאז רפורמת השמיים הפתוחים, הוא אחד מצרכני האנרגיה והדלקים הגדולים בשוק, ולכן הוא בעל משמעות יתרה בהפחתת הפליטות במשק. אנחנו פועלים להתחבר למגמות העולמיות בתחום ונוביל מהלך אסטרטגי לאימוץ דלקים ירוקים בישראל באופן מושכל ואחראי".

 

 

הדלק הנקי יקר יותר

המשמעות הצרכנית היא שלמרות שמחירי הטיסה עלו בשנה האחרונה בעיקר על רקע צמצום הטיסות של החברות הבינלאומיות כשחלקן נמנע מלטוס לישראל, מחירי הטיסות עשויים עלות בהמשך. הדלק הנקי יקר יותר מהדלק הסילוני המשמש היום את המטוסים וזה יתגלגל לכרטיסי הטיסה.

 אלי כהן, שר האנרגיה  (קרדיט: ניר כפרי)

בשנים האחרונות ענף התעופה נדרש להתמודד עם סוגיית פליטות גזי החממה והצורך לצמצם שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים. מכלל הטכנולוגיות האפשריות (חשמל, מימן, אמוניה ועוד), עולה כי רק דלקי ה-SAF (Sustainable Aviation Fuels) מהווים פתרון ישים בטווח הזמן הקרוב, וכבר בשנים הקרובות תיכנס לאירופה רגולציה מחייבת בנושא.

 

כדי לקדם את שילובו של ה-SAF בישראל, יקים המשרד ועדה בין-משרדית ויעמוד בראשה. הוועדה תדון במתווה אימוץ הרגולציה ותקבע מודל לחיוב חברות התעופה לשימוש בדלקי SAF בישראל בשנים הקרובות. במסגרת כך, תיבחן יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים האפשרות לאימוץ המודל האירופי, על מנת להבטיח אספקה יציבה של SAF במחירים תחרותיים כבר בשנים הקרובות.

 

דלקי ה-SAF הם דלקים המיוצרים ממקורות שונים כגון שמן טיגון משומש, פסולת עירונית, פסולת חקלאית, ואף מימן ופחמן שנתפס מהאטמוספרה. דלקים אלו מפחיתים את פליטות המטוסים בעד 80%, וכיום ניתן להחליף כמחצית מהדלק הסילוני בכל טיסה ב-SAF. מחירם של דלקים אלו כיום גבוה מדלק סילוני, וישנם מהלכים לפיתוח מנגנונים שונים לסבסוד ותמחור של ה-SAF בכדי להתניע את השוק ולאפשר שימוש סביר כלכלית.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גולדפינגר 11/07/2024 23:33
    הגב לתגובה זו
    אלי כהן הוא השר לכלום ושום דבר, עובר ממשרד למשרד מברר עצמו לדעת בתקשורת, כאילו אם הוא ידבר הרבה אז יחשבו שהוא גם עושה משהוא. אזהוא, דיבורים כמו חול...
  • 1.
    שולה 11/07/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
    חייב לשלם מחיר
מאגר תמר קידוח אסדה
צילום: יחצ

דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות

דוח משק הגז הטבעי בישראל 2025 מתייחס לעשור למתווה הגז, ומצביע על כך שלמרות הייצוא, הגדלת הצריכה וההפקה, עתודות הגז בישראל רק הלכו וגדלו; בנוסף, הדוח מצביע על כך שמחירי הגז והחשמל בישראל ירדו, בניגוד למגמת עלייה עולמית ועל התרומה של היותנו מעצמת גז לבטחון של ישראל 

רן קידר |

דוח משק הגז הטבעי בישראל לשנת 2025, שנערך על ידי BDO פירמת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל קובע כי עתודות הגז של ישראל יספיקו לפחות עד לשנת 2062, וזאת בהתחשב בהסכמי הייצוא למצרים וירדן.

הדוח התמקד השנה בעשור למתווה הגז, מצביע על מספר הישגים מאז אישור המתווה: ירידה חדה במחירי האנרגיה לצרכן, חיסכון משקי של מאות מיליארדים, התעצמות גאופוליטית והישגים סביבתיים משמעותיים. 

לפי הדוח, למרות הגידול החד בצריכה ובהפקה, עתודות הגז הטבעי של ישראל גדלו בכ-40% מאז 2012 ועומדות כיום על 1,044 BCM. המשמעות היא שאספקת הגז מובטחת למשק המקומי לפחות עד שנת 2062, גם בהינתן המשך ייצוא גז למדינות האזור. ישראל מדורגת במקום השני במדינות ה-OECD בעתודות גז לנפש ובמקום הראשון ב-OECD בשמירת גז לדורות הבאים. בעוד הממוצע של ה-OECD הוא 15 שנה הפקה עתידיות, אצלנו מדובר על 40 שנות הפקדה עתידיות. בנוסף הדו"ח מראה כי 75% מעתודות הגז יישארו בישראל. הדוח מצביע על כך שיצוא גז טבעי מהווה  תמריץ לחיפושים ופיתוח עוד גז טבעי לטובת המשק המקומי, מה שמוביל בגידול בביטחון האנרגטי הלאומי.


                עתודות הגז לנפש במדינות ה-OECD

מחירי הגז והחשמל בישראל נמוכים בכמחצית מהמחירים באירופה

מחירי הגז הטבעי בישראל ירדו בכ-20% מאז המתווה, בזמן שבעולם הם עלו בממוצע ב-57%. כתוצאה מכך, מחירי החשמל בישראל ירדו ב-16% והם כיום נמוכים בכ-50% מהממוצע באירופה. התרומה הכלכלית הכוללת למשק נאמדת בלמעלה מחצי טריליון שקלים, המתבטאים בחיסכון בעלויות אנרגיה ובהפחתה דרמטית של עלויות סביבתיות. 

בחישוב לפי משק בית עולה כי בעשור החולף כל משפחה בישראל חסכה בממוצע כ-1,190 שקל בחודש, ולמעלה מ-170 אלף שקל במצטבר. במקביל, הכנסות המדינה מתעשיית הגז חצו את רף 31 מיליארד השקלים, והתחזית מדברת על כ-635 מיליארד שקל עד שנת 2062. החל מ-2027 צפויה הכנסה ממוצעת של יותר ממיליארד שקל בחודש לקופת המדינה.