עבודה מהבית
צילום: pixabay

33% מהעסקים מאפשרים עבודה מהבית; מחצית מהם יעלו מחירים בקרוב

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי שיעור העובדים מהבית, בעיקר בחברות גדולות, עלה לעומת השנה שעברה. כשהעסקים נשאלו האם הם יעלו מחיר, 47% מהם השיבו בחיוב. 5% בלבד מצפים שהמחיר ירד

איציק יצחקי | (1)

מאז הקורונה שיעור המועסקים שעובדים מהבית עלה. הסיבה לכך הייתה שהתפשטות הנגיף לא אפשרה עבודה בחללים משותפים וחלק גדול מהעסקים אימץ את המתכונת הזאת גם לאחר שההתפשטות נעצרה.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה את נתוני היקף העבודה מהבית והצפי לשינוי במחירי מוצרים בעסקים כמו הייטק, התעשייה, המסחר ושירותים. מהנתונים עולה כי מספר העובדים מהבית הולך ועולה. הלשכה ביצעה סקר באמצעות מנהלים מענפי התעשייה, המסחר הקמעוני והשירותים, על שני נושאים עיקריים: היקף העבודה מהבית והצפי לשינויי מחירים בשנה הקרובה. ענפי הבינוי והמלונאות לא נסקרו. אומדני הסקר, שבוצע בקרב 58 אלף עסקים במגזר העסקי שבהם 5 משרות ומעלה, חושבו עבור ארבעה ענפים: תעשייה, מסחר קמעוני, שירותי הייטק ופיננסים ושאר ענפי השירותים. מהנתונים אפשר לראות שהמחירים צפויים להמשיך ולעלות, כך לפחות לפי הערכת בעלי העסקים.

כמה עובדים היום מהבית?

לגבי נושא העבודה מהבית, מתוך סך אוכלוסיית העסקים שנפקדו, בכ-33% מהעסקים מאפשרים כיום עבודה מהבית (לעומת 27% בשנה שעברה) באופן מובנה ומוסדר בהיקף כלשהו. בכ-15% מהעסקים בענפי התעשייה ללא עילית קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו. האפשרות של עבודה מהבית נפוצה יותר בעסקים גדולים (שבהם יותר מ-250 מועסקים); כ-39% מעסקים אלו מאפשרים עבודה מהבית בהיקף כלשהו.

בכ-12% מהעסקים בענף המסחר קיימת אפשרות של עבודה מהבית. בעסקים גדולים (שבהם יותר מ-100 מועסקים) האפשרות של עבודה מהבית נפוצה יותר – 20% מהעסקים. כמו כן, בכ-81% מהעסקים בענפי שירותי ההייטק קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו, בכ-59% מסך העסקים בשירותי ההייטק מאפשרים יותר משני ימי עבודה מהבית. 

עבודה מהבית (למ

יותר אנשים עובדים מהבית (נתונים: למ"ס)

בכ-35% מהעסקים בענפי שירותים ללא הייטק קיימת אפשרות של עבודה מהבית. בכ-42% מהעסקים בענפי תעשייה עילית קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו. בהיקף חברות ההייטק שאינן מאפשרות עבודה מהבית כלל, חלה עלייה מכ-4% מהעסקים במרץ 2023 לכ-19% ביוני 2024. תופעה זו תואמת למגמה העולמית של צמצום העבודה מרחוק לאחר תום משבר הקורונה.

בניגוד למגמת צמצום העבודה מרחוק בחברות ההייטק, בענפי הכלכלה האחרים נמצאה עלייה בהיקף העסקים המאפשרים עבודה מהבית. בענפי השירותים נצפתה עלייה של 10 נקודות האחוז – מכ-25% בשנת 2023 לכ-35% בסקר הנוכחי.ציפיות לעליית מחירים בשנה הקרובה.

מהמסקנות עולה כי חוץ מענפי הייטק שבהם נעשה צמצום בהיקף העבודה מהבית, בשאר הענפים חלה עלייה בהיקף העבודה מהבית.

כמחצית מהעסקים: נעלה מחירים בשנה הקרובה

בסך אוכלוסיית העסקים שנפקדו, ביותר מ-47% מהעסקים מעריכים כי מחירי המוצרים שלהם יעלו בשנה הקרובה, וב-5% בלבד מצפים שמחיריהם ירדו. בעסקים הגדולים (שבהם יותר מ-250 מועסקים) הצפי לעליית מחירים נמוך יותר.

קיראו עוד ב"בארץ"

בכ-46% מהעסקים בענפי התעשייה ובכ-63% מהעסקים בענף המסחר מעריכים כי המחירים יעלו בשנה הקרובה. הציפייה לעלייה במחירים נפוצה פחות בעסקים הגדולים.

עליית מחירים צפוייה (למ

נחשו מה יקרה בשנה הקרובה? נכון, המחירים יעלו (למ"ס)

בענף שירותי מזון ומשקאות בכ-74% מהעסקים צופים עליית מחירים (הנתון הגבוה ביותר מסך הענפים באוכלוסיית הסקר). בכ-12% מהעסקים בענף זה צופים ירידה במחירים בשנה הקרובה. אגב, בשנת 2022 בכ-36% מהעסקים בענפי המזון והמשקאות צפו עליית מחירים בשנה הקרובה לעומת כ-74% בסקר הנוכחי. בשנת 2022 בכ-49% מהעסקים בענפי המסחר צפו עליית מחירים בשנה הקרובה לעומת כ-63% בסקר הנוכחי.

בכ-47% העסקים בענפי התעשייה מעריכים כי מחיריהם יעלו בשנה הקרובה לעומת כ-51% בשנת 2022 (כנראה בעקבות פרוץ המלחמה באוקראינה והמחסור בסחורות משם). בשנת 2024 רק ב-6% מהעסקים בענפי התעשייה צופים ירידה במחירים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הייטקיסט בפריפריה 10/07/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    על אף שאין תחליף לכוס קפה עם חברים במשרד, לעבודה מרחוק יש המון תמורות חיוביות. מדובר בדחיפה אדירה לפריפריה שכן עכשיו אנשים יכולים לגור רחוק ולהגיע 3 פעמים בשבוע למרכז. התא המשפחתי הופך למשופר יותר כאשר יש יותר זמן איכות בבית עם הילדים ובני הזוג. תסכול ובזבוז זמן מיותר בכבישי ישראל העמוסים ממילא. חייבים לטפל עבודה מרחוק ולא לחזור אחורה!
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.