הלמ"ס: ירידה של 15% במספר תאונות הדרכים - ועלייה בתאונות הקטלניות
ב-2023 חלה ירידה של 15.1% במספר התאונות לעומת 2022. כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) היום. עליות חלו במספרי התאונות הקטלניות (6.6%) והקשות (2.2%) לעומת השנה שקדמה לה.
במספר הנפגעים בתאונות הדרכים נרשמה אמנם ירידה של 13.9%, אך במספר ההרוגים (3.4%) ומספרים הפצועים קשה (2.3%) נרשמו עליות. במספר הפצוןעים קל בתאונות נרשמה ירידה גדולה של 17%.
- 76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
- העלייה בירידה: פחות עולים ב-2024, רובם מרוסיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מקום המדינה ועד סוף 2023 נהרגו בתאונות דרכים ברחבי הארץ 32,997 בני אדם. מספר ההרוגים בישראל ירד משיא של 756 ב-1975 ל-344 הרוגים בממוצע לשנה בין 2013 ל-2023. שיעור ההרוגים ל-100 אלף תושבים ירד מ-4.6% ב-2009 ל‑3.7% ב-2012. ב-2016 עלה שיעור ההרוגים בתאונות הדרכים ל-4.4% וב-2023 הוא הגיע ל-3.7%.
על אף הירידה במספרים מוחלטים בסך כל התאונות בשנים האחרונות, עלה שיעור התאונות החמורות (קטלניות וקשות) מכלל התאונות. בשיעור הנפגעים באופן חמור (הרוגים ופצועים קשה) ל-100 אלף תושבים כמעט ולא חל שינוי בשלוש השנים האחרונות.
- המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות
- הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
ב-2023 דווחו למשטרת ישראל 8,832 תאונות דרכים עם נפגעים שסווגו בלמ"ס כתאונות דרכים מורחבות - בתאונות אלה נפגעו 15,897 בני אדם. מספר התאונות הקטלניות ב-2023 (340) היה גבוה ב-6.6% לעומת 2022 (319), וגבוה ב-8.4% לעומת הממוצע ב-2021-2019.
חלה עלייה של 7.1% ב-2023 במספר ההרוגים היהודים וירידה של 14% במספר ההרוגים הערבים, לעומת 2022. חלקם של הערבים מבין הנפגעים (28.2%) ומבין ההרוגים (27.0%) בתאונות דרכים גבוה מחלקם באוכלוסייה (21.1%). על אף הירידה הכללית במספר ההרוגים הערבים, חלה עלייה במספר הילדים הערבים שנהרגו. 22 ילדים ערבים (עד גיל 14) נהרגו ב-2023 (14 ילדים ב-2022), שהם 62.9% מכלל הילדים שנהרגו (לעומת 48.3% ב-2022).
חומרת התאונות בדרכים לא עירוניות היתה גבוהה מחומרת התאונות בדרכים עירוניות: 6.0% מהתאונות בדרכים לא עירוניות היו קטלניות ו-29.2% קשות, ואילו 2.7% מהתאונות בדרכים עירוניות היו קטלניות ועוד 25.6% קשות. 54.7% מהתאונות הקטלניות, אירעו בדרכים לא עירוניות. 47.1% מכלל הנפגעים נפגעו בתאונות שאירעו בדרכים לא עירוניות, שהן 35.2% מכלל התאונות. רוב ההרוגים נהרגו בתאונות שאירעו בדרכים לא עירוניות (56.2%). לעומת זאת, רוב הפצועים קשה (57.1%) נפגעו בדרכים עירוניות.
לפי הדיווחים למשטרה, ב-2023 נפגעו 1,517 בני אדם ב-1,407 תאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים (לעומת 1,468 תאונות ב-2022). 311 מהן סווגו כתאונות מסוג תאונת דרכים מורחבת, והשאר סווגו כ"כללי עם נפגעים קל". בנוסף, בבתי החולים אושפזו 703 נפגעים בעקבות תאונות דרכים כאלה שלא דווח עליהן למשטרה.

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות
פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה
טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).
במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות.
בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין
טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות.
המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.
- סערה פוליטית חדשה בטורקיה: מעצר ראש עיריית בייראמפשה באיסטנבול
- "הבייבי" של ארדואן - Togg מתכננת לכבוש את אירופה עם רכבים חשמליים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיתופי פעולה גרעיניים
בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.